• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lange dikke elektriciteitskabel door rode geribde wachtbuis trekken

Lid geworden
31 dec 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, ik moet een lange elektriciteitskabel 3G6 van 50m van mijn garage naar mijn tuinhuis. De trekdraad van de rode geribde wachtbuis is niet sterk genoeg voor de zware kabel en ik heb geen springveer (bestaat zo'n lange veer wel ?). Ik had ooit eens gelezen dat je ook omgekeerd kan werken : de kabel opspannen en dan de wachtbuis erover trekken. Weet iemand of dit correct is en hoe je dat juist kan doen ? Graag jullie interessante tips !!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je 50m wachtbuis over een kabel van dik 50m wil trekken, dan heb je een recht stuk van 100m nodig… dat lijkt me niet zo evident.
Dan beter de trekdraad gebruiken om een sterker touw door de buis te trekken en dan met dat touw de kabel trekken, zoals @Eendraadsschema zegt.
Als de buis nog niet in de grond zit, weet dan dat hoe mooier recht de buis gespannen is, hoe makkelijker de kabel er door geraakt. Het zijn vooral de bochten en slappe stukken die moeilijk te nemen zijn.

Mocht je toch eens omgekeerd willen proberen, en je hebt minstens een 75m ruimte, doe dan als volgt:
- rol de buis af vanaf een zo ver mogelijk punt en op dat verste punt maak je de trekdraad vast.
- aan het andere uiteinde maak je de kabel aan de trekdraad vast en je rolt die zo ver mogelijk af (bvb 25m), hou het redelijk gespannen en leg mooi recht.
- neem het uiteinde van de buis vast (daar waar de kabel ook vast gemaakt is aan trekdraad) en begin te stappen tot waar de kabel opgerold is (of ten einde is).
(Als je de volle dubbele lengte ruimte had, dan ben je nu klaar, anders:)
- neem alles in zijn geheel weer mee tot aan het startpunt, maak daar de trekdraad weer vast, rol het volgende stuk kabel zo ber mogelijk vast, neem buisuiteinde weer vast en stap de volgende meters af.
(en herhaal dit tot alle kabel in de buis zit - of eigenlijk: tot alle buis over de kabel zit).

Het is behoorlijk makkelijk zo, maar je hebt erg veel plaats (lengte) nodig.
Meestal moet je een stuk door het huis om zo veel mogelijk lengte te kunnen benutten: let dan goed op dat de geribde buis geen schade doet aan ramen of deuren, want die ribbels werken als een vijl op de PVC of alu of op pleisterwerk in doorgangen.
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Als de wachtleiding nog niet is geplaatst zou ik gewoon vaste pvc buizen met mof nemen.
Lekker makkelijk zo'n vaste buis van 4 m over de kabel schuiven, dan de volgende, volgende, volgende......
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
En die trekdraad dient om te geleiden, je moet je kabel erdoorduwen, niet trekken. Maar zoals ze hierboven al aangeven, trek eerst een stevige kabel door die buis waar je wel eens even aan kan trekken.
 

Harggg

Lid
Lid geworden
24 aug 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik heb niet zo lang geleden een 5G16 door zo'n rode buis diameter 62 over een afstand van 15 meter moeten trekken. De wachtbuis op lengte gesneden, zo goed als mogelijk in een rechte lijn gelegd en er dan doorgeduwd (zonder trekdraad). Dat ging verrassend vlot. Belangrijkste was dat de buis recht lag en dus geen bochten had. In het begin had ik het ook geprobeerd met trekdraad en wat grotere bochten maar dit ging niet.
Let er op dat je de kabel ook zo recht mogelijk plooit als je hem er in duwt.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Die kabel is zeker stijf genoeg om te duwen, maar je doet dat best met twee.
dus:
Eerst 2! stevige koorden er door trekken met de trekdraad die er nu in zit (zodat je altijd een reserve koord overhoudt), en dan de kabel vastmaken aan 1 van de koorden. Jij duwt de kabel er door, terwijl een ander voorzichtig aan het trekkoord trekt.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
XVB 3G6² kan je aankopen op rol al voorbedraad in een flexibel.
Flex XVB zoeken
Werkt veel gemakkelijker, sneller en goedkoper dan te proberen 50 lm in die wachtbuis te steken.
Zeker als je die wachtbuis nog niet geplaatst hebt.

Die rode geribbelde wachtbuizen dienen als ' voor het geval dat we iets vergeten zijn en we toch nog moeten ondergronds doorkrijgen '
In alle andere gevallen kan je aan de hand van je uitvoeringsplan perfect werken met die witte flexen met voorbedrading.
Nog gemakkelijker voor aftakkingen of lussen te leggen of voor zijsprongen te maken in je trace.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Als je 50m wachtbuis over een kabel van dik 50m wil trekken, dan heb je een recht stuk van 100m nodig… dat lijkt me niet zo evident.
Dan beter de trekdraad gebruiken om een sterker touw door de buis te trekken en dan met dat touw de kabel trekken, zoals @Eendraadsschema zegt.
Als de buis nog niet in de grond zit, weet dan dat hoe mooier recht de buis gespannen is, hoe makkelijker de kabel er door geraakt. Het zijn vooral de bochten en slappe stukken die moeilijk te nemen zijn.

Mocht je toch eens omgekeerd willen proberen, en je hebt minstens een 75m ruimte, doe dan als volgt:
- rol de buis af vanaf een zo ver mogelijk punt en op dat verste punt maak je de trekdraad vast.
- aan het andere uiteinde maak je de kabel aan de trekdraad vast en je rolt die zo ver mogelijk af (bvb 25m), hou het redelijk gespannen en leg mooi recht.
- neem het uiteinde van de buis vast (daar waar de kabel ook vast gemaakt is aan trekdraad) en begin te stappen tot waar de kabel opgerold is (of ten einde is).
(Als je de volle dubbele lengte ruimte had, dan ben je nu klaar, anders:)
- neem alles in zijn geheel weer mee tot aan het startpunt, maak daar de trekdraad weer vast, rol het volgende stuk kabel zo ber mogelijk vast, neem buisuiteinde weer vast en stap de volgende meters af.
(en herhaal dit tot alle kabel in de buis zit - of eigenlijk: tot alle buis over de kabel zit).

Het is behoorlijk makkelijk zo, maar je hebt erg veel plaats (lengte) nodig.
Meestal moet je een stuk door het huis om zo veel mogelijk lengte te kunnen benutten: let dan goed op dat de geribde buis geen schade doet aan ramen of deuren, want die ribbels werken als een vijl op de PVC of alu of op pleisterwerk in doorgangen.

Ik heb dat zo gedaan langs de straat met twee kabels (elk 50m H07RNF 3G 2,5 mm²) die door zo'n rode wachtbuis moesten.
Met twee werkt het makkelijk, dan kan er iemand op het einde de electriciteitskabels gespannen vasthouden.
Om 6-7u 's morgens op een zaterdag is er niet zoveel passage.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Hier lag de wachtbuis er van tijdens de betonwerken. Pas nadien gemerkt dat ze geen buis met gladde binnenwand genomen hebben..
Dus hebben we onderweg een put gegraven, wachtbuis netjes in 2 gedaan en dan kan je in kortere stukken werken.
Niet vergeten om het koppelstuk er al op te plaatsen voor je de kabel in het tweede stuk wachtbuis plaatst.
En rekening houden dat je een sleufvormige put moet maken om hem weer netjes aan elkaar te zetten :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan