Leefkelder isoleren langs buitenzijde

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan kelder gebruiken voor de slaapvertrekken. Momenteel heeft de architect de isolatie aan de binnenzijde getekend.

Ik weet dat er isolatieplaten zijn voor onder de kelderplaat en tegen de kelderwanden doch weet ik niet of dit een dure oplossing is?

De temp onder de kelderplaat zal ongeveer 10° zijn schat ik (of hoger?) dus zou het voldoende zijn om enkel de wanden te isoleren?

Alsook hoe voorkom je dat het grondwater tussen de platen komt en alsnog de isolatie teniet doet.

Mijn grondwater staat op ongeveer 1m diepte.

Wat zouden jullie voorstellen om mijn kelder "ideaal" te isoleren.

alvast bedankt

Tom

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
562
Punten
113
Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Heb je de isolatie liever aan de buitenkant ipv aan de binnenkant zoals de architect voorsteld?

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zou denken dat isolatie aan de buitenzijde beter is, omdat op die manier het beton de "warmte" van binnen ook kan opslaan en nadien afgeven.

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mogelijke materialen die daarvoor geschikt zijn:

- Foamglas (zeer degelijk, maar duur)

-EPS (vaakst gebruikt)

-Styrodur (XPS)

- Dow (bv. Wallmate, ook XPS)

Wel naar grotere diktes gaan om toch behoorlijke R waardes te bereiken.

Ik zie niet in waarom je dat als duurder beschouwt, je plaat en muren isoleren moet je toch doen, plus je hebt aantal belangrijke voordelen.

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
En, ben je er ondertussen uitgeraakt?:)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik ben er eigenlijk nog niet goed uit, mijn architect ook nog niet gezien sindsdien.

Voorlopig is het dus nog langs binnenzijde. Als je de opbouw van mijn kelder bekijkt zie je ook dat er een patio is om licht binnen te trekken in de vertrekken op de leefkelder. Die zou dan ook volledig moeten geisoleerd worden.

Misschien dat ik opteer om langs binnen te isoleren met eventueel een isolatie rond de slaapvertrekken tot 1m onder het maaiveld. Daaronder zal het al niet veel meer vriezen denk ik ;).

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tom DB;1723820 wrote:
Ik ben er eigenlijk nog niet goed uit, mijn architect ook nog niet gezien sindsdien.

Voorlopig is het dus nog langs binnenzijde. Als je de opbouw van mijn kelder bekijkt zie je ook dat er een patio is om licht binnen te trekken in de vertrekken op de leefkelder. Die zou dan ook volledig moeten geisoleerd worden.

Misschien dat ik opteer om langs binnen te isoleren met eventueel een isolatie rond de slaapvertrekken tot 1m onder het maaiveld. Daaronder zal het al niet veel meer vriezen denk ik ;).

Ok, jouw keuze:)

Ik begrijp echter niet dat een architect bij een opbouw vanaf 0 meteen kiest voor isolatie aan de binnenkant, wanneer een veel idealere oplossing voor handen is.

Daarenboven, onderschat ook niet hoeveel werk er daarin gaat kruipen, incl. het plaatsen van gyproc.

Lid geworden
7 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tom DB;1719739 wrote:
Wij gaan kelder gebruiken voor de slaapvertrekken. Momenteel heeft de architect de isolatie aan de binnenzijde getekend.

Ik weet dat er isolatieplaten zijn voor onder de kelderplaat en tegen de kelderwanden doch weet ik niet of dit een dure oplossing is?

De temp onder de kelderplaat zal ongeveer 10° zijn schat ik (of hoger?) dus zou het voldoende zijn om enkel de wanden te isoleren?

Alsook hoe voorkom je dat het grondwater tussen de platen komt en alsnog de isolatie teniet doet.

Mijn grondwater staat op ongeveer 1m diepte.

Wat zouden jullie voorstellen om mijn kelder "ideaal" te isoleren.

alvast bedankt

Tom

Hallo

Wij zijn ook sterk aan het overwegen om een leefkelder in onze verbouwing op te nemen.

Wat is jouw ervaring?

Wat zijn de voordelen/nadelen?

Waarop moet je letten?

Wat zeker doen & wat niet?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten

Lid geworden
22 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
mijn kelder wordt volledig geïsoleerd met 2 x 8 cm styrodur. ook onder de vloerplaat.

Ik ben nog op zoek naar iemand om de isolatie volvlak te verlijmen met bv deuxan 2k van Koster.

groeten,

jan

Bovenaan