• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Laadpaal monofase Easee

MrPilops

Lid
Joined
18 Nov 2021
Messages
96
Reaction score
25
Points
18
Beste

Recent een peugeot 3008 HPEV Hybride gekocht met de intentie een laadpaal te zetten. Wij werken beiden regelmatig van thuis en het werk is voor beiden binnen een range van 5km van thuis. Zodoende rijden wij wekelijks niet meer dan 60km en is een plugin hybride daarom optimaal. Doel is dus ook om de opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken voor de batterij te laden. Om die reden zal ik de laadpaal dus ook monofasig installeren met een Easee Equalizer (Loadbalancing via P1 poort van slimme meter) zodat ik reeds vanaf 1,4KW zonneopbrengst kan laden.

Situatie is als volgt;
- 3fasige aansluiting 3N400, stroomsterkte 25A
- Omvormer 1 fasig aangesloten 5KW
- 5,8 KW Zonnepanelen met dus een max van 5kw (ivm omvormer)
- Laadpaal Easee 22KW monofasig aansluiten
- Easee laadpaal heeft een ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging (30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955

Ik heb het forum eens doorspit en ik heb uit vorige posts afgeleid dat indien er een ingebouwde aardlekbeveiliging van type 6mA DC in zit ik enkel de laadpaal achter een A differentiëel dien te plaatsen? Dus een 30mA 2p 40A zoals de natte groepen? En hierop dan nog een automaat (Best 16A dan aangezien ik maar een vermogen van 25A per fase heb?) en kan ik dan met een 2,5 carré kabel naar de laadpaal ? (+-/-10m vanaf de kast)

Is het van belang dat ik de laadpaal aansluit op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten of maakt dit in praktijk niet uit?

Gr

Mr.P
 
Weinig rijden, veel thuis...inpluggen in gewoon stopcntact.
En als je begnt te rekenen met die weinige km's is een gewone Hybride misschien ook een optie.
 
Weinig rijden, veel thuis...inpluggen in gewoon stopcntact.
En als je begnt te rekenen met die weinige km's is een gewone Hybride misschien ook een optie.
Zet toch liever een laadpaal, is wat makkelijker ook naar de toekomst toe.
 
Als je zo weinig gaat rijden, dan moet je vooral weinig kosten doen, want je zal het nooit kunnen terugverdienen.
Zet de auto op minimum en steek die gewoon in het stopcontact als de zon schijnt.

Edit: ik zie net jouw reactie op mario… als je dat zo wil dan moet je dat zo doen, maar het is economisch niet verstandig.
Wat de toekomst betreft, niemand kan dat voorspellen, maar ze ziet er minder en minder elektrisch uit, en meer en meer synthetische low-emission fuel (waarvoor dan wel weer veel elektriciteit nodig is in de productie, maar die productie kan gebeuren als er groene energie uit zon en wind beschikbaar is of zelfs op overschot, en op plekken waar die veel beschikbaar is).

Zelf ben ik wel fan van PHEV met minstens 100km e-range en verplicht e-rijden in dichte woongebieden op basis van gps met automatische boetes voor wie het niet doet. Maar dat is een andere discussie en het gewicht van het batterijpak is een last die je altijd moet meeslepen en dus verbruik verhoogt. Dus ja, synthetische fuels misschien beter.
 
Last edited:
De laadpaal met Load balancing heb ik gratis aangezien de schoonouders een nieuwe gekocht hebben. Zodoende zijn kosten in dit geval niet van belang.
 
Dan kan je dat doen zoals je voorzien had in jouw openingspost. De paal wel beperken in haar software tot 11kW.
 
Dan kan je dat doen zoals je voorzien had in jouw openingspost. De paal wel beperken in haar software tot 11kW.
Waarvan akte, de nieuwe diff komt dan direct achter de 300mA Diff (groene pijl) of achter de remautomaat van de omvormer? Ik vermoed waar de rode pijl staat op het eendraadschema. En de laadpaal kan ik op eenderwelke fase aansluiten of moet deze aangesloten worden op de fase waar de omvormer aan verbonden is om de stroom van de zonnepanelen te benutten? Om zeker te zijn dat het volgens de richtlijnen van het AREI is want dat bespaart me weer een dure herkeuring.eendraadschema.png
 
- Easee laadpaal heeft een ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging (30 mA AC/6 mA DC) volgens EN 61008-1 en IEC 62955
Dan denk ik niet dat je nog een differentieelschakelaar in je bord moet zitten. Gewoon automaat met juiste aantal polen en kaliber.
Best op dezelfde fase als de PV-omvormer maar het hoeft niet perse.
 
De laadpaal met Load balancing heb ik gratis aangezien de schoonouders een nieuwe gekocht hebben. Zodoende zijn kosten in dit geval niet van belang.
Maar PHEV kost wel een pak meer dan een gewone Hybride.
Als je 5000 km rijdt per jaar is dat met een Hybride ongeveer 400€ aan benzinekosten...
Aan electrisch rijden met een PHEV kost het je ongeveer 150€

Om een meerprijs van 5000€ eruit te halen, moet je al 20j rijden.

en jullie rijden nog geen 3500km/jaar....
 
De laadpaal met Load balancing heb ik gratis aangezien de schoonouders een nieuwe gekocht hebben. Zodoende zijn kosten in dit geval niet van belang.
Maar PHEV kost wel een pak meer dan een gewone Hybride.
Als je 5000 km rijdt per jaar is dat met een Hybride ongeveer 400€ aan benzinekosten...
Aan electrisch rijden met een PHEV kost het je ongeveer 150€

Om een meerprijs van 5000€ eruit te halen, moet je al 20j rijden.

en jullie rijden nog geen 3500km/jaar....
Deze PHEV heeft ook een hybride stand, je rijdt of op benzine, of elektrisch of hybride.
Hoe kom je aan die meerprijs van 5000 Euro? Auto is 2dehands gekocht voor een goede prijs.

We rijden ongeveer 15.000km per jaar, maar dit zijn altijd lange afstanden voor familie in het buitenland. Zodoende wil ik geen EV want dat is me teveel gedoe als je ver moet rijden.
 
De laadpaal met Load balancing heb ik gratis aangezien de schoonouders een nieuwe gekocht hebben. Zodoende zijn kosten in dit geval niet van belang.
Maar PHEV kost wel een pak meer dan een gewone Hybride.
Als je 5000 km rijdt per jaar is dat met een Hybride ongeveer 400€ aan benzinekosten...
Aan electrisch rijden met een PHEV kost het je ongeveer 150€

Om een meerprijs van 5000€ eruit te halen, moet je al 20j rijden.

en jullie rijden nog geen 3500km/jaar....
Deze PHEV heeft ook een hybride stand, je rijdt of op benzine, of elektrisch of hybride.
Hoe kom je aan die meerprijs van 5000 Euro? Auto is 2dehands gekocht voor een goede prijs.

We rijden ongeveer 15.000km per jaar, maar dit zijn altijd lange afstanden voor familie in het buitenland. Zodoende wil ik geen EV want dat is me teveel gedoe als je ver moet rijden.
Die 5000 was maar om een vb te geven. verschil ligt nieuw alvast veel hoger. En ik nam even enke de electrische kost, wan t in werkelijkheid is dat hoger omdat je toch steeds een deel op benzine rijdt
Het was net om aan te tonen dat je meer km moet doen om het financieel eruit te halen.
Als je ver gaat rijden , dan is de vergelijking nog anders, omdat je dan grotendeels op benzine rijdt .
 
Ik ga een 5g6 kabel trekken, voor als ik in de toekomst toch ooit voor een EV ga en ik de paal 3fasig wil aansluiten. Veronderstel dat ik met 6 carré een automaat van 32A nodig heb? Ook al heb ik maar 3x25A aansluiting op het net.

Mijn schoonvader beweert dat zijn installateur destijds beweerde dat een aparte 30mA diff verplicht is en daarop nog een automaat. Bij mijn schoonouders hebben ze een dure differentieelautomaat 1p+N 32A 30mA 10ka C gezet (diff en automaat samen). Hun laadpaal heeft ook ingebouwde dc en ac aardlekbeveiliging.

Is dit effectief nodig want deze kost toch al snel 110 euro. Gewone 32A 2p C automaat kost me maar 13 euro.
 
Ik ga een 5g6 kabel trekken, voor als ik in de toekomst toch ooit voor een EV ga en ik de paal 3fasig wil aansluiten. Veronderstel dat ik met 6 carré een automaat van 32A nodig heb? Ook al heb ik maar 3x25A aansluiting op het net.

Mijn schoonvader beweert dat zijn installateur destijds beweerde dat een aparte 30mA diff verplicht is en daarop nog een automaat. Bij mijn schoonouders hebben ze een dure differentieelautomaat 1p+N 32A 30mA 10ka C gezet (diff en automaat samen). Hun laadpaal heeft ook ingebouwde dc en ac aardlekbeveiliging.

Is dit effectief nodig want deze kost toch al snel 110 euro. Gewone 32A 2p C automaat kost me maar 13 euro.
Afhankelijk welke diff er in de laadpaal zit
 
Als je zo weinig gaat rijden, dan moet je vooral weinig kosten doen, want je zal het nooit kunnen terugverdienen.
Zet de auto op minimum en steek die gewoon in het stopcontact als de zon schijnt.

Edit: ik zie net jouw reactie op mario… als je dat zo wil dan moet je dat zo doen, maar het is economisch niet verstandig.
Wat de toekomst betreft, niemand kan dat voorspellen, maar ze ziet er minder en minder elektrisch uit, en meer en meer synthetische low-emission fuel (waarvoor dan wel weer veel elektriciteit nodig is in de productie, maar die productie kan gebeuren als er groene energie uit zon en wind beschikbaar is of zelfs op overschot, en op plekken waar die veel beschikbaar is).

Zelf ben ik wel fan van PHEV met minstens 100km e-range en verplicht e-rijden in dichte woongebieden op basis van gps met automatische boetes voor wie het niet doet. Maar dat is een andere discussie en het gewicht van het batterijpak is een last die je altijd moet meeslepen en dus verbruik verhoogt. Dus ja, synthetische fuels misschien beter.
Je vergist je. Zowel waterstof als synthetische fuel zal het nooit worden, want veel te duur(5 keer zo veel electriciteit nodig…). Ook een fabriek bouwen voor die fuels die enkele maanden per jaar en vele uren per week moet stil liggen omdat er geen overschotten zijn is nooit rendabel.
Full electric wordt de toekomst, en is gewoon het beste. Ik rij nu ca 18 maanden electrisch, en wil niks anders meer. Ook voor langere ritten werkt dat prima en snel.
Gisteren 630km gedaan in 6,5h inclusief laadstops. Dt zou met een benzine niet sneller gegaan zijn.

Hybride is gewoon complex duur, en een tussenoplossing, en ook zwaar omdat je 2 motoren, batterijpack en inverters moet mee nemen.
 
Ik rij ook heel graag elektrisch, mij zou het niet storen, maar de markt dicteert anders en ook de constructeurs kiezen anders. En de politiek trekt zijn steunmaatregelen in. Dan is het kalf verdronken.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar de parameters zien er op dit moment niet goed uit.
 
Ik rij ook heel graag elektrisch, mij zou het niet storen, maar de markt dicteert anders en ook de constructeurs kiezen anders. En de politiek trekt zijn steunmaatregelen in. Dan is het kalf verdronken.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar de parameters zien er op dit moment niet goed uit.
… Minder goed, maar komt wel in orde
 
Dat denk ik ook. De markt voor zonnepanelen is op een bepaald moment ook ingestort in België toen de subsidies stop werden gezet. Gewoon een tijdelijke hapering, meer niet. Zo gaat het bij de meeste technologieën. In eerste instantie worden ze overhyped, dan gaat het wat minder, maar op het einde van de rit, komt er dan opnieuw een acceleratie en stappen we allemaal over.

Oh, en ik begrijp niet waarom we als mensen de bedrijven die ons recht naar de afgrond drijven met nog meer klimaatverandering zoals Shell, Exxon, etc. nog rijker willen gaan maken door voor synthetische brandstoffen of waterstof te gaan. Als er één iets is wat je vandaag kan, is het je eigen elektriciteit produceren met zonnepanelen. Al de rest is lobbywerk van bedrijven die de koe willen melken tot ze sterft. Wij hebben thuis enkel nog elektrische wagens. Ik heb nog geen dag een diesel of benzine gemist.
 
Last edited:
Ik rij ook heel graag elektrisch, mij zou het niet storen, maar de markt dicteert anders en ook de constructeurs kiezen anders. En de politiek trekt zijn steunmaatregelen in. Dan is het kalf verdronken.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar de parameters zien er op dit moment niet goed uit.
Tijdelijk fenomeen, the valley of fear.

Zodra de grote massa begrijpt dat electrisch rijden zowat de helft kost aan energie, minder onderhoud vergt en betrouwbaarder is, dan schakelen ze wel over.

Hele hordes gingen toch met een diesel rijden omdat ze dan aan de pomp een beetje kostten.
 
Zodra de grote massa begrijpt dat electrisch rijden zowat de helft kost aan energie, minder onderhoud vergt en betrouwbaarder is, dan schakelen ze wel over.
Ik ben niet tegen elektrisch rijden maar dat wordt veel te optimistisch voorgesteld. Vaak hebben EV rijders ook een bepaalde levensstijl die niet voor iedereen haalbaar is,

Even rekenen.

1) Heb familieleden met hybrides die al defecte accu’s gehad hebben. Buiten garantie kost zo’n ding een fortuin, verreweg het kostbaarste in een EV. Kostprijs vervangen? 30.000€? Daar koop je 20.000 liter brandstof voor en vervang je bergen waterpompen en oliefilters voor.

2) verbruikskost? Een EV die 15kWh/100km doet kost je aan een dure laadpaal van 80 cent 12€/100km
Een diesel van 6l/100km aan een dure pomp van 1,8€/l dus 11€/100km!

3) Dan zit je nog met de laadtijd. Die kan nooit wedijveren met een tank vullen, gewoonweg fysisch onmogelijk om een 100kWh accu in 5min op te laden.

4) Onderhoud goedkoper. Is dat echt zo? Een EV heeft ook banden, remschijven. Mijn diesel heeft 300.000km nu en zoveel heeft die in totaliteit niet gekost aan onderhoud.

5) Milieukost. Wat is het effect van al de vereiste mijnbouw en chemie op het milieu? Heeft men daar zelfs een idee van?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top