leeftijd ventilatie unit en gasketel

• Tags energie energieverbruik ventilatie verwarming warmtepomp
  • Lid geworden
    3 aug 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    16
    Hallo,

Wij hebben in 2009 een huis gezet met daarin een Elco Thision 9kw gasketel en een ventilatie D unit Systemair VR 700 DCV.
    De toestellen zijn dus al +15 jaar.
    Als je aannemers en websites afgaat moeten we ze gaan vervangen. Ik vind dit nogal vroeg!
    Ok, je moet er geluk mee hebben, maar volgens mij moeten ze toch langer mee kunnen gaan? Bij ons ouders was die stookolie ketel na 25j nog steeds in orde (ik weet het appelen met peren verhaal)..

Aangezien heel wat forum leden in 2009 ook al gelijkaardige toestellen in huis hadden (soms al enkele jaren) (dat bepaalde toen mijn keuze), ben ik benieuwd of hun toestellen nog steeds draaien. Draaien jullie toestellen nog?

We dachten onze ventilatie unit pas in 2027 te vervangen door een nieuwer exemplaar en de gasketel in 2028 te vervangen door een warmtepomp.

Waarom vervangen als ze nog werken?

Is de ketel nog door de laatste controle gekomen en waren de waardes nog acceptabel?
    Nee => vervangen
    Ja => dan kun je nog wel wat wachten.

Waarom ben je aan het informeren om te vervangen ? Als het werkt en er geen grote kosten aankomen, zou ik er nooit aan denken.

Hier een gasketel van 2006.
    Deze winter wat kuren maar voorlopig kunnen verhelpen. Mogelijk is de ventilator aan vervanging toe, een investering die ik niet meer wil doen...
    Ik hoop het nog een paar jaar uit te zingen zonder zware kosten, en dan ga ik moeten kiezen voor een nieuwe gasketel of een warmtepomp. Dat zal dan afhangen hoe CAPEX van de WP opweegt tegen OPEX van gas.

Hier een gasketel van 2005, werkt nog maar maakt de laatste tijd redelijk lawaai bij het opstarten.
    Nu op het gemakje beginnen kijken voor een nieuwe

CV ketel moet elke 2j onderhoud krijgen , dan kan bepaald worden of deze vervangen moet worden of bij defect.

Hier Ventilatie C systeem die nu al 14j constant draait sinds 2011. Zie geen reden om dat te vervangen. Zelfs het batterijtje in de draadloze bedieningsknop heb ik tot op heden nog niet moeten vervangen.

Hier hangt de gasketel sedert 2008, op een lambdasonde na die ik vervangen heb, nooit een probleem mee gehad en die werkt nog perfect. Die mag mooi blijven hangen en verder werken

Toen ze de ketel hier na renovatie kwamen verplaatsen wilde de installateur ook ineens de ketel vervangen... Ook voor bedankt. Is model van 2011. Die vervangen we wel wanneer het echt nodig is, en wie weet is een warmtepomp tegen dan effectief interessanter.

hier ketel van 2007, viessmann vitodens ofzoietske... Dit jaar wat kosten aan gehad, maar is weer goed voor de komende 15 jaar... Ik hoop hem toch minstens 30 jaar in dienst te houden hoor :). Wordt om de 2 jaar (uhum, soms wel eens 3 jaar) onderhouden.

Ventilatietoestel is een ander verhaal. Allée, da bolt nog, maar wij hebben een onderhoudscontractje om dat toestel jaarlijks te controleren & te reinigen, om de 5 jaar worden ook alle buizen gereinigd. Je merkt toch wel een verschil voor & na reinigen. (doordat we hier een zoon hebben die last heeft van huisstofmijtallergie... na reiniging niest die een pak minder ;)). Dat toestel is voorlopig toch ook nog niet aan vervanging toe.

Ik zie niet in waarom je iets zou vervangen wanneer het nog werkt. Uiteindelijk, draai of keer het hoe je het zelf wil... Maar het kost geld om iets te vervangen, en een ketel zowieso veel geld... Hoe langer ik dat economisch verantwoord kan uitstellen, hoe langer ik dat zal doen ;-)

Je merkt toch wel een verschil voor & na reinigen. (doordat we hier een zoon hebben die last heeft van huisstofmijtallergie... na reiniging niest die een pak minder ;)).
    Oorzaak en gevolg, de huisstofmijt aanpakken zijn de gevolgen aanpakken maar wat tijdens de bloeimaanden ? Moet dat ventje dan opgesloten worden ! Oh, en dan ook nog eens om de 5 jaar reinigen met een merkbaar verschil, het klinkt zelfs als misdadig . ( best veiligheidsschoenen met extra lange neus aandoen, er wordt nl. nogal flink op de tenen getrapt :unsure: de grote boze wolf kan dan braafjes in zijn kooitje blijven zitten ;))

Met heel eenvoudige middelen kan je er voor zorgen dat zijn lichaam zelf antihistamine aanmaakt en is zo van zijn allergie af . Dit is geen rocket science maar wel een noodzaak om zich hierin te verdiepen of in te lezen . Tip: het probleem werd hoogst waarschijnlijk gecreëerd na de geboorte en is dan ook de meest voor de hand liggende, je krijgt de bescherming van de mama mee .

Je merkt toch wel een verschil voor & na reinigen. (doordat we hier een zoon hebben die last heeft van huisstofmijtallergie... na reiniging niest die een pak minder ;)).
    Oorzaak en gevolg, de huisstofmijt aanpakken zijn de gevolgen aanpakken maar wat tijdens de bloeimaanden ? Moet dat ventje dan opgesloten worden !
    Huisstofmijt & hooikoorts zijn 2 verschillende dingen... en daar heeft hij gelukkig geen last van... Maar de mama wel ;-), dus daar zal hij niet veel bescherming van gekregen hebben.
    Oh, en dan ook nog eens om de 5 jaar reinigen met een merkbaar verschil, het klinkt zelfs als misdadig . ( best veiligheidsschoenen met extra lange neus aandoen, er wordt nl. nogal flink op de tenen getrapt :unsure: de grote boze wolf kan dan braafjes in zijn kooitje blijven zitten ;))
    Tja, een systeem dat voor "verse" buitenlucht in je woning zorgt mag je af en toe toch onderhouden, niet? Ik snap je opmerking hier eigenlijk niet goed...
    Met heel eenvoudige middelen kan je er voor zorgen dat zijn lichaam zelf antihistamine aanmaakt en is zo van zijn allergie af . Dit is geen rocket science maar wel een noodzaak om zich hierin te verdiepen of in te lezen . Tip: het probleem werd hoogst waarschijnlijk gecreëerd na de geboorte en is dan ook de meest voor de hand liggende, je krijgt de bescherming van de mama mee .
    aangezien de mama ook last heeft van een aantal allergieën, vrees ik dat er daar niet veel bescherming van is gekomen. Allée, de andere 2 hebben er geen last van... van gans dat genetisch verhaal enzo heb ik 0,0 kennis en nog veel minder interesse van hoe dat werkt. Als je naar dokters gaat zeggen ze héél snel: misschien moet je dat pilletje nemen, dan gaat het wel over... Ik zal eens inlezen in antihistamine, maar dat gaat al snel ingewikkeld worden voor mij vrees ik. Maar vooral: Vind de juiste bronnen maar... Als je het woord nog maar intikt krijg je vooral veel over medicatie... En dat is nu net wat niet de bedoeling is vrees ik...

Hier ben ik terug, dank voor de reacties.
    Wel, ik wil tegen dan budget achter de hand hebben om die systemen te vervangen.
    Je hoort toch geregeld dat zulke toestellen na 15j dikwijls vervangen worden.
    Een lucht water warmtepomp kost ook niet niks.

Oh, en dan ook nog eens om de 5 jaar reinigen met een merkbaar verschil, het klinkt zelfs als misdadig . ( best veiligheidsschoenen met extra lange neus aandoen, er wordt nl. nogal flink op de tenen getrapt :unsure: de grote boze wolf kan dan braafjes in zijn kooitje blijven zitten ;))
    Tja, een systeem dat voor "verse" buitenlucht in je woning zorgt mag je af en toe toch onderhouden, niet? Ik snap je opmerking hier eigenlijk niet goed...
    Als na het reinigen uwe kleinen een merkbaar verschil ervaart betekent dit dat je te laat bent met reinigen . Een periode van 5 jaar is dan te lang . Als het goed is uitgevoerd is aan de binnenzijde van de toevoerbuizen een anti bacteriële laag voorzien . Dit maakt een D-ventilatiesysteem dan ook extra duur en wie vraagt er ook naar of dit voorzien is ? Er zijn normaal geen factoren aanwezig die er voor zorgen dat er een aangroei van huisstofmijt plaats vindt in de toevoerbuizen . Mogelijks heb je dan een probleem bij het ontwerp en/of uitvoering of is de kleinen toch gevoelig aan meerdere stoffen . Je bent niet gevoelig aan de huisstofmijt op zich maar wel aan de uitwerpselen die deze produceren .

Wel, ik wil tegen dan budget achter de hand hebben om die systemen te vervangen.
    Een warmtepomp heeft ook niet het eeuwig leven .

maar wat zijn je beweegredenen om te vervangen? omdat anderen het ook doen?

Hoe lang mag je stellen dat een aardgasketel en een ventilatie unit mee kan?
    Is dat 20 jaar of 30 jaar zoals hierboven geschreven? Ok je moet geluk hebben.

hier ketel van 2007, viessmann vitodens ofzoietske... Dit jaar wat kosten aan gehad, maar is weer goed voor de komende 15 jaar... Ik hoop hem toch minstens 30 jaar in dienst te houden hoor :). Wordt om de 2 jaar (uhum, soms wel eens 3 jaar) onderhouden.

Ventilatietoestel is een ander verhaal. Allée, da bolt nog, maar wij hebben een onderhoudscontractje om dat toestel jaarlijks te controleren & te reinigen, om de 5 jaar worden ook alle buizen gereinigd. Je merkt toch wel een verschil voor & na reinigen. (doordat we hier een zoon hebben die last heeft van huisstofmijtallergie... na reiniging niest die een pak minder ;)). Dat toestel is voorlopig toch ook nog niet aan vervanging toe.

Ik zie niet in waarom je iets zou vervangen wanneer het nog werkt. Uiteindelijk, draai of keer het hoe je het zelf wil... Maar het kost geld om iets te vervangen, en een ketel zowieso veel geld... Hoe langer ik dat economisch verantwoord kan uitstellen, hoe langer ik dat zal doen ;-)
    30 jaar is wel wat! Wat is economisch verantwoord?

maar wat zijn je beweegredenen om te vervangen? omdat anderen het ook doen?

Tja, we zitten ook nog met andere plannen vb een nieuwe keuken in aantocht. Onze CV is nu 16j oud (dus ouder dan wat je in de media hoort te vervangen 15j). En we waren van plan om naar een WP over te gaan omwille van CO2 uitstoot, CO2 taks.... En dat kost wel wat. En je gaat zien, dat die CV uitvalt net je de keuken hebt besteld.

30 jaar is wel wat!
    en waarom niet... Ik heb die ketel gekocht, nadat verschillende plaatsers mij gezegd hadden: een viessmann vloerketel koop je voor het leven... Ik hoop stiekem toch langer te leven dan 30 jaar na plaatsing, want anders heb ik nog een jaar of 12 te gaan...

Wat is economisch verantwoord?
    Een werkende ketel wegdoen is niet economisch verantwoord ;). Voor mij is het economisch verantwoord dat de kosten, gemaakt voor & door de ketel te groot worden ten opzichte van de plaatsing van een nieuwe ketel / warmtepomp / ...
    Wij hebben nu een kleine 1.000€ kosten gemaakt aan onze ketel, wat merkelijk goedkoper was dan een nieuwe ketel te plaatsen. De module die vervangen is, kan nu weer 18 jaar mee, ofwel zou de ketel dan 36 jaar worden ;-). Waarom zou ik een nieuwe kopen? Omdat ze dat in de media zeggen? Ze zeggen zo veel, en als je er te veel naar luistert ga je mooi mee in het verhaaltje van wegwerpmaatschappij.
    De dag dat mijn installateur langskomt, en me zegt: Je ketel is versleten, om hem te herstellen ga je enkele 1000-den euro's moeten betalen, en als je dat niet doet gaat je verbruik een pak hoger liggen, en ga je meer kans hebben op uitval DAN pas zal ik kijken voor een vervanger... Maar niet vroeger ;-).
    Tja, we zitten ook nog met andere plannen vb een nieuwe keuken in aantocht. Onze CV is nu 16j oud (dus ouder dan wat je in de media hoort te vervangen 15j). En we waren van plan om naar een WP over te gaan omwille van CO2 uitstoot, CO2 taks.... En dat kost wel wat. En je gaat zien, dat die CV uitvalt net je de keuken hebt besteld.
    Het is toch niet omdat je een nieuwe keuken gaat zetten dat je OOK een nieuwe verwarmingsketel MOET zetten onder het motto: hij zou daarna maar eens moeten uitvallen. Voorzie een buffer om die ketel te vervangen, maar laat dat rustig om de rekening staan. Als je natuurlijk enkel spaargeld hebt om 1 van de 2 te doen, dan wacht je om iets te doen... Afhankelijk van de keukenbouwer, gaat je prijs hoog of laag zijn, maar als je schrik hebt dat je geen centen gaat hebben om je ketel te vervangen... Dan doe je geen van beide hé ;-), dan wacht je tot je je beide kunt veroorloven. Als er dan iets misloopt met de ketel, kan je hem alsnog vervangen en verder doorsparen voor de keuken. (wat je toch altijd gaat moeten doen omdat je die wil betalen EN je wil je ketel vervangen.) Maar zolang het niet nodig is zou ik het niet doen "omdat ze het in de media zeggen"...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan