• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lange droogtijd Gyproc filler

Lid geworden
17 feb 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Ik heb een tweetal weken geleden een eerste laag filler geplaatst op het gyproc plafond dat ik geplaatst heb.
Na twee weken is deze zo te zien nog steeds niet volledig uitgehard. In eerste instantie leek het vlot te drogen, maar de laatste 1,5 week schiet het niet meer op.
Op de onderstaande foto's zie je duidelijk het kleurverschil. Ik heb me laten vertellen dat alles mooi wit moet zien alvorens de finale afwerklaag erover mag.
- De voegen zijn gevuld met Gyproc ABA joint twee in één (filler + afwerking). Aangemaakt volgens de beschreven verhoudingen op de verpakking.
- De gyproc is geplaatst in de slaapkamer op het eerste verdiep. De zolder erboven op het tweede verdiep heeft 20 cm isolatie op de vloer. Dus onder het gyproc plafond zelf zit geen isolatie.
- Het plafond is geplaatst op een houten kader
- Op de kamer zijn er geen vochtproblemen. De verwarming staat er op om het sneller te laten drogen (temperatuur 21 graden / luchtvochtigheid 35%)

Heeft iemand een idee waarom dit zo lang duurt? Ik heb in het verleden nog wel eens een Gyproc plafond gestoken. Zoals ik mij kan herinneren was dit altijd binnen de 48 uur droog.
IMG_20210217_214859.jpg
IMG_20210217_214835.jpg
 
Laatst bewerkt:

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Welk product heb je EXACT gebruikt? Fix&Finish is niet om gyproc af te smeren. Dat is een dunpleister. Door sommigen ook wel daarvoor gebruikt, maar dan eerder om een "dun pelleke" over heel de oppervlakte te zetten.

Was het Fill&Finish? Filler2Finish?

Met Fix&Finish kan het inderdaad nog nat staan. Afhankelijk van de temperatuur/luchtvochtigheid drogen de anderen ook niet altijd hagelwit uit.
 
Lid geworden
17 feb 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Ik heb met vergist, ik heb Gyproc ABA joint filler twee in één gebruikt (aangepast in origineel bericht). Tijdens de werken was de temperatuur tussen 15-20 graden. De periode erop heb ik de verwarming lichtjes laten opstaan. Dus de temperatuur was altijd boven de 15 graden. De luchtvochtigheid zat ook altijd onder de 60%. Het is wel de enige kamer op het eerste verdiep waar de verwarming op staat. De aangrenzende kamers worden meestal niet verwarmd (al zal het er nooit onder de 10 graden zijn).

Het materiaal zelf lijkt wel uitgehard. Is het verstandig om nog wat langer af te wachten? Of kan de afwerking laag erover?
 

Bijlagen

  • IMG_20210217_223833.jpg
    IMG_20210217_223833.jpg
    211,2 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Als het is uitgehard, kan je in principe altijd verder. Daarvoor hoeft het zelfs niet helemaal droog te zijn. Om de 2 uur kan je makkelijk verder smeren en dan alles samen laten drogen.

Welke (productie)datum staat er op die doos? Alle gipsproducten bereiken na een aantal maanden ook een vervaldatum. Eens die bereikt is, gaat het product zich anders gedragen.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Het is droog. Voel er eens aan en je zal merken dat het hard is. Moest het nog nat zijn , heb je ergens een waterlek maar na 1.5 week zou je ook dit merken op je platen (wat niet het geval is). Ook zie je dat wat je op de platen gesmeerd hebt, mooi uitgedroogd is.
Zoals Regis al zei......je kan om de 2H laag op laag smeren als de temperatuur en luchtvochtigheid goed is.
Na je finisher zal je langer moeten wachten dan op je filler qua droging en zeker als er geen verwarming in die ruimte is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan