Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Lawaai afzuigkap

Lid geworden
25 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste mensen wij zijn net verhuisd, recent gerenoveerd huisje alles nieuw, en storen ons ontzettend aan de AEG afzuigkap die veel lawaai maakt. Ik heb er al veel over nagedacht en in de eerste plaats wilde ik van de recirculatie afstappen en naar een buiten afvoer werken. Ik dacht aan 2x 45° spiraalbocht met rubberdichting voor een flauwere bocht naar 90° voor op de afzuigkap, om dan met spiraalbuis vastgezet met beugels met rubber recht naar buiten ongeveer 2 meter met spiraalbuis alles 150mm.
Eindigend met een alu buitenrooster met lamellen, of open en een terugslagklep er achter.
Maar dan dacht ik gaat dit minder geluid geven, de constructie waar de afzuigkap in zit is gemaakt met hout en daarrond gyproc is het dan niet beter een zijde open te maken en geluidsisolatie te plaatsen overal en de recirculatie te houden, we hebben ook een D ventilatie systeem, ik las iets van overdruk vermijden.
Groeten en graag tot hoors, Ronny20260302_091659.jpg

Als je een afzuigkap plaatst ontregel je je ventilatie systeem, dit is dus niet toegelaten.

Het is normaal dat een dampkap lawaai maakt. Er worden grote hoeveelheden lucht verplaatst door een relatief kleine oppervlakte (oppervlak van de kap en het buizenstelsel). Van dampkap tot dampkap zal dit waarschijnlijk verschillen.

Uiteindelijk heb je er alleen last van tijdens het koken.

Je tweede optie om eventueel geluidsisolatie te plaatsen kan je proberen maar niets is gegarandeerd. Zoek anders de geproduceerde dB’s op en vergelijk deze met andere dampkappen van Miele, Novy, Siemens, …

En op welke stand maakt deze veel lawaai?
Mijn recirculatiedampkap heeft 3 standen en eerlijk gezegd wordt er meestal gekookt gewoon op stand 1.
Als ik die op stand 3 zet is dit ook heel luid, maar zoals BnB2 aangeeft is dit ook logisch.

onze heeft 4 standen 1 en 2 is te doen daarboven heel luid

Zonder cijfers is geluid iets zéér subjectiefs. Als het geluid binnen drempelwaardes zit is (geluids)overlast an sich sowieso subjectief.

Met welk soort filters werkt deze dampkap, zijn het wegwerpfilters die je ergens bij de vetfilter steekt? Daarmee wordt de luchtdoorstroming al beperkt, waardoor je ze op een hogere stand moet zetten en meer lawaai zal horen.

Probeer eens het volgende: neem de koolfilter en vetfilter weg, en eventueel ook dat uitblaasrooster. Zet het toestel dan op een hoge stand. Nog steeds te veel lawaai? Dan is het mogelijk de constructie of het toestel zelf (bvb motor die niet goed gebalanceerd is). Is het beter? Steek dan de vetfilter terug. Indien nog OK? Vervang dan die uitblaas door zo 'n koolfilterbak van Novy met regenereerbare filters, en steek geen koolfilter meer in de dampkap.

Terug
Bovenaan