Kwaliteit brandstof

Lid geworden
5 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
willem_anneleen wrote:
Mayx wrote:
ik wacht hier ng steeds op een wetenschappelijk gestaafde verklaring

Dat van die additieven, tot daar toe, maar meer kilometers rijden met een ander merk :?: :?: :?:

(hebben diegene die dat beweren hun testen ook onder gelijke omstandigheden uitgevoerd ?)

w

Ik moet zeggen dat dit van die km's wel degelijk zo is. Mijn ventje mocht van JET naar TOTAL en het aantal kilometers dat hij kon doen met een tank ging beduidend omhoog.

Greetz,

Nickie

Lid geworden
24 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
willem_anneleen wrote:
Dat van die additieven, tot daar toe, maar meer kilometers rijden met een ander merk :?: :?: :?:

Absoluut. De calorische waarde van brandstof hangt af van de densiteit.

Voor bvb diesel is er een verschil in densiteit afhangelijk van waar de diesel komt.

Dit komt omdat alle raffinaderijen (voor Belgie dan de Esso en Total raffinaderij) niet dezelfde soorten ruwe aardolie gebruiken en het raffinage process zelf ook verschillend is.

Hoe hoger de densiteit, hoe meer kilometers ge gaat doen.

De additieven hebben uiteraard ook een invloed op verbranding en energie efficientie.

jimmyke wrote:
Voor de vliegtuigen in Zaventem te tanken , ligt er een rechtstreekse pijplijn van antwerpen naar de luchthaven, op de luchthaven wordt deze fuel verdeelt door , esso, bp, texaco.... ze tanken die allemaal van de pijplijn.

Een waarheid als een bus. Komt praktisch allemaal van Total via de Nato pijplijn tussen Antwerpen en Zaventem.

Lid geworden
13 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik werk bij een "kleiner tankstation", dus niet van Texaco, Esso of dergelijke maar een plaatselijke keten.

Ik zal niet ontkennen dat er stations zijn die mindere kwaliteit aanbieden, maar alle kleine stations die niet tot de grote merken behoren over dezelfde kam scheren begin ik wel beu te worden !

We hebben de laatste 20 jaar ook al een paar keer meegemaakt dat hier klanten aankomen met de vraag of wij hun garage-factuur betalen omdat hun garagist gezegd heeft dat de kosten te wijten zijn aan slecht getankt produkt.

We hebben steeds de stalen (op onze kosten) laten ontleden door een (onafhankelijk) labo, en élke keer was het produkt prima !

Wat stellen wij nu voor als er zo iemand komt :

het staal mag ontleed worden door een (onafhankelijk) labo, en als blijkt dat het produkt inderdaad niet volgens de normen is, betalen wij (uiteraard) de schade terug ! (daar hebben we nl een verzekering voor)

Maar als blijkt dat het produkt prima is, betaalt de garage de labokosten (toch steeds enkele duizenden belgische franken).

Raar maar waar : nog geen énkele garagist heeft gevraagd om het te laten ontleden !!! Na die vraag van ons zal het ineens wel aan iets anders liggen ...

Het is voor ons als kleine keten enorm frustrerend om op te boksen tegen die vooroordelen, als je weet dat om de haverklap (en ik bedoel niet 5x per jaar he, veel vaker) wij inspectie krijgen van het ministerie van economische zaken die dan stalen nemen in onze stations, en de produkten onderzoeken.

Enkele jaren terug hebben wij hiervoor 1x een negatief resultaat gekregen (de fout bleek toen bij de raffinaderij , één van die grote namen dus, te liggen waar wij ons produkt afhalen)

Ook tankcontroles, pompcontroles, temperatuur , ... alles wat je u kan voorstellen, geloof me vrij dat wij constant gecontroleerd worden !

Ik wil maar zeggen, garagisten zullen vaak "slecht produkt" aanhalen om het niet meer te moeten herstellen in garantie (die ervaring hebben wij tenminste).

En zoals gezegd, door één of andere fout of zo , kan het àltijd dat er op een bepaald moment slecht produkt in onze stations terecht komt, maar dan kan dit sowieso wetenschappelijk bewezen worden, en nemen wij ook onze verantwoordelijkheid!

Dus aub, niet de kleineren als de duivel zien en de groten als God ...

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
'k Heb lange tijd in het buitenland gewerkt, wekelijks 500 km heen en 500km terug. In Belgie tankte ik europetrol, was net om de hoek en goedkoper. In Duitsland had je enkel grote merken, dus tankte ik Total of Texaco. Na een paar keer op en af gereden te hebben zag ik al snel dat het verbruik een stuk lager lag. Om uit te sluiten dat het met de rijrichting te maken had, je rijdt natuurlijk naar een hoger gelegen gebied, ook hier dan maar eens Total getankt. En het lag dus wel degelijk aan de brandstof.

Een kennis had een nieuwe wagen, eerste tankbeurt in een europetrol station en een km verder panne. Pomp vervuild en defect.

Je mag inderdaad niet alle merken over dezelfde kam scheren voor wat betreft de kwaliteit van de brandstof. Maar één ding is zeker, de grote merken gebruiken additieven die zowel de prestatie als het verbruik verbeteren.

Lid geworden
22 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
'k Heb lange tijd in het buitenland gewerkt, wekelijks 500 km heen en 500km terug. In Belgie tankte ik europetrol, was net om de hoek en goedkoper. In Duitsland had je enkel grote merken, dus tankte ik Total of Texaco. Na een paar keer op en af gereden te hebben zag ik al snel dat het verbruik een stuk lager lag. Om uit te sluiten dat het met de rijrichting te maken had, je rijdt natuurlijk naar een hoger gelegen gebied, ook hier dan maar eens Total getankt. En het lag dus wel degelijk aan de brandstof.

Een kennis had een nieuwe wagen, eerste tankbeurt in een europetrol station en een km verder panne. Pomp vervuild en defect.

Je mag inderdaad niet alle merken over dezelfde kam scheren voor wat betreft de kwaliteit van de brandstof. Maar één ding is zeker, de grote merken gebruiken additieven die zowel de prestatie als het verbruik verbeteren.

Ik deel de mening van Sfen ... uit ondervinding.

Bovenaan