Bij de tuinaanleg 3.5j geleden hebben we tussen het huis en tuinhuis een PVC buis 110 (+- 30m lengte) gelegd waar de bekabeling naar het tuinhuis en tuinverlichting doorloopt (5G6, 3G1.5, 3-4 CAT6 + "trekdraad" - 2.5mm2 vobst ). Op deze buis zit ook een splitsing naar een verlichtingspunt in de tuin. Sinds de aanleg heb ik sporadisch, na lange natte periodes EN bij hevige regenval, water in het tuinhuis (tuinhuis is ondergronds/in helling gebouwd), en buis helt af naar het tuinhuis. De doorvoeren zijn bewust (nog) niet afgedicht.
Na een natte periode +-2j geleden had ik het uiteinde aan het verlichtingspunt terug opengegraven en degelijk afgedicht (was eerst enkel afgedicht met rode werfdop). Bijna 2j geen water gehad tot een 2-tal maanden geleden bij de hevige regenbuien die op vele plaatsen overstromingen tot gevolg hadden.
Met een camera kunnen vaststellen dat de buis droog is van aan het huis tot de splitsing (oranje mof in de foto hieronder), en het meeste water/modder zich in de buurt van de splitsing bevindt tot aan het verlichtingspunt (daar blijft water staan), en de eerste meter na de splitsing richting tuinhuis
Ik heb deze dan terug opengegraven, de afdichting aan het verlichtingspunt nagekeken en die is goed. Na lang zoeken en alles 3x nagekeken te hebben, vermoedelijk de dader gevonden: een lus van de trekdraad zit vastgekneld in de mof. Oeps !

Overzichtssituatie van tijdens de aanleg:

En situatie nu (kabel zit klem aan de anderkant van de mof waar het spiegeltje ligt):

De buis langs het huis ligt langs de keldermuur, er zit enkel nog een socarex tussen. De oranje mof is voor zover ik kan zien een schuifmof, de Y en buis zitten in die mof volledig tegen mekaar. De 45 graden aftakking naar het tuinhuis is 2.5-3m lang tot aan de 45 graden bocht, hier staan ondertussen een inox afsluitboord, en enkele struiken bovenop.
"Simpelweg" aan de kabel trekken helpt niet, ik vermoed dat die niet alleen aan de rubber geklemd zit, maar dat de rand van de buis deze ook nog eens klemt in de mof aan het einde van de verdikking. Ik krijg ook met de hand geen beweging in het Y-stuk, dat zit muurvast (buizen liggen natuurlijk niet veel vrij).
Wat zijn mijn opties om die kabel er tussenuit te krijgen zonder de buizen/koppelstukken te beschadigen ?
Bijkomende vraag: stel dat ik die trekdraad er tussenuit krijg, iemand ervaring of een idee of de rubber in de mof nog zal dichten ? Of zal die zich permanent gezet hebben na 3.5j? Omdat er kabels doorlopen kan ik die sowieso niet vervangen...
Want als ik alles opengraaf, en ik moet die aansluiting dan toch nog extra afdichten, dan kan ik me dat graafwerk of andere moeite evengoed sparen en direct voor optie 5 gaan...
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Na een natte periode +-2j geleden had ik het uiteinde aan het verlichtingspunt terug opengegraven en degelijk afgedicht (was eerst enkel afgedicht met rode werfdop). Bijna 2j geen water gehad tot een 2-tal maanden geleden bij de hevige regenbuien die op vele plaatsen overstromingen tot gevolg hadden.
Met een camera kunnen vaststellen dat de buis droog is van aan het huis tot de splitsing (oranje mof in de foto hieronder), en het meeste water/modder zich in de buurt van de splitsing bevindt tot aan het verlichtingspunt (daar blijft water staan), en de eerste meter na de splitsing richting tuinhuis
Ik heb deze dan terug opengegraven, de afdichting aan het verlichtingspunt nagekeken en die is goed. Na lang zoeken en alles 3x nagekeken te hebben, vermoedelijk de dader gevonden: een lus van de trekdraad zit vastgekneld in de mof. Oeps !

Overzichtssituatie van tijdens de aanleg:

En situatie nu (kabel zit klem aan de anderkant van de mof waar het spiegeltje ligt):

De buis langs het huis ligt langs de keldermuur, er zit enkel nog een socarex tussen. De oranje mof is voor zover ik kan zien een schuifmof, de Y en buis zitten in die mof volledig tegen mekaar. De 45 graden aftakking naar het tuinhuis is 2.5-3m lang tot aan de 45 graden bocht, hier staan ondertussen een inox afsluitboord, en enkele struiken bovenop.
"Simpelweg" aan de kabel trekken helpt niet, ik vermoed dat die niet alleen aan de rubber geklemd zit, maar dat de rand van de buis deze ook nog eens klemt in de mof aan het einde van de verdikking. Ik krijg ook met de hand geen beweging in het Y-stuk, dat zit muurvast (buizen liggen natuurlijk niet veel vrij).
Wat zijn mijn opties om die kabel er tussenuit te krijgen zonder de buizen/koppelstukken te beschadigen ?
- Makkelijkste/zekerste om de draad zelf los te krijgen is die 3 meter schuine buis open te graven en aan de 45 graden bocht open te doen, maar dat is wel wat werk: afsluitboord afbreken, struiken uitgraven en kleigrond, dat zal met mijn buro-pollekes een dagje graven zijn (deze put was bijna halve dag). Ik zou dus ook andere opties willen overwegen
- Schuifmof opendoen: dat gaat me waarschijnlijk niet genoeg ruimte geven om het Y-stuk eraf te schuiven (richting kelder muur +-4cm als ik de socarex kan wegduwen, richting oranje mof quasi geen ruimte). Doordat er in totaal 5-6 kabels doorlopen, aan beide zijden zonder veel speling in de zekeringkast afgewerkt, is er sowieso niet veel speelruimte. Als die mof onder spanning moest staan, krijg ik ze dan achteraf nog teruggeschoven? Is ook moeilijk die koppeling mooi proper te houden/krijgen, dus misschien risico van modder tussen de dichtingen en een ander lek?
- Als dat Y stuk misschien een cm kan openschuiven richting keldermuur, wordt die trekdraad enkel nog door de rubber gekneld en kan ik die erdoor trekken ? Geen idee hoe hard enkel die rubber knelt...
- Trekdraad aan de binnenkant doorknippen, en langs buiten proberen eruit te trekken? Kans dat ik de isolatie stuktrek en enkel het koper eruit trek ?
- Trekdraad laten zitten en die aansluiting op een of andere manier van buitenaf extra afdichten ? Ik denk bvb aan 2 stukken halve buis van een maat groter errond als "bekisting" en dan opvullen met een afdichtingsproduct voor doorvoeren? Ik heb nog Filoform MDIII (weet niet of dat flexibel/sterk genoeg is om niet te barsten bij "beweging" van de grond/buizen), of bvb Soudal Aquaswell ?
Bijkomende vraag: stel dat ik die trekdraad er tussenuit krijg, iemand ervaring of een idee of de rubber in de mof nog zal dichten ? Of zal die zich permanent gezet hebben na 3.5j? Omdat er kabels doorlopen kan ik die sowieso niet vervangen...
Want als ik alles opengraaf, en ik moet die aansluiting dan toch nog extra afdichten, dan kan ik me dat graafwerk of andere moeite evengoed sparen en direct voor optie 5 gaan...
Alvast bedankt voor jullie inzichten!