L/W warmtepomp Daikin Altherma 3

Lid geworden
12 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Alvast mijn excuses voor het zoveelste warmtepomp topic ;)

Voor onze nieuwbouw zitten we in de beslissingsfase van technieken. We hebben reeds verschillende offertes ontvangen en evenveel uiteenlopende meningen gehoord. We twijfelen vooral over welk systeem we willen. Zeker door de besluiteloosheid en het gebrek aan lange termijn visie van de regering, het wegvallen van de terugdraaiende tellers voor zonnepanelen en het afschakelplan voor elektriciteit. Ik heb reeds enkele offertes voor warmtepomp (Daikin en Mitsubishi) maar ga ook nog offertes opvragen voor een gascondensatie ketel. Mijn EPB man maakt dan een simulatie. Zo kan ik installatie kost, jaarverbruik en invloed op E peil vergelijken. Met warmtepomp en zonnepanelen zouden we onder E20 uitkomen wat ons 5 jaar vrij stelt van KI. 

Onze architect heeft ons aangeraden om vooral te investeren in isolatie om de warmtebehoefte zo laag mogelijk te houden. We zitten met 14cm PUR in de muur en met 20cm PUR op het plat dak. Er komt 3 dubbel glas en we mikken op een luchtdichtheid onder 2.Het ontwerp vinden we perfect (esthetisch en functioneel) maar kon beter op vlak van compactheid. We zitten met 11% glas en een hellend terrein waardoor een groot deel van het huis zich boven een kruipkelder bevindt. We investeren in een screen voor 1 groot raam op de zuidkant. Er zijn voorzieningen voor een zonneluifel op het oosten. De slaapkamers zijn voorzien van rolluiken. Voorlopige oververhitting is berekend op 2200Kh.

We zijn zelf voorstander van overal vloerverwarming met extra wandverwarming op de badkamer. De meeste installateurs zijn akkoord voor vloerverwarming op gelijkvloers en badkamer maar stellen airco units voor op de slaapkamers. Bijverwarming zou enkel minimaal nodig zijn voor studerende kinderen. Kennissen, architect, installateurs, EPB wijzen ons allemaal op de noodzaak van airco in hedendaagse nieuwbouw woningen ondanks onze inspanningen om de warmte buiten te houden. De meerkost van airco ten opzichte van vloerverwarming in de slaapkamers zit rond de 3000 euro en vinden we best te overwegen. Maar wat met jaarlijkse energiekost? Airco later bijplaatsen voor koeling gaat ons nog duurder uitkomen natuurlijk. 

Mijn voorkeur voor L/W gaat uit naar het nieuwe vloermodel van Daikin Altherma 3 met geïntegreerde boiler van 230L. Blijkbaar zeer goede theoretische waardes en enkele mensen die ik ken zijn er zeer tevreden van? Gunstig voor EPB gezien de interne boiler en redelijk compact om in de berging te plaatsen.  Ik heb reeds 2 offertes voor dit type en beiden hebben ze een andere verliesberekening (1,4 kW verschil!) en een ander voorstel van toestel. De ene stelt een toestel voor met elektrische weerstand, de andere zonder elektrische weerstand.  De elektrische weerstand geeft mij een gevoel van 'zekerheid', telt niet zo zwaar meer door voor EPB in 2018 maar zal mijn jaarverbruik de hoogte injagen?

We willen kiezen voor een prijs-kwaliteit systeem dat zeer rendabel en efficiënt werkt met het oog op een zo laag mogelijk jaarlijks energiefactuur. De ontelbare uiteenlopende meningen en de onduidelijkheid in het energie landschap maken de keuze voor (toch reeds degelijk geïnformeerde) leken als wij zeer moeilijk :)

Iemand ervaringen en tips? 

Bedankt!

Niemand? Waar zitten de experts en ervaringsdeskundigen? 

Airco is niet nodig en pure luxe, zal ook E-punten kosten

goed ontwerp en zonnewering is nodig

je basis met veel isolatie is OK

maar luchtdichtheid 2 is heel triest voor een nieuwbouw, met een paar € en een beetje aandacht, zorgvuldige uitvoering moet je 0,5 kunnen halen

naast verwarming, goede keuze vloer en wand verwarming, lage temp, 

heb je ook ook ventilatie nodig, daar lees ik niets van

ook groot misverstand over PV, als je deze nu legt, zal teller wel terugdraaien, het gaat over installaties na 2019 die andere regels krijgen.

en voor paar duizend € krijg je nog altijd veel E-punten minder en vooral gratis stroom!

Bedankt voor je reactie.

Het wordt een ventilatie unit type D. Vasco of Zehnder.

Luchtdichtheid onder 2 moeten we halen om aan ons S-peil te raken. Hoe lager hoe beter natuurlijk. We voorzien reeds luchtdichtheidsfolies rond ramen en deuren, hoewel daar blijkbaar veel discussie rond is? We zitten ook met rolluik kasten die lichtdicht afgewerkt moeten worden. 

Tommelein geeft 15 jaar zekerheid van terugdraaiende teller indien installatie vóór 1 januari 2021. Echter is hij niet alleen bevoegd (VREG) en komt nu stilaan boven dat hij deze belofte misschien niet gaat kunnen waarmaken. Dan zijn vele particulieren die op dit moment zonnepanelen kiezen zwaar gezien en zal de terugverdientijd aanzienlijk verslechteren. Ik heb momenteel 0 vertrouwen in het energie beleid van de regering, alsook in de 'nieuwe gunstige regeling' voor zonnepanelen vanaf 2021. Jammer genoeg moet ik NU beslissen waar ik naartoe wil met verwarming en PV panelen. 

stefan zei:
Airco is niet nodig

Dat vind ik dus ook. In een hedendaagse nieuwbouw hoort dat gewoon niet meer thuis. Als dat nodig is om de oververhitting onder de drempelwaarde te krijgen, heeft iemand in de ontwerpfase zijn/haar werk niet gedaan.

Infreno zei:
Dan zijn vele particulieren die op dit moment zonnepanelen kiezen zwaar gezien en zal de terugverdientijd aanzienlijk verslechteren. Ik heb momenteel 0 vertrouwen in het energie beleid van de regering, alsook in de 'nieuwe gunstige regeling' voor zonnepanelen vanaf 2021. Jammer genoeg moet ik NU beslissen waar ik naartoe wil met verwarming en PV panelen. 

Wij zitten in hetzelfde schuitje. Ik heb alles wat verwarming en energieopwekking "on hold" gezet bij de verschillende aanbieders, maar ik vrees dat er tegen de tijd dat we definitief moeten beslissen nog steeds geen duidelijkheid zal zijn. 

Woubeir zei:
stefan zei:
Airco is niet nodig

Dat vind ik dus ook. In een hedendaagse nieuwbouw hoort dat gewoon niet meer thuis. Als dat nodig is om de oververhitting onder de drempelwaarde te krijgen, heeft iemand in de ontwerpfase zijn/haar werk niet gedaan.

Nochtans... Ik heb daar recent interessante ideeën omtrent gelezen. Daar pleitte men vóór een zeker vorm van oververhitting. Immers, koeling is dan nodig wanneer er het meeste zonne-energie beschikbaar is, verwarming wanneer het minste. Door het gebouw zodanig op te vatten dat in de winter de meeste zonnewinsten kunnen gemaakt worden en in de zomer dan als gevolg te moeten gaan koelen, komt men zelfs tot een energie-efficiënter model (je moet in de winter namelijk minder tekorten uit het net gaan halen en in de zomer minder overschotten op het net gaan steken). 

leiepisser schreef:

Nochtans... Ik heb daar recent interessante ideeën omtrent gelezen. Daar pleitte men vóór een zeker vorm van oververhitting. Immers, koeling is dan nodig wanneer er het meeste zonne-energie beschikbaar is, verwarming wanneer het minste. Door het gebouw zodanig op te vatten dat in de winter de meeste zonnewinsten kunnen gemaakt worden en in de zomer dan als gevolg te moeten gaan koelen, komt men zelfs tot een energie-efficiënter model (je moet in de winter namelijk minder tekorten uit het net gaan halen en in de zomer minder overschotten op het net gaan steken). 

OK. En hoe zit het dan met de case dat het gebouw zodanig ontworpen en gebouwd is dat in de winter inderdaad de hoogst mogelijke zonnewinsten kunnen gemaakt worden en dat er in de zomer nog altijd niet gekoeld moet worden ? Zijn die ideeën wetenschappelijk onderbouwd ?

leiepisser schreef:

bij ons maximaal in de winter

maar toch alles eraan gedaan om oververhitting in zomer te vermijden:

- zonnewering aan buitenzijde

- oversteek op het zuiden

- planten, bomen aan zuidkant "voor" groot raam

- ...

Woubeir schreef:

OK. En hoe zit het dan met de case dat het gebouw zodanig ontworpen en gebouwd is dat in de winter inderdaad de hoogst mogelijke zonnewinsten kunnen gemaakt worden en dat er in de zomer nog altijd niet gekoeld moet worden ? Zijn die ideeën wetenschappelijk onderbouwd ?

Die "case" zou het theoretisch ideaal zijn, maar in de praktijk vaak niet of moeilijk haalbaar (locatie, oriëntatie , budget,...).  Bovendien heb je de klimaats- en weersomstandigheden niet in de hand. Het punt is dat - in tegenstelling tot het huidige model van o.a. E-peil-berekening - voorkeur gegeven wordt aan koeling i.p.v. verwarming bij gebruik van zonne-energie, omdat koeling vereist is wanneer er een overschot is aan zonne-energie, terwijl verwarming net nodig is bij een tekort. 

leiepisser zei:

Die "case" zou het theoretisch ideaal zijn, maar in de praktijk vaak niet of moeilijk haalbaar (locatie, oriëntatie , budget,...).  Bovendien heb je de klimaats- en weersomstandigheden niet in de hand. Het punt is dat - in tegenstelling tot het huidige model van o.a. E-peil-berekening - voorkeur gegeven wordt aan koeling i.p.v. verwarming bij gebruik van zonne-energie, omdat koeling vereist is wanneer er een overschot is aan zonne-energie, terwijl verwarming net nodig is bij een tekort. 

Interessant. Dus graag de tekst van dat onderzoek of een link daarnaar ?

Woubeir schreef: 

Interessant. Dus graag de tekst van dat onderzoek of een link daarnaar ?

Ik zal u het adres van mijn huisdokter geven. Met wat geluk ligt het magazine nog in de wachtzaal. Daarna kun je hem zeggen dat je ziek wordt van de gedachte dat er ook nog andere denkpistes en oplossingen zijn .

bij Gert LN werd gisteren ook nog eens vermeld dat TEVEEL isoleren gevaarlijk is, en direct 3 - 4 mensen aan het ja-knikken :-O

leiepisser zei:

Ik zal u het adres van mijn huisdokter geven. Met wat geluk ligt het magazine nog in de wachtzaal. Daarna kun je hem zeggen dat je ziek wordt van de gedachte dat er ook nog andere denkpistes en oplossingen zijn .

Ik word helemaal niet ziek van dat idee. En, natuurlijk kunnen nieuwe ideeën steek houden. Dat is zelf fundamenteel naar evolutie toe. Maar even fundamenteel is dat je nieuwe ideeën kritisch bekijkt. Dus als iemand met een wetenschappelijke achtergrond, doe ik dat dan ook. Als die ideeën goed zijn onderbouwd, neem ik ze mee. Ik neem ze wel niet klakkeloos over. Dat vind ik dan weer wetenschappelijk onwaardig.

Iemand toch ervaring met airco (bijverwarmen en koelen) op de slaapkamers? Jaarverbruik binnen de perken?
We verliezen in totaal 5 E-punten als we voor airco kiezen. 

Iemand ervaring met het rendement van een vloermodel Daikin Altherma 3? Toestel dimensioneren om alles te dekken tot -12°C of kleiner toestel nemen met een kleine weerstand? 

Waar zit de_mario die over dit topic steeds bruikbare info weet te geven? 

Infreno zei:
Iemand ervaring met het rendement van een vloermodel Daikin Altherma 3? Toestel dimensioneren om alles te dekken tot -12°C of kleiner toestel nemen met een kleine weerstand? 

Geen ervaring met de Altherma 3, want nog niets besteld. We hadden wel een offerte van dat toestel (8 kW split unit met ingebouwde boiler van 230 liter, en met elektrische hulpweerstand, geen mogelijkheid tot koelen). Volgens onze EPB-verslaggever had de weerstand weinig invloed op het E-peil, zolang de installatie correct gedimensioneerd is.  

Nog ervaringen met de Daikin Altherma 3 ondertussen? 

Excuses, kom niet zo frequent meer kijken dan vroeger :)

Een toestel selecteren om op compressor tot -12 te dekken is gewoonweg vragen om miserie.

Er zijn er voldoende die dat doen, en er zijn ook voldoende ontevreden klanten (een warmtepomp gaat niet lang mee, een warmtepomp verbruikt toch veel, ...)

Een goede selectie van een lucht/water toestel zal tot ongeveer -5 kunnen dekken.

Als je dat aanhoud zal je zien dat je elektrische weerstand zo goed als nooit aanspringr. Dit zijn gemiddelde temperaturen over 24h waarbij -5 niet voorkomt (althans niet bij ons in het centrum van het land).

Plaats je een woning in de ardennen dan moet je uiteraard andere getallen hanteren.

Vooral voor dossiers aanvraag 2018 heeft de weerstand (EINDELIJK) geen negatieve invloed meer en telt enkel het ErP label.

Wees dan ook niet bang om een correct toestel te selecteren!

Excuses aanvaard!

Blijkbaar is het voor de installateurs ook moeilijk om de correcte warmtepomp te selecteren. Ik heb er 3 over de vloer gehad (2 zijn niet komen opdagen) die elk een ander warmteverlies hebben berekend en op basis daarvan een andere pomp hebben voorgesteld. 

Heb je goeie ervaringen met het integrated model van 8kW met boiler 230L? 

Wat met de extra optie voor koeling? Daar zullen we op afgestraft worden maar krijg je het daar in de praktijk effectief 3-4 graden mee koeler zonder teveel negatieve effecten?

Het 8kW toestel is een goede keuze.

Koeling kan op zich toch niet zoveel verschil meer uithalen in het epb dossier?

Toets eens af wat de effectieve gevolgen zijn. Valt meestal heel goed mee hoor!

Heel veel klanten beklagen zich dat ze het niet hebben genomen.

In mijn eigen woning is het amper doenbaar in de zomer zonder. Deze zomer zou de hell geweest zijn zonder.

Ok. Ik heb het snel warm, maar onze woning heeft weinig last van exteren opwarming, en dan nog (12cm spouw, 3v glas, 44cm mw in het dak en oversteken +80cm).

Wij hebben 2 jaar geleden ook goed geïsoleerd en luchtdicht gebouwd, met de nodige aandacht voor oververhitting. We hebben heel weinig glasoppervlak.

we hebben er toch voor gekozen voor 3 airco modules te plaatsen op de slaapkamers en hebben er nog geen minuut spijt van gehad, omdat we allemaal niet of moeilijk kunnen slapen in temperaturen boven 20gr. En in de winter was het voor onze studenten inderdaad ideaal om een extra bijverwarming te hebben met direct  resultaat.

wij verwarmen ook met de daikin altherma + ond warmwater. Wij hebben 3500 W (14 panelen) zonnepanelen liggen, en hebben een jaarlijks verbruik (te betalen) van een 1500kwh. 80 euro per maand. 

Ik zou het op geen ander manier willen gedaan hebben indien ik het kom herdoen...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan