• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

LED strips direct aansluiten op kabel in plafond mogelijk?

chob

Lid
Reaction score
1
Hallo,

Ik zit met een probleem dat de kastdeur van de kledingkast tegen het armatuur van de lamp zou botsen als de deur open gaat.
Beperkt openen is geen optie want dan kan hij maar een klein beetje open.
Inderdaad, niet goed over nagedacht.
Dus nu op zoek naar een oplossing.

Qua hoogte kan er namelijk perfect een LED strip van 30 mm geplaatst worden, maar aangezien ik geen verstand heb van elektriciteit, weet ik niet op dat mogelijk is? 
Nu komt de preflex 3G1,5mm² zo uit het plafond, zie foto in bijlage.
Ik weet dat je normaal bij LED strips een driver moet plaatsen maar daar heb ik de ruimte niet voor.

Tegenwoordig zijn er LED strips op 230V, kan ik die dan op die kabels aansluiten?
https://www.ledshoponline.be/led-strips-230v

Kan ik deze op die kabels uit het plafond aansluiten?
Zo ja, hoe dan?
Solderen, clips/connectors?
Bedankt,

img_3786.jpg

Attachments

• img_3786.jpg
    img_3786.jpg
    267,5 KB · Views: 4
Die gelijkrichter bleef maar in mijn hoofd rondspoken. Euro is eindelijk gevallen :D. Die zit daar niet voor gelijkspanning maar om 50 Hz naar 100Hz om te zetten natuurlijk,  

YokoTsuno said:
Die gelijkrichter bleef maar in mijn hoofd rondspoken. Euro is eindelijk gevallen :D. Die zit daar niet voor gelijkspanning maar om 50 Hz naar 100Hz om te zetten natuurlijk,  

de bruggelijkrichter zal er voor zorgen dat de negatieve kant van de sinus (50Hz 230vAC wisselspanning signaal) ook gebruikt zal worden. moest je enkel de positieve kant gebruiken, zal de diode gaan flikkeren. Of indien de doorslag van de led diode niet tegen de negatieve Umax van 230VAC spanning tegen kan, wat 325V is, dan zal de diode sneuvelen.

van 50hz, naar 100hz is niet correct, De hertz wordt gebruikt bij periodieke (zich herhalende) verschijnselen. Een periode bestaat dan weer uit evenveel negatieve als positieve delen, wat niet het geval is bij gelijkspanning want alle ladingen liggen aan de positieve (of negatieve) zijde. 

Rubinni said:
de bruggelijkrichter zal er voor zorgen dat de negatieve kant van de sinus (50Hz 230vAC wisselspanning signaal) ook gebruikt zal worden. moest je enkel de positieve kant gebruiken, zal de diode gaan flikkeren.

Die gaat niet flikkeren, daarvoor is uw oog te traag.  Ze zal hoogstens zwakker gaan branden.  Bruggelijkrichter heeft in hoofdzaak doel om de rimpel te beperken in vgl met enkelzijdige gelijkrichter. Hierdoor kan je compaktere en stabielere lineaire voedingen maken met kleinere condensatoren.
Of indien de doorslag van de led diode niet tegen de negatieve Umax van 230VAC spanning tegen kan, wat 325V is, dan zal de diode sneuvelen.

Dat is wel een goed punt. Zet je er echter voldoende in serie zou dat moeten lukken, maar of dat goed 'design' is laat ik in het midden.
van 50hz, naar 100hz is niet correct, De hertz wordt gebruikt bij periodieke (zich herhalende) verschijnselen. Een periode bestaat dan weer uit evenveel negatieve als positieve delen, wat niet het geval is bij gelijkspanning want alle ladingen liggen aan de positieve (of negatieve) zijde. 

Dat klopt dan weer niet. Je kan een DC signaal hebben met een frequentie ook. Gelukkig maar. Er zou een hoop elektronica niet meer werken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief