Ledlampen in traphal

• Tags LED-verlichting trappen verlichting
  • gvd

Lid
    Lid geworden
    5 aug 2011
    Waarderingsscore
    19
    Punten
    18
    Hallo,
    In de traphal van ons gebouw heb ik de 'taak' om de kapotte lampen te vervangen.
    Ik gebruik ledlampen (type E27 met 4 leddraden) maar heb de indruk dat deze het niet zo lang volhouden.
    Zijn ledlampen eigenlijk wel geschikt om misschien 100x per dag kort aan en uit geschakeld te worden of zijn ze meer bedoeld om bvb. een ganse avond te branden?
    Bedankt voor jullie mening.
    Met vriendelijke groeten,
    Geert

Oké bedankt.
    Ik heb toen Osram gebruikt met 4 'leddraden' en die waren vlugger kapot dan de gewone gloeilampen.
    Ik heb heb toen het probleem gemaild aan Osram en kreeg andere lampen opgestuurd.
    Als ik me niet vergis, hebben zij me toen gezegd dat ze niet geschikt waren voor veelvuldig aan/uit.
    Ik probeer die mail nog te vinden.

Je hebt ook wat geluk nodig...
    Ik zou wel wegblijven uit een hubobricogamma of de plaatselijke carrefour, dat zijn dingen die in aankoop zo goedkoop mogelijk moeten zijn.
    Dan kijk je beter eens bij een Ikea of naar net iets duurdere merken.

Die fabrikanten weten altijd iets hoor, ofwel doe je ze te vaak of te weinig aan en uit, zitten ze te koud of te warm of te droog of te vochtig, of te hoog of te laag... Vaak omdat ze niet durven toegeven dat ze hier of daar eens een slechte reeks gehad hebben.

@Tomvdw Osram kan je ook gewoon bij de DHZ kopen, waarom zou spul van de IKEA daar beter in zijn?

Geen idee of het 'kan', maar soms bekruipt mij het Philips-gevoel: die dingen zouden lang kunnen meegaan, maar dan verkoopt de fabrikant er zo weinig van dat z'n winst verdwijnt, dus dan maar spul produceren dat sneller kapotgaat.

Hier bijna allemaal Ali-lampen. En die werken allemaal nog perfect.
    Had er voor sommige enkele extra gekocht (armatuur met ingebouwde led) om er eens een te vervangen moest er een stuk gaan, maar nog niet moeten aanraken.
    Heb ook een armatuur met "betere" GU10 in en die heb ik al wel moeten vervangen, nochtans hier gekocht in belgie.

Ik gebruik ledlampen (type E27 met 4 leddraden) maar heb de indruk dat deze het niet zo lang volhouden.
    Ik heb toen Osram gebruikt met 4 'leddraden' en die waren vlugger kapot dan de gewone gloeilampen.
    En over hoelang hebben we het dan? Want afhankelijk van de termijn is er waarschijnlijk iets anders aan de hand dan de pure kwaliteit van de lampen zelf.

een gebouw waar de lampen (overdag?) meer dan 100x aan-uit gaan? Is het dan wel de moeite om die uit te doen? Misschien beter om met een lichtsensor te bepalen wanneer ze aanmoeten?

100x per dag met 8 donkere uren op een dag (momenteel), geeft 12 keer per uur. Of elke 5 minuten. Na hoeveel tijd gaan ze terug uit?

De leds zelf in ledlampen hebben een zéér lange levensduur, 50.000 is daar normaal in.

Maar .. die werken op een heel lage spanning en moeten geen vaste spanning hebben, maar een vaste stroom.

Daarom zit er wat elektronica in, ook in die op bv 12 volt.

In diegene die op 230 volt werken (jouw E27) is er bijkomend een schakeling nodig om die hoge spanning omlaag te krijgen.
    Die trekt bij het inschakelen een inschakelstroom.
    Bij ledverlichting met een aparte voeding kan dat zéér hoog zijn, waardoor bv relais komen vast te plakken.
    De betere hebben daar iets in voorzien om dat te minderen.

Bij ledlampen met zo'n filamentdraad is de inschakelstroom meestal lager, omdat men condensatoren die dat veroorzaken liever niet gebruikt (ruimtebesparing en kostprijs).
    Toch heb je ook daar een inschakelstroom.
    En die geeft wat warmte af en dus stijgt de temperatuur een beetje.
    Is bij de volgende inschakeling het niet volledig afgekoeld, dan stijgt de temperatuur verder.
    En zo kan de temperatuur te hoog oplopen en paf .. het is gedaan met licht geven.

Zoals @getmixedup aangeeft moet je eens bekijken of het niet veel eenvoudiger én goedkoper is om die lampen gewoon te laten branden met een lichtsensor.

Alleszins de tijd van aanblijven niet te kort zetten.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    Het gaat hier om een gebouw aan zee met 16 appartementen, hoofdzakelijk bewoond door tweedeverblijvers.
    De traphal heeft geen ramen en is dag en nacht donker, behalve op het gelijkvloers met de glazen inkomdeur.
    Ik heb echt geen idee hoe vaak en hoe lang de lampen branden maar met 16 appartementen lopen de aan/uit-schakelingen snel op.
    De eerstvolgende keer dat we er zijn, ga ik eens timen hoe lang ze branden.
    De laatste keer dat we er waren, heb ik nog een defecte Osram lamp (foto) die een andere eigenaar geplaatst had tijdens mijn afwezigheid, vervangen.
    Die heeft het ook niet lang volgehouden net zoals de vervanglampen die Osram mij destijds zelf opstuurde en niet van Hubo, Gamma,...

Bijlagen

• IMG_20250617_115845.jpg
      IMG_20250617_115845.jpg
      137,5 KB · Weergaven: 4

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan