• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

lek door geknelde trekdraad in mof PVC buis

kroki

Lid
Joined
10 Dec 2015
Messages
47
Reaction score
46
Points
18
Bij de tuinaanleg 3.5j geleden hebben we tussen het huis en tuinhuis een PVC buis 110 (+- 30m lengte) gelegd waar de bekabeling naar het tuinhuis en tuinverlichting doorloopt (5G6, 3G1.5, 3-4 CAT6 + "trekdraad" - 2.5mm2 vobst ). Op deze buis zit ook een splitsing naar een verlichtingspunt in de tuin. Sinds de aanleg heb ik sporadisch, na lange natte periodes EN bij hevige regenval, water in het tuinhuis (tuinhuis is ondergronds/in helling gebouwd), en buis helt af naar het tuinhuis. De doorvoeren zijn bewust (nog) niet afgedicht.

Na een natte periode +-2j geleden had ik het uiteinde aan het verlichtingspunt terug opengegraven en degelijk afgedicht (was eerst enkel afgedicht met rode werfdop). Bijna 2j geen water gehad tot een 2-tal maanden geleden bij de hevige regenbuien die op vele plaatsen overstromingen tot gevolg hadden.
Met een camera kunnen vaststellen dat de buis droog is van aan het huis tot de splitsing (oranje mof in de foto hieronder), en het meeste water/modder zich in de buurt van de splitsing bevindt tot aan het verlichtingspunt (daar blijft water staan), en de eerste meter na de splitsing richting tuinhuis
Ik heb deze dan terug opengegraven, de afdichting aan het verlichtingspunt nagekeken en die is goed. Na lang zoeken en alles 3x nagekeken te hebben, vermoedelijk de dader gevonden: een lus van de trekdraad zit vastgekneld in de mof. Oeps ! :oops::Fietser op zijn bek:

IMG_6338 (Large).JPG


Overzichtssituatie van tijdens de aanleg:
20201219_090515_2.jpg

En situatie nu (kabel zit klem aan de anderkant van de mof waar het spiegeltje ligt):
IMG_6341 (Large).JPG

De buis langs het huis ligt langs de keldermuur, er zit enkel nog een socarex tussen. De oranje mof is voor zover ik kan zien een schuifmof, de Y en buis zitten in die mof volledig tegen mekaar. De 45 graden aftakking naar het tuinhuis is 2.5-3m lang tot aan de 45 graden bocht, hier staan ondertussen een inox afsluitboord, en enkele struiken bovenop.
"Simpelweg" aan de kabel trekken helpt niet, ik vermoed dat die niet alleen aan de rubber geklemd zit, maar dat de rand van de buis deze ook nog eens klemt in de mof aan het einde van de verdikking. Ik krijg ook met de hand geen beweging in het Y-stuk, dat zit muurvast (buizen liggen natuurlijk niet veel vrij).

Wat zijn mijn opties om die kabel er tussenuit te krijgen zonder de buizen/koppelstukken te beschadigen ?
  1. Makkelijkste/zekerste om de draad zelf los te krijgen is die 3 meter schuine buis open te graven en aan de 45 graden bocht open te doen, maar dat is wel wat werk: afsluitboord afbreken, struiken uitgraven en kleigrond, dat zal met mijn buro-pollekes een dagje graven zijn (deze put was bijna halve dag). Ik zou dus ook andere opties willen overwegen :)
  2. Schuifmof opendoen: dat gaat me waarschijnlijk niet genoeg ruimte geven om het Y-stuk eraf te schuiven (richting kelder muur +-4cm als ik de socarex kan wegduwen, richting oranje mof quasi geen ruimte). Doordat er in totaal 5-6 kabels doorlopen, aan beide zijden zonder veel speling in de zekeringkast afgewerkt, is er sowieso niet veel speelruimte. Als die mof onder spanning moest staan, krijg ik ze dan achteraf nog teruggeschoven? Is ook moeilijk die koppeling mooi proper te houden/krijgen, dus misschien risico van modder tussen de dichtingen en een ander lek?
  3. Als dat Y stuk misschien een cm kan openschuiven richting keldermuur, wordt die trekdraad enkel nog door de rubber gekneld en kan ik die erdoor trekken ? Geen idee hoe hard enkel die rubber knelt...
  4. Trekdraad aan de binnenkant doorknippen, en langs buiten proberen eruit te trekken? Kans dat ik de isolatie stuktrek en enkel het koper eruit trek ?
  5. Trekdraad laten zitten en die aansluiting op een of andere manier van buitenaf extra afdichten ? Ik denk bvb aan 2 stukken halve buis van een maat groter errond als "bekisting" en dan opvullen met een afdichtingsproduct voor doorvoeren? Ik heb nog Filoform MDIII (weet niet of dat flexibel/sterk genoeg is om niet te barsten bij "beweging" van de grond/buizen), of bvb Soudal Aquaswell ?
Andere opties ? Jullie idee ?

Bijkomende vraag: stel dat ik die trekdraad er tussenuit krijg, iemand ervaring of een idee of de rubber in de mof nog zal dichten ? Of zal die zich permanent gezet hebben na 3.5j? Omdat er kabels doorlopen kan ik die sowieso niet vervangen...
Want als ik alles opengraaf, en ik moet die aansluiting dan toch nog extra afdichten, dan kan ik me dat graafwerk of andere moeite evengoed sparen en direct voor optie 5 gaan...

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 
Kan je de trekdraad aan de buitenkant niet doorknippen en vervolgens via de open kant van het t-stuk deze beide kanten naar binnen trekken?
 
graaf je buis aan het tuinhuis terug open.
Haal een meter buis weg
Zet er 2 bochten van 45° op naar beneden en kom dan met een 90° terug naar boven.

Dit is dus een van de rede waarom je best nooit je electrische kabels door een starre pvc buis laat lopen.
Neem een geribbelde wachtbuis of pre geinstalleerde kabel in flexibel.
Zelfs daar wordt met sifon gelegd
 
Bedankt M1chaelm, en lukanar.
Kan je de trekdraad aan de buitenkant niet doorknippen en vervolgens via de open kant van het t-stuk deze beide kanten naar binnen trekken?
Ik heb dat geprobeerd (zonder doorknippen), maar ik zie dat stukje kabel aan de buitenkant niks bewegen. Die zit volgens mij nog eens geklemd tussen buis en mof op de plaats van de rode cirkel:
IMG_6338_2.jpg

@lukanar : tja de situatie is nu wat ze is... De reden om geen flexibel te nemen was omdat dat een ellende is om nadien eventueel een kabel bij te trekken (en initieel door te trekken), en omdat een PVC buis veel steviger is. En zonder dit foutje was die hele buis dicht geweest.
Ik snap trouwens niet goed waarom je daar een sifon in zou leggen? Dat is toch kwestie van tijd vooraleer die overloopt, tenzij je onderaan de sifon een afvoer voorziet? Zoals geschreven helt die buis af naar het tuinhuis, aansluiting daar ligt lager dan die splitsing (20-25cm). Bij mij ligt die aan het tuinhuis trouwens (onbedoeld) met sifon, doordat de grond daar nog wat gezakt is, die buis vult zich helemaal en loopt dan alsnog over.
 
Kan je het rode deel wat weggraven, vervolgens de rode schuifmof naar rechts 'tikken' en vervolgens het Y-stuk wat naar boven tikken zodat de dichting met trekdraad los komt?
 

Attachments

  • Screenshot_2024-06-17-16-35-35-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~3.jpg
    Screenshot_2024-06-17-16-35-35-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~3.jpg
    209,8 KB · Views: 14
Wat @m1chaelm schrijft, dacht ik ook.
Misschien eerst de buizen met een alcoholstift markeren aan de randen van de koppelstukken( zo zie je wat er beweegt).
Er na alles wat inspuiten met WD40 of siliconespray en met een rubberen hamer of met een houten blokje ' tikken'
Langs de binnenzijde ook eens spuiten.
Als je die trekdraad volledig wilt behouden dan klemt die op 4 punten , als je die doorknipt maar op twee.
Moet lukken, in de bouw zeggen ze vaak " dat moet gaan, niet gaan bestaat niet".
Zodra die een centimeter verschuift tussen grijze buis en koppelstuk, zou die vrij moeten zijn aan die schuine kant.
Denk ook als je rood wat meer uitgraaft dat je voldoende speling krijgt met wat te 'tikken'
 
@m1chaelm, @Brecht g: Bedankt! Ik heb het zo geprobeerd, en heeft lang geduurd, maar uiteindelijk kreeg ik het Y-stuk net 1cm los en voldoende gedraaid om de draad aan de kant van de oranje mof eruit te vissen en zodoende in rechte lijn te trekken, en dan ging die draad er vrij vlot tussenuit. Vanuit de andere kant trekken lukte niet omwille van de 270 graden bocht en de draad die dan op de scherpe hoek bleef hangen.

Nu de draad er tussenuit is, zit het Y-stuk wel heel los op die buis. Ik heb dan geprobeerd een vijvertje te bouwen met wat plankjes en klei, en die aansluiting onder water gezet, met een cameratje langs binnen. Buiten dat mijn kleidammetjes ook ergens een fit hebben, komt er ook nog water door de aansluiting in de buis.
IMG_6346 (Medium).JPG

Hopelijk zet die dichting zich nog wat terug, maar ik zou voor de zekerheid langs buiten ook nog extra willen afdichten (het ligt nu toch open).
Voorstellen om dat het beste aan te pakken?
 
Normaal sluit de buis achter de rubber redelijk goed aan in het Y-stuk (nog zo'n 4 cm denk ik). Kan je het Y-stuk naar achter schuiven, alles droog maken en hier pvc lijm aan doen? Wel snel terug monteren op de goede helling want dit kan je acheraf niet meer draaien.

Succes met deze k*tjob allessinds :oops:
 
PVC-lijm op ne mof met rubbers? Nog nooit gehoord...
Het enige lapmiddel dat ik momenteel kan bedenken is zelf-vulkaniserende tape rondom, over de verbindingen aanbrengen als die in elkaar geschoven zijn.
 
In de veronderstelling dat er een kabel in de buis naar het tuinhuis zit, kan je deze nog losmaken en terugtrekken met een trekdraad aan ?

Dan kan je de buis doorzagen (ook de trekdraad, die je nadien terug aan mekaar zet), en een nieuwe rubber in de Y steken.
Daarin een stukje buis en met een schuifmof doen aansluiten op de rest.

Een stukje buis in plakken, dus zonder rubber zou ook kunnen, maar ik weet niet of de speling tussen die pvc-delen niet ietwat groter zal zijn dan bij koppelstukken die bedoeld zijn om te lijmen.
Indien toch net wat groter, er bestaat pvc-lijm die een kleine speling kan opvullen.

En voor een goede verlijming best de delen even ontvetten, met bv IPA (isopropanol alcohol), en nadien ruw maken met schuurpapier.

Als je de kabel liever niet er uit trekt, is rond de verbinding een brede butyltape aanbrengen nog een mogelijkheid.
 
Last edited:
@m1chaelm dat lukt zeker niet, het Y-stuk krijg ik maximaal 1- 1.5cm achteruit. Om het volledig los te maken moet ik die 3m schuine buis volledig uitgraven.

@marc.vv: er zitten 6 kabels in die buis, waaronder een 5g6 en CAT6 STP kabels met connectoren die ik dan moet afknippen, en 20m kabel uithalen (met een 4-tal bochten in). Ik herinner me dat we bij de aanleg die in 2 stukken doorgetrokken hebben en dat dat al lastig was. Niet onmogelijk, maar daar kijk ik precies niet naar uit ;)

@NicoP, @marc.vv heb je ervaring met die tapes? Ik heb dat zelf ooit 1x gebruikt voor een lekkende tuinslang en dat dichtte toen niets af. Het water kwam onder en tussen de lagen tape door. Die kwam wel van de brico, en dat is in mijn ervaring altijd een vraagteken qua kwaliteit. Kun je een merk adviseren?
 
Een tuinslang staat onder druk, een wachtbuis normaal gezien niet.
Tape: 3M Scotch Butyl-rubber-band 2228, 5cm breed. Daarna nog eens omwikkelen met bijvoorbeeld 3M Scotch Super 33+ vinyl isolatietape of iets gelijkwaardig. En ja, ik heb dat al gebruikt voor een ondergrondse leiding (pvc-buis met barst en stukje weg) te dichten en tot op vandaag de dag is die nog steeds waterdicht.
Ofwel als goedkoper alternatief: van die grijze vulcaniserende tape die ze voor ventilatiebuizen gebruiken en omwikkelen met een goedkopere isolerende tape of van die alu-tape voor ventilatiebuizen.
 
er zitten 6 kabels in die buis, waaronder een 5g6 en CAT6 STP kabels met connectoren die ik dan moet afknippen, en 20m kabel uithalen (met een 4-tal bochten in)
Ja, dat klinkt al minder evident :)

heb je ervaring met die tapes
Regelmatig gebruik ik zelfvulkaniserende tape, maar dan om connectoren van apparatuur van parabool antennes waterdicht te maken of bij elektrische draden als isolatie (waarbij de draad niet doorkan om een krimpmof te gebruiken).

Nu, de puur zelfvulkaniserende tape plakt NIET, daar gaan de lagen die over elkaar komen te liggen bij correct gebruik samensmelten (vulkaniseren) en één geheel vormen, dus één stuk rubber.
Die SPANT dan rond hetgene waar je die ronddraait.

Met butyltape bedoelt men de tape die bijzonder plakkerig is en dus PLAKT aan het materiaal waar je die ronddraait.
Daar zijn er wel bij die nogal dun zijn (slechts 0.8 mm).

En dan zijn er die zowel plakken als samensmelten (niet het echte klassieke rubber-vulkaniseren, maar ook wel één geheel vormen).

Ik zou voor een plakkende versie gaan en dan eentje die vrij dik is.
Bv: Dubbelzijdige butyl

De butyl tape die Nico aangeeft ziet er goed uit, maar ik weet niet of je die als particulier makkelijk in een kleine hoeveelheid kan aanschaffen.
Ik weet ook niet hoe soepel die is, kwestie om makkelijk het verschil te maken tussen de dikte van de buis zelf en de uitstulping aan de vrouwelijke kant van de Y, die toch wel wat dikker is.
Daarbij zal een 'malser' product dit beter kunnen.

Oh ja, had ik al gezegd dat bij plakken het héél belangrijk is om eerst te reinigen, ontvetten en ruw te maken ? :)
 
Last edited:
PVC-lijm op ne mof met rubbers? Nog nooit gehoord...
Het enige lapmiddel dat ik momenteel kan bedenken is zelf-vulkaniserende tape rondom, over de verbindingen aanbrengen als die in elkaar geschoven zijn.
Na die rubber heb je gewoon nog 4 cm PVC op PVC dus zie niet in waarom het niet zou gaan. Uiteraard niet de bedoeling maar als 'lapmiddel' om het waterdicht te krijgen ...

Andere mogelijkheid is misschien de aansluiting afkitten met vloeibaar rubber? (Griffon HBS-200?)
 
Reinigen, ontvetten, opschuren en dan Tec 7? Hecht op pvc en kan tegen water.
Nu had je een vijvertje gemaakt en 'volgekapt' met water. Dus een groot oppervlak atmosferische druk en 1 uitweg. Eens alles opgevuld met aarde, verandert dit.
 
@NicoP die butyl tape ziet er al iets heel anders uit dan wat ik had. Hoe zou je die wikkelen in dit geval, om goed te laten aansluiten op de verdikking waar de dichting inzit (zoals marc.vv opmerkte: geen idee hoe stijf/werkbaar die tape is)? En die vinyl tape is ter extra bescherming?

@marc.vv die tapes die NicoP aangeeft zijn dus effectief per rol te krijgen als particulier. Er staan zelfs online shops op de product pagina van 3M (oa conrad), dat is wel netjes gedaan van 3M.

@m1chaelm @Brecht g met afkitten een driehoek van aan de verdikking waar de dichting inzit tot op de buis ? Zou dat niet loskomen moest die aansluiting zich wat zetten ?

Het zal alleszins een werkeje voor volgende week worden als ik het weerbericht zie ...
 
Gewoon kit aanbrengen lijkt me zeker niet voldoende.
Dan zou je moeten een grotere ring (bv grotere diameter buis) er rond doen om de kit te omvatten en het mechanisch sterkte te geven.
En dan zou ik ook geen gewone Tec7 maar de X-Tack aanraden.

Wat ook kan is gebruik van glasvezelmatten met hars, of een afscherming er rond maken en opgieten met epoxyhars, maar dat gaat in die omstandigheden niet evident zijn.

Persoonlijk zou ik voor de butyltape gaan.
 
@NicoP die butyl tape ziet er al iets heel anders uit dan wat ik had. Hoe zou je die wikkelen in dit geval, om goed te laten aansluiten op de verdikking waar de dichting inzit (zoals marc.vv opmerkte: geen idee hoe stijf/werkbaar die tape is)? En die vinyl tape is ter extra bescherming?
Er staat een filmpje op de productpagina van het die tape op de site van 3M. Enkel een klein verschil wat ik zou doen: die vinyl tape volledig rondom aanbrengen in plaats van deels.
 
Aansluiting is ingepakt met de tapes die @NicoP voorgesteld heeft en put is terug dicht :)
Bedankt aan allen voor de goede suggesties!
Het mag terug regenen... , maar misschien eerst nog een hele zomer zon☀️😎


1719257813579.jpeg
 
Ziet er goed uit en proper gedaan (y)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top