Laadpaal installeren: welke differentieel

• Tags elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitswerken elektrische installatie
  • Lid geworden
    1 mrt 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,

Ik heb zonet mijn Laadpaal 22kW geïnstalleerd en de kabel naar de elektriciteitskast getrokken.

Deze dacht ik aan te sluiten op een differentieel Type B met 40A 4P 30mA.

Ik had hierover nog volgende vragen:
    - mag een Type B stroomopwaarts nog achter een andere differentieel zitten? ( Er zit stroomopwaarts nog eerst een differentieel 4P 63A 30mA voor de natte kringen en daarna nog een differentieel 4P 40A 300mA als hoofddifferentieel en voor de droge kringen)?
    - moet hier verder nog een automaat tussen of mag de Laadpaal rechtstreeks op de differentieel type B worden aangesloten?

Enige elektriciens of professionals die dit even kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Korneel

Bijlagen

• 17408701915202108631961240377483.jpg
      17408701915202108631961240377483.jpg
      64,6 KB · Weergaven: 14
    Welke laadpaal ?
    Want als de componenten in de paal zitten, is het gewoon aansluiten op een zekering.

Dag iedereen,

Ik heb zonet mijn Laadpaal 22kW geïnstalleerd en de kabel naar de elektriciteitskast getrokken.

Deze dacht ik aan te sluiten op een differentieel Type B met 40A 4P 30mA.

Ik had hierover nog volgende vragen:
    - mag een Type B stroomopwaarts nog achter een andere differentieel zitten? ( Er zit stroomopwaarts nog eerst een differentieel 4P 63A 30mA voor de natte kringen en daarna nog een differentieel 4P 40A 300mA als hoofddifferentieel en voor de droge kringen)?
    - moet hier verder nog een automaat tussen of mag de Laadpaal rechtstreeks op de differentieel type B worden aangesloten?

Enige elektriciens of professionals die dit even kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Korneel
    Altijd een automaat plaatsen 4P 32A bij jou vermoed ik
    Diff laadpaal parallel op hoofddiff
    Staat met duidelijk schema in arei

Het antwoord op de vraag hangt volledig af van het type laadpaal en wat er al van beveiliging in de laadpaal zelf zit.

Hangt inderdaad af van wat al voorzien is in de laadpaal met 1 uitzondering: een diff type B mag nooit achter een diff type A, tenzij ze gecertificeerd zijn om samen gebruikt te worden. Die certificaten zijn zeer dun gezaaid.

Om het extra leuk te maken: een diff type A met bijkomend een DC beveiliging 6mA mag dan weer wel gewoon achter een diff type A, hoewel dat functioneel erg weinig verschilt van een type B, is gewoon in twee stukken.

Als de laadpaal meerdere laadpunten heeft, dan moet die ofwel met elk laadpunt achter een eigen primaire diff type A, ofwel samen achter een primaire diff type B. Een secundaire type B achter een stroomopwaartse type A mag niet. Meer dan 1 laadpunt samen achter een type A mag ook niet, dus ook niet elk punt een eigen type A met ook DC, en dan samen achter een type A.

Laatst bewerkt:
    Het gaat over een Laadpaal van het merk Ratio en type Solar. Daar zit een beveiliging in.

Dus dan best rechtstreeks aansluiten op een type A differentieel 4P 63A 30 mA?

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat over een Laadpaal van het merk Ratio en type Solar. Daar zit een beveiliging in.

Nee, dan je sluit aan op een zekering (achter de 300mA diff)

Nee, dan je sluit aan op een zekering (achter de 300mA diff)
    en een zekering conform je draadsectie van kabel naar je laadpaal

Daar zijn nog subvarianten van.

wat ik terugvind van een willekeurige variant:

DC residual current detection
    Yes
    Number of earth leakage circuit breakers type B
    0
    Number of earth leakage circuit breakers type A
    0
    With miniature circuit breaker (MCB)
    No

Als dat ook voor jouw variant geldt (na te kijken!), dan moet je zelf nog in het voedend bord nog een passende automaat zetten en een differentieelschakelaar type A en dan met de kabel naar de laadpaal.

Omdat een laadpaal in theorie (in de praktijk hier nog niet meegemaakt) een hoger risico op lekstroom heeft, heeft het aanbeveling om die alsnog op een primaire eigen diff type A 30mA (en bijhorende automaat) aan te sluiten.

Bedankt!

Ik heb de variant met 5m vaste kabel. Heb daar net eens gekeken en volgens de data-sheet zit er een beveiliging ingebouwd voor DC lekstroom. In de productfiche staat ook "Detectie van reststroom: DC 6mA".

Na bovenstaande en al jullie antwoorden en het nog eens te bekijken dacht ik het dan als volgt te doen:

- Hoofddifferentieel 4P 63A 300mA
    - kabels 10mm2 parallel
    - Differentieel type A 4P 63A 30mA
    - kamrail
    - Automaat 4P 32A
    - kabel XVB 5G 6mm2
    - Laadpaal 22kW

Dit lijkt dan te kloppen?

Nog een vraag: de aardingskabel is wat kort afgeknipt (moet onderaan naar de kast...). Is he toegestaan en veilig om deze met een bandaarding op een lege DIN-rail te aarden? De DIN-rail is geaard.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
    Ik zie nergens je hoofdaansluiting vermeld staan. Wellicht heb je het onder controle, maar voor de kans van niet; Als je een 32A automaat gebruikt moet je hoofdaansluiting ook dat of zwaarder zijn. Anders gaat die 32A automaat nooit iets doen, dan zal eerder je hoofdzekering eruit klappen. 3x25A, 17.3kW, is standaard voor de meeste woningen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan