• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Laadpalen

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
134
Waarderingsscore
61
Punten
28
In nederland zijn ze er nu al achtergekomen dat het elektriciteitnet alle laadpalen niet gaat gaan aankunnen.
Eens zien wanneer ze in België achter deze conclusie gaan komen als ze willen dat vanaf 2024 bijna elke nieuwe wagen elektrisch moet zijn.

 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oei, reactie over de speed-pedelec heeft wel wat losgemaakt precies... het gaat niet over luilakken of vingerwijzen of wat dan ook... het gaat over de idee om met een zonnepaneel op het dak van de auto 15km per dag goed te maken. Dat lijkt me geen ecologische verantwoorde keuze. De milieukost van de productie ga je maar in zeer uitzonderlijke gevallen kunnen recupereren en pas op langere termijn. Als het al geen meer-uitstoot is, dan minstens ver vooruitgeschoven uitstoot. Vooruitgeschoven uitstoot is wat ons nu versneld doet opwarmen ipv te vertragen ondanks alle inspanningen.
Mijn stelling is dan: als dát het punt is, milieu, dan moet je voor 5 tot 7 km enkele rit een fiets nemen, en geen auto met zonnepanelen op.
Niet dat je voor korte verplaatsingen de fiets moet nemen, want dat doe ik zelf niet eens.
Maar wie hoog van de milieu-toren wil blazen, moet wel het volledige verhaal vertellen. Niet alles is zinvol in het eco-verhaal. 90% is gewoon pure niets-ontziende keiharde business. groen wast tegenwoordig witter dan wit.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Daar volg ik je compleet mee.
Zo sprak ik laatst iemand die met een mercedes hybride tank rijdt en denkt milieuvriendelijk te rijden.
Ja hoor, rijden met een auto van 2,5ton is echt wel ecologisch. :rolleyes:
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik zag laatst een artikel over een elektrische caravan. Hollanders met elektrische wagens raken met hun mobiele woning blijkbaar moeilijk op de bestemming. Er moet nogal veel 'getankt' worden, en dat gaat traag.
De caravan heeft een eigen batterijpack en eigen motoren.
Daar heb ik dan ook dezelfde bedenking bij: voor 1 keer per jaar, is dat dan de moeite?
Voor wie een wielerzoon of -dochter heeft en elk weekend met dat spel weg is zou ik zeggen: zeker doen, ga elektrisch!
Maar voor 1500 km op een jaar: is dat ecologisch wel verantwoord?

Wanneer het batterijpack in de caravan ook een thuisbatterij wordt, dan is het een compleet ander verhaal, lijkt me.
Maar wie kan thuis een caravan stallen? De meeste staan ergens op een afgelegen plek, samen met de mobilhomes. In vele gemeenten mag je die zelfs niet naast je huis stallen.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Om maar even terug naar de laadpalen te gaan; moeilijke keuze, ik ben alles aan het onderzoeken omdat mijn wagen aan een update toe is en er allicht een elektrische komt (éénmanszaak). Wij hebben geen panelen liggen maar juist dat wil ik nu serieus onderzoeken. Ook het belang van een eventuele batterij is te onderzoeken.

Heel heel jammer dat het beetje aan langetermijnvisie ontbreekt bij de overheden (België), zo blijft het moeilijk in te schatten wat de beste optie is.

Momenteel 5kW en zo veel als mogelijk panelen op O-W, de batterij zal nog bekeken worden, alsook enige automatisering thuis (zonneboiler met extra weerstand) voor optimaal gebruik ook in de winter. Of het financieel de moeite waard is is koffiedik kijken... Maar iedereen gaat toch naar een zo hoog mogelijk thuisgebruik gaan, de elektrische auto's worden zo weinig mogelijk met betalende stroom opgeladen. Ik denk dat het nog zal meevallen qua overbelasting.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Momenteel heb ik net een elektrische wagen besteld en mijn vriend rijdt hybride (wat wrs tegen de afronding van de verbouwing zal veranderen naar elektrisch). We zijn eveneens een huis uit 1971 ingrijpend energetisch aan het verbouwen. We zullen, indien mogelijk, een geothermische WP plaatsen en zonnepanelen. We zitten echter ook met het vraagstuk of we al dan niet een thuisbatterij best installeren…

Een wallbox zal door mijn werkgever worden geplaatst. Mijn afname wordt dan ook terug vergoed. Mijn vriend kan eveneens diezelfde wallbox gebruiken…
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Voor mij persoonlijk 3 belangrijke eigenschappen voor een laadpaal/wallbox:
- 3 fase 11kW lader
- bidirectionele lader (dus mogelijkheid om wagen als thuisbatterij te gebruiken)
- RFID (of iets dergelijks) voor als iemand anders wil laden dat het niet op onze kosten is

Bij ons staat de auto overdag meestal thuis (werken met fiets of van thuis uit voor 95% van't jaar). Dus overschot van PV kan naar de wagen. Bij grijs weer en/of 's nachts kan de auto dan dienen als thuisbatterij. Zijn we ermee weg, dan verbruiken we uiteraard zelf en moet eventuele overproductie het net op. Op die manier veroorzaken we zo goed als geen pieken op het net.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Wij hebben een laadpaal (vant werk, voor mijn EV) en hoewel ik met een 3x 230V network zit, laden we tegen 7.2kW (soms 7.1, 7.3,...). Dus kben niet 100% zeker dat het een 3 fase lader is. Maar ik moet zeggen, laden aan 7.x kW gaat toch relatief vlot vooruit. Zeker als je een nacht hebt. Dan is hij 's morgens atlijd voldoende opgeladen.

Is je 11kW lader geen overkill? Zeker als je geen pieken op het net wil veroorzaken? Of ga je dan ook 11 kW zonnepanelen leggen?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Is je 11kW lader geen overkill?
We moeten een 3-fase lader hebben, deze krijgen standaard een 11kW -rating (voor zover ik begrepen heb). Dat is inderdaad qua vermogen overkill, maar ik heb alles (ook PV) voorzien op 3 fase en mooi gebalanceerd. Als ik dan op 1 fase 7kW begin te trekken, gaat dat problemen geven.
Als bijkomende voordeel kan er dan -indien nodig- ook effectief sneller geladen worden.


edit: een bedenking: als je een bezoeker op jouw wallbox laat opladen, zal die betalen voor de pure energie, maar wie betaalt de eventuele piek die veroorzaakt kan worden? (waarschijnlijk de eigenaar)
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Hier aan den bureau zijn ze ook aan het kijken voor laadpalen met RFID zodat derden ze kunnen gebruiken. Volgens wat mijn baas daar al over gezegd heeft gaan ze zelf kunnen instellen hoeveel anderen moeten betalen om de laadpalen te gebruiken. Dus als je de pieken daarvoor ook wilt kunnen doorrekenen ga je denk ik gewoon de prijs per kW hoger moeten instellen. Voor de exacte details ga je beter eens navragen bij plaatsers van palen.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Is je 11kW lader geen overkill?
We moeten een 3-fase lader hebben, deze krijgen standaard een 11kW -rating (voor zover ik begrepen heb). Dat is inderdaad qua vermogen overkill, maar ik heb alles (ook PV) voorzien op 3 fase en mooi gebalanceerd. Als ik dan op 1 fase 7kW begin te trekken, gaat dat problemen geven.
Als bijkomende voordeel kan er dan -indien nodig- ook effectief sneller geladen worden.


edit: een bedenking: als je een bezoeker op jouw wallbox laat opladen, zal die betalen voor de pure energie, maar wie betaalt de eventuele piek die veroorzaakt kan worden? (waarschijnlijk de eigenaar)
Ik zou persoonlijk een driefasige lader afraden. Minimum stroom volgens het protocol is 6A. Bij driefasig laden heb je dus minimaal 6x3x230Watt. Rond de 4kW dus. Dus als je panelen minder dan 4kW opbrengen kan je die niet meer naar de auto sturen. Pas boven de 4kW kan je de laadstromen aanpassen om alles van zonnestroom te gebruiken.
Wij hebben een slimme oplader die bewust enkelfasig is gehouden. Deze begint al te laden vanaf 6x230Watt dus zo een 1200 Watt (kan ook ingesteld worden hoeveel ampère hij van het net mag halen dus je kan bijvoorbeeld al vanaf 4A laden en 2A importeren) Op bewolkte dagen of als er iets anders in huis aanstaat kan ik nog steeds 100% de zonnestroom naar de auto's sturen. Met die driefasige lader kan je niets doen met alles wat minder dan 4kW is.
Ons hoogste zelfverbruik op een dag is tot nu toe 95% maar over het algemeen rond de 50-60%. Ik zou de terugverdientijd van de zonnepanelen nog is moeten herberekenen.


Edit: als je zelf wilt bouwen kan je ook een contactor programmeren die wisselt van enkel naar driefasig laden afhankelijk van de opgewekte stroom maar ik denk niet dat er al een commerciële laadpaal is die dat ondersteunt.
Er zijn trouwens op dit moment nog steeds veel wagens die niet driefasig kunnen laden. Zeker bij de hybrides

Edit2: tenzij je natuurlijk veel kilometers doet en die 11kW nodig hebt en je niets aantrekt van capaciteitstarief/import/export.
 
Laatst bewerkt:

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ik zie weinig redenen waarom iemand zich niet op 2 wielen zou kunnen verplaatsen ipv 4 op een dergelijke afstand.
Stenen kloten krijg ik van dit soort berichten.
Als je elke dag 70km enkel naar je werk rijdt is het blijkbaar ok om dagelijks de auto te nemen.
Maar oh wee als je op 5km van je werk woont en geregeld de auto neemt. Dan ben je een grote zondaar, luilak en wereldbezoedelaar.
Ja ik doe dat geregeld met de auto. Waarom? Dat gaat jou geen zak aan en ik hoef hier ook niet door met de vinger gewezen worden door jou.
Oei, ik heb duidelijk een gevoelige snaar van autominnend Vlaanderen geraakt.
Maar voor alle duidelijkheid: ik heb niemand een zondaar, luilak of iets anders genoemd. Die woorden leg jij me in de mond. En vingers wijzen heb ik ook niet gedaan. Ik zeg hier enkel dat ik geen reden zie om dergelijke verplaatsingen met de auto te doen, en een paar veelgebruikte excuses weerlegd. Mijn verontschuldigingen als je je daardoor persoonlijk aangesproken voelt.

Ik zie het anders, wie ben ik , die grote afstanden aflegt, om met de vinger te wijzen naar anderen die kleinere afstanden afleggen ?
Zorg eerst dat je dan zelf kleinere afstanden aflegt voor je met de vinger naar een ander wijst. Zelfs een beetje hautain, niet ?
Bij mij opt werk zijn er ook die met de fiets komen die 70 km/dag afleggen, dus als die dat kan, dan moet iedereen dat maar doen , of wat is jou excuus ? En als 70km kan, dan moet 90 ook wel lukken. ...?
Je neemt hier wel meteen een grote sprong met die 70km. Dan is de tijd die je onderweg bent al wezenlijk langer want met de fiets, zelfs een speedpedelec, haal je nooit de snelheden die een auto haalt op de snelweg.
Voor een gewone elektrische fiets wordt vaak 10-15km aangehaald als maximum enkele richting, voor een SP tot 25-30km. Er zijn er die inderdaad met hun koersvelo langere afstanden doen, maar neen, dat kan niet iedereen. Daar zou ik ook niet aan beginnen.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Wij hebben een laadpaal (vant werk, voor mijn EV) en hoewel ik met een 3x 230V network zit, laden we tegen 7.2kW (soms 7.1, 7.3,...). Dus kben niet 100% zeker dat het een 3 fase lader is. Maar ik moet zeggen, laden aan 7.x kW gaat toch relatief vlot vooruit. Zeker als je een nacht hebt. Dan is hij 's morgens atlijd voldoende opgeladen.

Is je 11kW lader geen overkill? Zeker als je geen pieken op het net wil veroorzaken? Of ga je dan ook 11 kW zonnepanelen leggen?
Op een 3x230v netwerk kan je niet driefasig laden. Daarvoor heb je een Neuter nodig (of een transformator). In het beste geval kan je tweefasig (niet enkelfasig) laden. De Tesla's en de etron zijn denk ik de enige die dat momenteel kunnen.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Oei, ik heb duidelijk een gevoelige snaar van autominnend Vlaanderen geraakt.
Maar voor alle duidelijkheid: ik heb niemand een zondaar, luilak of iets anders genoemd. Die woorden leg jij me in de mond. En vingers wijzen heb ik ook niet gedaan. Ik zeg hier enkel dat ik geen reden zie om dergelijke verplaatsingen met de auto te doen, en een paar veelgebruikte excuses weerlegd. Mijn verontschuldigingen als je je daardoor persoonlijk aangesproken voelt.
Ik ben totaal niet 'autominded'. Mijn wagen (een Up!) en mijn jaarlijkse aantal gereden km's (4.000) bevestigen dit heel duidelijk.
Ik krijg het gewoon op mijn systeem als ik weer eens lees dat het not-done is om naar je werk te rijden dat op 5km ligt.
"neem toch de fiets, excuses zal ik wel weerleggen" moet ik echt niet hebben.
Ik kan evengoed zeggen: "woon korterbij, ik heb het ook gedaan, dus jij kan het ook".
Even kortzichtig, even belachelijk.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik zou persoonlijk een driefasige lader afraden. Minimum stroom volgens het protocol is 6A. Bij driefasig laden heb je dus minimaal 6x3x230Watt. Rond de 4kW dus. Dus als je panelen minder dan 4kW opbrengen kan je die niet meer naar de auto sturen. Pas boven de 4kW kan je de laadstromen aanpassen om alles van zonnestroom te gebruiken.
Wij hebben een slimme oplader die bewust enkelfasig is gehouden. Deze begint al te laden vanaf 6x230Watt dus zo een 1200 Watt (kan ook ingesteld worden hoeveel ampère hij van het net mag halen dus je kan bijvoorbeeld al vanaf 4A laden en 2A importeren) Op bewolkte dagen of als er iets anders in huis aanstaat kan ik nog steeds 100% de zonnestroom naar de auto's sturen. Met die driefasige lader kan je niets doen met alles wat minder dan 4kW is.
Ons hoogste zelfverbruik op een dag is tot nu toe 95% maar over het algemeen rond de 50-60%. Ik zou de terugverdientijd van de zonnepanelen nog is moeten herberekenen.


Edit: als je zelf wilt bouwen kan je ook een contactor programmeren die wisselt van enkel naar driefasig laden afhankelijk van de opgewekte stroom maar ik denk niet dat er al een commerciële laadpaal is die dat ondersteunt.
Er zijn trouwens op dit moment nog steeds veel wagens die niet driefasig kunnen laden. Zeker bij de hybrides

Edit2: tenzij je natuurlijk veel kilometers doet en die 11kW nodig hebt en je niets aantrekt van capaciteitstarief/import/export.
Wat een goede info! ik zoek dit even verder uit. Dit is dé reden dat ik actief probeer mee te doen op een forum. Veel dank!!
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Ik zou persoonlijk een driefasige lader afraden. Minimum stroom volgens het protocol is 6A. Bij driefasig laden heb je dus minimaal 6x3x230Watt. Rond de 4kW dus. Dus als je panelen minder dan 4kW opbrengen kan je die niet meer naar de auto sturen. Pas boven de 4kW kan je de laadstromen aanpassen om alles van zonnestroom te gebruiken.
Wij hebben een slimme oplader die bewust enkelfasig is gehouden. Deze begint al te laden vanaf 6x230Watt dus zo een 1200 Watt (kan ook ingesteld worden hoeveel ampère hij van het net mag halen dus je kan bijvoorbeeld al vanaf 4A laden en 2A importeren) Op bewolkte dagen of als er iets anders in huis aanstaat kan ik nog steeds 100% de zonnestroom naar de auto's sturen. Met die driefasige lader kan je niets doen met alles wat minder dan 4kW is.
Ons hoogste zelfverbruik op een dag is tot nu toe 95% maar over het algemeen rond de 50-60%. Ik zou de terugverdientijd van de zonnepanelen nog is moeten herberekenen.


Edit: als je zelf wilt bouwen kan je ook een contactor programmeren die wisselt van enkel naar driefasig laden afhankelijk van de opgewekte stroom maar ik denk niet dat er al een commerciële laadpaal is die dat ondersteunt.
Er zijn trouwens op dit moment nog steeds veel wagens die niet driefasig kunnen laden. Zeker bij de hybrides

Edit2: tenzij je natuurlijk veel kilometers doet en die 11kW nodig hebt en je niets aantrekt van capaciteitstarief/import/export.
Wat een goede info! ik zoek dit even verder uit. Dit is dé reden dat ik actief probeer mee te doen op een forum. Veel dank!!
Inderdaad! Dergelijke zaken kom je elders op internet maar zelden tegen. Wij hebben gelukkig een 4kW omvormer (en voldoende panelen) en kunnen dus wel het nodige vermogen geven maar ik had verwacht ook aan lagere vermogens te kunnen laden als er minder ter beschikking was. Vooral in de donkerdere periode van het jaar is het aantal uur dat we effectief 4kW halen nogal beperkt.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Minimum stroom volgens het protocol is 6A
Oei, dat is mij niet gekend. Kan je me in de juiste richting sturen qua informatie? Welk protocol is dit?
De type 1 is de J1772 standaard en de type 2 is IEC 62196-2. Stromen van 6A tot 80A.
Kan het niet zijn dat je dit verkeerd interpreteert Kegel? Op wikipedia vind ik volgende quote:
IEC 62196 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles is a series of international standards that define requirements and tests for plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets for conductive charging of electric vehicles
Dus als ik het goed lees is IEC 62196 een standaard waaraan de stekkers en stopcontacten van EV's en laadpalen moeten voldoen. Die 6A wilt dan waarschijnlijk zeggen dat iedere stekker minstens 6A moet aankunnen, niet dat ze minimaal 6A moeten leveren. Alles zal vooral afhangen van de wagen zelf (of toch de omvormer die er inzit) om te bepalen hoeveel stroom die minstens vraagt.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
je kan bijvoorbeeld al vanaf 4A laden
Hier zeg je bijvoorbeeld zelf dat je kan laden vanaf 4A... Dus die 6A is zoals @JeroenDf het interpreteert de norm voor de stekkers? Of zien we iets over het hoofd?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan