• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

LED spot 220V of 24V, springveren of bladveren?

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Vraagje,
Ik moet binnenkort de knoop doorhakken i.v.m de verlichting die ik wil plaatsen.
Ik heb holle betongewelven en had eerst gedacht om te gaan voor een SLV new tria armatuur met bladveren en een GU10 spotje.

Echter lees ik dat LED spots op 220V niet zo goed dimmen als spotjes op 12V, dit zou in minder kleine stappen dimbaar zijn en de spot zou door zijn elektronica in het voetje minder lang werken?
Ook zou de lichtopbrengst beter zijn bij LEDs op 12V à 24V t.o.v 220V.

12V spotjes hebben dan weer het nadeel dat ze dikkere kabels nodig hebben indien de transfo in de zekeringkast geplaatst is i.v.m spanningsval?
Ik dacht dat het dus een uitgemaakte zaak was, maar nu komt Loxone met 24V spots die hierdoor ook op 1,5 mm² kabel te plaatsen zijn als de afstanden niet te lang zijn, max. vermogen zou maar een kring van 40-50 Watt zijn in totaal en dat op een ± 8 meter van kast.
Echter hebben deze spots geen bladveren maar springveren (zien er wel degelijk uit in vergelijking met andere springveren).
http://shop.loxone.com/enen/led-spot-ww.html

Zouden deftige springveren wel houden in holle betongewelven volgens jullie?
Hebben jullie ervaring met GU10 spotjes en armaturen en wat zouden jullie aanraden?  
Lijken de 24V spotjes degelijk en een goede optie?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Springveren in gewelven werkt niet.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ik ga zelf voor LED spots met ingebouwde driver, op 230V dus. Ik denk dat deze almaar beter worden, ook op vlak van dimmen. Ik ga wel voor grote merken gaan als Philips en Osram, geen goedkope chinese brol.
 
Lid geworden
9 jul 2014
Berichten
50
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Ik ga zelf voor LED spots met ingebouwde driver, op 230V dus. Ik denk dat deze almaar beter worden, ook op vlak van dimmen. Ik ga wel voor grote merken gaan als Philips en Osram, geen goedkope chinese brol.

Ik heb Philips master dimtone GU10 LED's geprobeerd en was niet helemaal overtuigd van het aantal lumen en lichthoek. De elix GU10 spots zijn daar veel beter in en lijken veel meer op een gewone halogeenspot. Dimmen gaat ook vrij ver en de lampen hebben een mooie kleurtemp.

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Lichthoek en aantal lumen zijn nochtans perfect te controleren in de specificaties voor je koopt.

Elix ken ik niet, maar een korte search op Google maakt me toch argwanend tegenover dat merk.
 
Lid geworden
9 jul 2014
Berichten
50
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je leest enkel maar slechte verhalen idd, maar mijn ouders hebben al 3 jaar ELIX GU10 LED in de keuken en eetplaats en die werken in elk geval nog. Die lampen werken nog steeds perfect in elk geval.
 
Lid geworden
18 aug 2013
Berichten
131
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een goeie twee jaar geleden gekozen voor 12V spots (halogeen) op gewikkelde transfo's op zolder. De situatie is dus wel anders dan bij jou.

Dit op aanraden van de verkoper bij DM Lights - volgens de beste man had 12V tich keer meer voordelen dan 220 V. Wat ik me kan herinneren gaan de spots (veel) langer mee, hebben een betere lichtopbrengst en is dimmen veel stabieler (we hebben alleen een dimmer op de slaapkamer, die we eigenlijk niet gebruiken *unknw*). Hij zei ook dat 12 V de toekomst was, iets wat ik na installatie overal hoor en zie tegenspreken ... ???

We zijn erg tevreden en als ik vergelijk met de 220 LED's bij een collega van mij is het licht op onze slaapkamers veel aangenamer.

MAAR, eerlijk, ik zou het niet meer doen ... . Ik had onze spots graag vervangen door LED's, zeker met de baby op komst zodat we de lichten op zijn slaapkamer veel meer/langer gaan gebruiken. Dat kan dus niet vanwege de minimale belasting op de gewikkelde transfo (ik dacht dat een gewikkelde transfo geen min. belasting had, maar de handleiding zegt van wél?!). Al die kosten voor de transfo's zou ik weggooïen want ik moet LED-drivers kopen ... .

Ben van plan op termijn toch de transfo's ertussen uit te zwieren en gewoon overal op 220 V te werken - makkelijker om LED's voor te vinden en ze worden naar wat ik lees altijd beter. Alleen in de badkamer zou ik de 12V willen behouden vanwege veiligheid (spotje hangt vlak boven douche).

Enfin, dat is wat ik er van begrepen heb, de experts kunnen misschien raad geven?
 

krispol

Lid
Lid geworden
3 aug 2010
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan voor 230v spot.

Gewoon om van die transfo vanaf te zijn en 230V is ook makelijker.

Die transfo word warm en zal ook is op een moment stuk gaan.

Als je toch 12v kiest, dan zou ik de transfo bij de lamp zetten en niet in de kast. Je kan dan ook gewoon 1.5 mm gebruiken, en als ke ooit is beslist om toch 230V lampen te zette, dan hoef je je eletriciteits kast niet meer open te doen.

Wij hebben in onze huidig woning enkele GU10 led's, en de lightopbrengts is toch goed. Geen verschil met gewone lampen.

We hebben wel geen dimmer, maar ik vemoed dat die dimbare led's even goed gaan als gewone lampen.

En als dat nog niet het geval is, zal dat in de toekomst wel verbeterd worden
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
12V spots kan je ook tot 60W (5A) gerust plaatsen tot een meter of 7-8 hoor:

http://www.ledsky.be/blog/wp-content/uploads/2015/01/ledsky_handleiding_advies_kabeldikte_12v.pdf

(en ik vermoed dat zelfs op deze tabel al een veiligheidsmarge van 20% zit, want ik dacht dat je voor 60W=5A tot 10 meter kan gaan om 10% spanningsval te hebben (5A/10m/10% )).

Als je alles in ster-verbinding naar de kast bekabeld hebt (bv. in groepjes van 2-3 spots), dan liggen de nodige wattages/stromen lager en kan je gerust verder gaan. 

Ik ga hier voor de LED driver in de kast - veel makkelijker als er iets vervangen moet worden (schroevendraaier... 4 draadjes los... nieuwe erinklikken... 4 draadjes vast... done). Bij de meeste voedingen kan je denk ik zelfs nog een klein beetje "boosten" (+5% ofzo) met een schroefje (potentiometer) om nog een beetje verder te geraken... 
 
Lid geworden
14 feb 2016
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beetje ouderwets misschien, en ook al helemaal niet energie bewust. Maar toch gaat er niets boven de gezellige lichtkleur wat een halogeenspot nog steeds produceert tegenover een led. Ontwikkeling van led's gaat erg snel, verbetert voortdurend maar toch...

Als je ruimte hebt en een gewikkelde transformator kan plaatsen voor je halogeenspots neem dan altijd een ruime marge in capaciteit. Je transformator gaat ooit stuk enkel door een te grote warmteontwikkeling wanneer deze te krap berekend is. Ik heb transformatoren staan die al tientallen jaren perfect hun werk doen, alleen maar doordat deze ruim berekend zijn. Uiteraard hangt er hier een groter prijskaartje aan en ben je dan minder energiebewust bezig...

Over een stervormige voedingslijn voor je halogeenlampen valt altijd te discussieren, mijn ervaring hierin is dat het allemaal erg goed uitziet op papier, maar visueel merk ik soms toch een verschil in lichtsterkte en kleur in dit soort van configuraties, de eerste lijkt mij altijd ietwat helderder te zijn dan de laatste. Ik probeerde dan altijd zoveel mogelijk een lus te plaatsen hierin, zodat de voeding zowel op het eerste als laatste lichtpunt toekwam.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik zie geen kleurverschil tss halogeen en LED
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik denken dat ik voor de SLV  New tria ga gaan in combinatie met gu10 leds, zoals deze https://www.ledshoponline.be/producten/gu10-7w-haloled-spot-dimbaar.html

Heb deze reeds irl gezien onder andere merknaam,  degelijk koellichaam waardoor spot redelijk wat gewicht heeft en mooi uiterlijk itt andere ledspots , zou goed dimbaar zijn en heeft veel lumen en warme kleur.  Ga dan toch het risico niet nemen met spots + springveren in holle gewelven...
 

PersonX

Lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
250
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan als jou en ook gekozen voor New Tria en 230V.

Let wel op dat er een uitsteeksel op zit zoals bvb te zien op deze foto.

Je zal normaliter ergens de holte van de holle welfsels hebben waar je dat spul in kan proberen te forceren.
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
had ik idd al gezien maar dacht dacht niet dat dit vastgelast was wat dan wel het geval is? Misschien eraf zagen of slijpen of buigen indien niet te dik? Hoe heb jij het aangepakt, telkens geluk gehad om in een holte weg te werken?
 

PersonX

Lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
250
Waarderingsscore
2
Punten
18
Neen ze zitten niet vastgelast, je dient ze er zelf op te schroeven. Mij lukte het inderdaad telkens met wat te forceren om het in een holte te krijgen. Mocht dat niet gelukt zijn had ik het er inderdaad niet op vast geschroefd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan