• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

leidingen onder chape

organisator

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mrt 2018
Waarderingsscore
12
Punten
8
Ik heb het volgende probleem: sanitaire leidingen liggen op beton (zie foto), nadien een chape op de beton geplaatst van +/- 6 cm. Daarbovenop moet een vloer nog komen.

Nu waar twee leidingen bovenop elkaar liggen, zie rode rechthoeken op foto, komen die +/- 1 cm boven de chape. Hoe los ik dit op ?

Bijlagen

• leidingen.jpg
    leidingen.jpg
    238,4 KB · Weergaven: 101
Eerst afvoeren leggen, dan waterleidingen en dan pas Elektra? Die afvoer kon achter de waterleidingen gestoken worden toch ?

of de chappe moete dikker en de vloer dunner (of omhoog) of de leidingen moeten lager :) Eventueel kon je ze ingeslepen hebben als ze hoogte zo van belang is. Of dat alsnog doen... leidingen losmaken, opzij, geul slijpen en er terug in?

weet niet echt wat anders er zou mogelijk zijn :)

De chape ligt er dus al op?

Diegene die alles uitzet onder zijn voeten geven: die had moeten kijken of de opbouw voldoende was

Sanitairman onder zijn voeten geven; die had moeten zetten, sorry niet genoeg opbouw. Of zijn leidingen anders leggen. Of ze inslijpen.

Chapper had ook wel op voorhand eens mogen kijken of alles erin ging zitten.

inderdaad, de chape ligt er al op

Vijgen na pasen, dat inslijpen enzo. Enige wat je nu nog kan doen is spelen met je vloeropbouw. hoeveel is er voor het totale pakket voorzien? tegel+lijm? tegel+mortel?

De chape ligt er dus al op?

Diegene die alles uitzet onder zijn voeten geven: die had moeten kijken of de opbouw voldoende was

Sanitairman onder zijn voeten geven; die had moeten zetten, sorry niet genoeg opbouw. Of zijn leidingen anders leggen. Of ze inslijpen.

Chapper had ook wel op voorhand eens mogen kijken of alles erin ging zitten.
Altijd zelf ook eens kijken en meten wanneer er iets hoger steekt dan de rest. Hoef je geen vakman voor te zijn.

ik denk dat de vloer verhogen op die plaats inderdaad het beste is. Ik zal het zelf doen, dat lijkt mij het zekerste. Kan ik op de bestaande chape gewoon een paar centimeter chape bijleggen ?

ik denk dat de vloer verhogen op die plaats inderdaad het beste is. Ik zal het zelf doen, dat lijkt mij het zekerste. Kan ik op de bestaande chape gewoon een paar centimeter chape bijleggen ?
Je kan toch niet lokaal je vloer verhogen? of zie ik iets over het hoofd?

Hoe kan je nu daar opeens cm hoger gaan? raar.
Als het alleen isolatie is dat er bovenuit steekt zou ik die nog durven afsnijden

wat met waterkeringen, deuren,
paar cm chape, op chape...gaat dat "pakken".
en je hebt dan geen isolatie in de vloer aangebracht ?

Korte pijn ... uitbreken & herdoen. Als je morgen op tijd begint, ben je klaar met stap 4 tegen de middag.
Maar bekijk het positief: uw 3 problemen zitten knal bij elkaar. En dan nog eens net voor uw collector.
  1. Ik zou chape (voorzichtig) uitkappen.
    De problematische zone is amper 1x2m, maar ik zou wel voldoende groter uitkappen (paars) om speling te verkrijgen met uw leidingen.
  2. Uw bundel leidingen loskoppelen van uw collector.
  3. Uw beton ter hoogte van de 3 problematische zones inslijpen en wat uitkappen.
  4. Alle leidingen terug leggen en verankeren; en goed de hoogte controleren.
  5. Opnieuw (laten) chapen
    Dat beetje kan je zelf met de hand doen.
    Of als je frank bent, eis je de chaper opnieuw op, want die had moeten waarschuwen bij het uitzetten van z'n passen.
1727449594161.png

bedankt Remi, ik denk inderdaad dat ik uw advies ga opvolgen. Mvg

PS @ Remi: zijn die blauwe leidingen flexibel genoeg om +/- 5 cm naar beneden te duwen ? Zie foto.

unnamed (2) - Copy.jpg

waaar die zakken goldband staan, is je pleister daar niet te laag gesmeerd, onder de waterkering?

Ben eens benieuwd wat die loodgieter gaat zeggen als je hem daarvoor belt :)

daar is geen waterkering, dat huis is 90 jaar oud...

PS @ Remi: zijn die blauwe leidingen flexibel genoeg om +/- 5 cm naar beneden te duwen ? Zie foto.

Bekijk bijlage 105191
ik zou het tracé zo weinig mogelijk veranderen (leidingen liggen wel mooi samen enzo. proper werk op dat vlak)
1. maak die rood/blauwe en bundel rood/blauwe die bovenaan liggen los, en schoor ze op.
2. slijp links en rechts van de blauwe buizen, prul de beton eruit
3. laat alles terug zakken

(wat is die groene buis? die ligt wel wat ongelukkig...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan