• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Lampen flikkeren overal in huis

Lid geworden
26 nov 2019
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Sinds kort doen de lichten hier raar, vooral 's avonds beginnen de lampen in huis te flikkeren, heb in de electriciteitskast al eens alle draden opnieuw aangedraaid omdat ik mss dacht dat er zouden loszitten.
Het rare is dat het niet gewoon één lichtkring is maar dat alle lichtcircuits er van hebben.
Iemand die hier raad of ervaring met heeft?

Video ter verduidelijking(waarschuwing fotogevoelige epilipsie )

 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Heb je klassieke of domotica installatie?
Al spanning gemeten als dit gebeurd?
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Wtf is dat? ?
Die spotjes zitten op één kring waarschijnlijk maar dippen afzonderlijk dus een spanningsdip lijkt mij niet logisch?
 

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
254
Waarderingsscore
211
Punten
43
Gebeurd dit effectief met alle lampen in het hele huis?
Zijn dit spotjes met ingebouwde led lampen of met vervangbare (GU10) lampen?
Andere toestellen die hier last van hebben of raar doen?
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Begin maar eens de spanning te meten die er binnenkomt, tijdens dit fenomeen. Zou me niet verbazen als die onder minimumwaarde dropt.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Hoever staat de middenspannings-cabine van jullie huis?
 
Lid geworden
26 nov 2019
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heb je klassieke of domotica installatie?
Al spanning gemeten als dit gebeurd?
Klassieke installatie

Gebeurd dit effectief met alle lampen in het hele huis?
Zijn dit spotjes met ingebouwde led lampen of met vervangbare (GU10) lampen?
Andere toestellen die hier last van hebben of raar doen?
Ja, alle circuits hebben hier last van, ook onze hangluster met E27 lampen in.
De rest zijn inderdaad inbouwspots met GU10 lampen in.
Alle andere toestellen werken perfect

Hoever staat de middenspannings-cabine van jullie huis?
Een straat verder

Begin maar eens de spanning te meten die er binnenkomt, tijdens dit fenomeen. Zou me niet verbazen als die onder minimumwaarde dropt.
Spanning meten op zich zal lukken, tot zo ver rijkt m'n kennis van elektriciteit wel.
Maar hoe moet ik de waarde interpreteren?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Mss in de buurt een bedrijf waar zware motoren opstarten.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Zijn alle lampen LED of zitten er ook nog klassieke gloei of halogeenlampen bij?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
Begin maar eens de spanning te meten die er binnenkomt, tijdens dit fenomeen. Zou me niet verbazen als die onder minimumwaarde dropt.
Spanning meten op zich zal lukken, tot zo ver rijkt m'n kennis van elektriciteit wel.
Maar hoe moet ik de waarde interpreteren?
je gaat tussen de 230 en 240V ongeveer moeten hebben
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Amai, dat is inderdaad een heel rare reactie.
Je weet blijkbaar welke zekering het is voor de verlichting, heel goed. Dan meet je daar eens waar de draden vertrekken, en je zou tussen de 220 en 240V AC moeten hebben.
Als dat niet het geval is op 't moment dat de lampen flikkeren meet je ook eens op je differentieelschakelaar of de spanning daar fluctueert.

Het kan zowel van het net komen (bijvoorbeeld slecht contact in de aansluiting) als van een zekering die intern defect is. Luister en voel ook eens, als het zich voordoet, of je geen gesuis of geknetter hoort in je zekeringkast.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Welke gemeente? Vermoedelijk komen deze ‘storingen’ van de zendingen van de centrale afstandsturing (waarmee openbare verlichting, de uurtarieven van klassieke tellers en een hele reeks andere toepassingen aangestuurd worden). Dit is een typisch fenomeen veroorzaakt door deze puls-treinen. Zeker indien u binnen een 1350Hz zendgebied valt kan dit de oorzaak zijn. Je kan hiervoor een filter plaatsen of de dimmers/lampen vervangen door recentere types met de nodige keurmerken.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als het door een CAB signaal komt zou het consequent dagelijks stipt op dezelfde tijdsstippen moeten voorkomen lijkt me. Overigens verwacht ik dan dat niet alle lampen er last van gaan hebben, maar bv maar 1 type, maar je weet nooit natuurlijk.

Als het door een met multimeter meetbare spanningsvariatie komt (slechte elektrische verbinding, dip, flicker, onderspanning, overspanning,...) dan moet het eveneens zichtbaar zijn aan de intensiteit van klassieke gloei- of halogeenlampen.

Indien het door een ander power quality gerelateerd probleem komt dat niet meetbaar is met een multimeter (harmonische vervuilingen, transiënte onder- of overspanningen,...) ga je normaal hiervan niet direct iets zien aan klassieke gloei- of halogeenlampen.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is een storing via de ether of een power line Ethernet adapter ofzo maar dat zou me verbazen dat meerdere types LED lampen daar niet tegen kunnen.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Als het door een CAB signaal komt zou het consequent dagelijks stipt op dezelfde tijdsstippen moeten voorkomen lijkt me.

Hier heb ik 25 jaar geleden zelf een paar dimmers gemaakt (printje geëtst), heel basic ontwerp, die al al die tijd prima werken zonder enige storing.
Nadien een paar kant-en-klare gekocht, met ingebouwde soft-start.

Deze laatste gaan af en toe flikkeren.
Niet zo hard als in Jeroeeck zijn flimpje, veel kortere onderbrekingen.
Zelf heb ik er geen last van maar toch aangepast ivm met mijn neefje die epilepsie heeft.

Ik kan het niet verklaren behalve dan met iets van stuursignalen op het net.
Maar er is hier geen enkel vast tijdstip in te vinden .. gewoon zo nu en dan.
Misschien wordt er ook andere 'data' doorgestuurd, bv M&C van de cabines langs de straat om maar iets te zeggen ?
 
Laatst bewerkt:

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Hier hebben we het ook, maar inderdaad niet zo merkbaar als bij jou. Is gewoon een geknipper, net zoals je met jouw ogen zou knipperen. Buren hebben er ook last van. Fluvius is op de hoogte, en bevestigd inderdaad dat er onvoldoende stroom doorkomt tot in onze straat... (hoewel ik het inderdaad wel vooral merk op led lampjes met dimfunctie, en vooral 's avonds na 20h)
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Weinig waarschijnlijk dat dit te wijten is aan CAB-signalen.

Ik heb zo de indruk dat er een probleem is met de LED drivers van de inbouwspots. Die gaan bij momenten precies in protectie doordat er te weinig last aan hangt. Of ze storen elkaar, waardoor ze gaan pinken.

Op het korte filmpje had ik de indruk dat er een vaste sequentie was van knipperen.

Hoe hangen de spots aan de drivers?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Weinig waarschijnlijk dat dit te wijten is aan CAB-signalen.

Ik heb zo de indruk dat er een probleem is met de LED drivers van de inbouwspots. Die gaan bij momenten precies in protectie doordat er te weinig last aan hangt. Of ze storen elkaar, waardoor ze gaan pinken.

Op het korte filmpje had ik de indruk dat er een vaste sequentie was van knipperen.

Hoe hangen de spots aan de drivers?
Als je te goei leest zijn het GU10 spots en die hangen niet achter een driver.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan