• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

LED strip dimmen met PWM

Lid geworden
5 sep 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij de renovatie van onze badkamer hadden we graag twee LED strips aangebracht die apart gestuurd worden (één aan de ene muur, de andere aan een spiegelwand).

De LED strips zouden dimbaar moeten zijn, en zullen geinstalleerd worden in een aluminium profiel tegen het plafond.

Er zou één plaats zijn in de ruimte waar deze bediend kunnen worden, waarbij ook een andere lichtkring met ledspots en een schakelaar voor ventilatie zullen voorzien worden (dus 4 schakelaars). Bij voorkeur zou ik gebruik maken van NO drukknoppen voor het licht.

Bij het lezen over PWM dimming lees ik dat een zo hoog mogelijke PWM modulatiefrequentie wenselijk is om flikkering te vermijden (ook bij beweging in de ruimte).

Vermogen van de LED strips zal 2x ongeveer 65W zijn (https://www.ledstripkoning.nl/warm-wit/warm-wit-pro/losse-strips/4-meter-led-strip-warm-wit-pro-960-leds/)

Ik dacht aan volgende twee opstellingen:

Optie 1: één voeding van 200W (MeanWell LRS-200-24) waarop 2 x Niko PWM dimmer 340-00048 die met NO drukknop kan bediend worden

Ik kon nergens de PWM modulatiefrequentie vinden dus vroeg deze op bij Niko, blijkt na meting 295 Hz te zijn.

Kan dezelfde voeding ook gebruikt worden om de drukschakeling van de DIN rail dimmer voor de ledspots te sturen? (alle dimmers en drivers zullen in de zolderruimte boven de badkamer worden geplaatst)

Optie 2: via twee Eltako SDS12/1-10 telkens een dimbare PWM voeding (MeanWell PWM-120-24) aansturen. De MeanWell PWM-120-24 heeft een modulatiefrequentie van 1,67kHz wat een stuk hoger ligt dan die van Niko.

Bij Optie 2 dien ik wellicht nog een aparte stuurvoeding te voorzien voor de drukknoppen, of niet?

Wat doe ik hier best, iemand ervaringen?

Andere suggesties zijn uiteraard meer dan welkom!

Hartelijk dank!

300Hz is in ieder geval veel te weinig voor hoofdverlichting. Die 1600Hz lijkt me al een stuk aangenamer.

Ben je niet beter dan van een led driver te gebruiken met een 0-10V ingang en hier dan een 0-10v dimmer aan te hangen?
Dan heb je afhankelijk van de kwaliteit van je driver toch geen last van flikkeren?

Beertjen zei:
Ben je niet beter dan van een led driver te gebruiken met een 0-10V ingang en hier dan een 0-10v dimmer aan te hangen?
Dan heb je afhankelijk van de kwaliteit van je driver toch geen last van flikkeren?

Die LED-driver met 1-10V-ingang gaat dan ook met PWM dimmen hoor. Heel wat drivers zitten dan rond de 200Hz.

Meanwell kiest voor zijn PWM-voedingen die hogere frequentie om flikkering of modulatie te voorkomen en zijn dan ook aan te raden. Voor die Eltako moet je inderdaad nog een voeding hebben voor je drukknoppen ook, maar ik verkies dus Eltako+PWM-voeding.

Bedankt voor jullie advies! 

Voor de voeding van de drukknoppen : er zullen drie drukknoppen mee gevoed worden, welk amperage en voltage (12 of 24V) zouden jullie adviseren? 

teaser zei:
Die Eltako kan precies gevoed worden met alles vanaf 10V tot 230V, AC en DC? Zie https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/vl/Technische_fiches/Technische_fiche_SDS12.pdf

Een aparte voeding is dan niet nodig.

Dat klopt, voor eltako is geen zeer lage spanning nodig, het kan ook gewoon op 230V.

Wel opletten dat je dan ook drukknoppen voor 230V moet gebruiken (dus bvb de vier- of zesvoudige potentiaalvrije drukknoppen 170-60050 zijn dan niet mogelijk) en je moet ook zorgen dat de bekabeling aangepast is voor 230V. De geleiders zelf moeten voor stuurkringen maar 0,5mm² zijn, maar de mantel moet wel een geschikte isolatie hebben voor 230V. Dat is meestal niet het geval (bvb bij SVV).
Maar een 5G1,5 of 7G1,5 werkt uiteraard ook perfect. Desnoods de G manueel vervangen door een ander kleurtje.

Oorspronkelijk dacht ik een SVV te gebruiken voor de sturing, omdat dit veel compacter is; vandaar mijn vraag naar transfo 12/24V. 

Gezien er toch veel breekwerk zal gebeuren, ging ik vanuit een stopcontact 2.5mm² doortrekken tot op de zolderruimte, om van daaruit alles te voeden van licht (dimmers, transfo sturing etc) en vanuit de zolderruimte terug een SVV naar beneden om in de schakelaars aan te sluiten.

Gezien het een gemengde kring is kan ik niet zomaar 1.5mm² aftakken vanaf het stopcontact om een stuurkring aan te maken wellicht, of moet een stuurkring sowieso op een aparte zekering? Ik zie wel dat er ook preflex met 5 of 6G2.5 VOB bestaat. Of moet ik dit stuurcircuit vanuit de zoldering apart afzekeren op een lagere zekering van bv 6A indien ik 1.5 wil gebruiken?

Bedankt!

In de Meanwell LCM reeks zitten een paar modellen die rechtstreeks door een drukknop aangestuurd kunnen worden (bv LCM-25DA, maar die gaat maar tot 25W). Die reeks heeft modellen die met Constant Voltage via PWM werken, maar ook modellen op Constant Current. Voordeel van die reeks is dat je geen andere voorschakeldingen moet bij zetten.

De LCM reeks heeft een te laag vermogen voor wat ik nodig heb (heb minstens 66W nodig, zonder marge gerekend). Het is ook niet duidelijk op welke PWM modulatiefrequentie deze werken.

Ivm de aansluiting van de Eltako SDS12/1-10V en de MeanWell PWM-90-24:

Is het de bedoeling om de L van de  Meanwell voeding aan te sluiten op de uitgang EVG van de Eltako? (ik vind niet onmiddellijk terug waarvoor EVG staat) Of rechtstreeks op het net?

Aansluiting van de 0-10V sturing van de voeding lijkt logisch aan -0 en +Q1

zie schema hieronder (uit handleiding Eltako):

sds12.png

Bijlagen

• sds12.png
    sds12.png
    18,4 KB · Weergaven: 6
Ja, en voor zover mijn Duits reikt: elektronik-vorschalt-gerät of in 't Vlaams "de voeding" of voorheen "den ballast".

Super, dankjewel ! 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan