Kwaliteit brandstof

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ze hebben mij altijd wijsgemaakt dat die goedkope (onbekende) tankstations meestal lichtjes vuilere brandstof aanbieden. Het onderste uit de tanker waar eventueel vuil en bezinksel kan in zitten kan door die firma's lichtjes goedkoper aangekocht worden waardoor ze hun prijs scherper kunnen maken.

Grotere bedrijven als Shell etc. doen dit niet.

Klopt die uitleg feitelijk? Of is dat dikke zever? Ik heb al wel mensen gekend die na een jaar of vijf motor-problemen kregen en waarvan de garagist zei dat het door goedkoop te tanken was. Maar of dat nu waar is ...

Ik vroeg het me maar af omdat wij altijd Shell tanken. Maar er zijn er goedkopere natuurlijk.

Lid geworden
22 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb altijd gehoord dat het heel goed mogelijk is dat Jet en Esso bvb uit hetzelfde vat komen?

Wie weet ook een fabeltje?

Nu wij tanken altijd bij het goedkoopste (meestal Makro) en nog nooit problemen mee gehad

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Delphine wrote:
Ik heb altijd gehoord dat het heel goed mogelijk is dat Jet en Esso bvb uit hetzelfde vat komen?

Wie weet ook een fabeltje?

Dat zou op zich kunnen. Ik weet dat bepaalde keten (niet Q8 ) zijn brandstof ook van Q8 haalt. Op zich is daar niets mis mee. Je zou eens moeten weten hoeveel "witte producten" uit dezelfde fabrieken als "grote merken" komen... Gewoon andere rol verpakking op en blijven draaien ...

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat Jet en Esso hetzelfde is, zou best kunnen. Jet heeft bij mij toch imago van goede kwaliteit.

Hier in de buurt is wel een Oeral-station dat problemen had met een ondergrondse tank waar grondwater bij de brandstof gesijpeld was. Foute boel... Heb geen ervaring met Oeral, maar door dit voorval en omdat die stations er soms onverzorgd bijliggen heb ik toch soms m'n twijfels bij dat merk.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu ik er aan denk. Ik heb nog meegewerkt aan een installatie voor Q8. En daar werden de smeerolie enz voor Texaco ook gemaakt.

Jaja, Koeweit en Texas, 1 pot nat :wink: .

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
der zit verschil in additieven die zorgen voor een schonere en betere verbranging die je bij de grote merken wel gaat vinden en bij de kleintjes dan weer niet.

Diesel is diesel zeggen ze, mr de motoren zijn voorzien voor een cetaangehalte van 45.

'k heb eens bij'n kleintje in de buurt getankt (omdat dat't enige was da'k tegenkwam voor'k aan de autostrade was en geen tijd te verliezen had) en'k mocht toch sneller weer gaan tanken dan gewoonlijk.

wat soms ook opvalt: 't metaal aan't tankpistool wordt normaliter koud als je aan het tanken bent. ook al is't buiten 30°. Bij kleintjes is dit niet steeds het geval (pa tankte vroeger bij de goedkoopsten die'm tegenkwam).

Diesel een beetje opwarmen zorgt er voor dat diesel hard uitzet (en dus meer liters)

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het met mijn garagist hierover gehad. Hij heeft mij stellig afgeraden bij die goedkopere tankstations te tanken.

Af en toe toch gedaan en toen kreeg ik toch geen problemen zeker... Wat bleek? Er had zich heel veel vuil op de injectoren gezet. Bij dure brandstofmerken heb je dat niet. De goedkopere doen het met de onderste laag van de tanks (met ook het bezonken gedeelte).

Maar ook met duurdere merken kan het mislopen. Diezelfde garagist had verschillende klanten die problemen hadden met de motor omdat ze bij Total gingen tanken. En die gebruiken voor een stuk biodiesel, maar blijkbaar staat dat procede nog niet op punt.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
de benzine en diesel komen allen uit eenzelfde vat(de rafinaderij) bij wijze van spreken, echter het zijn de aditieven die men er achteraf aan toevoegd die het verschil maken, sommigen doen er gewoon geen in (makro, de boevers, enz...) dit is vervuilend en voor moderne diesels op lange term,ijn nefast.

@Mpieter : smeermiddelen juist van 't zelfde, je hebt de basisolie, en de aditieven, die maken het verschil

en zo is het in iedere sector, de witte producten komen misschien uit dezelfde fabriek maar dat wil nog neit zeggen dat wat er uit die fabriek komt allemaal hetzelfde is, hoe de mensen daar blijven intrappen is me toch een raadsel.

Lid geworden
3 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Of anderzijds hoe de mensen er blijven intrappen dat producten die duurder zijn per definitie beter zijn is óók een raadsel. Zo is stabilac en witte producten melk net hetzelfde, maar er zal wel verschil van prijs op zitten.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
rombaft wrote:
en zo is het in iedere sector, de witte producten komen misschien uit dezelfde fabriek maar dat wil nog neit zeggen dat wat er uit die fabriek komt allemaal hetzelfde is, hoe de mensen daar blijven intrappen is me toch een raadsel.
Er zal SOMS een verschil zitten ivm additieven of extra kwaliteitscontroles. Maar veel (zeker niet allemaal!) witte producten zijn op vlak van kwaliteit gelijkwaardig aan de duurdere merken.

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
matthiasvk wrote:
Of anderzijds hoe de mensen er blijven intrappen dat producten die duurder zijn per definitie beter zijn is óók een raadsel.

Vandaar mijn vraag eigenlijk. Ben je wel goed bezig als je aan pomp x duurder tankt met het idee dat je motor minder problemen zal krijgen op lange termijn, of maakt het allemaal geen fluit uit.

Lid geworden
24 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vriend werkt in garage (volkswagen/audi) en is toch ook niet zo zot aan de goedkopere/witte producten om te tanken. Maar waarom dat is, weet ik eigenlijk niet... (hij heeft het mij ongetwijfeld al uitgelegd, zoals hij al de ganse werking van een motor heeft uiteengezet, maar dat is het ene oor in en het andere oor uit hoor bij mij over zo'n onderwerp :oops: ).

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Waarderingsscore
2
Punten
18
m pieter wrote:
Er zal SOMS een verschil zitten ivm additieven of extra kwaliteitscontroles. Maar veel (zeker niet allemaal!) witte producten zijn op vlak van kwaliteit gelijkwaardig aan de duurdere merken.

witte producten zijn in geen geval gelijk aan de merkproducten.

Heb nog enkele jaren vakantiejob gedaan in een salamibedrijf.

En daar gaan inderdaad merkproducten buiten maar evengoed salami voor den aldi.

En in die van den aldi wordt er veeeeel meer brol gegooid...

kwaliteitscontroles daarentegen, das bij elk product gelijk. Het moet eetbaar blijven en daar wordt op gecontroleerd of het nu voor den aldi is of voor delhaize.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is niet alleen de oorsprong van de brandstof die van belang is. Zoals eerder al gezegd komen de meeste allemaal uit dezelfde tanken, en waarschijnlijk zullen de duurder merken eerst bediend worden en de bovenste laag afnemen.

Wat minstens even belangrijk is, is het tussentijds reinigen van de opslagtanks aan de stations. De uitbaters van grote merken moeten verplicht strikte procedures volgen voor het reinigen.

En dan zijn er nog de additieven...

Lid geworden
15 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat ze allemaal uit dezelfde tanks komen is toch ook een fabeltje hoor!

Bijna elk groot merk heeft zijn eigen installaties hier in België.

Total Fina, Q8, Texaco, ... Shell is van oorsprong Nederlands, dus die zullen daar wel zitten.

Jet zal veranderd worden naar Lukoil. Waar die zitten weet ik niet. Ik tank persoonlijk meestal bij Shell. Omdat die de goedkoopste is bij ons in het dorp, en omdat ik met Shell meer kilometers kan doen op een tank dan met een ander merk. (raar maar echt waar!!!)

Gr, Koen

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koen6500 wrote:
Dat ze allemaal uit dezelfde tanks komen is toch ook een fabeltje hoor!

Bijna elk groot merk heeft zijn eigen installaties hier in België.

Total Fina, Q8, Texaco, ... Shell is van oorsprong Nederlands, dus die zullen daar wel zitten.

Jet zal veranderd worden naar Lukoil. Waar die zitten weet ik niet. Ik tank persoonlijk meestal bij Shell. Omdat die de goedkoopste is bij ons in het dorp, en omdat ik met Shell meer kilometers kan doen op een tank dan met een ander merk. (raar maar echt waar!!!)

Gr, Koen
ze kunnen uit verschillend tanks komen

maar ze komen waarschijnlijk allemaal uit dezelfde put

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koen6500 wrote:
en omdat ik met Shell meer kilometers kan doen op een tank dan met een ander merk. (raar maar echt waar!!!)

Gr, Koen

Same here. Met Shell diesel (v-power) doen we zo'n 100km meer dan met gewone diesel van Shell. Van een ander merk hebben we nog nooit geprobeerd.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
rombaft wrote:

jongens, dat moet een grap zijn zeker ??

PS : ik heb ongeveer 5 jaar gewerkt voor texaco in het motorenlabo waar brandstofpaketten (met verschillende aditieven) getest waren, nu werk ik voornamelijk voor marine toepassingen naar smeermiddelen toe, het is niet het basisproduct dat een rol speelt maar de aditieven. De verschillen zijn niet enorm maar EXTREEM groot.

Een ander voorbeeld is een melkfabriek, 1 camion rijdt rond, haalt melk op bij de boeren, dumpt ze in de fabriek en uit de fabriek komt hun merk + wit product, alles hetzelfde dus :roll:

1 die camion heeft tussenschotten

2 de melk van de boeren wordt per boer appart opgeslagen in de camion of per type melk (directe analyse) en zelfde verhaal in de fabriek.

De beste melk is hun merk, de minder melk het wit product.

Een ander heel mooi voorbeeld is vlees.

komt uit eenzelfde fabriek, watergehalte bij vlees voor bepaalde supermakrte bedraagt 20-40% , voor keurslagers minder dan 10%. bizar toch ? en al eens een hamburgertje gebakken uit de carefour ? als je chance hebt schiet er nog de helft van over en heb je je pan maar 1 keer meoten afgieten :lol: .

fietsen, van't zelfde laken een broek, kaders komen uit eenzelfde fabriek uit india of iets dergelijks, voor trek bv is het wel een ander carbon dan voor een of andere blanco kader die toch uit eenzelfde fabriek komt

enz.........

Lid geworden
5 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kijk eens wat test-aankoop hierover te zeggen heeft :roll:

Octa+ wordt door hen aangeraden -> goedkoop en kwalitatief even goed dan bvb Shell, Texaco, Total of noem maar op :wink:

Ben als klein ventje met m'n brommerke ooit eens gaan tanken bij Texaco en een dag later stond ik de gum uit m'n carburator te prutsen -> nu gij weer :)

Lid geworden
2 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik rij met een citroen C2 Diesel.

Hij is maar 4 jaar en heb al 1 injector mogen laten vervangen en de andere 3 laten reiningen. Gewoon door bij goedkope tankstations te gaan tanken.

Citroen beveelt Total aan. Maar Q8, shell, Texaco, Jet was ook goed.

Vooral geen witte produkten tanken was de boodschap. Jammer dat men dat niet vertelde wanneer ik mijn auto kocht.

Het grapje heeft mij rond de 1000 euro gekost en ik was mijn auto enkele dagen kwijt ( gelukkkig kreeg ik een vervangwagen ).

Enkele maanden terug heb ik mijn vlotter in mijn tank ook mogen laten vervangen. Ze werkte niet meer, ook een gevolg van die vuile diesel.

Dat kostte mij ook weeral rond de 300 euro.

Bij bij is het nu alleen nog maar tanken bij "erkende" stations.

Bovenaan