• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Leien dak, asbest en isolatie

Lid geworden
21 okt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben net een huis gekocht dat 45 jaar oud is. Het dak is met leien bedekt maar we zijn niet zeker of dit asbest bevat.

Het huis was van de grootvader van mijn vriendin, en de zonen zijn ervan overtuigd dat het ofwel echte leien zijn, of leien op basis van een ander type vezel, dus geen asbest.



Ik heb al wat opgezocht en weet nu hoe ik het ongeveer kan herkennen, maar ben er toch nog niet zeker van. Iemand tips hiervoor?



Verder is de zolder niet geïsoleerd, maar de vloer van de zolder wel. In principe is het huis dus geïsoleerd, alleen de zolder niet.

Is het dan nodig / de moeite om het dak nog te isoleren?



Groeten,

Mathieu
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Als dit asbest bevat , is dit gebonden asbest. Dit is eigenlijk niet schadelijk.



Asbest is enkel schadelijk bij inademing van de stofvezels. Het zet zich vast in de longen ... in deze vorm is het (extreem) kankerverwekkend.



Indien U dit wenst zou u zelfs uw regenwater nog mogen drinken ...



k.b.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Post eens een detailfoto.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je ergens aan een afgebroken randje vezels ziet, kan je proberen die vezels in brand te steken. Als die vezels gloeien maar niet opranden = asbest.



Als de leien in goede staat zijn, mag je ze echter gewoon laten liggen, zelfs al is het asbest. Dit wordt zelfs aangeraden: als het niet weg moet en het is in goede staat: gewoon laten zijn en regelmatig de toestand controleren.



Zolang je de zolder niet nodig hebt of wil verwarmen, is het niet strikt noodzakelijk om deze extra te isoleren. Het kan evt wel nuttig zijn, maar het moet niet echt.



Als je v plan bent om de zolder later te gebruiken, is het wel interessanter om deze zo snel mogelijk te isoleren. Nu krijg je er nog veel premies voor, maar ofdat die premies gaan blijven bestaan ...
 
Lid geworden
21 okt 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben eens een stukje van de lei afgebroken en het is geen echte leisteen. We zien de vezels wel zitten, maar die komen niet overeen met de detailfoto's van asbestvezels. Ook als we ze in brand steken blijven ze niet gloeien.



Bestaan er kunstleien op basis van een ander type vezel?



Het dak is in zeer goede staat, het is dus eigenlijk niet nodig om weg te halen. We gaan nu proberen achterhalen welk materiaal het is, en er voorlopig afblijven.
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als het dak in goede staat is, moet u momenteel geen actie ondernemen.



Zelfs als het asbest zou zijn. Zoals gezegd zijn enkel de vezeltjes schadelijk. Deze zullen enkel vrijkomen bij het slijpen in de leien, van hoog in een container gooien,...





Als de zoldervloer goed geïsoleerd is, en de zolder wordt niet verwarmd, dan heeft het nauwelijks nut om het dak te isoleren.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
MathieuD wrote:
Bestaan er kunstleien op basis van een ander type vezel?

Ik ga er van uit van wel.



Eternit heeft in zijn golfplaten ook andere vezels gebruikt.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
m pieter wrote:
MathieuD wrote:
Bestaan er kunstleien op basis van een ander type vezel?

Ik ga er van uit van wel.



Eternit heeft in zijn golfplaten ook andere vezels gebruikt.



nu wel, maar 45 jaar geleden = 99,9 % kans op asbest



als je dak wil verwijderen, kan je leien inleveren bij containerpark, wettelijke verplichting om deze te aanvaarden



wegnemen : niet in stukken breken, hakken, slijpen, ... hoe minder stof hoe beter, best om eerst alles eens goed nat te spuiten voor je met dergelijke werken begint



alle info over asbest, ook hoe je dit kan herkennen op : http://www.mmk.be/afbeeldingen/File/asb ... R_2007.pdf
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan