• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

L/W warmtepomp Daikin Altherma 3

Lid geworden
12 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alvast mijn excuses voor het zoveelste warmtepomp topic ;)

Voor onze nieuwbouw zitten we in de beslissingsfase van technieken. We hebben reeds verschillende offertes ontvangen en evenveel uiteenlopende meningen gehoord. We twijfelen vooral over welk systeem we willen. Zeker door de besluiteloosheid en het gebrek aan lange termijn visie van de regering, het wegvallen van de terugdraaiende tellers voor zonnepanelen en het afschakelplan voor elektriciteit. Ik heb reeds enkele offertes voor warmtepomp (Daikin en Mitsubishi) maar ga ook nog offertes opvragen voor een gascondensatie ketel. Mijn EPB man maakt dan een simulatie. Zo kan ik installatie kost, jaarverbruik en invloed op E peil vergelijken. Met warmtepomp en zonnepanelen zouden we onder E20 uitkomen wat ons 5 jaar vrij stelt van KI. 

Onze architect heeft ons aangeraden om vooral te investeren in isolatie om de warmtebehoefte zo laag mogelijk te houden. We zitten met 14cm PUR in de muur en met 20cm PUR op het plat dak. Er komt 3 dubbel glas en we mikken op een luchtdichtheid onder 2.Het ontwerp vinden we perfect (esthetisch en functioneel) maar kon beter op vlak van compactheid. We zitten met 11% glas en een hellend terrein waardoor een groot deel van het huis zich boven een kruipkelder bevindt. We investeren in een screen voor 1 groot raam op de zuidkant. Er zijn voorzieningen voor een zonneluifel op het oosten. De slaapkamers zijn voorzien van rolluiken. Voorlopige oververhitting is berekend op 2200Kh.

We zijn zelf voorstander van overal vloerverwarming met extra wandverwarming op de badkamer. De meeste installateurs zijn akkoord voor vloerverwarming op gelijkvloers en badkamer maar stellen airco units voor op de slaapkamers. Bijverwarming zou enkel minimaal nodig zijn voor studerende kinderen. Kennissen, architect, installateurs, EPB wijzen ons allemaal op de noodzaak van airco in hedendaagse nieuwbouw woningen ondanks onze inspanningen om de warmte buiten te houden. De meerkost van airco ten opzichte van vloerverwarming in de slaapkamers zit rond de 3000 euro en vinden we best te overwegen. Maar wat met jaarlijkse energiekost? Airco later bijplaatsen voor koeling gaat ons nog duurder uitkomen natuurlijk. 

Mijn voorkeur voor L/W gaat uit naar het nieuwe vloermodel van Daikin Altherma 3 met geïntegreerde boiler van 230L. Blijkbaar zeer goede theoretische waardes en enkele mensen die ik ken zijn er zeer tevreden van? Gunstig voor EPB gezien de interne boiler en redelijk compact om in de berging te plaatsen.  Ik heb reeds 2 offertes voor dit type en beiden hebben ze een andere verliesberekening (1,4 kW verschil!) en een ander voorstel van toestel. De ene stelt een toestel voor met elektrische weerstand, de andere zonder elektrische weerstand.  De elektrische weerstand geeft mij een gevoel van 'zekerheid', telt niet zo zwaar meer door voor EPB in 2018 maar zal mijn jaarverbruik de hoogte injagen?

We willen kiezen voor een prijs-kwaliteit systeem dat zeer rendabel en efficiënt werkt met het oog op een zo laag mogelijk jaarlijks energiefactuur. De ontelbare uiteenlopende meningen en de onduidelijkheid in het energie landschap maken de keuze voor (toch reeds degelijk geïnformeerde) leken als wij zeer moeilijk :)

Iemand ervaringen en tips? 

Bedankt!

Jan1972 zei:
80 euro per maand. 

Ik zou het op geen ander manier willen gedaan hebben indien ik het kom herdoen...

Die 80 euro is uw jaarsaldo gedeeld door 12. Interessanter zou zijn om je werkelijke maandelijkse afname en injectie te vermelden.

En herdoen kan je binnenkort niet meer op die manier.

We willen sowieso een optie voorzien voor koeling, alleen is de vraag welke. 

1) Overal VVW met optie koeling op de warmtepomp
2) Overal VVW met leidingen voor airco die klaarliggen om ooit toestellen aan te sluiten indien nodig
3) VVW beneden en nachthal/badkamer met airco voor bijverwarmen/koelen op slaapkamers

Optie 1 is de goedkoopste maar ik vraag mij af hoe goed het werkt en hoeveel koeler het daarmee wordt in de zomer. Airco bijplaatsen later is dan geen optie aangezien de leidingen niet voorzien werden.

Optie 2 geeft ons de kans om af te wachten en te bekijken of het uberhaupt wel nodig is die airco. Zal helaas de duurste optie worden als we nadien airco toch moeten bijplaatsen. We betalen dan overal VVW en zetten uiteindelijk toch de airco units.

Optie 3 zal ons het meeste comfort geven maar is de duurste in aankoop en verbruik? 

Ik verlies 5 E punten als ik airco units zet of de leidingen laat klaarleggen. Pomp met optie koeling moet ik nog navragen. 

@leiepisser
Hoe bedoel je herdoen kan op die manier niet meer binnenkort?

Infreno zei:
@leiepisser

Het is al een aantal keer aan bod gekomen: de combinatie zonnepanelen-warmtepomp-lage elektriciteitsfactuur gaat verdwijnen samen met het verdwijnen van de terugdraaiende teller. 

In plaats van koeling op de WP kan je ook eens kijken naar een bodem-warmtewisselaar (BWW). Dat is niet veel meer dan een socarex buis die bvb rond het huis ingegraven wordt op kelderdiepte (als je geen kelder bouwt is het wel een stuk minder interessant) en waarin water (of eigenlijk glycol) stroomt en die een warmtewisselaar opwarmt/afkoelt (alnaargelang de tijd van het jaar) aan de ingang van het ventilatiesysteem.

Dit levert blijkbaar erg goede resultaten in de zomer (tot 4 graden koeling in het hele huis) waardoor je enkel in de slaapkamers nog heel beperkt airco nodig hebt (of zelfs niet meer). Veel minder afstraffing op EPB dus en misschien zelfs winst. In de winter beperkt het naar verluidt ook sterk het warmteverlies omdat de inkomende verse lucht deels voorverwarmd wordt (tot 10-tal graden). In het tussenseizoen zet je het af, want dan win je er niks mee en verbruikt de pomp nutteloos elektriciteit.

Relatief goedkoop ook heb ik gehoord (als je toch al een put graaft voor een kelder, tenminste).

Het doet uiteraard niets af van het vermijden van warmteinstraling in de zomer, dat moet nog steeds gebeuren, je koelt enkel wat goedkoper (maar dus ook wat minder intensief).

Infreno zei:
We willen sowieso een optie voorzien voor koeling, alleen is de vraag welke. 

1) Overal VVW met optie koeling op de warmtepomp
2) Overal VVW met leidingen voor airco die klaarliggen om ooit toestellen aan te sluiten indien nodig
3) VVW beneden en nachthal/badkamer met airco voor bijverwarmen/koelen op slaapkamers

Optie 1 is de goedkoopste maar ik vraag mij af hoe goed het werkt en hoeveel koeler het daarmee wordt in de zomer. Airco bijplaatsen later is dan geen optie aangezien de leidingen niet voorzien werden.

Optie 2 geeft ons de kans om af te wachten en te bekijken of het uberhaupt wel nodig is die airco. Zal helaas de duurste optie worden als we nadien airco toch moeten bijplaatsen. We betalen dan overal VVW en zetten uiteindelijk toch de airco units.

Optie 3 zal ons het meeste comfort geven maar is de duurste in aankoop en verbruik? 

Ik verlies 5 E punten als ik airco units zet of de leidingen laat klaarleggen. Pomp met optie koeling moet ik nog navragen. 

@leiepisser

Wij hebben gekozen voor vloerverwarming beneden + nachthal/badkamer en hebben leidingen voorzien voor airco's. En we zijn blij dat we dat gedaan hebben want afgelopen zomer hebben we binnen temperaturen gehad van 30°. Dus de airco's gaan geen overbodige luxe zijn. 

Voor de verwarming op de slaapkamers moet je het niet doen, het zal altijd wel 18°  zijn in de slaapkamers in de winter, dat is mooi om te slapen. Tenzij je kinderen hebt die de hele dag op hun kamer zitten, dan is wat extra verwarming welkom. 

Bump

Uiteindelijk kiezen we voor overal vloerverwarming, ook op de slaapkamers. Op de badkamer komt er naast de vloerverwarming nog een elektrische handdoekdroger voor boosten/bijverwarmen indien nodig (tussenseizoen of na bad/douche). Blijkbaar bestaan er ook drogers die aangesloten worden op de VVW en daarnaast een elektrische boost functie hebben. Iemand ervaringen?

Architecte heeft een voorkeur om technieken (verwarming/ventilatie/sanitair) te laten uitvoeren door dezelfde firma. Blijkbaar zijn er anders nogal eens problemen met de legschema's van de kabels/buizen/kokers/leidingen en doet elke aannemer zijn eigen ding zonder rekening te houden met de vorige/volgende. 

We hadden een correct voorstel van een Daikin installateur voor de Altherma 3 8Kw. Ondertussen hebben we ook een interessant voorstel van een Viessmann installateur die kiest voor de Vitocal 222S van 8Kw. Beide firma's bieden ook sanitair aan en de Zehnder Q350 voor ventilatie. Ik heb verschillende goede referentires van beide firma's en heb reeds 3 keurige installaties (L/W pomp, ventilatie, sanitair) van de firma die Viessmann aanbiedt gezien. 

Op het geheel is de firma die Viessmann plaatst 1500 euro GOEDKOPER dan de firma die Daikin aanbiedt. Vooral omdat deze laatste duurder is voor (dezelfde) ventilatie en sanitaire werken. Aan de beschrijving op hun offerte te zien werken ze nochtans met dezelfde materialen (type en diameter buis,...).

Iemand ervaring met warmtepompen van Viessmann in het algemeen? Ik weet dat ze gasketels van goede kwaliteit leveren. Theoretische COP's van Viessmann zijn ook iets beter als die van Daikin als ik er goed aan uit kan? 

Bedankt!

1. Eerst eens checken of je in een (prioritaire) afschakelzone zit in het kader van het Belgisch Black Out-plan.
  2. Koelmiddelen vergelijken... Daikin gebruikt R32 hetgeen milieuvriendelijker is en betere prestaties oplevert.
  3. Daikin scoort op de labotesten ter bepaling van de SCOP/COP toch merkelijk beter.
  4. Straks komt de slimme elektriciteitsmeter... winterse kWh'n gaan duur worden, dus een goede (S)COP wordt belangrijker.
  5. Prestatiegarantie voor uw WP-installatie (in zijn geheel) *trachten* te vragen aan uw installateur.  

Bedankt voor de reactie.

Wij zitten in 'schijf' 4 van het afschakelplan. Als ik de tabellen van de distributiecabines bekijk is er in schijf 4 slechts 1 cabine van de 78 die kan worden afgeschakeld.  

Koelmiddel bij Viessmann is inderdaad nog R410a blijkbaar.

Ik heb in hun product fiches de COP bij A7/A2/A-7 vergeleken en daar doet Viessmann het minimaal beter? SCOP wordt niet opgegeven door Viessmann (of kan ik niet vinden). Efficiëntie en rendement vind ik uiteraard zeer belangrijk. Kan je mij de labotesten van beide toestellen bezorgen?

Dus ik kan afleiden dat de voorkeur gaat naar Daikin? Waar zit dan het prijsverschil van 3000 euro in aankoop toestel (officiële prijzen)? Viessmann voorziet ook wel 2 expansievaten (SWW en CV) en 1 buffervat voor verwarmingswater. Volgens hen niet hoogst noodzakelijk maar wel een garantie voor een beter werkend systeem.

Ja, je hebt gelijk de Vitocal doet het net iets beter indien gevoed op 400V (3 fazig). Van de Daikin vind ik enkel de COP bij A7/W35 en A7/W45.

Edit: De SCOP-waarde van de Vitocal staat in de Oostenrijkse brochure... Gek genoeg geven ze de SCOP-waarde op voor de "gematigde klimaatklasse" waar België invalt maar Oostenrijk niet!

De SCOP-waarden voor de Vitocal zijn voor de 400V versie ook weer net iets beter.

Maar je kan altijd nog verdergaan op de efficiëntieklasse... zowel voor verwarming als voor tapwater (SWW) scoort de Daikin een '+' meer. (Edit: nochtans liggen de SCOP-waarden zeer dicht bij elkaar, snap niet zo goed waarom de Daikin een plusje meer krijgt).

Hou er verder rekening mee dat SCOP-waarde rekening houdt met het draaien op deellast (COP is meestal vollast) en dat in de SCOP ook alle nevenverbruik van de WP is opgenomen (hulpweerstand, sturing, stand-by verbruik).

Ook belangrijk... Daikin is monofasig (230V) de "betere" Vitocal driefasig.

Ik vertrouw eerder een goede SCOP-waarde dan een goede COP-waarde.

Buffervaten helpen idd om uw systeem wat vaker op vollast te kunnen laten lopen...

Die 8kW waarvan je spreekt... hoe is die waarde bepaald? Verwarming woning... bij welke buitentemperatuur? Capaciteit SWW?

Zit je niet met een overgedimensioneerd toestel als je voor die 400V units gaat? 

De opgegeven COP bij A7/W35 voor Daikin bedraagt 4,6 voor de 8Kw unit volgens hun productbrochure. Ik heb van Daikin prestatie tabellen waar power input heating capacity vermeld staat voor de verschillende buitentemperaturen voor W35. Daar staat dan weer een COP van 4,5 vermeld. SCOP zou 4,56 zijn. 

De opgegeven COP bij A7/W35 voor de Viessmann C08 S222 bedraagt 4,7 voor de 8Kw unit. SCOP zou 4,46 zijn.

Dus veel theoretische getalletjes die niet mijlenver van mekaar liggen en zeer moeilijk correct te interpreteren zijn voor een leek als ik. Daarmee zou het interessant zijn om eens de mening van een Viessmann gebruiker of installateur te horen. 

Voor de installatie van de Viessmann unit met actieve koeling plus opstart door Viessmann technieker betaal ik 11.500 euro exclusief btw. Voor 150m³ vloerverwarming (18mm begetube op tackersysteem) betaal ik 5.500 euro exclusief btw. Volgens mij zijn dit correcte prijzen? 

Vloerverwarming leggen overwegen we zelf te doen. 

Infreno zei:
Zit je niet met een overgedimensioneerd toestel als je voor die 400V units gaat?

Vandaar mijn vraag, hoe kom je aan die 8kW? 
Dus veel theoretische getalletjes die niet mijlenver van mekaar liggen en zeer moeilijk correct te interpreteren zijn voor een leek als ik. Daarmee zou het interessant zijn om eens de mening van een Viessmann gebruiker of installateur te horen. 

Neen, nog beter is de mening van een onafhankelijk testcentrum... SCOP getallen moeten al een stuk beter bij de praktijk aansluiten. Volgens een bepaalde would be WP-kenner, kan je de SPF ( soort SCOP) gelijkstellen met COP(A2/W35) -0,7. Volgens die "kenner"  kwam dat uit een studie van het IWT (maar ik heb dat niet terug gevonden in de studie waar de beste man naar verwees).
... Volgens mij zijn dit correcte prijzen? 

Eerlijk gezegd... geen idee. Of dat correct is, weet je alleen als je meerdere offertes vraagt.

Keon schreef: Neen, nog beter is de mening van een onafhankelijk testcentrum... SCOP getallen moeten al een stuk beter bij de praktijk aansluiten. Volgens een bepaalde would be WP-kenner, kan je de SPF ( soort SCOP) gelijkstellen met COP(A2/W35) -0,7. Volgens die "kenner"  kwam dat uit een studie van het IWT (maar ik heb dat niet terug gevonden in de studie waar de beste man naar verwees).

Hier twijfel ik sterk aan, bij mij klopt het alvast niet voor een L/W warmtepomp. COP(A2/W35) = 3.32, SPF reëel 2018 = 3.21 (en dit met radiatoren).

Vraag de ERP energielabels best op van beide toestellen. Hierin staat een vrij deftig onderbouwde score in functie van de afgiftetemperatuur (vloerverwarming - radiatoren) en de klimaatzone binnen Europa. 

• Op welke temperatuur werkt uw systeem?  
  • En wat is de SCOP-score van uw toestel?
  • Energielabel A++ of A+++ (verwarming W35)?

Die IWT formule kwam uit een studie van 2009-2010... dus relatief oude toestellen. 

Keon zei:
  • Op welke temperatuur werkt uw systeem?  
  • En wat is de SCOP-score van uw toestel?
  • Energielabel A++ of A+++ (verwarming W35)?

Die IWT formule kwam uit een studie van 2009-2010... dus relatief oude toestellen. 

De temperatuur wordt intelligent geregeld door de WP ifv buiten- en binnentemperatuur, 49°C aanvoer bij -10°C.

SCOP = 3.24, eta_s=127, A++ (W 55 middentemperatuur)

SCOP = 4.23, eta_s=166, A++ (W 35 lage temperatuur)

De L/W warmtepompen van nu zijn absoluut niet te vergelijken met die van 2009.

Hoi, hoe gaat het met je warmtepomp?
Wat is je verbruik ongeveer?

bedankt!

Hoi, hoe gaat het met je warmtepomp?
Wat is je verbruik ongeveer?

bedankt!
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de Viessmann.
Eerste volledig jaar 6400kwh elektriciteitsverbruik inclusief warmtepomp.
Helaas gekozen voor de unit zonder actieve cooling. Weet iemand of deze module nog kan bijgeplaatst worden?

Alvast mijn excuses voor het zoveelste warmtepomp topic ;)

Voor onze nieuwbouw zitten we in de beslissingsfase van technieken. We hebben reeds verschillende offertes ontvangen en evenveel uiteenlopende meningen gehoord. We twijfelen vooral over welk systeem we willen. Zeker door de besluiteloosheid en het gebrek aan lange termijn visie van de regering, het wegvallen van de terugdraaiende tellers voor zonnepanelen en het afschakelplan voor elektriciteit. Ik heb reeds enkele offertes voor warmtepomp (Daikin en Mitsubishi) maar ga ook nog offertes opvragen voor een gascondensatie ketel. Mijn EPB man maakt dan een simulatie. Zo kan ik installatie kost, jaarverbruik en invloed op E peil vergelijken. Met warmtepomp en zonnepanelen zouden we onder E20 uitkomen wat ons 5 jaar vrij stelt van KI.

Hoeveel zonnepanelen ifv die E20 heb je moeten leggen nu je een l/w warmtepomp gelegd hebt.
Zie post hierboven: overhitting effectief niet te doen?
Onze architect heeft ons aangeraden om vooral te investeren in isolatie om de warmtebehoefte zo laag mogelijk te houden. We zitten met 14cm PUR in de muur en met 20cm PUR op het plat dak. Er komt 3 dubbel glas en we mikken op een luchtdichtheid onder 2.Het ontwerp vinden we perfect (esthetisch en functioneel) maar kon beter op vlak van compactheid. We zitten met 11% glas en een hellend terrein waardoor een groot deel van het huis zich boven een kruipkelder bevindt. We investeren in een screen voor 1 groot raam op de zuidkant. Er zijn voorzieningen voor een zonneluifel op het oosten. De slaapkamers zijn voorzien van rolluiken. Voorlopige oververhitting is berekend op 2200Kh.

We zijn zelf voorstander van overal vloerverwarming met extra wandverwarming op de badkamer. De meeste installateurs zijn akkoord voor vloerverwarming op gelijkvloers en badkamer maar stellen airco units voor op de slaapkamers. Bijverwarming zou enkel minimaal nodig zijn voor studerende kinderen. Kennissen, architect, installateurs, EPB wijzen ons allemaal op de noodzaak van airco in hedendaagse nieuwbouw woningen ondanks onze inspanningen om de warmte buiten te houden. De meerkost van airco ten opzichte van vloerverwarming in de slaapkamers zit rond de 3000 euro en vinden we best te overwegen. Maar wat met jaarlijkse energiekost? Airco later bijplaatsen voor koeling gaat ons nog duurder uitkomen natuurlijk.

Mijn voorkeur voor L/W gaat uit naar het nieuwe vloermodel van Daikin Altherma 3 met geïntegreerde boiler van 230L. Blijkbaar zeer goede theoretische waardes en enkele mensen die ik ken zijn er zeer tevreden van? Gunstig voor EPB gezien de interne boiler en redelijk compact om in de berging te plaatsen. Ik heb reeds 2 offertes voor dit type en beiden hebben ze een andere verliesberekening (1,4 kW verschil!) en een ander voorstel van toestel. De ene stelt een toestel voor met elektrische weerstand, de andere zonder elektrische weerstand. De elektrische weerstand geeft mij een gevoel van 'zekerheid', telt niet zo zwaar meer door voor EPB in 2018 maar zal mijn jaarverbruik de hoogte injagen?
We willen kiezen voor een prijs-kwaliteit systeem dat zeer rendabel en efficiënt werkt met het oog op een zo laag mogelijk jaarlijks energiefactuur. De ontelbare uiteenlopende meningen en de onduidelijkheid in het energie landschap maken de keuze voor (toch reeds degelijk geïnformeerde) leken als wij zeer moeilijk :)

Iemand ervaringen en tips?

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Wij hebben 2 jaar geleden ook goed geïsoleerd en luchtdicht gebouwd, met de nodige aandacht voor oververhitting. We hebben heel weinig glasoppervlak.

we hebben er toch voor gekozen voor 3 airco modules te plaatsen op de slaapkamers en hebben er nog geen minuut spijt van gehad, omdat we allemaal niet of moeilijk kunnen slapen in temperaturen boven 20gr. En in de winter was het voor onze studenten inderdaad ideaal om een extra bijverwarming te hebben met direct resultaat.

wij verwarmen ook met de daikin altherma + ond warmwater. Wij hebben 3500 W (14 panelen) zonnepanelen liggen, en hebben een jaarlijks verbruik (te betalen) van een 1500kwh. 80 euro per maand.
3500+1500 = 5000 kWh totaalverbruik, klopt? Hoeveel hiervan schat je gaat naar WP+SWW+KOELING? Dit lijkt me in elk geval weinig (hoe groot is jouw woning?).
Ik zou het op geen ander manier willen gedaan hebben indien ik het kom herdoen...

Wij hebben 2 jaar geleden ook goed geïsoleerd en luchtdicht gebouwd, met de nodige aandacht voor oververhitting. We hebben heel weinig glasoppervlak.

we hebben er toch voor gekozen voor 3 airco modules te plaatsen op de slaapkamers en hebben er nog geen minuut spijt van gehad, omdat we allemaal niet of moeilijk kunnen slapen in temperaturen boven 20gr. En in de winter was het voor onze studenten inderdaad ideaal om een extra bijverwarming te hebben met direct resultaat.

wij verwarmen ook met de daikin altherma + ond warmwater. Wij hebben 3500 W (14 panelen) zonnepanelen liggen, en hebben een jaarlijks verbruik (te betalen) van een 1500kwh. 80 euro per maand.
3500+1500 = 5000 kWh totaalverbruik, klopt? Hoeveel hiervan schat je gaat naar WP+SWW+KOELING? Dit lijkt me in elk geval weinig (hoe groot is jouw woning?).
Ik zou anderen hun situatie niet altijd spiegelen aan die van jou. Manier van wonen, huis met veel of weinig glas, ....
Als ik even naar Jan zijn berichten jijk, schrijft hij elders dat hij 4000kwh opbrengst heeft en een verbruik van 2500kwh, dus 6500Kwh jaarverbruik.
Wat idd een mooi getal is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan