• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Landmeter heeft een as niet uitgezet en dreigt met het stilleggen van de bouw.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
8
Punten
3
Ik heb een landmeter ingehuurd om de bouw uit te zetten, en hij heeft dit ook effectief gedaan. Nadien, na de grondwerken en tijdens het uitzetten van de kelder (dit gebeurd door de kelderbouwer, die de lijnen naar de keldervloer omzet) is er gemerkt dat de landmeter een as te weinig heeft uitgezet, waardoor de grondwerker ook te weinig heeft uitgegraven. Hiervoor is de grondwerker moeten terugkomen met een extra factuur als gevolg.

Nu probeer ik mijn landmeter in gebreken te stellen door het geleide bedrag (van de grondwerker) af te trekken van de nog niet betaalde factuur. Dit zodat ik hier zelf geen schade aan leidt.

Nu na redelijk wat mailwisseling alsook argumenten in beide richtingen blijft de landmeter bij hoog en laag beweren dat hij niet in fout is, altans zowel mijn architect alsook de kelderbouwer zeggen van wel. En heeft hij al als voorstel gedaan om de factuur van de grondwerker in de helft te doen als een geste.

Nu in zijn laatste mail dreigt hij ermee indien ik niet akkoord ga met dit voorstel, dat hij dit moet aangeven bij zijn verzekering. En dat dan een 3de landmeter door de verzekering zal aangesteld worden voor een vaststelling, alsook in de tussentijd het moeten staken van de werken / verzegelen van de werf.

Ik weet niet in hoeverre hij / de verzekering de macht heeft om mijn bouw stil te leggen? Maar daar zit ik nu niet op te wachten. Dus is dit een loos dreigement? Of is dit effectief wat er zal gebeuren? Iemand die hier ervaring mee heeft?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.414
Punten
113
Welke argumenten gebruikt de landmeter dan om aan te tonen dat hij niet in de fout is gegaan?

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
8
Punten
3
Hij zegt dat hij de gevellijnen dient uit te zetten (terwijl mijn vraag letterlijk was zet uit voor grondwerker / kelderbouwer).
Maar hij ziet dus het half muurtje dat op het hellend vlak staat niet als gevellijn, terwijl dit wel een buitenmuur is in de kelder alsook een muur van halve hoogte op het gelijkvloers als railing. Hierdoor heeft de grondwerker dus dat stuk niet uitgegraven.
En hij blijft vasthouden dat de grondwerker dit had moeten nameten en zien. Maar daar ben ik niet mee akkoord, want dat is voor mij de reden waarom ik hem inhuur...

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.133
Punten
113
Probeer je architect te gebruiken als bemiddelaar.

Over hoe veel geld ben je nu nog aan het onderhandelen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
Slechte briefing van je architect naar je landmeter en van jouw naar de landmeter
Ik zit nu nogal veel in metingen op het terrein en ik versta niets van wat jij zegt.
Een as vergeten uit te zetten ?
Bedoel je eigenlijk een bouwlijn ? Een gevellijn of een hoogtelijn ?

Een bouw uitzetten zijn eigenlijk 2 lijnen die uitgezet worden. De voorgevel en de zijgevel.... al de rest wordt of kan door de aannemer uitgewerkt worden. Oja die 2 zijn niet alleen de positie van de lijn a en b maar ook de nulpass.

Soit: logisch dat je kelderbouwer zegt dat de landmeter fout zit, hij moet ervoor opdraaien en je architect ... sorry maar die trekt zijn paraplu open want hij staat in voor de briefing.

Als die keldermuur met daarop een muurtje dat hal in een helling zit niet duidelijk op de bouwplannen staat als uitgraving (denk zelfs dat op onze website een reliefplan staat met een arcering naar links voor ophoging en een dubbel arcering voor afgraving) dan is dit een 'begrijpelijke ' vergissing.

Extra uitgraving hoeveel ? 1 m³ 10m³ 100m³ ?
Hoeveel was deze extra rekening want ik denk eerlijk gezegd dat je het zo ten spits drijft dat je meer geld gaat kwijt zijn dan effe kifkif nu te doen.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
Je hebt de meerkost van de dubbele werkdag en de meerkost van meer uitgraven (en eventueel afvoeren); die tweede kost kan je moeilijk verhalen op de landmeter. Langs de andere kant, jij bent opdrachtgever voor de grondwerken, dus jij moet zien dat die juist weten wat ze moeten afgraven.

Gevellijnen zijn niet altijd hetzelfde als "keldermuur"-lijnen, laat staan "uitgraaf"-lijnen.

Naar mijn bescheiden mening had je architect de grondwerken kunnen inspecteren en dan meteen moeten zien dat er een stuk niet uitgegraven was. Eventueel zelfs eerder bij het uitzetten van de bouwlijnen in combinatie met aannemer/kelderbouwer.

Zoals @lukanar zegt, als het niet al te veel is, zou ik blij zijn met dat 50/50 aanbod; die landmeter moet achteraf nog eens langskomen voor je huis op te meten éénmaal het er staat (ofja, zo werkt die van ons toch). Beschouw dit dan als leergeld dat je zo veel mogelijk dient na te kijken; 5cm verkeerd kan al snel betekenen dat een ingemaakte kast niet gaat passen of inbouwtoestellen niet passen, lijnen niet uitkomen.

Het hangt er ook een beetje van af hoe duidelijk de plannen waren.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
8
Punten
3
We gaan inderdaad nu het 50/50 aanbod aannemen om verdere problemen te vermijden.
Al ben ik nog zeker niet akkoord met dat de boodschap dat de landmeter niet in fout is.
Inderdaad nakijken is voor mij de boodschap, maar als ik zelf niet erop kan vertrouwen dat de landmeter dit correct uit kan zetten, stel ik me de vraag waarom ik zo iemand inhuur. Dan had ik het evengoed zelf kunnen uitzetten.

En de plannen zijn vrij duidelijk, de kelderbouwer keek 1x naar de plannen en zij onmiddellijk dat hij niet de juist lijn heeft uitgezet. Hij heeft dan zelf een paaltje geklopt om vanuit verder te werken.

Ik ben als klant geen landmeter, dus ik ken ook niet alle terminology. Maar als ik als klant de vraag letterlijk stel: ik ben opzoek naar iemand om mijn bouw uit te zetten voor de graafwerken / kelderbouwer. Dan verwacht ik 2 lijnen die aanduiden waar de buitenmuren zitten. Hij heeft meer lijnen uitgezet voor elke hoek en kant van de gevel, wat zeer handig is. Maar is dan wel de buitenste lijn rechts vergeten. Dus nog altijd de landmeter zijn fout...

Maar goed, ik laat het hierbij mits we een volgende actie hebben.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Lijkt mij ook het slimste. Extra grond aanrekenen zou ik ook niet doen, maar als hij de factuur in twee deelt beseft hij ook wel dat hij fout zit. Dat zwart op wit toegeven is voor veel mensen helaas moeilijk.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
Dat is om te rotten en vloeken als nonkel pater.
Maar dat gebeurt.
Wacht maar tot je bouw er volledig staat en WIJ komen in mijn domein ( ;) ) van tuin.
Dan kom ik de bouw opmeten en je wil niet weten hoeveel keer dat ik andere maten krijg dan op het bouwplan.
Niet inplantingsplan maar het bouwplan.
Ramen van 2.30 die toch 2.60 zijn of een deur die niet aanwezig is of aan de andere kant is gezet .
GEEN ENKELE BOUW WORDT 100% UITGEVOERD VOLGENS PLAN!

Strafste dat ik heb meegemaakt was met mijn opmeting van het terrein dat we tot de triestige (voor ons grappige ) conclusie kwam dat de woning niet op het juiste perceel vd verkaveling was gezet. Moest gebouwd worden op nummerke 11 en stond op 13
Dan pas zie je poppen dansen.
En dan de reacties van de klant: dat kan niet. Architect : dat kan niet. Aannemer : dat kan niet. Landmeter : Nee hoor onmogelijk.
En dan het beeld als ze tot besef komen dat dien pipo van den hof gelijk hed.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
8
Punten
3
Maar dat gebeurt.
Wacht maar tot je bouw er volledig staat en WIJ komen in mijn domein ( ;) ) van tuin.
Dan kom ik de bouw opmeten en je wil niet weten hoeveel keer dat ik andere maten krijg dan op het bouwplan.
Ramen van 2.30 die toch 2.60 zijn of een deur die niet aanwezig is of aan de andere kant is gezet .

Strafste dat ik heb meegemaakt was met mijn opmeting van het terrein dat we tot de triestige (voor ons grappige ) conclusie kwam dat de woning niet op het juiste perceel vd verkaveling was gezet. Moest gebouwd worden op nummerke 11 en stond op 13
En dan de reacties van de klant: dat kan niet. Architect : dat kan niet. Aannemer : dat kan niet. Landmeter : Nee hoor onmogelijk.
Haha ja ik weet dat niet alles gaat lopen zoals op het plan (al gaan we veel zelf doen, dus is het onze eigen fout). Maar ik ga toch mijn best blijven doen om het plan te benaderen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Maar dat gebeurt.

Dan wil ik toch wel weten: wat hebben ze gedaan, kaveltje geruild of huis opgeschoven? :-D

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
Is proces geworden van een jaar of 7
maar is dus geruild plus natuurlijk een vergoeding en de gerechtskosten.
Heel soep
want de eigenaar stelde de bouwer in gebreke, en die zenne architect en den architect de landmeter en de landmeter .. alle paraplu dus.
En wij.... wij konden fluiten achter het ontwerp en den aanleg want ze waren er niet meer zeker van.
Dus den deze kon achter zen opdracht fluiten...
heb wel schadevergoeding gekregen maar sop, kool, sjatten en chocodozen , je weet wel.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan