• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ledstrip RGB+CCT connector (6 pins)

Lid geworden
14 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik heb RGB+CCT ledstrips gekocht en nu wil ik die aansluiten aan de SSV 6 draad die in de ledstrip profielen toekomt. Aan de ledstrip zitten 6 draadjes om aan de controller aan te sluiten maar die wil ik dus eerst verbinden met de SSV 6 draad. Waar vind ik een connector van 6-naar-6 SSV aders? Liefst ergens te halen in een elektriciteitswinkel want online bestellen zal je al snel meer aan verzendkosten betalen denk ik.
 

Huff

Actief Lid
Lid geworden
30 jul 2007
Berichten
262
Waarderingsscore
27
Punten
28
Ik zou dat solderen en krimpkous rond de verbindingen doen maar ik vermoed dat je geen soldeerbout hebt.

Je kan daar ook wago klemmen voor gebruiken zoals deze bijvoorbeeld.
 
Lid geworden
14 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik heb idd geen soldeerbout. zou er wel een kunnen lenen of kopen. Maar om dan direct op een ladder op 2m70 hoog tegen het plafond in een ingebouwd ledprofiel 6 dunne aders aan elkaar te gaan solderen zonder ervaring lijkt me wat te veel van het goede.

Die wago klemmen dan moet ik er al 6 in het minimalistisch ledprofiel gaan wegkrijgen en daar vrees ik voor. Is er geen klem waar 6 aders in gaan aan de ene kant en aan de andere kant 6 aders uit gaan en die comptact is?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Solderen is toch de enige manier om het beperkt in plaats te houden.

Of bekijk onderstaande Google resultaten eens. Je hebt connectoren, sommige waarvoor je een speciale tang nodig hebt. Maar andere die je met warmte kan krimpen dacht ik.

 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
@Tom: bij die heatshrink-connectoren ga je, ná de elektrische verbinding te hebben genepen met de juiste tang, de isolatie dmv warmte vastkrimpen en bij sommige modellen zo waterdicht maken. Maar je blijft dus wel een tang gebruiken.

Het meest aangewezen hier zou toch dat solderen zijn.
Je kan na denuderen de draden al in mekaar draaien, dan is solderen heel makkelijk.
Vergeet wel niet eerst een stukje krimpkous over de draden te schuiven waardoor je dan de verbinding nadien kan isoleren.

Maar indien geen (weinig) ervaring met solderen kan je best eerst wat oefenen op de begane grond :)
Een veel gemaakte fout is dat men gaat "plakken" ipv te solderen.
Het is zo dat je niet zomaar wat soldeersel moet smelten en rond de verbinding brengen.
Je moet het te verbinden materiaal zelf zo heet maken dat wanneer het in contact komt met het soldeersel dit laatste daardoor smelt.

Om het te verbinden materiaal goed heet te krijgen moet je eerst een klein beetje soldeersel aan de (propere) tip aanbrengen en dan dat tegen de draadjes houden.
Verder soldeersel laat je smelten, niet door dit tegen de tip te houden maar tegen de draadjes.
Op die manier ben je zeker dat de draadjes heet genoeg zijn en er een solide soldeerverbinding is gemaakt.
Voel je dat dat niet echt goed gaat kan je nog heel even met het soldeersel naar de tip om zeker te zijn dat de warmteoverdracht tussen tip en draadjes goed verloopt en dan met het soldeersel terug op de draadjes.
Het solderen kan best niet te lang duren want dan gaat de hitte meer en meer het verder gelegen materiaal opwarmen.
Daarmee beter een wat te zware soldeerbout dan een te lichte.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Zo 2 krijg je er geschrankt misschien in?


625dc4c3-2bdd-4692-92b2-d305e0c24116.jpg.webp
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Liefst ergens te halen in een elektriciteitswinkel want online bestellen zal je al snel meer aan verzendkosten betalen denk ik.
Bij aliexpress is verzending te verwaarlozen maar je moet wel weken geduld hebben.
Het solderen kan best niet te lang duren want dan gaat de hitte meer en meer het verder gelegen materiaal opwarmen.
En zo je krimpkous al doen krimpen, steek deze dus best ook zo ver mogelijk van de te solderen verbinding voor je begint.
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
Op alie staat zoiets te koop waarvoor je gene tang zou nodig hebben.
Zelf geen ervaring mee.

1615200333366.png
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
tja, ik heb ze inderdaad op 2m70 of op 6m30 hoog gesoldeerd - toegeven dat het niet mijn eerste soldeerjob is en ik over professionele soldeerappartuur beschik.
Je kan aan de strips zelf ook wel een "beneden" een connectortje solderen en dan de strip met connector en al in het profiel plakken, alleen wordt het daarmee wat lastiger om de aansluiting niet zichtbaar te laten zijn
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan