• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kwartdraaitrap in kelder: verschil in aantredes?

Lid geworden
12 mrt 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
In de kelder van onze nieuwbouw is zopas een betonnen prefabtrap geplaatst. Het is een kwartdraaitrap met 15 tredes, waarvan zes verdreven tredes in de draai. De aantrede op de rechte tredes is 24 cm (gemeten op de looplijn, 35 cm van de buitenkant van de trap). In de draai, op tredes 4, 5 en 6, is de aantrede een stuk kleiner: op tredes 5 en 6 zelfs minder dan 20 cm, dus een verschil van 4 à 5 cm t.o.v de aantrede op de rechte tredes. Naar mijn gevoel is dit niet veilig, maar volgens de uitvoerder is dit een gebruikelijke manier van werken. Iemand met ervaring in trappen die hier iets over kan zeggen?IMG_0261_cropped.jpg

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Is ook afhankelijk van je hoogte en dus optrede en aantal treden. Zelf koos ik voor 4 treden in de kwartdraai bovenaan mijn keldertrap. Dan heb je wel de moeilijkheid dat je bekisting van de middenste trede pal in de hoek komt. Dat is wat lastiger bekisten (zeker bij een z-trap). Het valt me op dat architecten dat (4 treden in de kwartdraai) ook zo vaak tekenen op hun plan. Terwijl de schrijnwerkers die ik ken dan weer eerder 5 treden tekenen in de kwartdraai. Zij kiezen eerder voor het gemak om een bekisting/stootbord in de hoek te vermijden.

Persoonlijk … ik vond 5 tredes al niet zo veilig, laat staan 6. Ik ben dus voor 4 gegaan.
Een aantrede van 20 vind ik ook niet echt comfortabel, zeker indien geen z-trap.
De volwaardige aantrede van 24cm zou theoretisch geen probleem mogen zijn, maar ik vind het toch ook maar op het nippertje.

Die rechte trede helemaal bovenaan ... is dat waar de kelderdeur komt? Zelf, gaf ik ook de voorkeur om van die allereerste trede (gelijk met vloer van gelijkvloers dus) al onmiddellijk een verdreven trede te maken. Daardoor 'val' je niet onmiddellijk reeds naar beneden bij het door de kelderdeur te stappen.

PS: Ik ben een amateur, helemaal geen pro. Ik heb twee kwartdraai trappen bekist en in beton gegoten in mijn huidig huis.
Waarvan er eentje een te kleine aantrede (24cm z-trap) heeft naar mijn gevoel (en toch OK is volgens de magische trapformule). Ik heb een vrij gemiddelde schoenmaat 43-44. En ik heb onlangs vier trappen (waarvan slechts 1 rechte, andere 3 zijn ook kwartdraai) bekist en in beton gegoten in mijn huis in aanbouw.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
12 mrt 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
De rechte trede helemaal bovenaan had eigenlijk bovenop een muur moeten komen, maar de muur is in laatste instantie uit de plannen geschrapt. Dat is blijkbaar niet doorgegeven aan de trappenbouwer. De kelderdeur zit niet onmiddellijk aan die rechte trede, tussen die trede en de deur zit nog een soort van bordes op dezelfde hoogte als de trede, inderdaad om te vermijden dat je achter de kelderdeur onmiddellijk naar beneden valt.

Het probleem met de trap is dat er een behoorlijk hoogteverschil moet worden overbrugd (294 cm) op een afstand van 335 cm, dus een heel comfortabele trap ga je daar waarschijnlijk niet in krijgen. En dan wordt het inderdaad schipperen tussen aantal tredes, optredes en aantredes. Maar ik denk dat ik liever een wat hoger optrede zou hebben, zodat de aantrede ten minste overal even lang wordt. Ik heb vandaag wat zitten kijken bij het tooltje op www.zhitov.ru. Daar kan je wel geen verdreven tredes in toepassen, voor zover ik zie.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Niet specifiek voor een draaitrap maar in het algemeen, heb ik ook al de keuze moeten maken tussen
- minder tredes (normale aantrede maar hoge optrede)
- meer tredes (normale optrede maar korte aantrede)

Ik heb voorafgaand her en der veel trappen eerst "blind uitgetest" op comfort (zowel oplopen als, nog belangrijker, snel aflopen) en daarna opgemeten.

Voor mij is de conclusie heel duidelijk: de optie met voldoende aantrede! Ook al vallen optrede en stapgrootte buiten de limieten van de norm.

Zelf daarna een houten rechte steektrap gemaakt (43° uit mijn hoofd) met voldoende aantrede. Optrede en stapgrootte ruim buiten de norm. Nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb schoenmaat 44 en vrouw met schoenmaat 39 is er ook blij mee.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Even voor de duidelijkheid : optrede en aantrede staan in verhouding met elkaar en wordt uitgedrukt in de formule 2xde optrede +1maal de aantrede = 64 ( buiten, voor binnen durven die snoodaarts werken met 62 en soms zelfs 61 in totaal )
Maar dit is voor RECHTE TRAPPEN

Bij verdreven trappen wordt die formule toegepast op de looplijn die mensen nemen op die trap .
Formule 1/3 van de buitenkant van de trap , 2/3 van de spil.

Conclusie : op de looplijn bij een verdreven trap is 2 maal de hoogte van de optrede plus 1 maal de diepte van de aantrede gelijk aan 61 of 62 of 64 .

Je looplijn ligt op 35 cm uit de buitenkant , je trap moet dus 105 breed meten op de aanzet en op het bordes.

Je hebt een aantrede van 24 cm dan leert de formule dat je optrede vertrekken van eindresultaat (61) 18.5 cm hoog moet zijn.

Maar je geeft nergens door wat de optrede of hoogte van je traptredes zijn !!!

Enkel als we deze informatie hebben : hoogte optrede en breedte van trap bij aanzet , kan er iets zinnings gezegd worden.

Hier kun je even thuis worden in de trappenbasis

Lid geworden
12 mrt 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
De trap is 90 cm breed. Ik heb de looplijn op 35 cm van de buitenkant genomen op basis van wat in TVN198 van het WTCB staat.
"bij spiltrappen, draaitrappen en spil-steektrappen ligt de looplijn op minstens 0,4 m en hoogstens 0,6 m van de binnenkant van de leuningzone of van de spil. Bijkomende voorwaarde is echter dat de looplijn zich op minstens 0,35 m van de buitenranden van de treden bevindt. Bij trappen die smaller zijn dan 0,75 m ligt de looplijn in het midden."
De optredes zijn inderdaad 183 mm. en dat is helemaal prima. En volgens de formule klopt dat. Ik begrijp ook dat de optrede hoger wordt als je de aantrede gaat verlengen. Maar ik geef precies de voorkeur aan een wat langere aantrede en een hogere optrede. Wat ik vooral verraderlijk vind is dat de aantredes in de draai korter en verschillend van lengte zijn.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Je kan inderdaad gerust de optrede verhogen richting de 19 cm, mocht dat nodig blijken.
Het WTCB spreek in TV198 uit 1995 van een optrede van maximaal 18,0 cm.
Maar mensen zijn de dag van vandaag ook wat groter dan vroeger, dus je mag dat wel met een korreltje zout nemen.
Ik ben niet groot en vind een trap met een optrede van 19 cm helemaal niet onaangenaam.
De trap in m'n bijgebouw heeft trouwens een optrede van 19,0 cm.
Maar goed, 18,3cm is ook een prima optrede. Ik begrijp je volkomen dat de aantrede van de verdreven treden wat minimaal is.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
correctie : als de optrede hoger wordt , wordt de aantrede kleiner

Lid geworden
12 mrt 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
correctie : als de optrede hoger wordt , wordt de aantrede kleiner
Excuus voor de verwarring, ik heb me niet helemaal correct uitgedrukt. Ik bedoelde: als je een trede minder in de trap steekt, wordt de optrede hoger, maar de aantrede dus ook langer.

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
43
Punten
18
In de kelder van onze nieuwbouw is zopas een betonnen prefabtrap geplaatst. Het is een kwartdraaitrap met 15 tredes, waarvan zes verdreven tredes in de draai. De aantrede op de rechte tredes is 24 cm (gemeten op de looplijn, 35 cm van de buitenkant van de trap). In de draai, op tredes 4, 5 en 6, is de aantrede een stuk kleiner: op tredes 5 en 6 zelfs minder dan 20 cm, dus een verschil van 4 à 5 cm t.o.v de aantrede op de rechte tredes. Naar mijn gevoel is dit niet veilig, maar volgens de uitvoerder is dit een gebruikelijke manier van werken. Iemand met ervaring in trappen die hier iets over kan zeggen?

Als dit voor de aannemer een gebruikelijke manier van werken is, hoop ik van harte dat hij enkel eengezinswoningen doet.

Alle andere gebouwen moeten voldoen aan de brandnorm en die stelt dat:
- aantrede overal minstens 20 cm is
- optrede maximaal 18 cm is
- helling max. 75%
- verdreven tredes mogen (niet bij hoogbouw) maar moeten op de looplijn 24 cm aantrede hebben.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Mij lijkt het gewoon dat deze trap verkeerd gemaakt/berekend is. De verdreven treden zijn niet juist verdeeld om overal dezelfde aantredes te hebben.

Bij een échte kwartslagtrap zijn de tredes verdreven tot bijna beneden, om overal een maximale aantrede op de looplijn te hebben. Maar dat is een vergeten kunst (en wellicht niet zo simpel om in beton te bekisten, is voor houten trappen)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan