Laadpaal monofase Easee

MrPilops

Actief Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Beste

Recent een peugeot 3008 HPEV Hybride gekocht met de intentie een laadpaal te zetten. Wij werken beiden regelmatig van thuis en het werk is voor beiden binnen een range van 5km van thuis. Zodoende rijden wij wekelijks niet meer dan 60km en is een plugin hybride daarom optimaal. Doel is dus ook om de opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken voor de batterij te laden. Om die reden zal ik de laadpaal dus ook monofasig installeren met een Easee Equalizer (Loadbalancing via P1 poort van slimme meter) zodat ik reeds vanaf 1,4KW zonneopbrengst kan laden.

Situatie is als volgt;
- 3fasige aansluiting 3N400, stroomsterkte 25A
- Omvormer 1 fasig aangesloten 5KW
- 5,8 KW Zonnepanelen met dus een max van 5kw (ivm omvormer)
- Laadpaal Easee 22KW monofasig aansluiten
- Easee laadpaal heeft een ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging (30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955

Ik heb het forum eens doorspit en ik heb uit vorige posts afgeleid dat indien er een ingebouwde aardlekbeveiliging van type 6mA DC in zit ik enkel de laadpaal achter een A differentiëel dien te plaatsen? Dus een 30mA 2p 40A zoals de natte groepen? En hierop dan nog een automaat (Best 16A dan aangezien ik maar een vermogen van 25A per fase heb?) en kan ik dan met een 2,5 carré kabel naar de laadpaal ? (+-/-10m vanaf de kast)

Is het van belang dat ik de laadpaal aansluit op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten of maakt dit in praktijk niet uit?

Gr

Mr.P

Camera's? Dat ze verdomme ook 120km/h rijden zodat het verkeer vlot blijft doorstromen in plaats van de heikneuter uit te hangen om hun batterij te sparen...

Camera's? Dat ze verdomme ook 120km/h rijden zodat het verkeer vlot blijft doorstromen in plaats van de heikneuter uit te hangen om hun batterij te sparen...
De minimumsnelheid op de autostrade ligt op 70 km/u, dus waarom zouden ze 120 km/u moeten rijden? Omdat iemand anders 120 km/u wilt rijden? Rechten en plichten werken in twee richtingen hoor… 🙂

De minimumsnelheid op de autostrade ligt op 70 km/u, dus waarom zouden ze 120 km/u moeten rijden? Omdat iemand anders 120 km/u wilt rijden? Rechten en plichten werken in twee richtingen hoor… 🙂
Die reactie had ik wel verwacht ;)

Die reactie had ik wel verwacht ;)
Alhoewel ik meestal 120 km/u rij, durf ik ook wel een bewust 110 te rijden. Zoveel ontspannender, amper inhaalmanoeuvres moeten uitvoeren, je verliest er amper tijd mee en ja, mijn rijbereik vaart er ook wel bij.

Ik merk de laatste tijd ook dat ik vaak maar 110 rij. Niet bedoeld hoor, het komt gewoon vanzelf. De relaxte manier van rijden, minder lawaai,… en natuurlijk de adaptieve cruise die gewoon achter de voorligger blijft hangen.
Tja, ik zit wat chiller in de auto zeker? Ook op benzine.

De manier waarop ze hier EV willen doordrammen, daar heb ik het wel moeilijker mee.
Toen ik mijn wagen kocht, was er geen sprake van LEZ. Plots wordt er iets opgelegd waarbij ik plots minder aan mijn wagen heb. Ondanks de hogere rijtaks, toch op minder plekken zou mogen rijden. En serieuze boetes als ik het per ongeluk toch doe.
Voorlopig nog niet toch?

De manier waarop ze hier EV willen doordrammen, daar heb ik het wel moeilijker mee.
Toen ik mijn wagen kocht, was er geen sprake van LEZ. Plots wordt er iets opgelegd waarbij ik plots minder aan mijn wagen heb. Ondanks de hogere rijtaks, toch op minder plekken zou mogen rijden. En serieuze boetes als ik het per ongeluk toch doe.
Voorlopig nog niet toch?
Jawel, rijdt maar eens met een euro4 de LEZ zone per ongeluk binnen. Euro5 in Brussel vanaf januari

Jawel, rijdt maar eens met een euro4 de LEZ zone per ongeluk binnen. Euro5 in Brussel vanaf januari

Zeker?
En ik las ergens dat 1januari 2025 verschoven wordt naar 1 april 2027.
Tenzij het een 1 april-grap is.
Geen idee of onderstaande link het correct weergeeft?

Laatst bewerkt:
Ervaringsdeskundige hier. In 2023 Gent binnengereden 150€ dacht ik.

Zeker?

Is een voorstel van de huidige Franstalige partijen. De Nederlandstalige kant van de formatie is nog gaande, en minstens Groen was al niet te spreken over dit voorstel.
Ik ben niet zeker of het voorstel al werd goedgekeurd met behulp van andere partijen.

Zeker?

Absoluut, euro4 verbod is al even ingevoerd. Even singel overgestoken = 150€.
Gelukkig kan je maar 1 boete per dag krijgen

Dan heb ik blijkbaar al veel geluk gehad.
Ik heb nml een diesel, euro 4, 18 jaar oud, maar in onberispelijke staat met 7000 km op de teller(triest verhaal).
Af en toe rij ik ermee, heel sporadisch maar nog geen boetes gehad.
Ik ga die ook nooit van de hand doen..
Lijkt me milieuvervuilender om die te verkopen, dan gaat die voor export en rijden ze er daar wel een paar honderdduizenden km's mee.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan