• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Leidingen bevriezen in volle muur

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik zit met het volgende probleem...

We hebben onze hele huis langs buiten geïsoleerd behalve de voorgevel.

De voorgevel wordt langs binnen geïsoleerd met 3cm PIR platen.



In de voorgevel, een volle muur van 30, ligt echter de waterleiding van de keuken ingewerkt.



Loop ik risico dat de waterleiding zal stuk vriezen in de winter met de isolatie die voor de leidingen komt?



Zo ja... iemand suggesties?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Als de ruimte verwarmd wordt (al is't maar tot 8 à 10°C) dan zullen de leidingen niet bevriezen in de ongeïsoleerde volsteense buitenmuur.
 

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ook als de leidingen achter de isolatie zitten?

Had op een forum gelezen dat het zou vriezen tot tegen de isolatie in de steense muur...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Borre wrote:
Ook als de leidingen achter de isolatie zitten?

Had op een forum gelezen dat het zou vriezen tot tegen de isolatie in de steense muur...



Er is wel een risico, maar dat wordt normaal al verminderd door:

- er zal nog wel wat warmte door je isolatie komen: 3cm is namenlijk niet zo veel :twisted:

- je gebruikt normaal gezien dagelijks de kraan in de keuken => dat stromend water zorgt ervoor dat het minder snel zal aanvriezen.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik neem aan dat het een leefruimte is?

Stel dat het dan binnen altijd minimaal 16°C is. Dan zal het achter je 3cm isolatie nog steeds boven de 10°C zijn (kan ik berekenen maar ik gok iets van een 12°C).

Muur met buizen blijft dus altijd boven het vriespunt.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
volgens mij wel een plaats voor goed veel condensatie ....



kan je er nog buisisolatie ronddoen



grtz

Olaf
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan