• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor Batireno / Energie&Habitat 2024 in Namen aan! Let op: FR beurs

Laminaat - welke ondervloer op houten basis? Risico op houtrot?

Joppie

Lid
Lid geworden
15 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Wij hadden graag in onze woning laminaat gelegd op de ganse bovenverdiepping. Wij hebben nu een plankenvloer , deze is niet meer echt mooi en splintert hier en daar, vandaar de keuze maar dit terzijde.

Als laminaat hebben wij de 'Golv'-reeks van ikea op het oog, dit is de duurste variant van 8mm dik. Wij hebben al een pakket gekocht als test en we zijn overtuigd van de kwaliteit.

Voor de ondervloer zijn wij momenteel nog op de uitkijk, en ben ik zelfs een beetje bang voor eventuele vochtproblemen. Onze vloeropbouw is momenteel als volgt, van de living tot de slaapkamer:

1) woonruimte, temp. +/- 21° , luchtvochtigdheid afh van het jaargetijde 50 a 75%.
2) gepleisterd plafond, gyplat
3) luchtspouw van een cm of 5.
4) 10cm isolatie met spijkerflens deken, deze sluit niet overal mooi aan en ik vrees zelf dat deze hier en daar is gescheurd.
5) plankenvloer
6) slaapkamers, temp 16°-17°-18° in de winter, luchtvochtigdheid afh. van het jaargetijde tegen de ochtend rond 55 a 80%.

Op die plankenvloer zou ik dus laminaat willen plaatsen, mijn grote vrees  is dat de plankenvloer en ondervloer hier opgesloten raakt onder het laminaat en bijgevolg begint muf ruiken, in het ergste geval rotten. Als ik bovenstaande gegevens invul in u-wert kan ik in bepaalde extremen een klein beetje condensvocht krijgen op de plankenvloer, zeker als er rekening gehouden wordt met het feit dat het dampscherm niet volledig dicht is, (15 jaar geleden kwam het nu eenmaal niet zo nauw met isolatie *sad*).

Concreet:

Welke ondervloer kan of beter moet ik hier plaatsen, ik denk dat de meeste moussen, en folies hier niet kunnen omdat deze simpelweg dampdicht zijn? Er bestaan ook nog van die groenne  houtvezelplaten (lees kartonplaten) , maar is dit dan niet weer gevaarlijk om na verloop van tijd muf te ruiken?

Zijn er nog andere alternatieven?
Zijn er mensen met goeie of slechte ervaringen?
Waar koop ik best een degelijke ondervloer?

Of berg ik beter gewoon mijn laminaat idee terug op?

je hoeft helemaal geen dampscherm tussen 2 verwarmde ruimtes .

die kartonnen dat je aangeeft is eigenlijk vilt, dit vind ik wel aangenaam, goede geluidsisolatie en kan verschillen van 2 mm overbruggen

Condensatie bij temperatuurverschil 20 gr en 16 graden? Dan moeten de RV toch al 75% bedragen, wat toch wel veel is in een leefruimte... Kans lijkt me zeer klein!

Is er ventilatie in de woning voorzien?

Neen geen geforceerde ventilatie, het betreft hier een oudere woning.  We hebben wel ventilatieroosters van Renson op de ramen.

Luchtvochtigheid van 75% is inderdaad veel maar niet onmogelijk, vandaag is het bijvoorbeeld 65a 70% en ik krijg dit niet echt omlaag, zelfs niet met de ramen open. In het najaar licht de vochtigheid doorgaans nog wat hoger omdat het buiten >90% is.

Mogelijks is mijn luchtvochtigheidsmeter niet voor 100% correct, dit kan ook het hoge percentage enigsinds verklaren.

Je hebt in feite totaal geen ventilatie! Raamroosters of zelfs een open raam ventileren niets als er niet ook ergens lucht wordt weggetrokken. Oude lucht moet eerst weg eer er nieuwe in de plaats kan komen.

Dat dampscherm is geen probleem, zoals gezegd, dat hoeft er helemaal niet te zijn, het gebrek aan ventilatie is een probleem.

Wel, aangezien de RV buiten met gemak boven de 80% piekt (zie bv: http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123386-Waarnemingen.html), kan je moeilijk verwachten dat je binnen met alle ramen open opeens maar 50% haalt :). Je haalt het vocht mee binnen he... 

Maar... dat is uiteraard sterk seizoensgebonden. Er is condensatie mogelijk als het temperatuurverschil groot is, en dat is typisch in de winter (kamers boven koelen af, beneden meer verwarmd, ...). Natuurlijk is de RV dan een stuk lager (door de koude vriest alle vocht uit de lucht aan in de vorm van rijm, of het valt er uit in de vorm van sneeuw, ...). Vandaar dat het risico op condensatie mij klein lijkt. Er zijn alleszins veel onverwarmde zolders waar OSB op ligt en die bij mijn weten toch ook niet liggen te rotten... 

Natuurlijk... als je in de winter alles potdicht houdt, niet ventileert... 4 keer per dag douchet... 7 potten pasta opzet voor la familia en het leger des heils...  dan hou je veel vocht in huis en ga je misschien wel veel condensaat creeeren. Vanuit die optiek volg ik charel dat een goede ventilatie noodzakelijk is (hetzij op natuurlijke manier, hetzij mechanisch). Maar als het om een oude woning gaat, moet je misschien ook eerst aan luchtdichtheid en extra isolatie denken voor ventilatie top prioriteit wordt (veel oude woningen zijn zo lek als een zeef en dan geraakt het vocht heus nog wel buiten).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan