• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lange (lichtgrijze) gevelsteen

Lid geworden
27 mei 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
Goedeavond allemaal,

Wij zijn bezig aan het ontwerp van ons huis en daar hoort uiteraard ook een gevelsteen bij!
Als budget helemaal geen issue zou zijn, zouden we gaan voor de Kolumba K51.
De Infinitum 7001 van Vandemoortel is ook erg mooi, maar eveneens boven budget.
Vervolgens kwam ik Ultima RT 154 van Heylen tegen, die nog steeds behoorlijk prijzig is, maar toch al iets 'goedkoper' is dan de Infinitum en Kolumba (ruwweg €4.000/1.000 stenen).

Nu is mijn vraag: hebben jullie nog suggesties in de stijl van de drie bovenstaande gevelstenen? Dus we zouden graag een gevelsteen hebben van lang formaat en die lichtgrijs is.
Ik weet dat MBI met de GeoStylistix ook een alternatief is, maar daar spreken we toch over een ander type product.
We bespreken zeker ook nog verder met de architect, maar benieuwd naar wat jullie suggesties zijn!

Alvast bedankt,

Willem
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.015
Waarderingsscore
585
Punten
113
Goedkoop en ook zo'n lange steen ga je toch bij de geostylistix uitkomen vrees ik.
 
Lid geworden
27 mei 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
Goedkoop en ook zo'n lange steen ga je toch bij de geostylistix uitkomen vrees ik.

Bedankt voor je reactie.
Voor alle duidelijkheid: we zijn zeker niet op zoek naar een 'goedkope' steen. Maar het zou wel leuk zijn als we een steen vinden die net nog iets minder prijzig is dan die van Heylen Ceramics (pakweg €130/m2).
 

Balboa

Actief Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
141
Waarderingsscore
54
Punten
28
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
 
Lid geworden
27 mei 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed heb, zijn dat echter nog steeds gevelstenen van 'normaal' formaat en niet van +45cm lang?
 

Balboa

Actief Lid
Lid geworden
8 jan 2020
Berichten
141
Waarderingsscore
54
Punten
28
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed heb, zijn dat echter nog steeds gevelstenen van 'normaal' formaat en niet van +45cm lang?
Dat klopt.
Enige betaalbare langer dan 45 is dan inderdaad die MBI als ik mij niet vergis.
 
Lid geworden
27 mei 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed heb, zijn dat echter nog steeds gevelstenen van 'normaal' formaat en niet van +45cm lang?
Dat klopt.
Enige betaalbare langer dan 45 is dan inderdaad die MBI als ik mij niet vergis.
OK, thanks. Dus niks dat op pakweg €150/m2 (btw incl.) gaat uitkomen?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.015
Waarderingsscore
585
Punten
113
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed heb, zijn dat echter nog steeds gevelstenen van 'normaal' formaat en niet van +45cm lang?
Dat klopt.
Enige betaalbare langer dan 45 is dan inderdaad die MBI als ik mij niet vergis.
OK, thanks. Dus niks dat op pakweg €150/m2 (btw incl.) gaat uitkomen?
Ter info de MBI kwam op 93 cent excl per steen voor mij.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
De 'mooiste' is de Wasserstrich van Wienerberger, maar die kost € 180/m².

Betaalbaarder is de imperium flavius of Vandemoortele Linea 7035. Let wel op: op de Linea 7035 zit een levertijd van 6 maanden.
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed heb, zijn dat echter nog steeds gevelstenen van 'normaal' formaat en niet van +45cm lang?
Dat klopt.
Enige betaalbare langer dan 45 is dan inderdaad die MBI als ik mij niet vergis.
OK, thanks. Dus niks dat op pakweg €150/m2 (btw incl.) gaat uitkomen?
Ter info de MBI kwam op 93 cent excl per steen voor mij.
En met voegen van 3mm dit je op 40 stenen per m2
 
Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo. Wij zijn momenteel de Imperium Flavius RF aan het verwerken. Deze steen is 24 cm lang en 4 cm hoog. Wij zijn hem aan het metsen (lintvoegen +- 12 mm) zonder stootvoegen. We plaatsen de stenen dus met de koppen tegen elkaar. Zo krijg je ook een iets horizontaler effect, zonder toch echt lange stenen te gebruiken. Als je nog niet beslist hebt welke gevelsteen het wordt, kan je altijd eens komen kijken als je wil. Regio Limburg.

Prijs voor de steen zelf kwam bij ons ongeveer op 46 €/m², excl. btw.
 
Laatst bewerkt:

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
448
Waarderingsscore
257
Punten
63
Wij hadden ook eerst de Kolumba op het oog, tot we zijn prijskaartje zagen. Ondertussen gewijzigd naar de Ultima RT154 die inderdaad nog steeds duur is, maar toch al meer betaalbaar (3270/1000 ex BTW).

Volgende stenen hebben we ook nog overwogen (willekeurige volgorde), maar uiteindelijk bij tweede keus RT154 gebleven:
  • RT156 Smoked
  • RT153
  • RT162
  • Paris 500 Smoked, prijs tussen RT154 en K51, er is ook een korte variant van
  • Heylen Quarts HV HF
  • Infinitum 7001
  • Wasserstrich special Kwartsgrijs

Showroom van Heylen in Antwerpen heeft een hele muur vol met stuk of 100 verschillende stenen, mensen helpen ook zeer goed en geven je de tijd. Adressen om te gaan kijken is blijkbaar moeilijker owv privacy regels, maar onze leverancier heeft er toch een stuk of 10 (van verschillende stenen) kunnen geven.

Qua prijs zit je met die klei-gebakken lange gevelstenen heel snel aan hoe prijzen; verklaring van leverancier is dat deze nu eenmaal moeilijker te maken zijn, verbuigen heel snel. Onze aannemer was er in het begin (en op het einde) op aan het vloeken. Goedkoop alternatief is dan de MBI betonsteen, maar voor die strakke look moet je zijn en hij heeft ook sneller een uitzegvoeg nodig.
 
Lid geworden
17 mrt 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo. Wij zijn momenteel de Imperium Flavius RF aan het verwerken. Deze steen is 24 cm lang en 4 cm hoog. Wij zijn hem aan het metsen (lintvoegen +- 12 mm) zonder stootvoegen. We plaatsen de stenen dus met de koppen tegen elkaar. Zo krijg je ook een iets horizontaler effect, zonder toch echt lange stenen te gebruiken. Als je nog niet beslist hebt welke gevelsteen het wordt, kan je altijd eens komen kijken als je wil. Regio Limburg.

Prijs voor de steen zelf kwam bij ons ongeveer op 46 €/m², excl. btw.
Beste, is het mogelijk om eens te komen kijken? Wij zouden ook graag gaan voor de ultima RT 154, maar zijn nu ook aan het bekijken of we met een kortere steen met koppen tegen elkaar eenzelfde resultaat kunnen bekrijgen.
 

M-V

Lid geworden
25 nov 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
3
Wij hebben ook gebouwd met de RT154 ultima en tevreden van. Prijs is niet te min.

Zie ook de metselkost niet over het hoofd, deze was in ons geval duurder dan “gewone” bakstenen (hoewel deze steen achteraf gezien zeer vlot metst - zelfs vlotter dan conventionele stenen).
Als je hier voor dergelijke lange stenen zou kiezen dan raad ik je aan om ook te overwegen om de hoeken in verstek te laten zagen, dat hebben wij niet gedaan.
 
Lid geworden
6 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo. Wij zijn momenteel de Imperium Flavius RF aan het verwerken. Deze steen is 24 cm lang en 4 cm hoog. Wij zijn hem aan het metsen (lintvoegen +- 12 mm) zonder stootvoegen. We plaatsen de stenen dus met de koppen tegen elkaar. Zo krijg je ook een iets horizontaler effect, zonder toch echt lange stenen te gebruiken. Als je nog niet beslist hebt welke gevelsteen het wordt, kan je altijd eens komen kijken als je wil. Regio Limburg.

Prijs voor de steen zelf kwam bij ons ongeveer op 46 €/m², excl. btw.
Hallo,
Wij hebben ook interesse in deze steen. Heb je mss een foto vd werf?
Je mag evt ook je adres opgeven, dan kunnen we een keertje passeren:)

Bedankt!
 
Lid geworden
17 okt 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo. Wij zijn momenteel de Imperium Flavius RF aan het verwerken. Deze steen is 24 cm lang en 4 cm hoog. Wij zijn hem aan het metsen (lintvoegen +- 12 mm) zonder stootvoegen. We plaatsen de stenen dus met de koppen tegen elkaar. Zo krijg je ook een iets horizontaler effect, zonder toch echt lange stenen te gebruiken. Als je nog niet beslist hebt welke gevelsteen het wordt, kan je altijd eens komen kijken als je wil. Regio Limburg.

Prijs voor de steen zelf kwam bij ons ongeveer op 46 €/m², excl. btw.
Hallo,

idem hier interesse in de Imperium Flavius RF. Heb je hier foto's van? Of DM het adres van de bouw, kunnen we eens passeren :)
Merci!
 
Lid geworden
18 jan 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo! Hier interesse in de albius... Hebben jullie odnertussen foto's van de gevels? Alsook, ik had vernomen dat er redelijk wat groenaanslag van algen zou komen op de Imperium reeks. Jullie ervaring hiermee? groetjes!
 
Lid geworden
27 jan 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste Isabell88,
ik heb in 2020 een bouw gezet met de Imperium Flavius RF. Nu inderdaad deze heeft behoorlijk wat groenaanslag. (zie foto) Trouwens waar heb je dit nog vernomen?
Zijn er nog mensen met gelijkaardige verschijnselen en oplossingen/ervaringen hiermee?
Het antwoord van Wienerberger heb ik hieronder gecopiëerd. (hopelijk hebben ze gelijk...)
IMG_1568.jpg
Algen hebben een voorkeur voor alkalische milieus, dit is bij nieuwbouw woningen terug te vinden in de legmortels/lijmen. De steen neemt tijdens de bouwfase het aanmaakwater met alkalische stoffen uit de mortel/lijm op.
Dit maakt nieuwbouw woningen net iets gevoeliger voor algen dan woningen die een tijd geleden werden gebouwd en reeds een uitspoeling door de regen hebben gehad.
Zoals reeds aangegeven, kunnen wij u melden dat de algen meestal afsterven tijdens een periode van vriestemperatuur of bij een warme droge periode. De milde winters van de laatste jaren zorgen echter voor ideale groeiparameters voor algen. Hierdoor zijn op de meest uiteenlopende plaatsen en werven met verschillende soorten stenen, algen terug te vinden. Dit betekent dat het fenomeen zeker niet steen gebonden is.
Op licht gekleurde stenen zijn algen ook sneller en makkelijker zichtbaar. Gezien de voorbije extreem natte periode en het gebrek aan vriestemperaturen mag u dus eerder evolutie verwachten richting de zomer.

Een reiniging zal de aanwezige algen wegnemen. Indien gewenst kunnen wij op enkele stenen een testreiniging toepassen. (hiervoor dient wel stromend leidingwater ter beschikking te zijn)
 
Lid geworden
18 jan 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een vriendin van me heeft exact dezelfde steen. Ze heeft ondertussen de ervaring dat deze steen in de winter helemaal groen wordt en inderdaad, bij vriestemperaturen sterft deze af en gaat het weg als het warmer wordt... Maar dan zit je wel 1/3 van het jaar met een groene gevel... Daarom passen wij voor deze steen.
 

Htc

Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heb hetzelfde aan de hand met de albius.
Heeft er iemand een hydrofuge er op laten zetten ,en helpt dit ?
Of iemand weet hoe we het moeten aanpakken?
 
Lid geworden
27 mei 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
Na heel erg veel hiermee bezig zijn geweest het afgelopen jaar hebben we ein-de-lijk de juiste steen gevonden. Het is er uiteindelijk eentje geworden van een kleinere producent: Joseph Bricks. We gaan meer bepaald voor de Franklin.
Ze hebben nog maar een beperkt aantal werven waar ze met de steen hebben gewerkt, dus je vindt nog niet heel erg veel referenties. Wij vinden de steen alleszins prachtig. Daarenboven is de service van Joseph Bricks ook top, dus wij kunnen ze alleen maar aanraden!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan