• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

LED strips direct aansluiten op kabel in plafond mogelijk?

chob

Lid
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
339
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hallo,

Ik zit met een probleem dat de kastdeur van de kledingkast tegen het armatuur van de lamp zou botsen als de deur open gaat.
Beperkt openen is geen optie want dan kan hij maar een klein beetje open.
Inderdaad, niet goed over nagedacht.
Dus nu op zoek naar een oplossing.

Qua hoogte kan er namelijk perfect een LED strip van 30 mm geplaatst worden, maar aangezien ik geen verstand heb van elektriciteit, weet ik niet op dat mogelijk is? 
Nu komt de preflex 3G1,5mm² zo uit het plafond, zie foto in bijlage.
Ik weet dat je normaal bij LED strips een driver moet plaatsen maar daar heb ik de ruimte niet voor.

Tegenwoordig zijn er LED strips op 230V, kan ik die dan op die kabels aansluiten?
https://www.ledshoponline.be/led-strips-230v

Kan ik deze op die kabels uit het plafond aansluiten?
Zo ja, hoe dan?
Solderen, clips/connectors?
Bedankt,

img_3786.jpg
 

Bijlagen

  • img_3786.jpg
    img_3786.jpg
    267,5 KB · Weergaven: 3

chob

Lid
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
339
Waarderingsscore
1
Punten
18
Klopt, die kabel heb ik ook gezien. De vraag is of dat dat vierkant blokje nog iets "stuurt" in de ledstrip anders zou het toch zonder moeten kunnen zegt mijn simpel brein.

Kabelgootje is een absolute no-go.  Je weet wel, strak strakker strakst is het tegenwoordig ;)
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Dat blokje zet de 230V AC om naar de 12V DC waarop de strip werkt. Zonder kun je niet. LEDs op 230V bestaan niet, er moet altijd een drivers voor en die past niet IN de strip. 

Al eens gezocht naar een zeer plat armatuur? 30mm, dat zou nog kunnen bestaan. 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Led kooldraadlampen werken rechtstreeks op 230V
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
teaser zei:
Dat blokje zet de 230V AC om naar de 12V DC waarop de strip werkt. Zonder kun je niet. LEDs op 230V bestaan niet, er moet altijd een drivers voor en die past niet IN de strip. 

Niet juist, de strips werken wel op 230V. Ik gebruik 14m op mijn zolder. Dat blokje is amper 4x2x1cm en wordt tot lengtes van 100m gebruikt. Onmogelijk een 12V driver met dat wattage. Volgens mij gewoon een bruggelijkrichter en eventueel nog een capaciteit om flikkeringen tegen te gaan.

Hier trouwens de datasheet van een 230V SMD led.
http://www.samsung.com/global/business/business-images/led/file/product/lighting/201312/Data_Sheet_LH934A_Rev.002.pdf
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Als ik het goed zie, IS de LED de bruggelijkrichter.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Die Samsung LED inderdaad wel zo te zien. Was maar een voorbeeld dat 230V led's bestaan. 

Hoe loopt de bekabeling? Naar een schakelaar? Misschien kan je het tussenbakje daarin verwerken?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
teaser zei:
Dat blokje zet de 230V AC om naar de 12V DC waarop de strip werkt. Zonder kun je niet. LEDs op 230V bestaan niet, er moet altijd een drivers voor en die past niet IN de strip. 

Al eens gezocht naar een zeer plat armatuur? 30mm, dat zou nog kunnen bestaan. 

die bestaan ondertussen wel hoor ;-)
 

chob

Lid
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
339
Waarderingsscore
1
Punten
18
@ BGCW 
Wat bestaat er ondertussen, LED-strips zónder dat bakje? Kun je me een link geven dan? Dank bij voorbaat.

Ik heb de webshop ook gemaild en dit was de reactie:

We hebben inderdaad 230v led strips. 
Dit is met een eu plug. Dc naar ac omvormer. Klein bakje. Je kan de stekker eraf snijden en dan aan uw kabel monteren. Gewoon het bakje moet eraan blijven. Voor verlichting neem je best 5730 versie.


Ik heb gevraagd naar de exacte afmetingen van het bakje om te weten of ik dit in het profiel kwijt kan.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Neen, je kan dit niet in het profiel kwijt.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
voorbeeldje:http://www.aliexpress.com/item/SMD-5050-AC-220V-led-strip-flexible-light-1M-2M-3M-4M-5M-6M-7M/32591339023.html?spm=2114.10010108.1000014.1.hpTKpj&scm=1007.13338.33346.0&pvid=d08557e9-f227-4cc7-b748-3a8d7c1dc328&tpp=1

 
 
Lid geworden
28 jul 2010
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ook het voorbeeld van aliexpress heeft dus zo'n "bakje". Ik gok op een netspanningsfilter / overspanningsbeveiliging. De LED strip zal dan wel werken als je het bakje weglaat, maar de kans is groot dat er  LED's  gaan sneuvelen telkens er een grote verbruiker (wasmachine / vaatwas / kookplaat / oven / pomp / ...) in- of uitschakelt. Het voorstel van Nu7s (bakje bij de schakelaar installeren) zou ik zeker eens onderzoeken. Je moet dan wel kunnen zorgen dat je een individule fasedraad én N-draad hebt van het bakje naar het lichtpunt Voor de fasedraad is dit evident maar niet altijd voor de N geleider, die komt niet altijd via de schakelaar en die lust meestal ook nog door naar volgende lichtpunten. Als het lichtpunt een wisselschakeling heeft wordt het nog ingewikkelder...

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat er tussen het "bakje" en de LED strip geen enkele andere draad aftakt, anders zal het filter / beveiliging niet goed werken!
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Volgens  mij zit er enkel een voorschakelweerstand in dit blokje, vergelijkbaar met een traditionele ballast voor TL-lampen, maar dan resistief.  

 
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
idd, maar dat krijgt hij nog wel in dat  gat van de plafond weg gewerkt :D
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Er zit zelfs een gat in om vast te schroeven... 
devil_smile.png
 

chob

Lid
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
339
Waarderingsscore
1
Punten
18
@Nu7s 
teeth_smile.png
teeth_smile.png
thumbs_up.png
!!

Dat bakje ziet er toch zo groot en dik niet uit, krijg ik dit niet een in profiel van 24mm breed zoals dit:http://www.ledprofiel.nl/stretched-24mm-led-profiel-opbouw-1m-2m.html

Super dat ik zoveel reactie krijg op dit topic met veel kwalitatief goede info. Zou nog beter zou als ik enige idee zou hebben wat al die termen betekenen maar goed, je kunt niet alles hebben 
wink_smile.png


 

 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Alle termen kan je perfect googlen. En de afmetingen staan in detail in de datasheet:

afmetingen_gelijkrichter.jpg


Ik ben trouwens nog altijd op zoek naar een goede leverancier van led-profielen (3m), iemand goeie ervaringen? Verzending met bpost is een pluspunt.

 
 

Bijlagen

  • afmetingen_gelijkrichter.jpg
    afmetingen_gelijkrichter.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 1

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Dat ding krijg je inderdaad makkelijk in die pot, desnoods soldeer je die eraf. Ik begrijp wel niet waarom die daar zit, Led zijn diodes.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan