Kruipruimte roest

• Tags isolatie kelder vocht vochtprobleem
  • Lid geworden
    22 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo klussers,

Via deze weg een vraag.

Kruipkelder aan te kopen woning. Jaren 70 geïnspecteerd.

Een aantal foto's, is dit ernstig?
    De kruipruimte is goed te ventileren en dit wordt door de huidige bewoners ook gedaan. De vloer is niet goed geïsoleerd. Je ziet dun piepschuim, meer niet. Ging de kruipruimte in om te kijken of het makkelijk te isoleren is maar zie toch roest.

Kon ook niet zien of dit een kwaaitaalvloer is. Nu schrik ik niet van een beetje roest, maar is dit ernstig?

Ben zelf niet bekend, wat voor kruipruimte is dit?

Bijlagen

• Screenshot_20250522-170412.png
      Screenshot_20250522-170412.png
      750,4 KB · Weergaven: 55
    • Screenshot_20250522-170337.png
      Screenshot_20250522-170337.png
      650 KB · Weergaven: 57
    • Screenshot_20250522-170248.png
      Screenshot_20250522-170248.png
      800,8 KB · Weergaven: 56
    • Screenshot_20250522-170201.png
      Screenshot_20250522-170201.png
      700,2 KB · Weergaven: 59
    • Screenshot_20250522-170209.png
      Screenshot_20250522-170209.png
      603,9 KB · Weergaven: 57
    Gaten door de roest ?
    Ja ? vervangen dan
    Nee ? Stevig afborstelen,a fschuren tot bloot ijzer en terug behandelen met antiroest.
    Kruipruime ventileren

Gaten door de roest ?
    Ja ? vervangen dan
    Nee ? Stevig afborstelen,a fschuren tot bloot ijzer en terug behandelen met antiroest.
    Kruipruime ventileren
    Dank je wel voor de reactie.

Ik krijg van sommigen te horen dat het lijkt op een gerepareerde kwaaitaalvloer.

Kun je uit de foto's opmaken of de muren op de kwaaitaalvloer staan?

Of zijn de ijzeren balken geen onderdeel van kwaaitaal?

Ik upload een filmpje, excuses voor het schokkerige beeld.

Ik denk dat in nederland belgie of timboektoe, roest overal het zelfde effect heeft.
    Of het nu een kwaaitaal voorgespannen betonelement is of een giet beton.
    Je ijzers zijn aan t roesten
    dat zal je moeten aanpakken

Kan ik deze vloer verwijderen?

Of staan de muren ook op de kwaaitaalvloer?

Het gaat om een nog aan te kopen woning. Bouwtekeningen heb ik niet en zijn waarschijnlijk niet meer beschikbaar.

Als deze stalen delen in 50 jaar tijd zo zijn aangetast valt het nogal mee.
    Een kruipruimte is een bijzonder deel van een gebouw. Door de temperatuur van de aarde is die ruimte bijna het hele jaar door het zelfde.
    De warmtestroom gaat daarom het hele jaar dezelfde kant op.
    Hoe hoog is die ruimte.

De ruimte is ongeveer een meter hoor.

Ik weet alleen echt niet wat voor vloer het is. Er zit grotendeels een laag piepschuim tegenaan.
    Op foto 3 is wat beton zichtbaar.

Foto 3 en 4 ijzeren delen. Dit herken ik zelf van geen een soort vloer. Of zou dit later aangebracht zijn als reparatie?

Het huis is gebouwd in de jaren 70 door de vorige eigenaar zelf.

Probeer zo een filmpje te uploaden op YouTube. Die zal ik hier delen.

Iemand een idee wat voor vloer?

In de eerste seconden zie je de opening van de kruipruimte. Bij het beton zie ik daar ook wat bewapening (met roest)

1 minuut 34 zie je beton wat onder het piepschuim zit.

De foto in deze post laat de ijzeren (aluminium ?) balken zien.
    Ik herken zelf geen bekend vloersysteem hierin.

Iemand een idee?! Help.. :)

Bijlagen

• Screenshot_20250522-170209.png
      Screenshot_20250522-170209.png
      603,9 KB · Weergaven: 7
    Ik zie geen problematische roest in de video.
    Met een staalborstel eens goed afschuren en beschermende laag er terug over. Maar zelfs zonder zal die vloer nog heel lang meegaan.

Een kwaitaalvloer komt vooral voor in NL, ben je in NL?
    Ik denk niet dat dit een kwaitaalvloer is, normaal zijn de gewelven hol gebogen aan de onderzijde.

Die I-profielen kunnen wel wat draagkracht hebben, staan daarop toevallig de muren boven? Of liggen daarop de welfsels?
    De kokers die ertussen liggen zijn de klein om iets te ondersteunen. Dat is een 60x30 ofzo?

Omdat er ook een laag EPS op ligt, zouden die ijzeren kokers niet gediend hebben als 'verloren' ondersteuning? In de jaren 70 was staal nogal goedkoop.

De kleine kokers zou ik zowiezo niks aan doen, die kunnen niet dienen voor de stabiliteit. De I-profielen zou ik wel met anti roest behandelen.

Een kwaitaalvloer komt vooral voor in NL, ben je in NL?
    Ik denk niet dat dit een kwaitaalvloer is, normaal zijn de gewelven hol gebogen aan de onderzijde.

Die I-profielen kunnen wel wat draagkracht hebben, staan daarop toevallig de muren boven? Of liggen daarop de welfsels?
    De kokers die ertussen liggen zijn de klein om iets te ondersteunen. Dat is een 60x30 ofzo?

Omdat er ook een laag EPS op ligt, zouden die ijzeren kokers niet gediend hebben als 'verloren' ondersteuning? In de jaren 70 was staal nogal goedkoop.

De kleine kokers zou ik zowiezo niks aan doen, die kunnen niet dienen voor de stabiliteit. De I-profielen zou ik wel met anti roest behandelen.
    De woning bevindt zich net over de grens in België. De vorige eigenaar was Nederlands en heeft de woning zelf gebouwd.

Ik heb niet genoeg informatie om te weten of de buitenmuren op de i profielen staan. Ik denken dat de vloer daarop ligt, de welfsels? Met daarop de gevels.

Vormt dit een probleem wanneer we de vloer ooit zouden willen vervangen? Huidige betonvloer eruit, nieuwe erin storten? Of is dat onmogelijk qua constructie en veiligheid?

Bijlagen

• Screenshot_20250524-105548.png
      Screenshot_20250524-105548.png
      735,3 KB · Weergaven: 5
    Als ik zo je vragen lees ... ?
    Zoude niet beter eens een bezoek plannen met een architect ?
    Je begint met wat roest op een paar ijzeren balkjes en nu zit je te klappen over vloeren uitbreken en na te gaan of er buitenmuren op de vloerplaat staan of op een fundering.

We zijn niet voornemens de vloer te verwijderen als we de woning bezitten.

Maar het is goed te weten of zoiets mogelijk zou kunnen.

Ik wil geen zwevende betonvloer hebben welke niet verwijderd kan worden omdat de muren op de wervels staan.

Het gaat me dus om de theorie, kun je een vloer verwijderen als de muren op de wervels staan.

Dankjewel

als je de vloer niet gaat verwijderen ???
    Waarom maak je er dan druk in?

tijdverlies voor jou en ons
    Alles kan,
    maar zal meer of minder kosten

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan