Leidinggoot voor airco

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Ik ben een airco aan het installeren met buitenunit en 2 binnenunits. 1 met 1/2 leiding en 1 met 3/8 leiding.
Ik zou graag de leidingen mooi wegwerken in een leidinggoot (of wat is de juiste terminologie?).
Spijtig genoeg bieden vele airco sites alleen plastic goten aan (kleur ivoor en wit).

In volgend filmpje op youtube zag ik een propere oplossing (https://youtu.be/_5ciXtUK-G8?t=485). Kent er iemand dit product of hoe ik het zou kunnen vinden (en welk materiaal dit is)? (ik heb al heeel veel leidinggoten gezien maar niet iets dat hierop lijkt dus ik zoek wrs verkeerd). Hoe hij het deksel aan de bodem bevestigt is me wel niet duidelijk: het lijkt op een bout maar hoe voorkom je dan dat de binnenkant niet doordraait en je dus kunt aanspannen?

Hoe breed neem ik de goot best (dus zodat beide leidingen er in passen)? En hoe hoog (ik vind heel veel goten van 60mm hoog maar dat lijkt me wat krap met de isolatie en de buiging die je hebt in de leiding maar misschien heb ik het mis)? Ik wil graag beide leidingen door dezelfde goot trekken aangezien deze letterlijk boven elkaar staan (dus 1 kolom recht naar beneden van 5 meter en dan moet er niet versprongen worden).

Verder heb ik ook Legrand Van Geel (RVS304 P31) bekeken wat ook wel proper is maar toch wel prijzig zeker als ik een kanaal van meer dan 60mm hoog en 75 breed zoek (ik was aan het kijken naar 100mm breed op 75mm hoog met bijhorend deksel: referentie Legrand 346301 of 346302). 't Zelfde met Hager Tehalit (Aluminium). De prijs gaat al gauw boven de 400 euro en ik hoopte dit toch iets budgetvriendelijker te kunnen doen :) . Ik vrees ook dat het bij deze producten wat moeilijker zal zijn om een gat te maken in de bodem om de leiding in het kanaal te krijgen en dit deze wat overkill zijn voor wat ik er wil mee doen.

Of neem ik toch wel best zo een wit plastic goot?

Alvast bedankt!

Aquaman

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2010
Waarderingsscore
84
Punten
48
Hier werden brede grijze kabelgoten gebruikt.

20200511_183745_klein.jpg

20200511_183736_klein.jpg

Twee leidingen van 2 binnenunits boven en 2 binnenunits beneden.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Bijlagen

• 20200511_183745_klein.jpg
    175,6 KB · Weergaven: 2
  • 20200511_183736_klein.jpg
    190,2 KB · Weergaven: 2

ebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
157
Punten
43
Je zou ook zelf goten kunnen maken in hout met planken, wel wat meer werk aan natuurlijk.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Aquaman zei:
Hier werden brede grijze kabelgoten gebruikt.

Twee leidingen van 2 binnenunits boven en 2 binnenunits beneden.

Met vriendelijke groeten,
Aquaman

Ziet er nog proper uit. Weet je of je ook 1/2 leidingen hebt? Weet je welke afmetingen deze hebben (hoogte en breedte; dat kan me al helpen bepalen welke afmetingen ik nu nodig heb) :) ? Thanks om de fotos te sharen!
ebe zei:
Je zou ook zelf goten kunnen maken in hout met planken, wel wat meer werk aan natuurlijk.

Dat zie ik dan echt weer niet zitten :) en dat zal ook niet passen bij de rest van het huis aangezien er op geen enkele plaats hout aanwezig is. Toch bedankt voor de suggestie.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.625
Punten
113

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik ga denk ik 2 geanodiseerde aluminium U profielen laten maken op maat. Eentje met opstaande rand van 3 cm en 1 met rand van 8cm (de ene 2mm smaller dan de andere). Aluminium 1mm dik (ik hoop dat dit toch nog enige stijfheid heeft).

De prijs hiervoor is ruim onder de helft van Tehalit en Van Geel.

EDIT: en als ik het goed heb is het materiaal dat ze in dat filmpje gebruiken "duct board", waarvoor ik geen goeie vertaling vind naar het nederlands. Het is dus basically zelf uitsnijden en plooien (wat ik niet zie zitten).

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
lukanar zei:
bobdeprutser zei:

Wil je zo'n stratenatlas tegen je gevel hebben ?

Kun je Pacman mee spelen dacht ik .

Toemme wist niet dat Pacman al zo oud was 
biggrin.gif

Misschien had er links nog een hoek uit gekunnen en recht naar beneden gegaan en daaronder de buitenunit. Maar ik ken het pand niet en daar is mss een reden voor.

Lol, ik ken pacman hoor. Ik snapte alleen niet naar wat je verwijsde :p het zal een heel kort spelletje worden lijkt me :)

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
83
Punten
48
Aaaachhh.

Ergens in de grond zal je die staande buis van het regenwater toch wel op een riool kunnen aansluiten. Dit is wel een uitstekend voorbeeld van gemakzucht. 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
w.g.b. zei:
Aaaachhh.

Ergens in de grond zal je die staande buis van het regenwater toch wel op een riool kunnen aansluiten. Dit is wel een uitstekend voorbeeld van gemakzucht. 

Waar slaat dit op?

Stievius

Actief Lid
Lid geworden
9 jun 2014
Waarderingsscore
78
Punten
28

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
83
Punten
48
Als je plezier in je wat je maakt wil hebben. 

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
179
Punten
63
Moet je enkel verticaal of ook horizontaal? Verticaal gewoon een extra "neppe" regenafvoer plaatsen zoals de rest van het huis is meestal het mooiste.

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
36
Punten
28
Elegant is anders eerlijk gezegd... misschien eens denken aan isolatie plaatsen + pleister om dit weg te werken?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
m1chaelm zei:
Moet je enkel verticaal of ook horizontaal? Verticaal gewoon een extra "neppe" regenafvoer plaatsen zoals de rest van het huis is meestal het mooiste.

Enkel verticaal. Dat had inderdaad nog een idee geweest. :) 
stefand2e zei:
Elegant is anders eerlijk gezegd... misschien eens denken aan isolatie plaatsen + pleister om dit weg te werken?

Wat is niet elegant? Want een geul maken in de buitenmuur en dat toeplijsteren lijkt me ook totaal niet elegant. Het is echt niet duidelijk over welk voorstel je het hier hebt.

BSSN

Lid
Lid geworden
19 dec 2016
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik stel mijn vraag even in dit recente topic omdat mijn verzoek toch aansluit bij dit.

Bestaan er nergens zwarte kabelgoten om airco-leidingen op een zwarte gevel aan te brengen?

Ik zou enkel een verticale kabelgoot nodig hebben van ongeveer 2,5m.

Alvast bedankt voor enige tips.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
BSSN zei:
Ik stel mijn vraag even in dit recente topic omdat mijn verzoek toch aansluit bij dit.

Bestaan er nergens zwarte kabelgoten om airco-leidingen op een zwarte gevel aan te brengen?

Ik zou enkel een verticale kabelgoot nodig hebben van ongeveer 2,5m.

Alvast bedankt voor enige tips.

Ik vrees er voor. Ik kwam uitsluitend witte goten tegen en ik heb toch wel wat tijd er aan gespendeerd (maar ik was niet op zoek naar een zwarte goot natuurlijk :) ). Anders ging het over RVS of aluminium.

Let er op dat je waar de leidingen uit de  muur komt een wat hogere goot nodig hebt voor de bocht goed te kunnen maken. Bij die plastic goten heb je dergelijke stukken  voor op de kop te zetten die daarna verloopt naar de hoogte van de goot.

Tom DV

Gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
220
Punten
63
Ik ben vroeger al wel eens creatief geweest met regenpijpen om aircoleidingen mee weg te werken. Die vind je wel in het zwart.

Bovenaan