Leegmaken en opvullen steenput

• Tags fundering grondwerken lekdetectie riolering septische put
  • Lid geworden
    22 okt 2007
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Hallo,

Ik zal een lang verhaal kort houden, maar wij hebben net een water of septische put gevonden die is gemetst met stenen. Geen beton te zien. Er loopt ook nog een gres buis vanuit die put naar een kleinere put die er vlak naast ligt.

De grote put is (voor zover te meten valt) 120 x 80 x 100 (LxBxD) de kleinere is 80x40x100.
    Ook staat er onderaan de grote put nog zo’n 50cm water.

Het probleem dat we nu hebben is dat deze putten zich bevinden op dezelfde plaats als waar er een betonsokkel moet komen om een koker op te plaatsen die de nieuwe draagbalk moet komen te ondersteunen.

Gezien de draagbalk al zit, alles nu gestut is en we daardoor onze woning niet kunnen afsluiten ( 10meter open gevel), moeten we die putten zo snel mogelijk vullen.

Helaas hebben vorige eigenaars die al gevuld met bakstenen (in hun geheel). Dat is dus grof steenpuin en kan volgens ons gaan verzakken en later voor problemen zorgen.

De putten leegmaken gaat natuurlijk ook veel tijd kosten en daar hebben we ook wel wat schrik van. Die putten zijn heel oud en we hebben schrik dat deze gaan instorten mede door de graafwerken die recent rond deze putten zijn uitgevoerd.

We zijn echt ten einde raad en weten niet meer wat te doen.

Een kraan gebruiken om dat uit te graven en dan snel rivierzand laten leveren om dat terug te vullen?

Alle hulp en info is echt zeer welkom en bedanken we alvast voor.

Groeten,

Maarten

Goedkoopste en handigste zal zijn om ze met zand te vullen, is toch geen reden om ten einde raad te geraken?

Goedkoopste en handigste zal zijn om ze met zand te vullen, is toch geen reden om ten einde raad te geraken?
    Dag Janus,

Bedankt voor je reactie!

Het gaat ons vooral over de combinatie van tijd en risico.
    Als we zand in de put gieten, zal dat dan voldoende vullen tussen al dat grof puin om later niet meer te verzakken?
    En wat met het water dat er nu inzit?

Mvg,

Maarten

kan je er aan langs boven om die putten leeg te laden ?

gezien de maten die je geeft zijn die toch niet zo groot ?

kan je er aan langs boven om die putten leeg te laden ?

gezien de maten die je geeft zijn die toch niet zo groot ?

Momenteel zitten die onder de stutten en poutrelle lift die niet weg kunnen.
    Misschien kunnen ze deze elders plaatsen, maar we hebben nadien 1 dag om die putten in orde te krijgen.

Ik denk dat ik vooral wat in paniek was omdat men (buren) zei dat we die put eerst moesten leegmaken, leegpompen en dan opnieuw degelijk vullen.

Dat krijgen we, denk ik, in 1 dag niet klaargespeeld.

En wat zegt de architect ?
    Hij weet wat er allemaal gaat rusten op die betonfundering .
    Persoonlijk zou ik toch opteren om de put leeg te maken en op te vullen met mager beton.
    Water wegpompen hoeft niet als je werkt met mager beton.

Ik denk dat je het werk wat overschat. Het volume van de grote put komt overeen met een big bag, de kleine put 1/3 van een big bag. Dat krijg je echt wel op een dag in orde.

Onze vloerder zorgt ervoor dat we morgen voldoende zand op onze oprit liggen hebben.
    De firma die de draagbalken steekt (vandaag de laatste) gaat zorgen dat alles van stutten en liften tegen vanavond weg is rondom de put.

We kunnen dan vanavond alles open breken en wat leegscheppen. Morgen dan zand in kappen en dan nog wat afwerken vooraleer ze de beton komen storten.

Terug wat overzicht in men hoofd. Ik kan er weer tegen. 😁

Onze vloerder zorgt ervoor dat we morgen voldoende zand op onze oprit liggen hebben.
    De firma die de draagbalken steekt (vandaag de laatste) gaat zorgen dat alles van stutten en liften tegen vanavond weg is rondom de put.

We kunnen dan vanavond alles open breken en wat leegscheppen. Morgen dan zand in kappen en

dan nog wat afwerken
    aandammen ?
    vooraleer ze de beton komen storten.

Terug wat overzicht in men hoofd. Ik kan er weer tegen. 😁

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan