• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Laadpaal aansluiten zekeringskast

Lid geworden
12 mrt 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
1
Hallo,

Zit met volgende vraag. Ik zou graag een Tesla Wall connector (gen 3) willen installeren thuis.
Er komt 3fase binnen zou opteren voor een 3f laadpaal van 11KW. De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA, waardoor ik geen type B aardlekautomaat zou moeten plaatsen vermoed ik.

Foto's van de schema van de woning vind je in bijlage terug.

*/ Is het voldoende om na de hoofddifferentieel een 4P 16A automaat te plaatsen na de hoofddifferentieel (40A - 300mA) en hierop de kabel van de laadpaal op aan te sluiten.
*/ 6 mm² kabel zou ruimschoots voldoende moeten zijn omdat afstand tot de laadpaal ongeveer 10m is.

*/ Met behulp van een kamgeleider zou ik vanuit de zekering H de kabels doortrekken naar een nieuwe 16a zekering en hierop de inkomende kabels van de laadpaal op aansluiten. ( de aarding zou dan op de aardingsrail van de kast aangesloten worden)

Is dit de correcte manier van werken? Of moet de aansluiting gebeuren op de 40A - 30mA differentieel die momenteel gebruikt wordt voor de vochtige ruimtes.
 

Bijlagen

  • 1- Meter.jpg
    1- Meter.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 95
  • 3- Schema aansluiting.png
    3- Schema aansluiting.png
    701,8 KB · Weergaven: 95
  • 4- Hoofddifferentieel.jpg
    4- Hoofddifferentieel.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 79
  • 5- Zekering lijn H.jpg
    5- Zekering lijn H.jpg
    67 KB · Weergaven: 66

koeniev

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
3
Punten
8
Als ik me niet vergis mag je stroomopwaarts van een type B geen type A hebben omdat die niet meer werkt als je een kleine DC lekstroom hebt. Spoeltje van je A gaat in verzadiging gaan. Je keurder kan dit aangeven.
Wij hebben hier een slimme lader en ik zou nooit meer terugwillen naar een gewone lader. Staat standaard op Solar mode. Dan laadt deze met het overschot van de zonnepanelen. Als ik gehaast ben gaat hij naar Smart mode en laadt hij maximaal met als limiet de hoofdautomaat van het huis.
Als ik me niet vergis mag je stroomopwaarts van een type B geen type A hebben omdat die niet meer werkt als je een kleine DC lekstroom hebt. Spoeltje van je A gaat in verzadiging gaan. Je keurder kan dit aangeven.
Wij hebben hier een slimme lader en ik zou nooit meer terugwillen naar een gewone lader. Staat standaard op Solar mode. Dan laadt deze met het overschot van de zonnepanelen. Als ik gehaast ben gaat hij naar Smart mode en laadt hij maximaal met als limiet de hoofdautomaat van het huis.
klopt deze redenering wel ? Een Zappi laadpaal heeft een type B diff ingebouwd en die sluit je gewoon aan op de bestaande huisinstallatie met een automaat , dus na de hoofddiff van 300mA die standaard van het type A is en wordt ook zo goedgekeurd. En dan zouden alle installaties van voor die wijziging normering niet correct werken of wat ?
 
Laatst bewerkt:

koeniev

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
3
Punten
8
ik bedoel eigenlijk: "moet" die diff type B voor de diff 300 type A of "mag" die ?
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Een diff van type B is gevoelig voor DC lekstromen. Een diff van type A kan met DC stroom in magnetische verzadiging gaan waardoor hij niet meer reageert op een lekstroom.

Kijk eens naar deze tekst van Volta. Het is vooral die 6mA DC die het maakt.
 

koeniev

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
3
Punten
8
ok, maar hoe sluit je dan een laadpaal met ingebouwde B type diff aan ?
Vóór de hoofddif 300mA ?
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
ok, maar hoe sluit je dan een laadpaal met ingebouwde B type diff aan ?
Vóór de hoofddif 300mA ?
Voldoet de diff van uw laadpaal aan 6mA DC? Uit het document van Volta:
In het geval van 1 enkel laadpunt beschermd door een diff. type A van 30 mA en een Diff-6mA-DC, mag een diff. type A stroomopwaarts blijven staan. De Diff-6mA-DC laat immers geen foutstroom van meer dan 6 mA DC door (Figuur 1).


Als je op die vraag niet kan antwoorden, dan zal voor u figuur 5 uit het document van Volta de meest aangewezen optie zijn: plaats dan een (dure) 30mA type B diff op kop van uw installatie, parallel met de hoofddiff van uw huishoudelijke installatie.

Je mag ook een (veel goedkopere) 30mA type A diff plaatsen als je laadpunt voldoet aan die 6mA DC eis. Daar bestaan ook aparte "6mA DC" beveiligingscomponenten voor, die de stroomopwaartse type A diff beveiligen tegen magnetische saturatie door een te hoge DC foutstroom. Maar weerom, kijk waar uw laadpaal aan voldoet om onnodige kosten te vermijden.
 
Laatst bewerkt:

koeniev

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
3
Punten
8
ok, maar hoe sluit je dan een laadpaal met ingebouwde B type diff aan ?
Vóór de hoofddif 300mA ?
Voldoet de diff van uw laadpaal aan 6mA DC? Uit het document van Volta:
In het geval van 1 enkel laadpunt beschermd door een diff. type A van 30 mA en een Diff-6mA-DC, mag een diff. type A stroomopwaarts blijven staan. De Diff-6mA-DC laat immers geen foutstroom van meer dan 6 mA DC door (Figuur 1).


Als je op die vraag niet kan antwoorden, dan zal voor u figuur 5 uit het document van Volta de meest aangewezen optie zijn: plaats dan een (dure) 30mA type B diff op kop van uw installatie, parallel met de hoofddiff van uw huishoudelijke installatie.

Je mag ook een (veel goedkopere) 30mA type A diff plaatsen als je laadpunt voldoet aan die 6mA DC eis. Daar bestaan ook aparte "6mA DC" beveiligingscomponenten voor, die de stroomopwaartse type A diff beveiligen tegen magnetische saturatie door een te hoge DC foutstroom. Maar weerom, kijk waar uw laadpaal aan voldoet om onnodige kosten te vermijden.

Een Zappi heeft het volgende aan boord : Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA en een aardlekschakelaar voor gelijkstroom tot 6mA = Type B.
 

koeniev

Nieuw Lid
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
3
Punten
8
dus mits een diff type B mag je wel vóór de hoofddiff aansluiten . Document Volta figuur 5
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ok, maar hoe sluit je dan een laadpaal met ingebouwde B type diff aan ?
Vóór de hoofddif 300mA ?
Voldoet de diff van uw laadpaal aan 6mA DC? Uit het document van Volta:
In het geval van 1 enkel laadpunt beschermd door een diff. type A van 30 mA en een Diff-6mA-DC, mag een diff. type A stroomopwaarts blijven staan. De Diff-6mA-DC laat immers geen foutstroom van meer dan 6 mA DC door (Figuur 1).


Als je op die vraag niet kan antwoorden, dan zal voor u figuur 5 uit het document van Volta de meest aangewezen optie zijn: plaats dan een (dure) 30mA type B diff op kop van uw installatie, parallel met de hoofddiff van uw huishoudelijke installatie.

Je mag ook een (veel goedkopere) 30mA type A diff plaatsen als je laadpunt voldoet aan die 6mA DC eis. Daar bestaan ook aparte "6mA DC" beveiligingscomponenten voor, die de stroomopwaartse type A diff beveiligen tegen magnetische saturatie door een te hoge DC foutstroom. Maar weerom, kijk waar uw laadpaal aan voldoet om onnodige kosten te vermijden.

Een Zappi heeft het volgende aan boord : Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA en een aardlekschakelaar voor gelijkstroom tot 6mA = Type B.
en ne zappi in combinatie met een aantal harvi's is zalig om mee te werken :). toch schitterend om te zien dat je perfect op zonne-energie alles kunt sturen.

sorry voor het kapen van het topic, maar ik ben eigenlijk zeer tevreden van mijne zappi ;).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
dus mits een diff type B mag je wel vóór de hoofddiff aansluiten . Document Volta figuur 5
Een type A en een DC is niet hetzelfde als een type B, en die combo mag perfect stroomafwaarts van een type A komen (en die laatste mag ook op de kop van de installatie staan, parallel aan de hoofddiff 300 dus) zolang er niet meer dan 1 laadpunt achter zit. Bij meerdere laadpunten moet het altijd type B (of equivalent, bvb een type EV) zijn.

Maar dat maakt op vandaag niet meer uit, je mag nu sinds 30/06/23 een type B (bvb ingebouwd in de laadpaal) achter een type A zetten, als tenminste de fabrikant attesteert dat dit geen probleem is (wat ze toch niet doen, al zeker niet voor verschillende merken, dus het mag in de praktijk eigenlijk nog altijd niet).
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Nee, je mag de laadpaal niet aansluiten voor de type A, want de ingebouwde elektronische bescherming ("differentieel") is niet verzegelbaar, en je kabel is dan ook niet beschermd door een differentieel.
Ik vermoed dat je er nu toch aan hangt voor een type B, ongeacht of de laadpaal nu een ingebouwde DC-beveiliging heeft of niet. Bij twijfel: keuringsorganisatie mailen...
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Kijk eens naar deze tekst van Volta. Het is vooral die 6mA DC die het maakt.
Ben ik de enige die zich ergert aan het ontbreken van datum-informatie of arei-versie waarop dit document gebaseerd is?
Nee hoor! Er fladderen op internet heel veel van dat soort brochures rond. De ene al wat nieuwer dan de andere. En sommige zelfs met foute interpretaties van het (toenmalige) AREI.

Daarom altijd belangrijk: enige echte waarheid is het geldende AREI. Bij al de rest is een bronvermelding belangrijk!
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Ik zie dat ik recent werd geciteerd met in een post mt een referentie naar een Volta document dat dateert van voor de aanpassing van het AREI in juni 2023.

Voor zover ik het begrijp, heb je enerzijds laadpalen die zelf voorzien zijn van een type A diff én een 6mA DC beveiliging. En anderzijds laadpalen met een ingebouwde type B diff.

Voor de eersten mag je die (exclusief) achter een 30mA type A diff stoppen, dus specifiek voor één laadpaal. Met andere woorden dus 1 type A diff voor 1 zulke laadpaal. Reden hiervoor is dat bij hogere DC lekstroom de type A diff magnetisch kan verzadigen, waardoor hij als het ware blind wordt voor lekstroom... en dus zijn werk niet meer naar behoren kan doen.

In tegenstelling tot een type A diff, kan een type B diff ook overweg met DC lekstromen. Hiertoe zit er een boel elektronica in een type B diff om die DC stroom te kunnen detecteren en wanneer nodig de diff te doen uitschakelen.

Heb je meerdere laadpalen met ingebouwde type A diff + 6mA DC beveiliging, dan kan je ofwel voor elke zulke laadpaal het geval "1 laadpaal" van hierboven voorzien (dus 1 hoofddiff en in parallel hierop meerdere "laadpaal" type A diffs van 30mA), hetzij plaats je één type B diff ter beveiliging van alle laadpalen.

Vóór de aanpassing van het AREI van juli 2023 was het toegelaten om een laadpaal met ingebouwde type B aardlekbeveiliging (dus NIET een combinatie van type A met 6mA DC beveiliging) rechtstreeks in parallel met de hoofddiff te plaatsen.

Met de recente aanpassing van het AREI heb ik begrepen dat je, bij aansluiting van een laadpaal met ingebouwde type B diff, nu per definite een (verzegelbare) type B diff moet voorzien aan het hoofd van de installatie (lees: in de praktijk, in parallel met de hoofddiff van uw thuisinstallatie).
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Vóór de aanpassing van het AREI van juli 2023 was het toegelaten om een laadpaal met ingebouwde type B aardlekbeveiliging (dus NIET een combinatie van type A met 6mA DC beveiliging) rechtstreeks in parallel met de hoofddiff te plaatsen.

Met de recente aanpassing van het AREI heb ik begrepen dat je, bij aansluiting van een laadpaal met ingebouwde type B diff, nu per definite een (verzegelbare) type B diff moet voorzien aan het hoofd van de installatie (lees: in de praktijk, in parallel met de hoofddiff van uw thuisinstallatie).
Ik ben van plan om een Zappi te installeren; die een ingebouwde differentieel heeft (30mA Type A RCD + 6mA DC).
Ik kan niet meer volgen hoe ik die het beste aansluit volgens AREI. Moet ik een diff 30mA type B voorzien in parallel aan hoofddiff 300mA type A?
Mijn installatie is van voor 2023; maar moet wel de nieuwe regels volgens voor de laadpaal.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dan heb je de makkelijkste optie:
Je kan gewoon een correcte automaat toevoegen in je bord (na de hoofddifferentieel Typa A 300mA) en daarop de kabel naar je laadpaal.

Wel onder voorbehoud dat dit de enige laadpaal (6mA DC differentieel detectie) is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan