Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Lakprobleem in gelamineerde houten ramen

• Tags houten lak raam
  • Lid geworden
    9 nov 2020
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik zit met een probleem aan mijn houten ramen en had graag jullie mening/ervaring.

De ramen zijn nu ongeveer 4,5 jaar oud.

Op meerdere plaatsen zie ik het volgende:

• aftekening van de lamellen door de verflaag
    • barsten/craquelé in het gelamineerde hout; het overige hout vertoont dit niet
    • het komt voor aan zowel de zonzijde als de andere zijde

Valt zoiets in de praktijk onder de 10-jarige aansprakelijkheid? Heeft iemand hier ervaring mee? En wat voor type expert contacteer ik hier best voor?
    1000015182.jpg
    1000015183.jpg

Voor de TS zijn buitenschrijnwerk is het gevingerlast hout gebruikt en deze houtverbindingen ogen perfect in orde.
    Dergelijk hout met zo'n verbindingen mogen en kunnen gebruikt worden voor buitenschrijnwerk.
    De verf of dekkende beits is aan een onderhoudsbeurt toe.
    Nu is het aan de TS om zijn factuur na te kijken in/met welke omschrijving zijn houten ramen zijn beschreven.
    Stond er een houtsoort + kwaliteitsgraad (1e of 2e keuze, enz ...) ook op de bestelbon.

- bij levering en plaatsing.....waren deze ramen//deuren dan volledig afgewerkt of was het de bedoeling dat er nog eindlagen of eindlaag zelf werd aangebracht erna?
    - welke dekkende beits is gebruikt door de fabrikant/plaatser?
    - dat de horizontale delen van een raam/deur het snelst slijtage vertonen , is normaal.
    ik lichtte mijn klanten in dat ze om de 3 jaar net deze delen moesten inspecteren op slijtage alsook de dorpels om zo dit of ergere schade te voorkomen.

Wat zegt je ramenleverancier?

Deze geeft zelf aan dat het mogelijk te maken heeft met het gelamineerde hout dat niet voldoende droog zou geweest zijn bij verwerking. Volgens hen geeft hun verfleverancier ook aan dat er mogelijk een verkeerde grondverf gebruikt is. En voor de rest laat die niet al te veel horen.

Nee, 10j aansprakelijkheid heeft daar niets met te maken.
    Wat zijn de garanties die je van de plaatser hebt gekregen?

Het probleem zit volgens mij niet zomaar in de verflaag, maar lijkt echt met het gelamelleerd hout zelf te maken te hebben. De vingerlassen waren bij plaatsing niet zichtbaar, maar tekenen ondertussen bijna allemaal af en lijken ook dikker/gezwollen.

Ik vraag me dus af of dit niet eerder een probleem is van het hout zelf. Als het hout effectief niet voldoende droog was bij verwerking, heeft dat dan geen invloed op de verlijming van het hout? En zou dit in dat geval niet onder de 10-jarige aansprakelijkheid kunnen vallen?

Van extra garanties staat er niets specifiek vermeld in de offerte of factuur. Ik weet wel dat Sikkens 10 jaar garantie geeft, maar zij geven aan dat er mogelijk een verkeerde grondverf gebruikt is en dat het hout niet voldoende droog was bij verwerking.

Dergelijk hout met zo'n verbindingen mogen en kunnen gebruikt worden voor buitenschrijnwerk.
    De verf of dekkende beits is aan een onderhoudsbeurt toe.
    Nu is het aan de TS om zijn factuur na te kijken in/met welke omschrijving zijn houten ramen zijn beschreven.
    Stond er een houtsoort + kwaliteitsgraad (1e of 2e keuze, enz ...) ook op de bestelbon.

Het probleem met de verf is niet overal aanwezig. Het massieve hout vertoont geen enkel probleem, terwijl het gelamelleerd hout dit op bepaalde plaatsen wel heeft, telkens over een volledig stuk tussen twee vingerlassen, en andere stukken dan weer niet.

Voor mij lijkt dit dus niet gewoon veroudering van de verf. De leverancier geeft zelf aan dat het gelamelleerd hout mogelijk niet voldoende droog was bij verwerking.

Volgens de offerte gaat het om SAPELLI hout, gelamineerd en gevingerlast. Meer details over kwaliteitsgraad staan er niet in.

- bij levering en plaatsing.....waren deze ramen//deuren dan volledig afgewerkt of was het de bedoeling dat er nog eindlagen of eindlaag zelf werd aangebracht erna?
    - welke dekkende beits is gebruikt door de fabrikant/plaatser?
    - dat de horizontale delen van een raam/deur het snelst slijtage vertonen , is normaal.
    ik lichtte mijn klanten in dat ze om de 3 jaar net deze delen moesten inspecteren op slijtage alsook de dorpels om zo dit of ergere schade te voorkomen.

De ramen waren afgewerkt bij plaatsing. Op de offerte staat er 3 x gespoten verflagen met Sikkens Rubbol (waterbasis).
    Het is zowel in de horizontale al verticale stijlen. Ook is het enkel in het gelamelleerd hout.

20260529_163653.jpg

20260529_163818.jpg

20260529_163826.jpg

Laatst bewerkt:
    Opschuren en schilderen en het is mogelijks opgelost? Houten ramen vragen onderhoud.
    Ik zeg niet dat er geen fout gemaakt is tijde´s de productie maar ik vrees dat bovenstaande de snelste en gemakkijlste oplossing zal zijn. Vraag eventueel een vergoeding voor de verf of dat de leverancier de nodige verf aanlevert ter compensatie.

Wat betreft de tienjarige aansprakelijkheid. Nee dat valt daar niet onder.
    "De verzekering dekt de tienjarige aansprakelijkheid van de actoren in de bouw, beperkt tot de gebreken in de soliditeit, stabiliteit en waterdichtheid van de gesloten ruwbouw, wanneer die de soliditeit of de stabiliteit van de woning in gevaar brengen"
    Bron: Link

Foto's van de venster op 3 stappen zou welkom zijn. Nu zijn het close-up foto's.
    Maakt het beoordelen van de mogelijke schade beter.

Gelamineerd hout is er voor mij niet aanwezig of verwerkt in deze venster(s).
    Verschillende delen of deeltjes van deze tropische houtsoort zijn afkomstig van verschillende bomen, vandaar het uitzicht (richting van de houtnerf).
    Donkere kleur en veel zon erop zijn geen toppers voor hout.
    Tropisch hout wordt best geprimeerd met een goed verdunde solvent primer en mag nadien gerust afgewerkt worden met een watergedragende verf.
    Reeds aangegeven door @Tom DV wat er best en snel zou gedaan worden.
    Zeker de delen met de gecraqueleerde verflaag wegnemen en start met een hechtingsprimer (1 laag voor 20% verdund en een 2e laag 5% verdund).
    Het opzwellen van de verwerkte lijm( volle zon) is evident gezien deze onbeschermd is tegen de zon en men gebruikt er toch een constructielijm D4 voor.

Foto's van de venster op 3 stappen zou welkom zijn. Nu zijn het close-up foto's.
    Maakt het beoordelen van de mogelijke schade beter.

Gelamineerd hout is er voor mij niet aanwezig of verwerkt in deze venster(s).
    Verschillende delen of deeltjes van deze tropische houtsoort zijn afkomstig van verschillende bomen, vandaar het uitzicht (richting van de houtnerf).
    Donkere kleur en veel zon erop zijn geen toppers voor hout.
    Tropisch hout wordt best geprimeerd met een goed verdunde solvent primer en mag nadien gerust afgewerkt worden met een watergedragende verf.
    Reeds aangegeven door @Tom DV wat er best en snel zou gedaan worden.
    Zeker de delen met de gecraqueleerde verflaag wegnemen en start met een hechtingsprimer (1 laag voor 20% verdund en een 2e laag 5% verdund).
    Het opzwellen van de verwerkte lijm( volle zon) is evident gezien deze onbeschermd is tegen de zon en men gebruikt er toch een constructielijm D4 voor.
    Bedankt voor de uitleg.

Mag ik vragen welk type of merk primer je concreet zou aanraden voor deze toepassing?

En zou je in dit geval teruggaan tot op het blote hout, of volstaat het om te schuren en nadien eventueel de naden uit te plamuren?
    raam_1.jpgraam_2.jpgraam_3.jpg

Type primer heb ik al meegegeven en naar mijn vakkennis is het meest geschikte, namelijk een solvent hechtingsprimer.
    Qua merk is het moeilijk kiezen gezien het hedendaags aanbod in de professionele verfhandel maar bv. Caparol Capalac Allgrund, Sigma Multiprimer Rapid, enz...
    In welke mate er dient geschuurd te worden (matteren of terug op het blote hout) kan ik niet bepalen bij deze foto's, uw huisschilder zal dat na advies deskundig uitvoeren.

Een plaatsbezoek van de technische dienst als bv. PPG Belgium of Caparol Tech. dienst zou door uw huisschilder best aangevraagd worden.
    Voordat u iets onderneemt zeker nalezen wat er in kleine letters staan geschreven in uw overeenkomst met de firma die het schrijnwerk heeft geplaatst, gezien hij/zij instaat en hoofdverantwoordelijke is voor de onderaannemers die hebben gehandeld voor bv. verfspuiten, glas enz...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan