• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Leidingen in harde isolatieplaten

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Hallo,

In de nieuwbouw wens ik mijn vloeropbouw 1e verdieping niet dikker te maken dan nodig.
Ideaal is als ik 15 cm bovenop de plaat kan aanhouden.
Eerst dacht ik aan, 5 cm uitvulchape, 1,5 cm vloerverwarming, 7 cm chape, 1,5 cm vloerafwerking, zonder dus isolatie omdat mijn schil toch goed geïsoleerd is.
Nu heb ik overal echter niet zo gek veel kabels en moet ik niet direct kruisen.
Om de stralingswarmte van de vloerverwarming toch niet te veel in de betonplaat te laten gaan zou ik eventueel toch wat isolatie durven voorzien.
Daarom zou ik overwegen om bv. 6 cm XPS of PIR platen te leggen en daarin een kleine uitsparing te maken voor de leidingen.
Op de platen kan ik dan mijn vloerverwarming tackeren.
In de badkamer zit ik met de afvoerbuizen die dikker zijn, maar deze kan ik ook wel erin snijden.
In de kleine stukken die uitgesneden zijn komt dan geen isolatie, maar anders ging ik er ook geen voorzien.
Ik maak dan dat ik met mijn vloerverwarmingsbuizen er mooi over loop en dan kan er op die plaats wat chape tussen lopen.
Ik zou dit ook zelf uitvoeren en kom denk ik zelfs iets goedkoper uit dan dat ik uitvulling laat gieten.

Goed idee op die manier?
Alvast bedankt,
 
Lid geworden
19 nov 2012
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik heb dat overal zo uitgevoerd.

Pur platen direct op beton geplaatst, dan met een bovenfrees sleuven gefreesd om mijn leidingen in te leggen.
Werkt perfect, maar is tijdsintensief, stoffig (pur stof direct wegzuigen met stofzuiger, niet direct gezond).

Voor mij was het voordeel dat ik het zelf kon uitvoeren, en heb meer vertrouwen in vaste platen als gespoten pur. Weet dat slechts een minderheid inzakt, maar je zal het maar voor hebben.

Groetjes,
Peter
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
pleemans zei:
Weet dat slechts een minderheid inzakt, maar je zal het maar voor hebben.

1 op 10 is "een minderheid"

1 op 100.000 is slechte plaatsing.
 
Lid geworden
19 nov 2012
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Nu7s zei:
1 op 10 is "een minderheid"

1 op 100.000 is slechte plaatsing.

Akkoord, maar ik heb ergens een showroom bezocht waar ze duidelijk te snel hebben willen zijn.

En zoals het daar lag, dat wou ik echt niet meemaken.
En door de platen in te freezen kon ik alles zelf in de hand houden.
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
gespoten pur komt er bij mij sowieso niet in.

Het is ofwel een uitvulling met polymix (maar dat ligt ook nooit 100% effen) en geen isolatie. Ofwel een harde isolatieplaat met leidingen in.

Van dat laatste kan ik enkel maar wat voordelen hebben lijkt me, het zal me wel wat werk kosten uiteraard.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Als je de tijd (er voor over) hebt en zoals je zegt niet teveel leidingen (die liefst ook mooi gegroepeerd liggen waar ze samenkomen), zou ik voor de platen gaan. Dat hoeven dan trouwens niet de beste/duurste isolerende platen te zijn maar kan evengoed een EPS-plaat zijn.

Mijn situatie: zowel boven als beneden een "isolerende" (lambda 0,049) uitvulchape en er beneden zelf nog harde platen bovenop gelegd. 
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
ondertussen ook beslist om ook beneden het met vaste isolatieplaten te doen ipv een uitvulling. het komt me zelfs iets goedkoper uit om 8 cm extra PIR platen te leggen dan de kosten voor de uitvulling.

Het aantal leidingen blijft al bij al beperkt en ik leg ze ook mooi langs de kant. Blijft dan nog proper en overzichtelijk ook.

Het is wel wat werk, maar lukt dus aardig en gaat al bij al goed vooruit. (Het meeste tijd verlies ik aan het nadenken en het twijfelen of ik nu echt wel genoeg kabels heb voorzien :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan