LED verlichting garage en berging

Lid geworden
3 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar verlichting voor de garage en berging.
Dit zijn echter lokalen waar de verlichting vaak en ook kortstondig geschakeld wordt.
Hierdoor is bijvoorbeeld TL verlichting hier niet ideaal voor.

In theorie zou LED hier veel beter voor geschikt zijn, maar is dit in de praktijk ook zo?
In een LED zit ook redelijk wat zoals de driver die kan kapot gaan bij veelvuldig schakelen vermoed ik?
En vind je die LED tubes ook gemakkelijk in 3000K kleurtemperatuur?
Ik zie ze meestal ook apart te koop en niet inclusief behuizing.
Ik kan toch moeilijk eerst een TL armatuur kopen om de TL weg te gooien en te vervangen door LED.
Wat ik concreet nodig heb.
- 2 Lichtpunten voor garage van 17 m²
- 1 Lichtpunt voor berging van 8 m²

Heeft er iemand concrete voorbeelden van wat ik het best neem?
Ik bestel mijn verlichting meestal online.
Alvast bedankt,

Clarke

Nieuw Lid
Lid geworden
14 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben indertijd LED panelen van 4000K gehangen: 

https://www.ledlampendirect.nl/led-paneel.html

Deze geven massa's aangenaam wit licht en instant-on. De driver hangt ergens apart, dus deze kan z'n warmte goed kwijt. Bij ons worden deze constant aan-en-uit geschakeld door bewegingsmelders en bij het openen/sluiten van de garagepoort. En deze hangen er nu toch al 5 jaar.

Garage: 2 keer een paneel van 30x120

Berging 1 paneel van 30x120

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
253
Punten
83
Je kan voor zo panelen ook een opbouwframe kopen zodat je de driver tussen het paneel en de plafond kan monteren.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
281
Punten
83
Die led buizen zijn gemaakt voor de vele oude TL armaturen die nog overal hangen.

Installeer je een volledig armatuur, ga dan ineens voor een 'native' led oplossing, zoals de panelen hierboven vermeld.

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
1
Punten
0

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.266
Punten
113
Phillips linear. zijn koppelbare ledbalken. bestaat in verschillende lengtes en lichttemperaturen

Lid geworden
23 okt 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Mijn 'TL' lampen komen van de Hubo. Ziet eruit als een oude TL lamp maar is eigenlijk een LED lamp. 3000K is perfect. Gaan direct aan zoals een gloeilamp. 

Komt met bak en buislamp. En er zijn regelmatig kortingen van 15% daar.

Bijlagen

• dsc_2236s.jpg
    dsc_2236s.jpg
    282,1 KB · Weergaven: 2

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik heb een ledstrip van 4m in een u-profiel gehangen. Ben er nog steeds heel tevreden van.. Is fijn en netjes...

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
322
Punten
83
bouw vrouw zei:
Mijn 'TL' lampen komen van de Hubo. Ziet eruit als een oude TL lamp maar is eigenlijk een LED lamp. 3000K is perfect. Gaan direct aan zoals een gloeilamp. 

Komt met bak en buislamp. En er zijn regelmatig kortingen van 15% daar.

same here - als vervanging voor de promo TL armaturen van dezelfde keten (om snel licht te hebben in de kelder, maar waar er na anderhalf jaar al drie van de twintig kapot zijn :(
De LED variant verbruikt maar de helft, maar blijkt ook minder licht te geven. De volgende die kapot gaan vervang ik hoogstwaarschijnlijk door LED strips of LED panelen...

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
281
Punten
83
Led strips in de kelder, waarom ook niet. Dat idee was nog niet bij me opgekomen. Voor mij persoonlijk zou het nog wel eens praktischer kunnen zijn dan een centraal lichtpunt (of meerdere) want onze kelder is vrij laag. Op de meeste plaatsen kan ik maar net rechtop staan, dus een lichtpunt is een extra obstakel, plus de verspreiding van het licht is niet optimaal. Met strips los je die 2 problemen op.

Lid geworden
3 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Clarke zei:
Wij hebben indertijd LED panelen van 4000K gehangen: 

https://www.ledlampendirect.nl/led-paneel.html

Deze geven massa's aangenaam wit licht en instant-on. De driver hangt ergens apart, dus deze kan z'n warmte goed kwijt. Bij ons worden deze constant aan-en-uit geschakeld door bewegingsmelders en bij het openen/sluiten van de garagepoort. En deze hangen er nu toch al 5 jaar.

Garage: 2 keer een paneel van 30x120

Berging 1 paneel van 30x120

Dat lijkt me een goede oplossing. Ik heb echter 2 vragen:

1) dat paneel bestaat zowel in basic als pro. Buiten het feit dat de pro flikker vrij is (wat voor een garage niet van belang is) heeft deze ook een merkelijk langere levensduur. 50.000 uur ipv 30.000 uur. Ik vermoed dat het verschil in de driver zit en dat de leds langer meegaan met een beter afgevlakte spanning. Maar is deze levensduur niet berekend op langdurig branden? Gaan deze niet vroegtijdig defect door veelvuldig schakelen waardoor je de extra levensduur in de praktijk niet hebt of is dit niet van belang? Want het is algauw 30 euro extra per paneel voor een pro versie.

2) Ik zie dat deze ook in kleine ronde versies bestaan:
https://www.ledlampendirect.nl/led-paneel/f/opbouw.html
Zou dit geschikt zijn voor op een badkamer en welk vermogen neem ik best?
Ik heb 4 lichtpunten en de badkamer is 12m² groot

Bovenaan