Laadpaal monofase Easee

MrPilops

Actief Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Beste

Recent een peugeot 3008 HPEV Hybride gekocht met de intentie een laadpaal te zetten. Wij werken beiden regelmatig van thuis en het werk is voor beiden binnen een range van 5km van thuis. Zodoende rijden wij wekelijks niet meer dan 60km en is een plugin hybride daarom optimaal. Doel is dus ook om de opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken voor de batterij te laden. Om die reden zal ik de laadpaal dus ook monofasig installeren met een Easee Equalizer (Loadbalancing via P1 poort van slimme meter) zodat ik reeds vanaf 1,4KW zonneopbrengst kan laden.

Situatie is als volgt;
- 3fasige aansluiting 3N400, stroomsterkte 25A
- Omvormer 1 fasig aangesloten 5KW
- 5,8 KW Zonnepanelen met dus een max van 5kw (ivm omvormer)
- Laadpaal Easee 22KW monofasig aansluiten
- Easee laadpaal heeft een ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging (30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955

Ik heb het forum eens doorspit en ik heb uit vorige posts afgeleid dat indien er een ingebouwde aardlekbeveiliging van type 6mA DC in zit ik enkel de laadpaal achter een A differentiëel dien te plaatsen? Dus een 30mA 2p 40A zoals de natte groepen? En hierop dan nog een automaat (Best 16A dan aangezien ik maar een vermogen van 25A per fase heb?) en kan ik dan met een 2,5 carré kabel naar de laadpaal ? (+-/-10m vanaf de kast)

Is het van belang dat ik de laadpaal aansluit op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten of maakt dit in praktijk niet uit?

Gr

Mr.P

Dat denk ik ook. De markt voor zonnepanelen is op een bepaald moment ook ingestort in België toen de subsidies stop werden gezet. Gewoon een tijdelijke hapering, meer niet. Zo gaat het bij de meeste technologieën. In eerste instantie worden ze overhyped, dan gaat het wat minder, maar op het einde van de rit, komt er dan opnieuw een acceleratie en stappen we allemaal over.
Is dat vergelijkbaar met EV’s?

Voor PV panelen bestaat er geen realistisch alternatief en bij nieuwbouw en renovatie is dat enkel een initiële investeringskost, net zoals isolatie, CV-ketel of andere dingen.

Een EV is een terugkerende kost waarvoor er ook alternatieven bestaan. Sommige fabrikanten zoals Toyota stellen zich serieuze vragen over EV’s, wat niet zonder reden is. Een verbrandingsmotor heeft een rendement van 30 tot 50%, dus valt er daar nog heel wat de halen.

Laatst bewerkt:
Ik ga een 5g6 kabel trekken, voor als ik in de toekomst toch ooit voor een EV ga en ik de paal 3fasig wil aansluiten. Veronderstel dat ik met 6 carré een automaat van 32A nodig heb? Ook al heb ik maar 3x25A aansluiting op het net.

Mijn schoonvader beweert dat zijn installateur destijds beweerde dat een aparte 30mA diff verplicht is en daarop nog een automaat. Bij mijn schoonouders hebben ze een dure differentieelautomaat 1p+N 32A 30mA 10ka C gezet (diff en automaat samen). Hun laadpaal heeft ook ingebouwde dc en ac aardlekbeveiliging.

Is dit effectief nodig want deze kost toch al snel 110 euro. Gewone 32A 2p C automaat kost me maar 13 euro.
Afhankelijk welke diff er in de laadpaal zit
(30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955
Je vergist je. Zowel waterstof als synthetische fuel zal het nooit worden, want veel te duur(5 keer zo veel electriciteit nodig…). Ook een fabriek bouwen voor die fuels die enkele maanden per jaar en vele uren per week moet stil liggen omdat er geen overschotten zijn is nooit rendabel.
Full electric wordt de toekomst, en is gewoon het beste. Ik rij nu ca 18 maanden electrisch, en wil niks anders meer. Ook voor langere ritten werkt dat prima en snel.
Gisteren 630km gedaan in 6,5h inclusief laadstops. Dt zou met een benzine niet sneller gegaan zijn.

Hybride is gewoon complex duur, en een tussenoplossing, en ook zwaar omdat je 2 motoren, batterijpack en inverters moet mee nemen.
Mijn ervaring met EV op lange afstand is dat er niet voldoende laadpunten zijn en je bijvoorbeeld een half uur al moet aanschuiven voor je zelf kan beginnen met laden. Zo ben je snel een uur verder per laadbeurt en vermenigvuldig dat maal 3 of 4 laadbeurten en dan wordt je rit toch aanzienlijk langer ivg met een verbrandingsmotor. Vandaar dat ik persoonlijk een hybride top vind als je toch eens met de auto op vakantie wilt gaan.

De laadpaal met Load balancing heb ik gratis aangezien de schoonouders een nieuwe gekocht hebben. Zodoende zijn kosten in dit geval niet van belang.

mag ik hier potentieel even roet in het eten komen gooien?

is dit een Easy Home? die ga je niet meer gekeurd krijgen momenteel.
Deze is vorig jaar in het nieuws geweest wegens niet in orde met documentatie, in verschillende landen is dit ondertussen opgelost (soms met een extra sticker) maar in Belgie worden deze momenteel niet goedgekeurd.

Ik heb net vorige maand mijn easy charge lite (de nieuwe ter vervanging van de home) laten keuren en heb het er nog over gehad met de keurder.

Mijn ervaring met EV op lange afstand is dat er niet voldoende laadpunten zijn en je bijvoorbeeld een half uur al moet aanschuiven voor je zelf kan beginnen met laden. Zo ben je snel een uur verder per laadbeurt en vermenigvuldig dat maal 3 of 4 laadbeurten en dan wordt je rit toch aanzienlijk langer ivg met een verbrandingsmotor. Vandaar dat ik persoonlijk een hybride top vind als je toch eens met de auto op vakantie wilt gaan.
Hoe lang is dat geleden?
Ik ben met de EV al door landen als Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Ierland gereden, en heb nog nooit een echte laadfile gehad.
Meer nog, de auto was meestal al vol geladen voor ik mijn hamburger of koffie op had.

630km in 6,5h inclusief laad en plasstops is toch niet slecht? (Cherbourg - Mechelen afgelopen zaterdag)

Deze is vorig jaar in het nieuws geweest wegens niet in orde met documentatie, in verschillende landen is dit ondertussen opgelost (soms met een extra sticker) maar in Belgie worden deze momenteel niet goedgekeurd.

Ik heb net vorige maand mijn easy charge lite (de nieuwe ter vervanging van de home) laten keuren en heb het er nog over gehad met de keurder.
Is de LITE
Hoe lang is dat geleden?
Ik ben met de EV al door landen als Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Ierland gereden, en heb nog nooit een echte laadfile gehad.
Meer nog, de auto was meestal al vol geladen voor ik mijn hamburger of koffie op had.

630km in 6,5h inclusief laad en plasstops is toch niet slecht? (Cherbourg - Mechelen afgelopen zaterdag)
Dat is vorig jaar geweest naar Oostenrijk, rit die normaal 9 a 10 uur duurt (afhankelijk van weer) heeft de laatste keer op heenweg 12u geduurd en terugweg zelfs 14u. Nooit meer opnieuw met EV op vakantie.

Zodra de grote massa begrijpt dat electrisch rijden zowat de helft kost aan energie, minder onderhoud vergt en betrouwbaarder is, dan schakelen ze wel over.
Ik ben niet tegen elektrisch rijden maar dat wordt veel te optimistisch voorgesteld. Vaak hebben EV rijders ook een bepaalde levensstijl die niet voor iedereen haalbaar is,

Even rekenen.

1) Heb familieleden met hybrides die al defecte accu’s gehad hebben. Buiten garantie kost zo’n ding een fortuin, verreweg het kostbaarste in een EV. Kostprijs vervangen? 30.000€? Daar koop je 20.000 liter brandstof voor en vervang je bergen waterpompen en oliefilters voor.

2) verbruikskost? Een EV die 15kWh/100km doet kost je aan een dure laadpaal van 80 cent 12€/100km
Een diesel van 6l/100km aan een dure pomp van 1,8€/l dus 11€/100km!

3) Dan zit je nog met de laadtijd. Die kan nooit wedijveren met een tank vullen, gewoonweg fysisch onmogelijk om een 100kWh accu in 5min op te laden.

4) Onderhoud goedkoper. Is dat echt zo? Een EV heeft ook banden, remschijven. Mijn diesel heeft 300.000km nu en zoveel heeft die in totaliteit niet gekost aan onderhoud.

5) Milieukost. Wat is het effect van al de vereiste mijnbouw en chemie op het milieu? Heeft men daar zelfs een idee van?
1. Batterijen gaan amper defect, en de kost is een pak lager. Er zijn al bedrijven die revisies doen of enkel een paar cellen vervangen. Vele fabrikanten geven heel lang garantie.
2. je rekent met de worst case. 90% van mijn afstanden gaan met stroom van 0,3€/kWh, en aan een snellader zit het meestal niet boven de 60ct met uitschieters naar 75ct. Aan 40ct (zowat de prijs van een Tesla supercharger), maar mijn gemiddelde ligt lager door veel thuis te laden is de kilometerprijs dan zowat de helft van diesel.
3. ja, laden kost meer tijd dan tanken, maar met de betere EV (Tesla Y, ID4, Scenic, ...) kan je 1000km af leggen in minder dan 10h. Gisteren nog 630km gedaan in 6,5h inclusief 2 laadstops. Het is gewoon relax reizen als je elke 2-2.5h even stopt om gedurende 15-20min te gaan snelladen.
4. ja, onderhoud is goedkoper want je hebt geen olie, kleppen, bougies, luchtfilter, oliefilter en remmen gaan veel langer mee. Mijn auto heeft op 40k nog geen garage gezien aan de binnenkant tenzij voor de wissel van winter naar zomerbanden.
5. Dit is al debunked. Ook in een benzinemotor zitten zeldzame materialen , en wat is de mijnkost van al die olie?
Batterijen krijgen ook een tweede leven nadat ze in een auto zijn gebruikt als stationaire opslag en nadien zal het lithium er wel uitgehaald worden, net zoals het cobalt en nickel.

Is de LITE
Hoe lang is dat geleden?

Dat is vorig jaar geweest naar Oostenrijk, rit die normaal 9 a 10 uur duurt (afhankelijk van weer) heeft de laatste keer op heenweg 12u geduurd en terugweg zelfs 14u. Nooit meer opnieuw met EV op vakantie.
Voila, en daar verschillen we van mening. Ik wil nooit meer met een diesel rijden. Je moet gewoon de juiste auto kiezen voor die lange afstanden.
Als je meer verhalen wil over lange afstanden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80003310#80003310

Er zijn al mensen met een EV van NL naar Istanbul gereden.
Het kan allemaal, en vrij goed ook, maar je moet willen.
In 9h naar Oostenrijk is madness. Dan stop je nooit langer dan 5 minuten, zit je te vreten achter het stuur en kom je stijf van de stress aan.

Is de LITE
Hoe lang is dat geleden?

lite is 11kw, geen 22

Een EV is een terugkerende kost waarvoor er ook alternatieven bestaan. Sommige fabrikanten zoals Toyota stellen zich serieuze vragen over EV’s, wat niet zonder reden is. Een verbrandingsmotor heeft een rendement van 30 tot 50%, dus valt er daar nog heel wat de halen.
Tuurlijk stelt Toyota zich vragen over EV. Ze zijn te laat en hebben geen deftige modellen op de markt. Ze doen alles om de zaak te vertragen en verspreiden dan nog eens foute info (' de auto die zichzelf op laadt')

Geen enkele brandstofmotor haalt 50% rendement, en in een auto zal het eerder 30-35% zijn, en dat is gewoon eigen aan de fysische principes van een zuiger of rotatiemotor.
Iedereen weet gewoon dat het full electric wordt, alleen zijn er maar een paar fabrikanten echt klaar voor de transitie, en dan verspreiden ze de info die jij hier vermeldt en versterken ze de twijfels van Mr Pilops.

Rij zelf ook nog met een diesel die al enkele 100duizenden heeft gedaan.
Overstappen op EV zou ik meteen doen, als mijne versleten is en ik een betaalbaar model vind.

Ik hoor vele "tegenstanders" steeds de lange ritten aanhalen,... sorry, maar 99% van de tijd doen de mensen korte ritten en kan je dus gemakkelijk thuis aan een laag tarief laden.
Langere ritten daar moet je idd wat op afstemmen. Maar er zijn meer en meer plekken. En niet allen aan de tankstations, maar ook het netwerk aan openbare plekken, supermarkten etc... Even rusten en iets eten is iets dat er bijhoort, waarbij dan ondertussen er een flink deel wordt bijgeladen .
Ondertussen zijn garanties ook sterk gestegen, met goede voorwaarden.
En idd ook accu's hoeven niet steeds volledig vervangen te worden.

De manier waarop ze hier EV willen doordrammen, daar heb ik het wel moeilijker mee.
Toen ik mijn wagen kocht, was er geen sprake van LEZ. Plots wordt er iets opgelegd waarbij ik plots minder aan mijn wagen heb. Ondanks de hogere rijtaks, toch op minder plekken zou mogen rijden. En serieuze boetes als ik het per ongeluk toch doe.
Bij verkoop zal de volgende belachelijk veel BIVmoeten betalen....mijn wagen is dus waardeloos geworden.
Helaas heb ik het budget niet om een vergelijkbare wagen in EV aan te kopen. Zelfs 2dehands zie ik voor een deftige familiewagen met wat plaats die hoger zie ik nog hoge prijzen.

En HVO100 is heel duur, terwijl daar een enorme reductie op uitstoot met te bereiken is.

Ik denk toch ook dat we met personenwagens gaan landen bij EV met batterijen als dominante technologie.
Dit vooral door de 3 peilers:
- gewicht voertuig versus gewicht energiedrager
- benodigd bereik op 1 lading (voor het overgrote merendeel van de gevallen is een range van 500km meer dan voldoende)
- type gebruik (meerdere korte ritten) en mogelijkheden tot laden (mogelijkheid om regelmatig een relatief kleine hoeveelheid energie bij in de batterij te laden)
Wat dat betreft is een personenwagen redelijk geschikt voor batterij-technologie

Zeker voor vrachtwagens wordt het verhaal mogelijk anders en zouden we bij waterstof kunnen landen als dominante energiedrager.
Vrachtwagens hebben doorgaans een veel groter rijbereik nodig. Het type gebruik is eerder: lange rit rijden - snel terug voltanken - lange rit rijden - ...
Wat dat betreft zou een waterstoftank beter aansluiten op de behoefte van een vrachtwagen dan een massief batterijpak.

Ik denk toch ook dat we met personenwagens gaan landen bij EV met batterijen als dominante technologie.
Dit vooral door de 3 peilers:
- gewicht voertuig versus gewicht energiedrager
- benodigd bereik op 1 lading (voor het overgrote merendeel van de gevallen is een range van 500km meer dan voldoende)
- type gebruik (meerdere korte ritten) en mogelijkheden tot laden (mogelijkheid om regelmatig een relatief kleine hoeveelheid energie bij in de batterij te laden)
Wat dat betreft is een personenwagen redelijk geschikt voor batterij-technologie

Zeker voor vrachtwagens wordt het verhaal mogelijk anders en zouden we bij waterstof kunnen landen als dominante energiedrager.
Vrachtwagens hebben doorgaans een veel groter rijbereik nodig. Het type gebruik is eerder: lange rit rijden - snel terug voltanken - lange rit rijden - ...
Wat dat betreft zou een waterstoftank beter aansluiten op de behoefte van een vrachtwagen dan een massief batterijpak.

Nee, met trucks en waterstof gaat ook geen succes worden.
Het lukt prima met batterijen. De challenge is eerder om voldoende van die megachargers bij te bouwen, maar dat komt wel.

Efficientie van waterstof is gewoon véél te slecht. Je hebt 5 maal stroom nodig, en die is niet te onderschatten. Bovendien is transport van waterstof gewoon héél moeilijk.
Tel daarbij dat waterstof trucks nog eens 30% duurder zijn in aankoop dan batterijvoertuigen, en je weet dat dit enkel een niche wordt.

Voila, en daar verschillen we van mening. Ik wil nooit meer met een diesel rijden. Je moet gewoon de juiste auto kiezen voor die lange afstanden.

Als je meer verhalen wil over lange afstanden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80003310#80003310

Er zijn al mensen met een EV van NL naar Istanbul gereden.
Het kan allemaal, en vrij goed ook, maar je moet willen.
In 9h naar Oostenrijk is madness. Dan stop je nooit langer dan 5 minuten, zit je te vreten achter het stuur en kom je stijf van de stress aan.
Het is inderdaad een kwestie van voorkeur, zo rij ik liever 's nachts als de 2 kleine kinderen achterin kunnen slapen en 's morgens goed uitgerust zijn. Moet je elke 2 uur een half uur stoppen met een peuter en een baby dan is het een ware hel. Rij ik liever door met 1 of 2 kleine stops en bij aankomst even een powernap terwijl de vrouw en de kids al op pad gaan.

Naar de toekomst toe is EV zeker de oplossing, mijn mening is dat de infrastructuur nu nog niet voldoende ingericht is om lange afstanden probleemloos met een EV af te leggen. Maar het is zoals je zegt, als je elke 2 uur graag een koffie drinkt dan is een EV een prima auto.

Volgens mij zijn de teerlingen nog lang niet geworpen. Wat ligt aan de basis van die omschakeling? CO2, oorzaak van de opwarming van de aarde.

Oplossingen?
- Je produceert geen of weinig CO2, EV's, warmtepompen,, kernenergie, wind, PV dus
- Je zet meer CO2 om in zuurstof, bomen planten, COs stofzuigers dus.
- Je doet allebei

- Meer bomen
- Veel minder woon-werk verkeer, anders gaan wonen dus
- Je slaat CO2 op
- Minder CO2 uitstoot. Woning anders verwarmen, warmtepomp, PV, wind...Verbrandingsmotoren, maar die 70-60% warmteverlies omzetten in mechanische energie en dus slechts een fractie verbruiken. Micro-kerncentrales, Wind, PV, EV's? ja, een deel van het wagenpark maar allemaal? Denk het niet.

Maw een resem van maatregelen. Toyota o.a. ziet de toekomst daar, en ik denk dat ze gelijk gaan hebben.

Ik ga een 5g6 kabel trekken, voor als ik in de toekomst toch ooit voor een EV ga en ik de paal 3fasig wil aansluiten. Veronderstel dat ik met 6 carré een automaat van 32A nodig heb? Ook al heb ik maar 3x25A aansluiting op het net.

Mijn schoonvader beweert dat zijn installateur destijds beweerde dat een aparte 30mA diff verplicht is en daarop nog een automaat. Bij mijn schoonouders hebben ze een dure differentieelautomaat 1p+N 32A 30mA 10ka C gezet (diff en automaat samen). Hun laadpaal heeft ook ingebouwde dc en ac aardlekbeveiliging.

Is dit effectief nodig want deze kost toch al snel 110 euro. Gewone 32A 2p C automaat kost me maar 13 euro.
Afhankelijk welke diff er in de laadpaal zit
(30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955
Zie AREI 7.22.4.1.b

Onderafdeling 7.22.4.1. Bescherming tegen onrechtstreekse aanraking
b. Actieve bescherming met automatische onderbreking van de voeding
Toepassen van een TN-C-netsysteem voor de toegekende stroombaan is verboden.

Elke toegekende stroombaan in wisselstroom wordt individueel door een differentieelstroombeschermingsin-richting met een aanspreekstroom van ten hoogste 30mA beschermd.

Het verbindingspunt wordt dus beschermd:
1. hetzij door een differentieelstroombeschermingsinrichting die zo is gebouwd dat haar werking gegaran-deerd blijft bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent;
2. hetzij door een differentieelstroombeschermingsinrichting samen en in coördinatie met een detectieappa-raat voor residuele gelijkstroom die de laadinrichting uitschakelen bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent.

Aan de in de tweede en derde alinea bedoelde vereiste wordt voldaan door gebruik te maken van de eerder vermelde beschermingsinrichtingen hetzij in de vaste stroomopwaartse elektrische installatie, hetzij in de laadinrichting (of een combinatie van beide).
M.a.w. de differentieelbeveiliging mag dus in de laadpaal zitten. In dat geval volstaat dus een gewone automaat (32A 2p C automaat - 13 euro) in het bord aan het begin van de voedende stroombaan naar de laadpaal.

Toyota o.a. ziet de toekomst daar, en ik denk dat ze gelijk gaan hebben.
Ik denk het helemaal niet.
Toyota is de markt in china al helemaal aan het verliezen, omdat China echt vol inzet op electrisch rijden.

Je kan een auto met brandstofmotor niet meer 'verhogen in rendment', daar is al 100 jaar aan gewerkt met amper vooruitgang in de laatste decennia.
CO2 opslaan kost veel meer dan gewoon minder CO2 uitstoten.

Je kan een auto met brandstofmotor niet meer 'verhogen in rendment', daar is al 100 jaar aan gewerkt met amper vooruitgang in de laatste decennia.
Aan elektrische auto’s werkt men al langer dan 100 jaar. Messen bestaan al sinds de steentijd, moderne keramische messen bestaan nog maar goed 30 jaar.

Die dingen zijn gewoon onvoorspelbaar,

En dan heb je degenen die op de autosnelweg aan't "taffelen" zijn tegen 100 tot 110km/h (blijkbaar moet dat tegenwoordig een hype zijn). En meestal, in 9 van de 10 gevallen, zijn dat degenen met hunne elentrieken auto. Is dat omdat ze er anders niet gaan geraken of om hun rijbereik tevergroten? Ik rij tegenwoordig veel op de autosnelweg en ik stel alleen maar vast:unsure:

Aan elektrische auto’s werkt men al langer dan 100 jaar. Messen bestaan al sinds de steentijd, moderne keramische messen bestaan nog maar goed 30 jaar.

Die dingen zijn gewoon onvoorspelbaar,
Nee, het otto proces heeft zijn fysische grenzen. Daar komt echt geen 30% bij.
En zelfs als daar 30% bij komt, je blijft fossiele brandstoffen verstoken terwijl er een veel beter alternatief is.

En dan heb je degenen die op de autosnelweg aan't "taffelen" zijn tegen 100 tot 110km/h (blijkbaar moet dat tegenwoordig een hype zijn). En meestal, in 9 van de 10 gevallen, zijn dat degenen met hunne elentrieken auto. Is dat omdat ze er anders niet gaan geraken of om hun rijbereik tevergroten? Ik rij tegenwoordig veel op de autosnelweg en ik stel alleen maar vast:unsure:
Zou dat niet aan de camera's liggen.
Als ik met mijn electrisch wonder rij aan maximumsnelheid +5, dan rijdt er mij tegenwoordig ook nog amper iemand voorbij, wat ook de aandrijving is. Dat was 20 jaar geleden wel anders. Dan reed je 135 in België en werd je nog regelmatig voorbij gereden.

Zaterdag zo'n 500km in Frankrijk gereden, overwegend waar 130 toegelaten was, en er zijn mij 2 auto's voorbij gereden terwijl ik 135 reed.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan