• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Laadpalen

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
134
Waarderingsscore
61
Punten
28
In nederland zijn ze er nu al achtergekomen dat het elektriciteitnet alle laadpalen niet gaat gaan aankunnen.
Eens zien wanneer ze in België achter deze conclusie gaan komen als ze willen dat vanaf 2024 bijna elke nieuwe wagen elektrisch moet zijn.

 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Tesla Model 3 (2021) heeft een onderste laaddrempel van 600W (5A bij 120V mono).
Maar dat moet je in de auto (of de app) instellen, het past zich niet automatisch aan de productie aan.
Is ook niet 3F station natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Bij Zappi (producent laadpalen) geven ze volgende aan:
"Waarom wil mijn 3-fase auto niet laden terwijl ik meer dan 1,4 kW overschot heb?... Dit wordt veroorzaakt door een beperking van de laadstandaarden die voorschrijven dat er een minimum amperage van 6A per fase is.. ."

Dat bevestigd wat er werd aangehaald... vreemd en vooral jammer!
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Minimum stroom volgens het protocol is 6A
Oei, dat is mij niet gekend. Kan je me in de juiste richting sturen qua informatie? Welk protocol is dit?
De type 1 is de J1772 standaard en de type 2 is IEC 62196-2. Stromen van 6A tot 80A.
Kan het niet zijn dat je dit verkeerd interpreteert Kegel? Op wikipedia vind ik volgende quote:
IEC 62196 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles is a series of international standards that define requirements and tests for plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets for conductive charging of electric vehicles
Dus als ik het goed lees is IEC 62196 een standaard waaraan de stekkers en stopcontacten van EV's en laadpalen moeten voldoen. Die 6A wilt dan waarschijnlijk zeggen dat iedere stekker minstens 6A moet aankunnen, niet dat ze minimaal 6A moeten leveren. Alles zal vooral afhangen van de wagen zelf (of toch de omvormer die er inzit) om te bepalen hoeveel stroom die minstens vraagt.
Toon gerust een lader die een block signaal van minder dan 6a kan sturen en auto die dat block signaal begrijpt want minder dan 6A en hoger dan 80A zit niet in de standaard.

Met die 4A bedoelde ik opbrengst. Dus als ik ongeveer 1000W (4x230) produceer zal de lader naar de auto sturen dat hij aan 6A mag laden (lager gaat niet, als je mij niet gelooft moet je maar googlen) en dan importeer ik de 6-4A=2A van het net.
Auto's kunnen lager laden dan 6A maar dat is dan op eigen initiatief (op het einde van een laadcyclus bij het balancen zijn enkele ampères genoeg en dan wordt er kortstondig minder dan 6A getrokken).
Opladen werkt zo: lader en auto babbelen met elkaar. Er worden wat checks gedaan. Lader zegt tegen auto hoeveel Ampere de auto mag trekken (afhankelijk van de gebruikte kabel en het laadpunt/aansluiting zelf). De auto trekt dan wat hij wilt met als maximum wat het laadpunt zegt.

Level 1 charging op 110-120volt is niet van toepassing in België tenzij je een transformator gaat plaatsen.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Bij Zappi (producent laadpalen) geven ze volgende aan:
"Waarom wil mijn 3-fase auto niet laden terwijl ik meer dan 1,4 kW overschot heb?... Dit wordt veroorzaakt door een beperking van de laadstandaarden die voorschrijven dat er een minimum amperage van 6A per fase is.. ."

Dat bevestigd wat er werd aangehaald... vreemd en vooral jammer!
Dit is niet zo vreemd omdat de efficiëntie van het laden in elkaar klapt bij zo een lage stromen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Auto's kunnen lager laden dan 6A maar dat is dan op eigen initiatief (op het einde van een laadcyclus bij het balancen zijn enkele ampères genoeg en dan wordt er kortstondig minder dan 6A getrokken).
Oke, maar dat is wel interessant. Want bij mij zou het voornamelijk gaan over een afname van ±2-3kWh voor de "nacht". Dus dan is de auto nog een 90% vol en gaat die dus wel minder dan 6A trekken en dus wel kunnen bijladen op de zonne-energie van de dag erna. Het idee dat je met een autobatterij een winter-regen-week gaat overbruggen, lijkt me te zot voor woorden. Dan gaat het verbruik te hoog liggen en je wil ook niet dat je auto leeg is, als je naar de winkel moet :p

@Kegel: ik zoek nu al sinds jouw bericht naar meer informatie over dat laden en dat protocol, maar ik vind weinig concrete info. Jij bent precies goed op de hoogte. Is dat kennis vanuit jouw werk/expertise of heb je betere bronnen/zoekskills dan ik?
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik vind er ook zeer weinig over. Een enkelfasige lader er hier aanhangen lijkt mij moeilijk, maar 3X25A, als ik maar aan 25A kan laden wordt het moeilijk de auto vol te laden op een nacht. (soms ver rijden en korte nachten voor het werk). Om on topic te blijven; als ik ga upscalen naar 3X32 gaat het net nog meer overbelasten!

Morgen komt er iemand die laadpalen installeert en ben benieuwd of hij er überhaupt al van gehoord heeft. Mij lijkt dé voorwaarde om klaar te zijn voor de toekomst dat alles met elkaar -kan- praten. Zo kan je alles een beetje uitbalanceren.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik ben dat beu en heb geen tijd om daar allemaal over na te denken en te moeten evalueren of ik nu moet laden omdat de zon schijnt, of er een piek is die x minuten na het kwartier valt of moet denken of in welk voertuig ik zit en of ik dan wel in dat deel van de stad mag komen of niet ... ik krijg het er allemaal van.

Daarnaast ben ik het beu dat ik keuzes moet maken op adviezen die nadien weer fout blijken, zoals mijn 14 jaar oude diesel, toen een geweldig plan volgens de overheid, nu weerzinwekkend of mijn vorig jaar geïnstalleerde zonnepanelen ...
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Auto's kunnen lager laden dan 6A maar dat is dan op eigen initiatief (op het einde van een laadcyclus bij het balancen zijn enkele ampères genoeg en dan wordt er kortstondig minder dan 6A getrokken).
Oke, maar dat is wel interessant. Want bij mij zou het voornamelijk gaan over een afname van ±2-3kWh voor de "nacht". Dus dan is de auto nog een 90% vol en gaat die dus wel minder dan 6A trekken en dus wel kunnen bijladen op de zonne-energie van de dag erna. Het idee dat je met een autobatterij een winter-regen-week gaat overbruggen, lijkt me te zot voor woorden. Dan gaat het verbruik te hoog liggen en je wil ook niet dat je auto leeg is, als je naar de winkel moet :p

@Kegel: ik zoek nu al sinds jouw bericht naar meer informatie over dat laden en dat protocol, maar ik vind weinig concrete info. Jij bent precies goed op de hoogte. Is dat kennis vanuit jouw werk/expertise of heb je betere bronnen/zoekskills dan ik?
Normaal beginnen die lage stromen pas bij 97-98% en zoals gezegd kan je dat niet zelf controleren. Ik snap niet goed wat je wilt zeggen met dat overbruggen.
Onze oplader kan je met een schakelaar wisselen tussen Solar en smart. Bij Solar gebruikt de lader maximaal zonnestroom (of de overschot daarvan als je binnenshuis verbruik hebt) en bij smart gebruikt hij maximaal vermogen (in te stellen door jou) om ervoor te zorgen dat de hoofdautomaat nooit springt. Als je begint te koken of de boiler aanspringt throttlet hij terug. Op die manier kunnen we makkelijk maximaal bijladen met een beperkte piek voor het capaciteitstarief en zonder de hoofdautomaat te laten springen. En op dagen dat we geen extra bereik nodig hebben of niet gehaast zijn staat hij op Solar (90% van de tijd) om zelfverbruik maximaal te krijgen. Dan heb je de ideale mix tussen maximaal zelfverbruik en snel laden.
Als je met een smartevse werkt kan je ook een extra contactor toevoegen en een schakelaar maken die wisselt tussen enkel en driefasig.
Ter info met een 32A enkelfasig kan je bijna 60kWh (of 3-400km) laden op 8 uur tijd. Er zijn niet veel EVs die je daarmee niet vol krijgt.
Met een 16A enkelfasig zit je aan bijna 30kWh. Dat is tussen de 100 en 150km. Voor de meeste mensen is dat voldoende.


Op Tweakers staat heel veel goede info, maar ook op het teslamotorsclub forum en bijvoorbeeld de forums van openevse. De verdeler van smartevse heeft ook hele goeie service als je daarover vragen zou hebben.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Ik snap niet goed wat je wilt zeggen met dat overbruggen.
Dat ik de auto niet zie als batterij voor de winterperiode omdat ik verwacht dat je de wagen niet wil leegtrekken.

Als je met een smartevse werkt kan je ook een extra contactor toevoegen en een schakelaar maken die wisselt tussen enkel en driefasig.
Dat lijkt me interessant. Dan kan je wel zelf meer keuzes maken

Ben trouwens al een tijdje op zoek naar een laadpaal waar je zelf de logica kan bepalen ipv dat met 2 of 3 standen te selecteren. Maar misschien wil ik het te complex maken... We nemen in elk geval nog enkele maanden tijd voor we de duik nemen (autosalon 2022 ten vroegste) dus nog tijd om het uit te zoeken
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Dat ik de auto niet zie als batterij voor de winterperiode omdat ik verwacht dat je de wagen niet wil leegtrekken.
Op dit moment is het aanbod van Vehicle 2 Grid heel erg beperkt. Vanuit de autoconstructeurs zelfs onbestaande. Op de ioniq 5 is nu wel Vehicle 2 Load af fabriek beschikbaar maar ik denk dat dat de enige is.
(Je kan met V2G wel je pieken afvlakken als je auto thuis staat en smorgens nog altijd met dezelfde batterijinhoud vertrekken.)
Ben trouwens al een tijdje op zoek naar een laadpaal waar je zelf de logica kan bepalen ipv dat met 2 of 3 standen te selecteren.
is op zich niet zo moeilijk als je wat kan programmeren. Je kan 1/3 fase aansturen via MQTT en een smartevse het Solar/smart gedeelte laten doen.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Ik vind die discussie eigenlijk wel grappig. En uiteindelijk wie denkt groen te zijn kan alleen maar tot 1 conclusie komen: "We zijn met teveel en we zijn luilakken en denken aan onszelf !!!!" Zoals alle dieren. Alleen beschikken wij spijtig over de intelligentie om te boel te verkloten maar zijn we te stom om te verhelpen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Op dit moment is het aanbod van Vehicle 2 Grid heel erg beperkt
Klopt, maar de volkswagen-groep heeft aangekondigd dat al hun nieuwe modellen het zullen hebben en ook renault zal dit voorzien. Dus het zal niet lang duren vooraleer dat het standaard aanwezig is.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Renault had inderdaad een proefproject met Zoë's en ze hadden dat inderdaad aangekondigd, maar bij de voorstelling op de IAA hebben ze met geen woord gerept (toch niet in de artikels die ik gelezen heb) over een eventuele V2G of V2L mogelijkheid voor de nieuwe elektrische megane, dus ik vraag me af wanneer ze daar mee afkomen.

Wat ik me nu ook afvraag, als een EV altijd minstens 6A trekt bij opladen, wilt dat dan ook zeggen dat hij altijd minstens 6A moet leveren in V2G? want in dat geval wordt een 3 fasige lader nog minder interessant lijkt me.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Klein detail; als je een kleinere stuurbare batterij hebt kan je die 6A wel vrij gemakkelijk programmeren (op voorwaarde dat je laadpaal slim is, bvb tot je batterij half leeg is). Als je maar zou laden met 6A, 3-fasig ga je toch maar heel weinig bijladen.

Dan kan je beter je batterij gebruiken als duwtje in de rug (of bijladen van de batterij zelf). Als je panelen maar 6A geven gaat de auto anders heel de tijd aan- en afspringen met laden => niet zo heel betrouwbaar als je de volgende dag weg moet. Tegelijkertijd zouden je batterijen ideaal bijladen van de panelen, zelfs onder de 6A en zeer flexibel als er wolken zijn.

Ik geraak meer en meer overtuigd van een batterij...
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Klein detail; als je een kleinere stuurbare batterij hebt kan je die 6A wel vrij gemakkelijk programmeren (op voorwaarde dat je laadpaal slim is, bvb tot je batterij half leeg is). Als je maar zou laden met 6A, 3-fasig ga je toch maar heel weinig bijladen.

Dan kan je beter je batterij gebruiken als duwtje in de rug (of bijladen van de batterij zelf). Als je panelen maar 6A geven gaat de auto anders heel de tijd aan- en afspringen met laden => niet zo heel betrouwbaar als je de volgende dag weg moet. Tegelijkertijd zouden je batterijen ideaal bijladen van de panelen, zelfs onder de 6A en zeer flexibel als er wolken zijn.

Ik geraak meer en meer overtuigd van een batterij...
Je kan daar een hystereselus op zetten (bij smartevse zit dat gewoon in de instellingen) of gewoon altijd een minimum van 6A.

Je wilt een batterij plaatsen om je zelfverbruik te verhogen. De enige reden om dat te doen is financieel dus moet je zien dat een batterij financieel opbrengt en dat is op dit moment niet het geval. Met een enkelfasige lader kan je zonnestromen onder de 6A niet benutten. Dat is over het algemeen een heel klein deel van de dag als je een installatie hebt van 4-5-6kWp. Je kan dit opvangen door een kleine injectie toe te laten en dan kan je 100% van je zonnepanelen in je auto steken.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Wat ik me nu ook afvraag, als een EV altijd minstens 6A trekt bij opladen, wilt dat dan ook zeggen dat hij altijd minstens 6A moet leveren in V2G? want in dat geval wordt een 3 fasige lader nog minder interessant lijkt me.
Misschien wel maar ik denk dat je die link zo niet kan maken. V2G neemt normaal gesproken (ten minste bij de Leaf) DC uit de wagen en die wordt buiten de wagen omgezet.
Autoladers geven AC en doen die omzetting naar DC zelf in de wagen.
Ik denk dat er wel al een norm voor V2G bestaat, daar staan wellicht de minima en maxima in (die aarschijnlijk nog is begrensd worden door de wagen zelf)
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Opletten V2Load is iets anders dan V2Grid. Bij V2L is er in de wagen ergens een stopcontact voorzien en kan je dus een toestel op de wagen gebruiken. Bij V2G kan je de wagen gebruiken als thuisbatterij (mits een juiste omvormer).
Een auto met V2L kan je dus niet gebruiken om je huis mee te voeden
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Opletten V2Load is iets anders dan V2Grid. Bij V2L is er in de wagen ergens een stopcontact voorzien en kan je dus een toestel op de wagen gebruiken. Bij V2G kan je de wagen gebruiken als thuisbatterij (mits een juiste omvormer).
Een auto met V2L kan je dus niet gebruiken om je huis mee te voeden
Daarom dat ik ook enkel V2L schreef.
Maar veel verschil kan er niet op zitten. Ik kan mijn verdeelkast ook voeden met het stopcontact van de werfkast.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan