• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

laadpaal in ondergrondse garage

Lid geworden
16 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

even polsen ivm installatie laadpaal in een ondergronds garagebox. Monofazige setup. In de garagebox is elektriciteit. Aangezien de meterkast op -1 staat, en de zekeringkast op +9 beperkt dit de mogelijkheden. Monofazig laden kan maar tot max 16A. Ik vind nu echter nergens terug wat de mogelijkheden zijn En wens mij graag te informeren voor ik dit uitbesteed aan een elektricien.

Eerste optie. Nieuwe zekeringkast in garagebox met diff enz…. En nieuwe kabel naar de meterkast. Wellicht best dan meteen in dikte 6. Maar mag dit toegevoegd worden in de meterkast? Nadeel : herkeuring, kostprijs kabel trekken, etc…. Wellicht mogelijk dat laadpaal in dit geval tot 16A gaat. Misschien verplicht met dynamic load balancing wat de kostprijs nog verhoogt (heb nog geen digitale meter). Ik weet wel niet waar ik dan die andere 24A zou verbruiken (mijn droogkast is de grootste verbruiker en dat is 7A) maar soit…
Tweede optie. Afsplitsen van bestaande elektriciteit in garagebox. Daar zit eigenlijk alleen maar een poort en verlichting op. Is reeds apart afgezekerd op +9. Laadpaal kan dan wegens dikte 2,5 max 10A aan. Nog 6A over voor poortopener en verlichting. Wel goedkoopste oplossing.

Iemand die weet wat mag en kan? Misschien nog een andere optie? Alvast dank!

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Ik heb ergens gehoord dat Fluvius in een appartementencomplex voorkeur heeft of verlicht dat bij installatie van verschillende laadpalen die achter één aansluiting moeten zitten met load balancing tussen de palen.
Ze gaan niet toestaan dat 50 appartementen elk een paal van 11kW aansluiten en allemaal samen kunnen laden aan vol vermogen... En dat is voor laadparken net zo.
Ik snap de technische beperking, maar vraag me wel af of ze dan een kader hebben om dit gegeven af te dwingen en te handhaven?

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Waarderingsscore
56
Punten
28
Ik heb de 3-fasige laadpaal thuis doelbewust begrensd tot het laagste, zodat hij standaard op 4kw laadt (6A dacht ik?)
Dan had je die dure investering niet moeten doen en gewoon op mono 16A aan het stopcontact kunnen laden. Dan had je nog minder risico op pieken gehad. Of gewoon het laden laten terugregelen als er ander verbruik is in huis. De meeste palen kunnen ook ingesteld worden op een max afname-piek voor het hele huis.
Nu komt die 4kW bovenop die van het huis en dat kost jou dus 200€ per jaar. Als het piektarief er ooit doorkomt tenminste.
Volledig correct, alleen zit ik ook met een bedrijfswagen waarbij het verbruik moet geregistreerd worden, en is de paal via cafetariaplan gefinancierd, dus valt dat nog wel mee.
Het is ook een Smappee slimme laadpaal, dus slimheid zit er genoeg in. Helaas kan ik met 3F niet lager dan 4kW laden (tenzij ik hem intern omvorm naar 1F, dan zou 1,4 kW mogelijk zijn). Voorlopig is dit voldoende, eens het capaciteitstarief er echt is kijk ik wel verder.

In de zomer is de 4kW begrenzing, samen met de batterij(15kWh) + PV op omvormer 6,6 kW voldoende als ik laad enkel tijdens de zonne-uren, in de winter heb ik dat voordeel niet, maar is de beperking van het capaciteitstarief dan weer de belangrijkste factor.

En als het echt nodig is, kan ik gewoon even de instelling aanpassen en op hoger vermogen laden, moest ik binnenkort 300 km per dag moeten rijden...

Mijn vader heeft binnenkort een ID.4 privé, hem heb ik geadviseerd om voorlopig via stopcontact op te laden en het even te bekijken. Voor die 2x per jaar dat het nodig zou zijn, is een laadpas en een publieke laadpaal goedkoper dan nieuwe zekeringen, bekabeling en laadpaal. Voor zover de huidige bekabeling & zekering uiteraard wel conform is.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Fluvius doet zijn best om de klant te voorzien van duidelijke en voldoende informatie. Klik hier voor objectieve informatie :)
Onder het titeltje "Bestaand appartement: opladen op de reeds aanwezige installatie op eigen meter"
zie ik toch niets dat verhindert dat iedere eigenaar op zijn eigen elektrisch installatie een laadpaal aansluit en naar believen gebruikt binnen de restricties van zijn eigen aansluitvermogen.
Als meerder eigenaars dat dan tegelijk gaan doen, gaat er vroeg of laat iets stroomopwaarts van de individuele tellers in de problemen komen. Nu weet ik niet of dat een beveiliging in het woningcomplex zelf gaat zijn, of in de straatcabine.

In het geval van de topicstarter zou hij dus gerust een nieuwe kabel tussen teller en garagebox kunnen plaatsen, in de garagebox een klein hoofdverdeelbordje, met een aantal stroombanen voor licht/stopcontacten/laadpaal, en een automaat waar de (huidig gerecupereerde) kabel naar het appartement zelf naar vertrekt.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.093
Punten
113
Ik heb ergens gehoord dat Fluvius in een appartementencomplex voorkeur heeft of verlicht dat bij installatie van verschillende laadpalen die achter één aansluiting moeten zitten met load balancing tussen de palen.
Ze gaan niet toestaan dat 50 appartementen elk een paal van 11kW aansluiten en allemaal samen kunnen laden aan vol vermogen... En dat is voor laadparken net zo.
Ik snap de technische beperking, maar vraag me wel af of ze dan een kader hebben om dit gegeven af te dwingen en te handhaven?
Ik weet het niet, en heb er nooit diep onderzoek naar gedaan.
Een goede kennis heeft net een benedenverdieping van een appartementsgebouw gekocht (in nieuwbouw) om te gebruiken als dokterspraktijk. Ze hebben er ook plaatsen in de kelder bijgekocht als parking voor de dokters en enkele plaatsen buiten voor patienten.
Op die doktersplaatsen willen ze laadpalen voorzien, en bij het uitzoeken daarvan is dat naar voor gekomen.
Er moet load balancing voorzien worden over alle palen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113
Ik weet het niet, en heb er nooit diep onderzoek naar gedaan.
Een goede kennis heeft net een benedenverdieping van een appartementsgebouw gekocht (in nieuwbouw) om te gebruiken als dokterspraktijk. Ze hebben er ook plaatsen in de kelder bijgekocht als parking voor de dokters en enkele plaatsen buiten voor patienten.
Op die doktersplaatsen willen ze laadpalen voorzien, en bij het uitzoeken daarvan is dat naar voor gekomen.
Er moet load balancing voorzien worden over alle palen.
Load balanscijfers legt Fluvius niet op

en heeft alleen maar voordelen als je meerdere EV tegelijk wil laden

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.115
Punten
113
Fluvius doet zijn best om de klant te voorzien van duidelijke en voldoende informatie. Klik hier voor objectieve informatie :)
Onder het titeltje "Bestaand appartement: opladen op de reeds aanwezige installatie op eigen meter"
zie ik toch niets dat verhindert dat iedere eigenaar op zijn eigen elektrisch installatie een laadpaal aansluit en naar believen gebruikt binnen de restricties van zijn eigen aansluitvermogen.
Als meerder eigenaars dat dan tegelijk gaan doen, gaat er vroeg of laat iets stroomopwaarts van de individuele tellers in de problemen komen. Nu weet ik niet of dat een beveiliging in het woningcomplex zelf gaat zijn, of in de straatcabine.
daar worden wel ruime marge op geteld

en de zekeringen in de straat springen ook niet zo snel

waar het probleem zich stelt hangt af hoe het appartementsblok aangesloten is
1 aftakking op straatkabel
2 aftakking op straatkabel via eigen kabel vanuit voetpadkast
3 rechtstreekse kabel recht uit de cabine
4 eigen cabine voor gebouw
In het geval van de topicstarter zou hij dus gerust een nieuwe kabel tussen teller en garagebox kunnen plaatsen, in de garagebox een klein hoofdverdeelbordje, met een aantal stroombanen voor licht/stopcontacten/laadpaal, en een automaat waar de (huidig gerecupereerde) kabel naar het appartement zelf naar vertrekt.

Lid geworden
16 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan