• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

laadpaal op 3x230V of 3x400V ?

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Berichten
89
Waarderingsscore
12
Punten
8
Ik zit nu met een aansluiting van 3x230v.

Is het beter om 3x400v te laten toekomen met het oog op de toekomst om elektrische wagens te laden ?
Aangezien ik nog een nieuwe ondergrondse leiding naar de straat moet leggen (nu bovengronds) en dan een digitale meter.. kan ik nog kiezen.
Sneller laden is natuurlijk ook een hoger piekverbruik.

Ik neem aan dat alle wagens zowel op 3x230 als 3x400v kunnen laden :cool: , het verschil is enkel de duurtijd van het laden ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Is er 3x400+N aanwezig ?
Het Amperage zorgt voor snellere lading.
En idd, je kan beter langer laden met minder vermogen. Tussenladingen is zelfs aangeraden.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ik zit nu met een aansluiting van 3x230v.

Is het beter om 3x400v te laten toekomen met het oog op de toekomst om elektrische wagens te laden ?
Aangezien ik nog een nieuwe ondergrondse leiding naar de straat moet leggen (nu bovengronds) en dan een digitale meter.. kan ik nog kiezen.
Sneller laden is natuurlijk ook een hoger piekverbruik.

Ik neem aan dat alle wagens zowel op 3x230 als 3x400v kunnen laden :cool: , het verschil is enkel de duurtijd van het laden ?
Er zijn heel weinig wagens die op 3x230v kunnen laden. De meeste wagens gaan dan slechts 1 fase gebruiken.
De Renault zoe kan je bijvoorbeeld niet! laden op 3x230v omdat die een neuter nodig heeft. Ik zou 3x400v leggen. Dan kan je enkelfasig laden maar heb je de optie om sneller te laden mocht je dat nodig hebben.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Is het niet zo dat je meestal ofwel 3x230V hebt in de straat ofwel 3x400V? Die keuze kan je toch zelf niet maken? Tenzij de straat onlangs is overgeschakeld of voorzien van 3x400V. Of tenzij je zelf een transfo zet natuurlijk
 

JS_89

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jun 2017
Berichten
79
Waarderingsscore
20
Punten
8
Is het niet zo dat je meestal ofwel 3x230V hebt in de straat ofwel 3x400V? Die keuze kan je toch zelf niet maken? Tenzij de straat onlangs is overgeschakeld of voorzien van 3x400V. Of tenzij je zelf een transfo zet natuurlijk

Inderdaad, ik heb nog niet veel geweten dat er 2 netten int straat liggen. Als het zo zou zijn, neem dan zeker 3x400v.
Laadvermogen kun je altijd instellen / beperken maar met een net van 3x230v limiteer je wel je mogelijkheden.
 

It's me

Nieuw Lid
Lid geworden
24 okt 2020
Berichten
89
Waarderingsscore
12
Punten
8
Is het niet zo dat je meestal ofwel 3x230V hebt in de straat ofwel 3x400V? Die keuze kan je toch zelf niet maken? Tenzij de straat onlangs is overgeschakeld of voorzien van 3x400V. Of tenzij je zelf een transfo zet natuurlijk
ahzo, ik heb de vraag even naar Fluvius doorgestuurd. Ben benieuwd.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
zou wel eens kunnen dat bij jouw de beide aanwezig zijn 3×230 en 3n400

aangezien je nu nog bovengronds op een bundel aangesloten zit en je een nieuwe ondergrondse aansluiting gaat laten maken
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
zou wel eens kunnen dat bij jouw de beide aanwezig zijn 3×230 en 3n400

aangezien je nu nog bovengronds op een bundel aangesloten zit en je een nieuwe ondergrondse aansluiting gaat laten maken
Die ondergrondse kan natuurlijk evengoed maar ondergronds zijn tot aan de paal en daar omhoog gaan tot aan de bundel. Gewoon geen luchtlijn meer maar verder exact hetzelfde. Zelf 20j geleden zo meegemaakt. Wachtbuis tot aan de rooilijn met enorm veel kabel op overschot aan straatkant te voorzien. Ze hebben dan zelf tot aan de paal gegraven op openbaar terrein en al die overschot langs daar en dan omhoog in metalen omhulsel geleid. Uiteraard was de eerste die de aansluiting kwam doen van een dienst die niet in palen klimt (alle ja, hij had geen camion met hoogtewerker) dus zijn ze nog eens moeten terugkomen.
Maar dat is (zelfs meer dan) 20j geleden, op de boerenbuiten.
Misschien intussen wel meer kans op een nieuw ondergronds net.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Nieuwe ondergrondse kabel zal altijd 3*400 toelaten als deze in straat is
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
zou wel eens kunnen dat bij jouw de beide aanwezig zijn 3×230 en 3n400

aangezien je nu nog bovengronds op een bundel aangesloten zit en je een nieuwe ondergrondse aansluiting gaat laten maken
Die ondergrondse kan natuurlijk evengoed maar ondergronds zijn tot aan de paal en daar omhoog gaan tot aan de bundel. Gewoon geen luchtlijn meer maar verder exact hetzelfde.
dat kan zeker ja

Zelf 20j geleden zo meegemaakt. Wachtbuis tot aan de rooilijn met enorm veel kabel op overschot aan straatkant te voorzien. Ze hebben dan zelf tot aan de paal gegraven op openbaar terrein en al die overschot langs daar en dan omhoog in metalen omhulsel geleid. Uiteraard was de eerste die de aansluiting kwam doen van een dienst die niet in palen klimt (alle ja, hij had geen camion met hoogtewerker)
daarvoor bestaan dus ladders
wij kruipen gwn via de ladder de paal in

dus zijn ze nog eens moeten terugkomen.
Maar dat is (zelfs meer dan) 20j geleden, op de boerenbuiten.
Misschien intussen wel meer kans op een nieuw ondergronds net.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
hier is er simpelweg geen 3x400V in de straat. Je kan het dan wel krijgen vanaf de dichtsbijzijnde cabine, maar die kosten daarvan kunnen ferm oplopen. En die komen dan bij jou terrecht.

Ook oppassen als je contact opneemt met Fluvius. Ik heb 3x gebeld: 1x kon het niet, dan kon het wel en de 3e keer toch definitief te horen gekregen dat het niet kon.
 

JS_89

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jun 2017
Berichten
79
Waarderingsscore
20
Punten
8

Zelf 20j geleden zo meegemaakt. Wachtbuis tot aan de rooilijn met enorm veel kabel op overschot aan straatkant te voorzien. Ze hebben dan zelf tot aan de paal gegraven op openbaar terrein en al die overschot langs daar en dan omhoog in metalen omhulsel geleid. Uiteraard was de eerste die de aansluiting kwam doen van een dienst die niet in palen klimt (alle ja, hij had geen camion met hoogtewerker)
daarvoor bestaan dus ladders
wij kruipen gwn via de ladder de paal in

Hangt van de paal af, hier staat een houten paal en daar mag geen ladder tegen geplaatst worden.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113

Zelf 20j geleden zo meegemaakt. Wachtbuis tot aan de rooilijn met enorm veel kabel op overschot aan straatkant te voorzien. Ze hebben dan zelf tot aan de paal gegraven op openbaar terrein en al die overschot langs daar en dan omhoog in metalen omhulsel geleid. Uiteraard was de eerste die de aansluiting kwam doen van een dienst die niet in palen klimt (alle ja, hij had geen camion met hoogtewerker)
daarvoor bestaan dus ladders
wij kruipen gwn via de ladder de paal in

Hangt van de paal af, hier staat een houten paal en daar mag geen ladder tegen geplaatst worden.
klopt
maar houten palen zijn uitzonderlijk hier
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik heb al eens voorgehad dat er aan de ene kant van de straat een kabel 3x230 ligt en aan de andere 3N400V. Al een geluk voor die klant, want hij had een Zappi v2 gekocht, en die leverancier had bij hoog en bij laag beweerd dat dit ging werken op 3x230, maar dat bleek niet te kloppen.

Je vraagt dus inderdaad best even na dat er iemand van Fluvius langskomt om dit te bespreken.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Amperage is inderdaad belangrijker. Wij kunnen ook maar enkelfasig laden (hyundai ioniq), zitten met 3*230V 20A. Als ze ooit hier een digitale meter komen hangen, dan zal ik verhogen, zodat ik toch aan 7,..Kw kan laden ipv 3,.. . Ik laat wel al een driefasige laadpaal zetten. In de toekomst zullen de meeste wagens wel driefasig kunnen laden. Bvb de nieuwe hyundai ioniq 5 kan met 11kw laden.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Amperage is inderdaad belangrijker. Wij kunnen ook maar enkelfasig laden (hyundai ioniq), zitten met 3*230V 20A. Als ze ooit hier een digitale meter komen hangen, dan zal ik verhogen, zodat ik toch aan 7,..Kw kan laden ipv 3,.. . Ik laat wel al een driefasige laadpaal zetten. In de toekomst zullen de meeste wagens wel driefasig kunnen laden. Bvb de nieuwe hyundai ioniq 5 kan met 11kw laden.
Wat offtopic misschien maar naar zelfverbruik toe ben je beter af met een enkelfasige aansluiting (tenzij je een heel grote omvormer hebt).
Met een 3x230v aansluiting kan je niet driefasig laden zonder een transformator te voorzien
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Amperage is inderdaad belangrijker. Wij kunnen ook maar enkelfasig laden (hyundai ioniq), zitten met 3*230V 20A. Als ze ooit hier een digitale meter komen hangen, dan zal ik verhogen, zodat ik toch aan 7,..Kw kan laden ipv 3,.. . Ik laat wel al een driefasige laadpaal zetten. In de toekomst zullen de meeste wagens wel driefasig kunnen laden. Bvb de nieuwe hyundai ioniq 5 kan met 11kw laden.
mooi piekjes gaan trekken en goed betalen aan capaciteitstarief dan
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Amperage is inderdaad belangrijker. Wij kunnen ook maar enkelfasig laden (hyundai ioniq), zitten met 3*230V 20A. Als ze ooit hier een digitale meter komen hangen, dan zal ik verhogen, zodat ik toch aan 7,..Kw kan laden ipv 3,.. . Ik laat wel al een driefasige laadpaal zetten. In de toekomst zullen de meeste wagens wel driefasig kunnen laden. Bvb de nieuwe hyundai ioniq 5 kan met 11kw laden.
mooi piekjes gaan trekken en goed betalen aan capaciteitstarief dan
Inderdaad, wat ik niet wist is dat je met 3-fasige lader een hogere minimale laadstroom hebt. Je zal veel hogere pieken hebben waardoor je je verbruik minder goed kan balanceren dan met een enkelfasige laadpaal. (tenzij zo snel laden natuurlijk nodig is)
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
In mijn persoonlijke situatie, waarbij de auto veelal thuis staat overdag (beiden woon-werk fiets, slechts 1 auto), wil ik graag de auto 'relatief snel - 5/6 uur' opladen wanneer de zon schijnt. Het is moeilijk in te schatten of dat piekverbruik van 7kw samen met ook warmtepomp en omvormer van 5kw allemaal gaat schoon samenwerken. In principe kan je enkel de reststroom naar de laadpaal laten gaan. In de winter natuurlijk nooit echt ideaal. Op dit moment laden wij met gewoon stopcontact tussen de 2 en 3 kwh en dan moet je al 2 zonnige dagen hebben vooraleer de batterij van 15 tot 100% zit. Niet dat je dat bereik altijd nodig hebt, verre van. Maar ik merk bij de openbare laadpalen dat hun laadvermogen ook maar dikwijls beperkt is. Heb nog maar max tot 4kwh kunnen opladen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
In mijn persoonlijke situatie, waarbij de auto veelal thuis staat overdag (beiden woon-werk fiets, slechts 1 auto), wil ik graag de auto 'relatief snel - 5/6 uur' opladen wanneer de zon schijnt. Het is moeilijk in te schatten of dat piekverbruik van 7kw samen met ook warmtepomp en omvormer van 5kw allemaal gaat schoon samenwerken. In principe kan je enkel de reststroom naar de laadpaal laten gaan. In de winter natuurlijk nooit echt ideaal. Op dit moment laden wij met gewoon stopcontact tussen de 2 en 3 kwh en dan moet je al 2 zonnige dagen hebben vooraleer de batterij van 15 tot 100% zit. Niet dat je dat bereik altijd nodig hebt, verre van. Maar ik merk bij de openbare laadpalen dat hun laadvermogen ook maar dikwijls beperkt is. Heb nog maar max tot 4kwh kunnen opladen.
en ik wil daar eigenlijk nog een stap verder in gaan, en een bidirectionele laadpaal zetten. Op dat moment is je auto opeens een batterij voor je woning, die vele malen groter is dan de batterijen die je thuis kunt plaatsen. De investering voor die laadpaal is groter, maar niet groter dan wanneer je batterijen gaat plaatsen... Grootste probleem: Iemand vinden die kennis heeft van bidirectionele laadpalen...
enkelfasig of driefasig... daar ben ik nog niet uit :).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan