• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lange electriciteitskabel, welke dikte?

Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou een kabel willen trekken naar het einde van mijn tuin, dat is een 100m. Deze zal langs een pad lopen waar om de 7m een lamp staat van elk +- 100W. Op het einde zit er een verbruiker van 200W . Ik schat het totale verbruik op een minder dan 10A.



Zou ik hier met een gewone 3x230V kunnen vanaf komen?



Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Vandammes;1836936 wrote:
Ik zou een kabel willen trekken naar het einde van mijn tuin, dat is een 100m. Deze zal langs een pad lopen waar om de 7m een lamp staat van elk +- 100W. Op het einde zit er een verbruiker van 200W . Ik schat het totale verbruik op een minder dan 10A.



Zou ik hier met een gewone 3x230V kunnen vanaf komen?



Alvast bedankt voor de antwoorden.



Kijk eens wat ik gevonden heb: http://vdln.nl/watersport/draaddikte.htm :)



Onderaan ZIP-file downloaden. Bij mij in windows XP werkt het, is wel een dos-programmatje.



Ik kom uit op 1,5mm2 als ik de berekening maak voor uw situatie. Er van uit gaande dat er geen stopcontact op het einde zit, anders zal het in 2,5mm2 moeten.
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die laatste heb ik toch mijn bedenkingen bij hoor.

Houd bij mij enkel rekening met amperage en niet met afstand, zo kan je voor 2.5mm² 20A en 5000m lengte invullen zonder problemen... :rolleyes:
 
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
241
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij een belasting van 10A en sectie 2,5mm is de max beveiligde lengte 100m .
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vandammes;1836936 wrote:
Ik zou een kabel willen trekken naar het einde van mijn tuin, dat is een 100m. Deze zal langs een pad lopen waar om de 7m een lamp staat van elk +- 100W. Op het einde zit er een verbruiker van 200W . Ik schat het totale verbruik op een minder dan 10A.



Zou ik hier met een gewone 3x230V kunnen vanaf komen?



Alvast bedankt voor de antwoorden.

Theoretisch kan 3 x 1,5 mm² volstaan.

Ik zou toch in dit geval 3 x 2,5 mm² voorzien.
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1836982 wrote:
Enk;1836952 wrote:



Kevin81;1836955 wrote:
Die laatste heb ik toch mijn bedenkingen bij hoor.

Houd bij mij enkel rekening met amperage en niet met afstand, zo kan je voor 2.5mm² 20A en 5000m lengte invullen zonder problemen... :rolleyes:



Ik krijg spanningsval 660% maw buiten tolerantie. Welk resultaat krijgt gij misschien?



Bij mij zegt hij altijd "Kabelsectie OK", of slaat dat enkel op de hoeveelheid stroom ?

En vanaf hoeveel % spanningsval is het dan niet meer ok ?
 
Lid geworden
28 dec 2009
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stevige tuinverlichting; al eens aan LED gedacht?



Ontopic: Op een dag ga je toch een stopcontact willen in je tuin (haardroger voor de BBQ, WiFi repeater,...), dus dan ga je blij zijn dat je meteen 2.5mm² hebt gelegd.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
En vanaf hoeveel % spanningsval is het dan niet meer ok ?



4% maar voor omvormers van PV installatie houd men max 1% aan.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Kevin81;1837213 wrote:
En vanaf hoeveel % spanningsval is het dan niet meer ok ?
Dat is afhankelijk van hoe hoog de initiële netspanning is. Is die normaal 240V of zelfs meer dan is zelfs 8% nog acceptabel want dan heb je op het uiteinde van de kabel nog 220V over.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Vandammes;1836936 wrote:
Zou ik hier met een gewone 3x230V kunnen vanaf komen?
Wat bedoel je hiermee precies?

Dat je 3-fasig wil aansluiten?

Of bedoel je een 3G2,5mm² kabel?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Enk;1836952 wrote:

Hier vraagt men de "circuit"-lengte in te vullen. Dat kan 2 dingen betekenen:



1. Indien "circuit"-lengte de "kabel"-lengte is, dan is een 2,5mm² kabel nodig. Dit geeft 6,6% spanningsverlies bij 230V netspanning en resulteert in 215V op het einde van de kabel.



2. Indien "circuit"-lengte de "kring"-lengte is (dus beide koperen geleiders in serie, dus in totaal 200m), dan is zelfs een 6mm² kabel nodig. Dit geeft 5,51% spanningsverlies bij 230V netspanning en resulteert in 217V op het einde van de kabel.



Nu is het zo dat bovenstaande berekeningen veronderstellen dat de totale belasting op het einde van de kabel zit, echter in dit geval zit de totale belasting verdeeld over de ganse lengte en zal het totale spanningsverlies op 't einde kleiner zijn.

Is de plaatselijke netspanning standaard al redelijk hoog, bijv. 235 à 240V, èn voorgaande bedenking in acht genomen, zou in het 2e geval hierboven een 4mm² ook voldoende moeten zijn.

In het 1e geval hierboven zou ik zowiezo minimum een 2,5mm² kabel nemen.



'k Zal de berekeningen volgens bovenstaande link morgen op 't werk eens kontroleren ahv een aantal tabellen.



PS: de berekeningen zijn gemaakt bij 230V netspanning, 10A belasting, en koperen geleiders.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Gery;1837279 wrote:
Enk;1836952 wrote:

Hier vraagt men de "circuit"-lengte in te vullen. Dat kan 2 dingen betekenen:



1. Indien "circuit"-lengte de "kabel"-lengte is, dan is een 2,5mm² kabel nodig. Dit geeft 6,6% spanningsverlies bij 230V netspanning en resulteert in 215V op het einde van de kabel.



2. Indien "circuit"-lengte de "kring"-lengte is (dus beide koperen geleiders in serie, dus in totaal 200m), dan is zelfs een 6mm² kabel nodig. Dit geeft 5,51% spanningsverlies bij 230V netspanning en resulteert in 217V op het einde van de kabel.



Nu is het zo dat bovenstaande berekeningen veronderstellen dat de totale belasting op het einde van de kabel zit, echter in dit geval zit de totale belasting verdeeld over de ganse lengte en zal het totale spanningsverlies op 't einde kleiner zijn.

Is de plaatselijke netspanning standaard al redelijk hoog, bijv. 235 à 240V, èn voorgaande bedenking in acht genomen, zou in het 2e geval hierboven een 4mm² ook voldoende moeten zijn.

In het 1e geval hierboven zou ik zowiezo minimum een 2,5mm² kabel nemen.



'k Zal de berekeningen volgens bovenstaande link morgen op 't werk eens kontroleren ahv een aantal tabellen.



PS: de berekeningen zijn gemaakt bij 230V netspanning, 10A belasting, en koperen geleiders.
'k Heb alles nog eens op de ouderwetse (lees: met pen en papier) manier nagerekend, en in bovenstaande link moet dus de "kabel"-lengte ingegeven worden. Een 3G2,5mm² kabel zou dus voldoende moeten zijn, echter, reserve zit er dan niet meer op.

Een 3G4mm² kabel resulteert theoretisch (!) in 221V op het uiteinde van de kabel, en is dus wat ruimer.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Gery;1837279 wrote:
'k Zal de berekeningen volgens bovenstaande link morgen op 't werk eens kontroleren ahv een aantal tabellen.
De spanningsvalberekeningen blijken te kloppen, echter, deze berekeningen bepalen enkel de spanningsval !

Voor een goede beveiliging tegen onrechtstreekse aanraking (dus personenbeveiliging) bij een kabel die beveiligd is door een 16A automaat curve C mèt diff, is de maximale lengte van een 2,5mm² kabel 63m, voor een 4mm² kabel is dit 100m.
 
Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Vandammes;1836936 wrote:
Ik zou een kabel willen trekken naar het einde van mijn tuin, dat is een 100m. Deze zal langs een pad lopen waar om de 7m een lamp staat van elk +- 100W. Op het einde zit er een verbruiker van 200W . Ik schat het totale verbruik op een minder dan 10A.



Zou ik hier met een gewone 3x230V kunnen vanaf komen?



Alvast bedankt voor de antwoorden.



3x230V is uiteraard een fout ik bedoelde 3x2.5mm.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan