• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kunstgras op dakterras. 2 problemen...

Lid geworden
21 jul 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi!

wij hebben vorig jaar nieuw kunstgras gelegd op ons terras op het plat dak.
Hier lagen al reeds verouderde vlonderplanken op. De vlonderplanken liggen zo een 30cm hoger dan de roofing. (Het terras is geplaatst door de vorige eigenaars.)
Nu zijn natuurlijk die planken bijna allemaal volledig rot en trap je er zelfs op plekken gewoon doorheen.
Hoog tijd voor vervanging dus!
Welke materialen/oplossingen gebruiken we dan best? Het zou toch heel erg waterdoorlatend moeten zijn. Uitzicht maakt niets uit. Er komt toch zoiezo terug kunstgras op.

En dan is er nog ons 2e probleem en dat is dat het gras (4cm) volledig plat ligt. Inzanden kunnen/mogen we niet veronderstel ik. Is er nog een andere manier om het mooi recht te krijgen of hebben we gewoon een foute koop gedaan?

Ik hoop op jullie raad…

Alvast erg bedankt!

groetjes,
Jasmien

Foute aankoop.
Kunstgras wordt aanzien als VERHARDING en niet als organisch materiaal.
Je hebt dit geplaatst op een houten terras waardoor dit hout volledig afgesloten werd van luchtcirculatie en zon. Regenwater droogte daardoor minder rap op en bleef hangen in het hout wat leidde tot schimmel, bacteriën en rotting.

Breek alles uit en begin opnieuw.
Voor kunstgras op een dak kan je dit rechtstreeks leggen op de roofing MAAR je moet op 2 zaken letten : een beschermdoek van cc 1 cm dikte eronder of je trapt gaten in je roofing EN een drainagemat voor een vlotte afvoer van het hemelwater.

Het plat liggen van de grassprietjes is ... slecht onderhoud. Je moet zo'n plastiek gras regelmatig stofzuigen en borstelen ( eigenlijk meer werk aan dan een echte gazon )

Indien je dit onderhoud niet regelmatig wil doen is het misschien beter om te gaan naar een alternatief dat misschien duurder is in aankoop maar dat veel langer meegaat dan een jaar en waar je niet elke week moet stofzuigen of moet borstelen en nee met een gewone miele of dyson lukt dan niet, je neemt best een bouwstofzuiger dat ook water kan verwerken.
Alternatief, neem terug een houten terras. Maar dan met een houtsoort afkomstig van hardhout : Je hebt hierin mogelijkheden zat van inlands hardhout tot en met tropisch hardhout. De manier en de werkwijze van leggen is wel van belang voor een goede en langdurig gebruik EN opletten als een verkoper begint over antislipplanken !! Antislip in hout bestaat NIET , Ze liegen.
Die ribbels in een plank moeten langs onder liggen en niet langs boven.
Die ribbels dienen om het schotelen van de plank tegen te gaan ( hol bol staan)
die ribbels bovenaan is gegarandeerd valpartijen en uitschuiven.

En een mooi terras met enkele planten in strakke potten en een lounge zal veel mooier en rustiger tonen dan nen hoop plastiekraffels.

Zoals hierboven al gezegd, dat kunstgras op houten beplanking was een grote blunder. De beste manier om hout zo snel mogelijk rot te krijgen.
Ik snap zelf hoegenaamd het voordeel niet van kunstgras op een te belopen dakterras maar als je dat om één of andere reden persé wilt doorzetten dan zijn er wel een boel mogelijkheden. In ieder geval moet je de gehele houten construktie dan al zeker afbreken, zowel de planken als de onderliggende balkjes.
Vooraleer je vervolgens een nieuwe ondergrond voor het kunstgras gaat maken, moet je 100 procent zekerheid hebben over de kwaliteit van de dakbedekking want hoe je het ook oplost, het zou zonde zijn dat je dit weer moet afbreken omdat bijvoorbeeld binnen 5 jaar het dak ergens begint te lekken.
Systemen waar ik nu aan denk; Tegels op tegeldragers met daarop de kunstgrasmatten of een beplanking en onderliggende balkjes in kunststof zoals bijvoorbeeld Govadek wat gemaakt is van gerecupereerd plastiekafval.
Een beetje dom eigenlijk want beide systemen zijn bedoeld als eindafwerking en behoeven geen overbodige bedekking met wat dan ook.
Verzint nog maar eens goed eer ge begint ;)

Kunstgras kan best erg warm worden als dit rechtstreeks lang in de zon ligt....ik heb dat ook ondervonden.
Op gewone zomerdagen (21° ) valt het nog mee , eens warmer zal het gras héél warm worden....
Alternatief : een echt houten terras , zoals reeds aangeraden .
Tip : kijk eerst het dak goed na voor je dit terug "bedekt" met een nieuw terras , indien nodig dus eerst je dak renoveren en dan pas denken aan een nieuw terras......misschien gelijk isoleren ??
Over hoeveel m2 gaat het , valt misschien nog goed mee om te overwegen dus.

zou je op zo'n plak dak geen groendak kunnen maken, met een "gezellig" zithoekje er bij? Ik weet niet precies hoeveel zo iets weegt natuurlijk, maar ik heb het eerlijk gezegd niet zo voor plastiek gras...

zou je op zo'n plak dak geen groendak kunnen maken, met een "gezellig" zithoekje er bij? Ik weet niet precies hoeveel zo iets weegt natuurlijk, maar ik heb het eerlijk gezegd niet zo voor plastiek gras...
Tuurlijk kan dat ,
Ik doe dat dus -- en Nadine ook.
En Nadine heeft daar zelfs haar specialiteit van gemaakt.
Ik minder, ik sta liever op de grond of ergens duikel ik wel in een gracht of zwemvijver. Minder gevaarlijk dan van een dak te vallen.
Alhoewel we gaan er nu 2 dakterrassen , eigenlijk groentedaken aanpakken in borgerhout.
Lekker, hopelijk gaan ze die platte peterselie en sumak zetten. Zalig bij vis op de bbq .

Een groendak met gras is een semi-intensief dak en weegt rond tussen de 150 en 200kg/m² (verzadigd). De kans dat het dak sterk genoeg is is klein, maar niet onbestaand. Dit is wel op voorwaarde dat bij ontwerp het dakterras al voorzien was want anders kan je het vergeten.

Een semi - int. groendak met grassen is niet hetzelfde als gras om af te maaien, te belopen, op te zitten. Gemaaid gras heeft min. 30cm daktuinsubstraat nodig , dat is +200kg/m². Groen, om te gebruiken met max. 200kg/m² kan, door bv. looptijm, loopkamille, stekelnootje, loopmunt.. te gebruiken. Om enkel naar te kijken kan een lichtgewicht Sedumdak van, verzadigd, 40 à 45 kg/m². Nazicht 1x jaar is veel minder dan meermaals/jaar met de stofzuiger. Het hoeft geen probleem te zijn als een dak, bij het ontwerp, niet werd voorzien op een groen- en/of waterdak. Recent een project uitgevoerd op een woning uit 1928. Bovenkant woning werd aangepast naar een toegelaten belasting van 1500kg/m². Prijs/m² afgewerkte dakstructuur + opbouw daktuin (dus klaar om aan te planten), kwam overeen met de prijs/m² bouwgrond, zonder grondbewerking (dus nog niet klaar om aan te planten). Een tuin, op de begane grond is meestal onbewerkte bouwgrond, vandaar de vergelijking. Extra voordeel op een dak, veel minder last van luidruchtige buren.

wat hem ik gezegd !!??

Dag iedereen,

Ik volg dit graag nog verder op. Zelf zit ik met een nog niet afgewerkt plat dak (2x8m epdm bedekking) die ik binnenkort graag had afgewerkt. De dakconstructie is niet expliciet voorzien voor een groen dak, al twijfel ik er niet aan dat het dak de last wel zou kunnen dragen (zelf dakdekker geweest en houtskeletbouw gedaan. ik heb dus de een vrij stevige opbouw voorzien) vandaar dat ik aan het overwegen was af te werken met grassen met (eventueel) een klein deel houten terras als zithoek en een mooie houten balustrade. verdere info zeker betreffende de opbouw of mogelijkheden zouden erg gewaardeerd zijn.

Extra voordeel op een dak, veel minder last van luidruchtige buren.
Volgens mijn ervaring net omgekeerd, én jij wordt zelf de luidruchtige buur voor iedereen rond jou omdat jouw eigen lawaai veel verder draagt als je hoog zit en er weinig hindernissen zijn.

Je moet ook opletten qua vergunning. Je mag niet zomaar op ieder plat dak een dakterras maken omdat je zo inkijk kan creëren bij je buren. Dus op voorhand zeker goed afspreken met je buren zodat daar later geen ruzie over komt.

Op voorhand goed afspreken en (kort) op papier zetten, dateren, ondertekenen. Het is niet omdat deze buren akkoord zijn, dat ev volgende dat ook zijn. Zelf inschatten of het kan, zelf aanleggen kan. Om te laten uitvoeren, zal u een document,/mail nodig hebben dat draagkracht vermeld. ik ken geen uitvoerder die zonder start.

Bedankt voor de tips, in ons geval hadden we het dakterras al in onze bouwaanvraag geplaatst dus dat zit wel snor denk ik ;)
indien mogelijk had ik het graag zelf geplaatst, steek graag de handen uit mouwen en lijkt me een tof nieuw project.
Ik heb intussen enkele doorsnedes en technische fiches gelezen. Het enige wat ik nog niet zo goed snap is de samenstelling van het substraat. Is dit iets dat je zelf kan samenstellen? Ik las al iets van lavameel met turf en dergelijke. Of toch beter de voorgemaakte van de grote spelers? kan je deze apart kopen?
Welk gras leg je dan? of stel je de gras/kruiden combo voor om iets lichter te maken?

Ga je dan met je zelftrekkend grasmachien naar boven sleuren om op dat plat dak je gras af te rijden ????
:Fietser op zijn bek::Fietser op zijn bek::Fietser op zijn bek:
Gras, gazon is nu een van de weinige doodse saaiste tuinelementen en dat ga jij op je dak leggen .
Zoek in de groep van sedumsoorten of rotsplanten.
Dan ga je niet elke week je een breuk heffen aan die grasmachine.
Substraat is afhankelijk van de beplanting die je kiest.
Ik zet geen palmbomen in de ijsvlaktes van antartica.

Dag Luk

Zoals steeds bedankt voor je input, ik snap je punt gras is inderdaad heel saai. Sedumdaken heb ik bekeken en wordt het afgeraden om over te wandelen. Ook heb ik deze nog niet in het echt gezien. Geen idee hoe die aanvoelen als je er met je bloten voeten oploopt, gazon ken ik wel vandaar dat ik naar het oude gekende grijp. Sowieso doe ik nog wat verder onderzoek eventueel een paar huisbezoeken voor ik definitief beslis.

Aan het maaien heb ik ook gedacht vandaar de vraag welke grassen er eventueel gebruikt worden, ik veronderstel traag groeiend en wanneer het te lang word kan ik er eventueel met de zeis over of met de robot, als die er ooit komt, die zijn wat minder lomp en zwaar om te verhuizen. ook al weet ik dat je er geen fan van bent ;)

Verdere feedback, ervaringen, tips and tricks zijn zeker welkom!

Op sedum kan je ook niet lopen.
Gras .... tja voor te maaien kun je dan best koeien houden want gras is nu eenmaal een plantje dat je echt om de zoveel tijd kort moet zetten of je krijgt wildgras enzo .
Maar waarom geen loopkamille ? Geurt, zeker als je erover loopt, blijft laag en klein, weinig veeleisend. 1 nadeel, om één of andere rede kan dat ineens voor de helft afsterven en dan het jaar daarop terug groeien . Weet nog altijd niet hoe het komt.
Er zijn nog andere bodembedekkende planten waar je over kan lopen zonder pas op, letop, aaai oeeps sorry
maar dan moet ik effe voor zoeken.

Tik in Rotsplanten , beloopbaar, droge grond, zonnig

Dak, gras en schapen, dat kan wel !!! (.. aards paradijs ligt op een dak in ’t Stad … en er wonen schapen)

Staat er een dakterras, daktuin of een groendak in de bouwaanvraag? Dat geeft een indicatie van de draagkracht van het dak. Om gras te leggen is minstens 30 cm intensief daktuinsubstraat nodig. Verzadigd 300kg zonder het gras zonder waterberging van de opbouw. Samenstelling van het substraat is de laatste 35 jaar niet erg veranderd. Enkel de herkomst van de grondstoffen verandert als er op een andere plaats wordt gegraven. Een nieuw soort substraat uitvinden door allerlei te mengen geeft geen besparing. Na een, meestal korte, periode loopt het mis. Dan dient alles verwijderd, hersteld en terug opgebouwd. Substraat kan bv geleverd in o.a. zakjes van 20l, big bags, los gestort, met blaassilo. Om gewicht te besparen is er ook lichtgewicht substraat. Niet leverbaar in zakjes. Het hangt ervan af hoe dikwijls het blote voeten gevoel gewenst is. Is dat dagelijks, wekelijks, … Behalve de bovenstaande plantjes looptijm, loopmunt … zijn er o.a. kussentjesmos (halfschaduw), slaapkamergeluk, enz…..Deze plantjes hebben minimum 20cm intensief substraat nodig. Zeisen en afvoeren is ok. Een robot gebruiken is kosten zoeken. Net als op de begane grond vervilt hetgeen hij afrijdt. Verticuteren in een daktuin is onmogelijk zonder de machine/hark te vernielen.

Het dak is enkel voorzien als zijnde dakterras, de constructie is niet specifiek voorzien voor eventueel een zwaar groen dak. De voorkeur gaat dus naar een lichte opbouw. Het is echter geen te groot oppervlak en, zoals reeds aangehaald, ik twijfel er niet aan dat het dak wel wat kan dragen. Het voorzien gebruik zou wekelijks zijn, vooral in de zomer dan.
Bedankt voor de alternatieven, ik zal deze even opzoeken en dan zie ik nog wel wat of hoe. Ik weet alvast bij wie ik moet zijn voor eventuele vragen. ;)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan