• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

lamp bevestigen op PUR buitenmuur

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Hallo,

Ik zou graag een lamp bevestigen naast de voordeur. Op onze buitenmuur zit +- 10 cm PUR isolatie.

Is dat mogelijk met zulke pluggen of zit er hier een maximum gewicht op ?

fischer FID 90 Isolatiemateriaalplug

 

5dc31eb10525aa18b696209fa55dcf0a.jpg


Mvg,

Dirk

 
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Welke lamp? Als er geen aapjes aan die lamp gaan hangen en ze weegt geen 100kg dan gaat dat goed lukken. 
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Opletten met dingen vastzetten in buitenisolatie. Niet enkel voor de stevigheid, maar ook dat je geen koudebruggen maakt.Kijk eens in het assortiment van Helia, die hebben daar aangepaste producten voor. bvb hun mini-apparatenhouder waarin je wel een lamp zou kunnen vastzetten. Of andere dingen als het een grotere zware lamp betreft.

Is daar niet over gesproken met de architect of plaatser van je isolatie? Je kan vooraf verschillende soorten houders aanbrengen en dan je isolatie en afwerking (zonder koudebrug) en dan kan je echt wel grote zware dingen ophangen of stopcontacten plaatsen.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
albarius zei:
Opletten met dingen vastzetten in buitenisolatie. Niet enkel voor de stevigheid, maar ook dat je geen koudebruggen maakt.Kijk eens in het assortiment van Helia, die hebben daar aangepaste producten voor. bvb hun mini-apparatenhouder waarin je wel een lamp zou kunnen vastzetten. Of andere dingen als het een grotere zware lamp betreft.

Is daar niet over gesproken met de architect of plaatser van je isolatie? Je kan vooraf verschillende soorten houders aanbrengen en dan je isolatie en afwerking (zonder koudebrug) en dan kan je echt wel grote zware dingen ophangen of stopcontacten plaatsen.

 

Wij hebben het huis zo gekocht. De renovatie werd door de vorige eigenaars 5 jaar geleden uitgevoerd. Overal hangen dus reeds kabels uit de muur maar ze hebben deze nooit aangesloten/lamp opgehangen.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Caroto zei:
Welke lamp? Als er geen aapjes aan die lamp gaan hangen en ze weegt geen 100kg dan gaat dat goed lukken. 

 

Die moet ik nog kiezen, al er eentje met een verklikker zijn. 
Ik moet er wel bij zeggen dat wij op een heuvel wonen en er vaak zeer sterke wind op het huis inbeukt.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Eigenlijk hangt het vooral af van welke afwerking er op die isolatie zit. Als dit een siliconenpleister (crepi) is, kan er relatief veel met de pluggen die je voorstelt of met iets steviger modellen die daar speciaal voor gemaakt zijn.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Reeds bedankt. Die Helia Min pluggen zien er inderdaad goed uit. Ik probeer de persoon die het 5 jaar geleden heeft geplaatst ook eens te contacteren!
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Een armatuur plat tegen de gevel vangt veel minder wind dan eentje dat een halve meter uitsteekt. Het aantal bevestigingspunten is ook belangrijk. De bevestiging allemaal samen op een vierkantje van 4x4cm of 20cm uit elkaar maakt ook verschil in kracht. 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
DirkDW zei:
rdr2180 zei:
Eigenlijk hangt het vooral af van welke afwerking er op die isolatie zit. Als dit een siliconenpleister (crepi) is, kan er relatief veel met de pluggen die je voorstelt of met iets steviger modellen die daar speciaal voor gemaakt zijn.

 

Ik zou voor deze lamp willen gaan: https://www.lighting.philips.be/consumer/p/mygarden-wandlamp/164619316

Nettogewicht

0,695  kg

Brutogewicht

0,815  kg

 

Er zit toch (siliconen)pleister op je isolatie, hé ? Dat stukje is me niet helemaal duidelijk, vooral omdat je over PUR spreekt en bij crepi doorgaans EPS gebruikt wordt. PUR is steviger dan EPS, maar crepi is veel steviger dan PUR.

Dus, gesteld dat er (siliconen)pleister geplaatst is, zou de bevestiging van deze lamp geen problemen mogen opleveren. De lamp zit vlak tegen de gevel dus de bevestiging wordt enkel als afschuifkracht belast en dit soort gewicht kan makkelijk opgevangen worden. Ik heb een lichte voorkeur voor de Helia pluggen, maar ook de eerst voorgestelde pluggen zijn bruikbaar. 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
rdr2180 zei:
DirkDW zei:
rdr2180 zei:
Eigenlijk hangt het vooral af van welke afwerking er op die isolatie zit. Als dit een siliconenpleister (crepi) is, kan er relatief veel met de pluggen die je voorstelt of met iets steviger modellen die daar speciaal voor gemaakt zijn.

 

Ik zou voor deze lamp willen gaan: https://www.lighting.philips.be/consumer/p/mygarden-wandlamp/164619316

Nettogewicht

0,695  kg

Brutogewicht

0,815  kg

 

Er zit toch (siliconen)pleister op je isolatie, hé ? Dat stukje is me niet helemaal duidelijk, vooral omdat je over PUR spreekt en bij crepi doorgaans EPS gebruikt wordt. PUR is steviger dan EPS, maar crepi is veel steviger dan PUR.

Dus, gesteld dat er (siliconen)pleister geplaatst is, zou de bevestiging van deze lamp geen problemen mogen opleveren. De lamp zit vlak tegen de gevel dus de bevestiging wordt enkel als afschuifkracht belast en dit soort gewicht kan makkelijk opgevangen worden. Ik heb een lichte voorkeur voor de Helia pluggen, maar ook de eerst voorgestelde pluggen zijn bruikbaar. 

 

Heb even de factuur van de voriger eigenaar gevonden.

Het gaat om Dryvit Drysulation. Verlijmde polystreenplaten afgewerkt met kunstharsgebonden pleister. 100 mm  dik.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
DirkDW zei:
Ik vraag me wal af hoe zo iets waterdicht kan zijn ? Moeten er eventueel nog ciliconen aangebracht worden ? ]https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html
https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html[/quote

Daar bestaan epdm ringen en dergelijke voor om waterdicht te houden. 
we zien wel vaker infiltraties via armaturen omdat men niet de voorschriften (accessoires) gebruikt, dus opletten. 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
rdr2180 zei:
Eigenlijk hangt het vooral af van welke afwerking er op die isolatie zit. Als dit een siliconenpleister (crepi) is, kan er relatief veel met de pluggen die je voorstelt of met iets steviger modellen die daar speciaal voor gemaakt zijn.

 
art zei:
DirkDW zei:
Ik vraag me wal af hoe zo iets waterdicht kan zijn ? Moeten er eventueel nog ciliconen aangebracht worden ? ]https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html
https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html[/quote

Daar bestaan epdm ringen en dergelijke voor om waterdicht te houden. 
we zien wel vaker infiltraties via armaturen omdat men niet de voorschriften (accessoires) gebruikt, dus opletten. 

 

Bedankt art. Maar ik zal maar geloven wat de fabrikant zegt op zijn website ? 

Geen binnendringend vocht

https://www.helia-elektro.be/nl_BE/producten/elektrische-installatie/inbouw/installatiesystemen-voor-geisoleerde-buitengevels/123/mini-apparatenhouder
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
DirkDW zei:
rdr2180 zei:
Eigenlijk hangt het vooral af van welke afwerking er op die isolatie zit. Als dit een siliconenpleister (crepi) is, kan er relatief veel met de pluggen die je voorstelt of met iets steviger modellen die daar speciaal voor gemaakt zijn.

 
art zei:
DirkDW zei:
Ik vraag me wal af hoe zo iets waterdicht kan zijn ? Moeten er eventueel nog ciliconen aangebracht worden ? ]https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html
https://www.zelektro.be/helia-mini-apparatenhouder-voor-montage-in-gevelst.html[/quote

Daar bestaan epdm ringen en dergelijke voor om waterdicht te houden. 
we zien wel vaker infiltraties via armaturen omdat men niet de voorschriften (accessoires) gebruikt, dus opletten. 

 

Bedankt art. Maar ik zal maar geloven wat de fabrikant zegt op zijn website ? 

Geen binnendringend vocht

https://www.helia-elektro.be/nl_BE/producten/elektrische-installatie/inbouw/installatiesystemen-voor-geisoleerde-buitengevels/123/mini-apparatenhouder


Je 'moet' idd de richtlijnen van fabrikant volgen, maar als wij of het wtcb een expertise moeten doen wegens waterinfiltratie en die dichtingsringen zitten er niet, dan wordt dat een heikel punt dat nooit in het voordeel van de bouwheer beslecht wordt. 
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
De plugs heb ik ondertussen reeds. Maar de boor kost helaas +40 € :( 

Zou ik een andere soort boor kunnen gebruiken hiervoor? Ik neem aan dat een eenvoudige klokboor hiervoor goed genoeg is. Het is enkel voor in de isolatie, niet de bakesteen.

 

x.jpg
 

Bijlagen

  • x.jpg
    x.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 4

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
DirkDW zei:
De plugs heb ik ondertussen reeds. Maar de boor kost helaas +40 € :( 

Zou ik een andere soort boor kunnen gebruiken hiervoor? Ik neem aan dat een eenvoudige klokboor hiervoor goed genoeg is. Het is enkel voor in de isolatie, niet de bakesteen.

 

x.jpg

Crepi kan je boren of zagen met gewone metaalboren/-zagen, daar hoef je dus geen speciale boor voor te kopen. Ik heb in onze crepi zowel met een bimetal klokboor (bv. dit type, maar kan perfect met gelijk welk ander merk) als met een kleine cirkelzaag al heel netjes gewerkt. Gebruik materiaal met bimetaaltanden of veel widia-tanden en zet rustig aan.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Bedankt! Ondertussen via via ook iemand gevonden met exacte dezelfde boor. Eens het resultaat er is laat ik jullie iets weten! :)
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Het is gelukt met de Helia pluggen. Lamp hangt muurvast! Rond de lamp nog doorzichtige siliconen gedaan zodat ik zeker ben dat er geen vocht(regen) naar de lamp/plug/kabel kan.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan