• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Laminaatvloer afwerken aan bakstenen muur

Lid geworden
15 nov 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Kan ik even jullie expertise lenen in hoe je het best / het mooist kliklaminaat afwerkt aan een bakstenen muur? In de bakstenen muur zit er wat relief waardoor ik verwacht dat gewone plinten niet mooi zullen aansluiten, of ben ik hier verkeerd?

Op het wereldwijde web vond ik een andere mogelijke oplossing: de hoogte van laminaat & ondervloer uitfreezen / kappen / ... zodat het laminaar mooi 'onder' de bakstenen muur schuift. Welke tool kan ik het best hiervoor gebruiken daar ik de meubels graag in dezelfde ruimte zou laten staan :)

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening, voorkeur en vooral ervaringen :) Dikke merci!

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
Afkitten. Zal je zonder plinten met sleuven in de muur ook moeten doen.
Volgende probleem is, hoe ga je die laatste planken leggen ?

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
1
Punten
38
Laatste plank leggen: lipje waarmee de laatste plank in de vorige plank klikt afsnijden, lijm op de lip van de vorige plank doen, laatste plank onder de muur schuiven en vervolgens de laatste plank verlijmen met de vorige.

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
466
Punten
83
Multicut van Fein met diamantsegmentblad. Geeft maar beetje stof

Lid geworden
15 nov 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mario, Maartenn en Generaldude...dikke merci voor jullie feedback! Enorm veel appreciatie dat jullie hier even de tijd voor genomen hebben!

Ik heb even een ruwe schets van de oppervlakte toegevoegd. Rood gearceerd is baksteen. Gewoon wit is bepleisterde muur waar er sowieso plinten zouden komen.

De legrichting van de planken komt zoals aangegeven met de pijl. Zo kom ik op de lange bakstenen muur dus telkens met de kopse kant van de planken uit. Ideale situatie lijkt me? Aan de bakstenen muur, grenzend rechts van de keuken, zou ik beginnen en zo in beide richtingen naar einde van de kamers toe werken.

Ik heb ook even een foto van de betreffende bakstenen muur toegevoegd. Het klikaminaat is 10mm dik. Dikte ondervloer moet hier nog bijkomen. De onderste voeg is ongeveer 10mm hoog overal.

Lijkt voor jullie het laminaat onder de bakstenen muur leggen een goede optie? Of toch eerder niet kappen in de bakstenen muur en andere afwerking kiezen? Welke oplossing kan er volgens jullie ervaring en expertise dan het best aangeraden worden?

Dikke merci!

Bijlagen

• schets.jpg
    schets.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 23
  • baksteen (2).jpg
    baksteen (2).jpg
    111,8 KB · Weergaven: 23
  • baksteen (1).jpg
    baksteen (1).jpg
    170,1 KB · Weergaven: 23

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
722
Punten
113
met een U stopprofiel stoppen tegen de muur geeft het mooiste resultaat.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan