Laser afstandmeter - groene of blauwe Bosch?

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb allerlei laser-afstandmeter apparaten bekeken en de Bosch lijken (voor een DHZ budget) als beste aanbevolen te worden (oa hier op het forum). Nu zie ik een groene Bosch (PLR 50) voor 120 euro en een blauwe (DLE 40) voor 114. Blauwe is wel maar voor 40 meter, groene tot 50, maar ik denk niet dat ik dikwijls op zo'n afstand zal meten. Verder kan de groene indirecte metingen doen, met ingebouwde Pythagoras-berekeningen. Ze zijn allebei gebruiksklasse IP54, maar de blauwe ziet er toch robuster uit. Op de bouw zal er nogal eens vocht & stof etc zijn, dus ik zoek een apparaat wat wel tegen een stootje kan.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten? Zou de blauwe echt steviger/beter zijn? Die blauwe is wel een jaar eerder uitgekomen als de groene, hij zit intussen al niet meer in het assortiment (vervangen door DLE 70). Misschien dat die groene de opvolger is van de blauwe en dat ze hem 'doorgeschoven' hebben naar de dhz-reeks...

groen: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... lid/besli/

blauw: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... ch_DLE_40/

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb ze allebei vastgehad (wel de voorganger van deze groene), en ik denk dat het dezelfde apparaten zijn maw er is geen voelbaar verschil tussen. Beide zijn beschermd met dikke rubber. Ik heb zelf trouwens de groene PLR 30. Meten op 40 of 50 m lijkt me amper te doen; je ziet de laser dan niet meer en het moet al een groot oppervlak zijn waarop je richt. Je moet het dan ook heel stabiel kunnen houden om een correcte meting te verkrijgen.

Wat betreft stof en schokken kan ik je zeggen dat het precisieapparaten zijn; als je te veel krassen en stof op de lenzen krijgt is het uit met de pret.

Ik zou in dit geval de blauwe nemen, aangezien die goedkoper is.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
'k Heb de groene en 'k ben er tevreden van.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ben nog steeds in dubio, nog maar een nacht over slapen ;)

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
De commerciële aanpak van BOSCH is dat de groene toestellen voor DHZ zijn en de blauwe voor de prof?

In bvb accu boormachines is er uiterraard een verschil ...

Kan best zijn dat het voor deze dig. meters gewoon een marktbenadering is "in de lijn van productgamma" en dat er voor de rest geen (significant) verschil is.

k.b.

Lid geworden
2 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B. wrote:
Kan best zijn dat het voor deze dig. meters gewoon een marktbenadering is "in de lijn van productgamma" en dat er voor de rest geen (significant) verschil is.

ik denk :

- nauwkeurigheid : waar het gamma van de groene toestellen eindigt (2mm), begint het gamma van de pro toestellen (1,5 mm)

- robuustheid.

Ik zelf heb een toestel aan het andere kant van het pro spectrum (glm 250 vf) maar dan ook voor prof. gebruik.

Ik denk dat binnen de keuze die je jezelf stelt de conclusie is :

- de blauwe meet iets nauwkeuriger (maar iets minder ver) en is robuuster

- de groene heeft reeds wat meer functies. Vraag is of u veel oppervlakte/volumeberekeningen en hoekberekeningen zult uitvoeren. Meest gebruikte functie op mijn toestel is min/max metingen (binnenhoeken, buitenhoeken), maar dit lijkt me niet mogelijk met dit toestel en pas vanaf GLM 150.

Lid geworden
30 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb de DLE 70 (blauwe Bosch), was 120 €. Werkt perfect en was goedkoper dan de groene tegenhanger. Ik ga altijd voor de blauwe, kwaliteit is toch net iets beter dan de groene en is over het algemeen niet veel duurder (in dit geval zelf goedkoper).

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor mij was afstand belangrijker dan nauwkeurigheid. SW EPC werkt immers met cm's en niet met mm's...

Bovenaan