Leiden isolatiepremies tot verhoging KI?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik vang langs verschillende kanten geruchten op dat als je een premie (40% belastingsvermindering, netbeheerders) aanvraagt voor vb dakisolatie, muurisolatie, hoogrendementsglas etc, je KI ook zou worden aangepast. Iemand hier ervaring mee?

Lid geworden
4 apr 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niet meegemaakt en nochtans al enkele jaren op rij premies e.d. aangevraagd.

Lid geworden
7 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik had deze geruchten ook opgevangen en vond het zelf ook verdacht dat je zomaar iets "krijgt" van de Staat zonder dat je daarvoor iets moest teruggeven.

Ik ben dus in alle naiviteit zelf naar het belastingskantoor gegaan met de vraag of het "gevaarlijk" was om dergelijke premies aan te vragen.

Daar vertelden ze me dat het KI enkel afhangt van de bebouwde oppervlakte.

Als je dus bv je zolder laat isoleren, dan verandert je bebouwde oppervlakte niet.

Een van de redenen van het bestaan van die premies zou het halen van de Kyoto-norm zijn.

Ik heb mijn premieaanvragen dan ook gewoon ingediend.

Ze stelden me wel voor om een gift te geven aan de Belgische Staat, aangezien ik toch zo graag iets wou teruggeven.

Maar hiervoor heb ik toch wel gepast. 8)

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Dit is dus niet waar.

KI kan enkel wijzigen met bouwvergunningsaanvraag.

Lid geworden
20 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het heeft niet alleen te maken met bebouwde oppervlakte,heb het zelf voorgehad!

Aanvraag gedaan voor nieuwe veranda, meneer van het kadaster kwam een kijkje nemen.Alles was in orde volgens hem,en liet weten dat het k.i.wel aangepast werd.

Hij is nog in zijn papieren aan het kijken en doet ons de opmerking dat achter aan een bijgebouw dat ook bij hem getekend stond er nu een garage poort aanhangt. En op zijn tekening gewoon een opening staat!ik maak er hem attent op dat het niet als garage gebruikt word(voor tuingerief)je geraakt er niet met een auto.

Dat komt er dan ook bij was zijn opmerking want dat is LUXE!Hij stelde ons voor de keuze de poort er uit doen of meer betalen!

Zij uitleg was , alles wat een meerwaarde ,en verbetering geeft aan je woning moet je meer op betalen!

Lid geworden
20 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0

Aanvraag gedaan voor nieuwe veranda, meneer van het kadaster kwam een kijkje nemen.Alles was in orde volgens hem,en liet weten dat het k.i.wel aangepast werd.

Hij is nog in zijn papieren aan het kijken en doet ons de opmerking dat achter aan een bijgebouw dat ook bij hem getekend stond er nu een garage poort aanhangt. En op zijn tekening gewoon een opening staat!ik maak er hem attent op dat het niet als garage gebruikt word(voor tuingerief)je geraakt er niet met een auto.

Dat komt er dan ook bij was zijn opmerking want dat is LUXE!Hij stelde ons voor de keuze de poort er uit doen of meer betalen!

Zij uitleg was , alles wat een meerwaarde ,en verbetering geeft aan je woning moet je meer op betalen!

Lid geworden
20 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0

Lid geworden
3 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
We weten wel al langer dat het KI hopeloos verouderd is :s.

Mijn appartement in Antwerpen (100m² bewoonbare opp., 22m² terras, 6m² kelder) heeft een ongeindexeerd KI van 1.031 euro ofzo. Je zal al goed moeten zoeken om een huis op het platteland te vinden die veel meer heeft :s dus is KI eerlijk? Tuurlijk niet. Het gaat uit van een berekening in de jaren stillekes en er zijn al jaren geen aanpassingen meer aan gebeurd.

Lid geworden
20 feb 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Volgens mij kunnen isolatiepremies eventueel heel onrechtstreeks uw KI beinvloeden.

Het gaat om "bewoonbare oppervlakte" ipv "bebouwde oppervlakte" denk ik.

Bijvoorbeeld: je koopt een huis met een grote zolder. Je verbouwd het huis, maar de zolder is totaal onbruikbaar omdat je deze isoleert met rollen glaswol op de vloer.

In dat geval gaat het kadaster meestal uw KI niet verhogen.

Maar als je het dak gaat isoleren en van deze zolder afwerkt tot een mooie extra kamer, dan loop je het risico dat je KI verhoogd gaat worden.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Emerxill wrote:
Volgens mij kunnen isolatiepremies eventueel heel onrechtstreeks uw KI beinvloeden.

Bijvoorbeeld: je koopt een huis met een grote zolder. Je verbouwd het huis, maar de zolder is totaal onbruikbaar omdat je deze isoleert met rollen glaswol op de vloer.

Maar als je het dak gaat isoleren en van deze zolder afwerkt tot een mooie extra kamer, dan loop je het risico dat je KI verhoogd gaat worden.

Inderdaad, want het kadaster gaat dan aannemen dat de functie van de ruimte verandert (dus van berging naar slaapkamers ofzo)

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
chime wrote:
Emerxill wrote:

Inderdaad, want het kadaster gaat dan aannemen dat de functie van de ruimte verandert (dus van berging naar slaapkamers ofzo)

Dus ik mag hieruit afleiden dat het KI geherevalueerd wordt? Hoe weten ze het anders dat je de afwerking van je zolder aangepast hebt of een ruimte van functie veranderd hebt?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geeft de uitbetaling van een renovatiepremie aanleiding tot een stijging van het kadastraal inkomen van mijn woning?

Wonen-Vlaanderen berekent enkel de renovatiepremie waarop u aanspraak maakt, en gaat niet na of de werken die u heeft uitgevoerd een invloed hebben op het kadastraal inkomen van uw woning. Wonen-Vlaanderen geeft evenmin gegevens over door u uitgevoerde werkzaamheden door aan het kadaster.

Als u verbouwingswerken heeft uitgevoerd, dan moet u dit zelf binnen de dertig dagen na de voltooiing van de werken melden aan het controlekantoor van het kadaster.

vanop de website van de vlaamse overheid, principe is voor elk type premie wel hetzelfde volgens mij.

Eigenlijk komt het erop neer dat je ZELF het kadaster moet verwittigen bij een opwaardering van Uw woning, wat ook wel logisch is. Wie dat niet doet, fraudeert eigenlijk. Maar ja, is dat nu net niet de belgische sport :roll: .

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Als je dit idd zelf gaat aangeven. Maar welke onnozelaar doet nu zoiets? :lol: Dus voorlopig: premies trekken zonder KI te verhogen... al zal dit misschien ooit in de toekomst wel veranderen, en er controle komen.

Lid geworden
13 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vorige week donderdag/vrijdag op Radio 2 in de ochtend bij inspecteur Decaluwe of zoiets hadden ze het erover. Misschien vind je het nog terug op de website.

Conclusie: Enkel bij bouwvergunning kan het aangepast worden maar zelden gebeurt dat omdat die bijna nooit gaan kijken.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bij ons stond er al ene van het kadaster aan de deur, iets meer dan een jaar nadat we onze bouwvergunning hadden ontvangen. Hij vroeg of de werken al voltooid waren.

Aangezien dat nog niet het geval was (we moesten nog beginnen), hebben we hem wandelen gestuurd. Maar ik vraag me af of je de kans loopt op een boete als je het einde van de werken niet hebt aangegeven en die gast duikt terug op?

Iemand daar ervaring mee?

Lid geworden
4 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben toch ook al wat isolatiepremies getrokken (muur-, vloer- en dakisolatie) en er is nog niets veranderd aan ons KI...

"van horen zeggen" is voor mij NOOIT een referentie.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
michielr_99 wrote:
"van horen zeggen" is voor mij NOOIT een referentie.

Voor mij ook niet, vandaar dat ik hier vraag naar ervaringen. En een zeer terechte vraag ook, want indien er een aanpassing zou volgen denk ik dat het interessanter is om geen premie aan te vragen (permanent hoger KI tov eenmalige premie).

Lid geworden
9 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik hoor die verhalen ook constant maar heb voorlopig nog geen negatieve ervaringen daarmee. Hetzelfde verhaal met de regenput. Als je die subsidie aanvraagt word je voor de rest van je leven daarop belast. Waar? Geen idee, ik heb het voor alle veiligheid niet aangegeven.

Ik heb me wel laten vertellen dat je goed moet discussiëren met de kadaster-mannen. Een vriend van mij had een nieuwe eiken vloer. kadasterman zei "LUXE!!" En wilde het KI meteen verhogen. Tot m'n collega argumenteerde: "Allez, luxe??? Ik heb die planken laten zagen uit de draagbalken die hier aanwezig waren." Zou de verhoging daarom gelaten hebben. Waar gebeurd volgens m'n collega.

Grtzz

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook heel wat premies gekregen (voor doorstromer op gas, gevelrenovatie, dakisolatie, vloerisolatie, dubbel glas...) maar KI is niet herzien. Bewoonbare oppervlakte is bij ons ook niet gewijzigd door het isoleren. Wel meer comfort door CV vs. kolenkachels.

Bovenaan