Kruisverband prijs?

Lid geworden
15 mei 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik heb een prijsofferte gekregen voor mijn huis

Ik zou het in een beerse klinker in kruisverband laten metselen. Maar de prijs de ik van

mijn aannemer gekregen heb is 140€/m² en voor halfsteensverband 95€/m².

Is dit een normale prijs of moet ik achter een andere aannemer zoeken?

Groeten jef

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom zou je in hemelsnaam nog in kruisverband laten metsen?

Lid geworden
29 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
vb renovatie van een oude hoeve of aanbouw?

knessel

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
91
Punten
48
mijn kameraad heeft ook kruisverband, maar dat waren gewone stenen met een verdoken voeg in ©©n van de lange kanten. Wordt gewoon doorgemetst, ©©n laag met de verdoken vroeg niet zichtbaar en ©©n laag met de verdoken voeg wel zichtbaar. Zo krijg je zichtbaar kruisverband, terwijl je gewoon kan doormetsen. Steen zal iets duurder zijn, werk blijft hetzelfde.

Voorbeeld: http://www.nelissen.be/catalogus/?v=2&l ... d=13&id=45

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn huis wordt opgetrokken met zo een steen met schijnvoeg. Heel mooi maar als ik gisteren mijn 5 metsers hoorde vloeken... vrij moeilijk om het plaatje van schijnverband te doen kloppen.

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
Mijn huis wordt opgetrokken met zo een steen met schijnvoeg. Heel mooi maar als ik gisteren mijn 5 metsers hoorde vloeken... vrij moeilijk om het plaatje van schijnverband te doen kloppen.

Waarom laat je in hemelsnaam nog metsen in kruisverband?

knessel

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
91
Punten
48
:lol: :lol: :lol:

Lid geworden
5 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
lodewijk wrote:
acl wrote:

Fake kruisverband is nog erger :roll:

Prijs is gerechtvaardigd: 50% van uw stenen moeten door midden geknipt/gezaagd worden.

Is dus meer werk...

Je kan ook eens prijs vragen voor wildverband, zal iets goedkoper zijn.

Lid geworden
24 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
aannemers van villa bouw doen dit nog bijna dagelijks, om maar voorbeeld te geven domus aurea... vlassak verhulst ook regelmatig

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
lodewijk wrote:
acl wrote:

:D

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
lodewijk wrote:
acl wrote:

Heb ik geschreven dat ik laat metsen in kruisverband? :roll: Ik laat mijn huis niet metsen in kruisverband. Ik denk dat je is moet nakijken wat kruisverband nu eigenlijk is.

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
lodewijk wrote:
acl wrote:

Heb ik geschreven dat ik laat metsen in kruisverband? :roll: Ik laat mijn huis niet metsen in kruisverband. Ik denk dat je is moet nakijken wat kruisverband nu eigenlijk is.

Waarschijnlijk heb ik iets misbegrepen dan,maar waarom mets je dan met stenen met een schijnvoeg.

En ik weet zeker wat kruisverband is ,heb mijn woning zelf in kruisverband gemetst.

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
lodewijk wrote:
Waarschijnlijk heb ik iets misbegrepen dan,maar waarom mets je dan met stenen met een schijnvoeg.

En ik weet zeker wat kruisverband is ,heb mijn woning zelf in kruisverband gemetst.

Quote:
Waaromp stenen met schijnvoeg?
Omdat ik dat persoonlijk heel mooi vind. De optiek van het de oude vlaamse kruisverband vind ik persoonlijk prachtig.

En achter deze mooie optiek gaat moderne bouwtechniek schuil. (dikke recticel islotieplaten, stevig gefundeerde snelbouw erachter die de eigenlijke constructie draagt). De gevelsteen is er bijna puur voor de sier.

Iets wat je met echt authentiek kruisverband metsen niet hebt. Bij echt kruisverband metsen leg je eigenlijk 2 lagen stenen. (je legt een steen op strek-kop-strek enz en de volgende laag terug op kop-strek-kop-enz. Je legt dan in feite 2 lagen bakstenen. Dus veel meer stenen per vierkante meter kwijt. En dan nog heb je een dikke muur maar nog niets spouwruimte waar je je isolatie kwijt kan. Dus kan je eigenlijk nog niet veel met die muur want je moet er dan toch nog een zetten om een spouw te creeren. Totaal in inefficient.

Vandaar dat ik metsen in 2011 in echt kruisverband niet nuttig meer vind maar 'imitatie' wel mooi vind door stenen met een schijnvoeg te gebruiken ofwel 1 steen in strek te zetten en al om de steen een halve steen. Maar dat isd an weer arbeids intensiever dus duurder...

Thats wy :wink:

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zijn momenteel zelf ook in 'fake' kruisverband aan het metsen (beers klompje van Floren), met dus in twee geknipte strekken om de koppenlaag te doen. Extra gevelstenen heb je zo niet echt nodig, maar er kruipt wel een pak meer tijd in. Om een halve steen (kop) te metsen heb je zo goed als evenveel tijd nodig als voor een volle steen, waardoor er dus bijna dubbel zoveel tijd kruipt in de koppenlaag als in de streklaag (dus werkuren x1,5 tov halfsteensverband). Ook moeten je de helft van de stenen nog knippen/slijpen waar ook nog wat tijd in kruipt. Het prijsverschil lijkt me dus 'normaal'.

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dappe wrote:
Zijn momenteel zelf ook in 'fake' kruisverband aan het metsen (beers klompje van Floren), met dus in twee geknipte strekken om de koppenlaag te doen. Extra gevelstenen heb je zo niet echt nodig, maar er kruipt wel een pak meer tijd in. Om een halve steen (kop) te metsen heb je zo goed als evenveel tijd nodig als voor een volle steen, waardoor er dus bijna dubbel zoveel tijd kruipt in de koppenlaag als in de streklaag (dus werkuren x1,5 tov halfsteensverband). Ook moeten je de helft van de stenen nog knippen/slijpen waar ook nog wat tijd in kruipt. Het prijsverschil lijkt me dus 'normaal'.

En nog:

- meer mortel nodig

- igv van recupstenen zijn de kopkanten dikwijls (heeeeel) scheef, dus extra opletten bij het metsen

- kopjes stapelen moeilijk op een stelling en durven er nogal eens snel vanaf vallen

Ik heb ons huis ook in kruisverband gezet. Heb er heel hard op gevloekt, vooral omdat het niet vooruitging. ( Voor mij was de strekkenlaag een moment van relaxatie :D ) Maar de voldoening is er des te meer nu het af is. :wink:

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
acl wrote:
lodewijk wrote:
acl wrote:

Wordt je huis dan gemetst in een schijnkruisverband?

En dat is waarschijnlijk wel waar de meeste mensen hier over praten ,ik denk niet dat er nu nog in authentiek kruisverband gewerkt wordt.

Of per uitzondering bij restauratie van hele oude gebouwen.

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Roan wrote:
- kopjes stapelen moeilijk op een stelling en durven er nogal eens snel vanaf vallen

Wij zijn na een paar dagen begonnen met de kopjes in emmers te doen, wat volgens mij toch iets makkelijker werkt.

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dappe wrote:
Roan wrote:

Wij zijn na een paar dagen begonnen met de kopjes in emmers te doen, wat volgens mij toch iets makkelijker werkt.

En da zeg je nu pas! :lol:

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
lodewijk wrote:
Wordt je huis dan gemetst in een schijnkruisverband?

En dat is waarschijnlijk wel waar de meeste mensen hier over praten ,ik denk niet dat er nu nog in authentiek kruisverband gewerkt wordt.

Of per uitzondering bij restauratie van hele oude gebouwen.

Ons huis is van 1860 maar bij aanbouw/restauratie waren wij ook verplicht muren in kruisverband op te trekken. Mijn vorige huis was van 1905 en was ook in kruisverband gemetst. Zo heel oud hoeven die huizen dus niet te zijn.

Bovenaan