• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kruipruimte onder water, vochtproblemen

G

Guest

Guest
Wij hebben eind vorig jaar een huis gekocht waarvan achteraf blijkt dat er ongeveer 10 cm water staat in de kruipruimte. Deze kruipruimte is zelf ongeveer 80 cm diep (tot op "den harde"). In het begin dachten we dat dit niet zoveel kwaad kon maar nu we er een tijdje wonen merken we op dat als we niet voortdurend verwarmen, er in de living erboven een muffe geur komt te hangen en de muren vochtig aanvoelen. De vochtigheid stijgt al snel tot meer dan 80-90% (gemeten met een oude hygrometer, weet niet of deze correct is).



Mijn vermoeden van de oorzaak is het water in de kruipruimte. Sommigen zeggen ons dat dit geen kwaad kan, maar het is toch niet normaal dat we zo'n vochtige kamers hebben erboven? Een van de mede-oorzaken is volgens mij dat men in de living chauffagebakken in de grond heeft ingewerkt die dus nog meer contact maken met de vochtige kruipkelder.



Wat ik ook heb gemerkt is dat slechts de helft van de verluchtingsgaten naar de kruipruimte nog open zijn, (slechts 1 aan de voorgeven, en 2 aan de achtergevel zijn nog open, waar het oorspronkelijk 5 waren, 2 van voor(westelijk), 3 van achter (oostelijk))



Wat is de meest efficiente manier om dit aan te pakken?

- Moeten we een watervaste betonlaag gieten in de kruipruimte?

- alle muren in de kruipruimte behandelen met siliconen?

- isolatie aanbrengen aan het plafond van de kruipruimte?



Door te weinig ervaring en vele meningen zijn wij een beetje radeloos, punt is wel dat we hier dringend iets moeten aan doen...



bedankt voor uw tips!
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
hoowtje, deze mensen hebben een huis gekocht en dus neit 'echt' gekozen voor een kruipruimte :wink:



Is het grondwater wat in die ruimte staat? Zo ja, dan wordt het moeilijk daar iets aan te doen, want een dekje giet je niet zomaar in een ruimte van 80 hoog...



Kan je geen verluchting zetten in de kruipruimte? misschien dat dat al een deel helpt voor de hoge vochtigheid
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
't was een algemene opmerking hoor ice, niet tegen deze mensen gericht maar naar iedereen die nu nog precé met zo'n kruipding wilt werken.

Ik ben er nogal tegen.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
hoow wrote:
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen



Moet natuurlijk goed ontworpen zijn. Als het grondwater te hoog staat, grond ophogen en daarop bouwen. In een huis zonder kruipkelder moet je alles slopen eer je kan renoveren, in een huis met kruipkelder kan je bijna alles in de kruipkelder doen zonder dat je overal de vloeren moet opbreken.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
wat nu zeker zou moeten gebeuren

- ventilatie zeker weer open maken

- isolatie aanbrengen onder de vloer anders krijg je in je woning nooit een comfortabel gevoel.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beurt wrote:
hoow wrote:
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen



Moet natuurlijk goed ontworpen zijn. Als het grondwater te hoog staat, grond ophogen en daarop bouwen. In een huis zonder kruipkelder moet je alles slopen eer je kan renoveren, in een huis met kruipkelder kan je bijna alles in de kruipkelder doen zonder dat je overal de vloeren moet opbreken.



En hoeveel mensen gaan effectief gaan verbouwen zonder een andere vloer te leggen???

't is niet alsof je iedere 10 jaar je wc pot eens op een andere plaats gaat zetten eh.
 
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
581
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerst moet je eens onderzoeken of het water er alleen in de winter staat of permanent. Bij tijdelijk water kan je overwegen te pompen en afvoeren op hwa.

- Is de grondwaterstand echt hoog?



Voor een definitieve oplosing moet je overwegen hoeveel hoogte van de kruipruimte je wil opofferen.

Je zou 10 cm zandd kunnen aanbrengen en daar nog eens een 10 cm schuimbeton op. Reken vooor schuimbeton ca. € 10 tot 12 per M2.

Pigion
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
hoow wrote:
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen

Maar problemen met optrekkend vocht zijn toch ook behoorlijk aanwezig op dit Forum. :wink:

*wgb*
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
hoow wrote:
Beurt wrote:
hoow wrote:
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen



Moet natuurlijk goed ontworpen zijn. Als het grondwater te hoog staat, grond ophogen en daarop bouwen. In een huis zonder kruipkelder moet je alles slopen eer je kan renoveren, in een huis met kruipkelder kan je bijna alles in de kruipkelder doen zonder dat je overal de vloeren moet opbreken.



En hoeveel mensen gaan effectief gaan verbouwen zonder een andere vloer te leggen???

't is niet alsof je iedere 10 jaar je wc pot eens op een andere plaats gaat zetten eh.



Ik wil graag nog in het huis kunnen wonen terwijl er verbouwd wordt, maw dan kan je stap voor stap werken. In het geval zonder kruipkelder moet alles tesamen gebeuren.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
fryelectro wrote:
Wij hebben eind vorig jaar een huis gekocht waarvan achteraf blijkt dat er ongeveer 10 cm water staat in de kruipruimte. Deze kruipruimte is zelf ongeveer 80 cm diep (tot op "den harde"). In het begin dachten we dat dit niet zoveel kwaad kon maar nu we er een tijdje wonen merken we op dat als we niet voortdurend verwarmen, er in de living erboven een muffe geur komt te hangen en de muren vochtig aanvoelen. De vochtigheid stijgt al snel tot meer dan 80-90% (gemeten met een oude hygrometer, weet niet of deze correct is).



Mijn vermoeden van de oorzaak is het water in de kruipruimte. Sommigen zeggen ons dat dit geen kwaad kan, maar het is toch niet normaal dat we zo'n vochtige kamers hebben erboven? Een van de mede-oorzaken is volgens mij dat men in de living chauffagebakken in de grond heeft ingewerkt die dus nog meer contact maken met de vochtige kruipkelder.



Wat ik ook heb gemerkt is dat slechts de helft van de verluchtingsgaten naar de kruipruimte nog open zijn, (slechts 1 aan de voorgeven, en 2 aan de achtergevel zijn nog open, waar het oorspronkelijk 5 waren, 2 van voor(westelijk), 3 van achter (oostelijk))



Wat is de meest efficiente manier om dit aan te pakken?

- Moeten we een watervaste betonlaag gieten in de kruipruimte?

- alle muren in de kruipruimte behandelen met siliconen?

- isolatie aanbrengen aan het plafond van de kruipruimte?



Door te weinig ervaring en vele meningen zijn wij een beetje radeloos, punt is wel dat we hier dringend iets moeten aan doen...



bedankt voor uw tips!



voorlopig kan je ook pompje plaatsen (in een putje ?) en water wegpompen via verluchtingsgat of via afvoer die in kelder langskomt



eens droog zal je veel beter zicht hebben waar water vandaan komt
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
642
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
Beurt wrote:
hoow wrote:
en toch zijn er mensen die blijven zweren bij kruipruimtes.

Niets dan miserie met die dingen



Moet natuurlijk goed ontworpen zijn. Als het grondwater te hoog staat, grond ophogen en daarop bouwen. In een huis zonder kruipkelder moet je alles slopen eer je kan renoveren, in een huis met kruipkelder kan je bijna alles in de kruipkelder doen zonder dat je overal de vloeren moet opbreken.



En hoeveel mensen gaan effectief gaan verbouwen zonder een andere vloer te leggen???

't is niet alsof je iedere 10 jaar je wc pot eens op een andere plaats gaat zetten eh.



Is een argument zoals een ander.

Ik heb er een voorzien.



Ik kan in mijn meeste leefruimtes zonder probleem bekabeling netjes ophangen in mijn kruipkelder en contacten bijplaatsen.

De complete afvoer is bij mij bereikbaar in geval van problemen.

Als ik de behoefte voel en geld is er weer kan ik hem extra bijisoleren.

Heb er een wachtbuis liggen van mijn woning naar de garage waar ik nadien gas, water etc kan doorvoeren naar mijn garage.

Gebruik hem om mijn overschat pannen en stenen in te bewaren.



Kruipkelder is 1m hoog en betonnen vloer en een plastiek onder. En is al meer dan 1.5 kurkdroog.

Als die goed uitgevoerd wordt kan je daar veel plezier aan beleven.



Heb hem mij geen seconde beklaagd.
 
G

Guest

Guest
Icecoldkillahh wrote:
hoowtje, deze mensen hebben een huis gekocht en dus neit 'echt' gekozen voor een kruipruimte :wink:



Is het grondwater wat in die ruimte staat? Zo ja, dan wordt het moeilijk daar iets aan te doen, want een dekje giet je niet zomaar in een ruimte van 80 hoog...



Kan je geen verluchting zetten in de kruipruimte? misschien dat dat al een deel helpt voor de hoge vochtigheid



Het lijkt me wel grondwater, ik zou niet weten waar het anders van komt. Waterleidingen lekken niet, en het komt niet uit de spouwmuur of zo... Als het veel regent staat het hoger, dus lijkt me een combinatie van grondwater dat omhoog komt en regenwater dat insijpelt langs de fundering.



Het is er ook heel erg moeilijk om te werken gezien de krappe hoogte en de harde ondergrond.



Wat ik dacht te doen, maar dat is ook veel werk, is om langs het huis tot op de funderingen uit te graven en de fundering te bezetten met een waterdicht product om zo te voorkomen dat er regenwater insijpelt. Eventueel samen met een drainage buis. Heeft iemand daar ervaring mee ?



De verluchting zal ik alvast ook terug openmaken. Het gaat niet in mijn verstand dat de vorige eigenaars dit hebben dichtgemaakt.



Wat stellen jullie voor qua isolatie, is dit dan isolatie tegen het plafond in de kruipkelder, of moet ik mijn livingvloer uitbreken en isolatie in de vloer verwerken?



Dan rest er me enkel nog een goede oplossing te vinden voor het opkomende grondwater ...



Bedankt voor de tips!
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
fryelectro wrote:
Wat ik dacht te doen, maar dat is ook veel werk, is om langs het huis tot op de funderingen uit te graven en de fundering te bezetten met een waterdicht product ...

ZEKER NIET DOEN!!!!!!!

En als je het doet metertje per metertje uitgraven en weer dichtgooien en volledig weer aandammen voor je een ander stuk open legt.



hier op de gemeente was er ook ooit een slimme die ns zn funderingen wou bloot leggen, huis is ingestort door het wegnemen van die tegendruk.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
als er goede verluchting is heeft u geen last volgens mij,bij mijn dochter staat er konstant 1meter water onder geen enkel probleem roostering is kurk droog

verluchting is wel twee meter hoog

zelf heb ik een laag bouw,er staan 6 verluchtings gaten

toen ik in de verluchting bezig was zag ik dat onder de slaapkamer de welfsels gewoon nat waren druppels er op

verluchtings gat gaan kijken vol met zand door de kinderen toen,open gemaakt weken later alles droog

die 5 gaten waren dus niets gekort omdat er geen trek was

men moet er wel voor zorgen dat het echt tegen elkaar kan trekken
 
Lid geworden
2 nov 2012
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe is het intussen met je kruipkeldervochtigheid gesteld?

Heeft de heropening van de verluchting geholpen?

Wij hebben hetzelfde probleem huis op licht afhellende grond (uit 1981) in opgehoogde verkaveling,

vlakbij een beek.

Ik heb er enkele bedenkingen bij:

- Hier betreft het de verluchting van de spouw (4 verticale gleufjes in de buitenmuur)

boven het maaiveld, onder de betonnen vloerplaat: gewoon daardoor de binnenmuur doorboren dan?

- De kruipkelder (200m²) is opgedeeld,

ttz de meeste binnenmuren zijn doorgetrokken in de kruipkelder (ca 1m20 hoog):

Hoewel ik door gaten van de ene kruipruimte in de andere kan, kan ik er niet voor zorgen

dat de verluchtingsgaten tegenover elkaar komen, om de 'trok' te garanderen: is dat echt nodig ?

- Onder de garage hangen druppels, onder de rest van het huis niet:

Het zijn de cv-leidingen (en een beetje de betonnen convectorputten) die de vloerplaat warm houden (nochtans niet echt voelbaar in huis op de vloer),

en dus ook droog houden: als ik in de vrij warme kruipkelder het plafond isoleer + de zijkanten van de putconvectoren,

(vooral voor comfort en besparing) dan krijg ik misschien een nog vochtigere kelder.

- Mijn eerste idee was Kooltherm K10 platen van 7 cm dik tegen het plafond te plakken (met PU).

Men raadt mij dit af omdat condens tussen isoplaat en vloerplaat de betonnen vloerplaat gaat verkruimelen.

De intussen gepensioneerde aannemer raadt mij aan dat plafond te bezetten. Over PU-schuimhad hij geen idee (vanwege recent?)

Ik betwijfel of een halve centimeter bezetting mij veel isolatie gaat opleveren.

- Opspuiten met siliconen wou een expert niet doen (hij had alleen nog maar het huis en het plan gezien),

en bovendien wist hij niet zeker of een PU-firma dit wel zou WILLEN doen.

De firma ISOTRIE uit Drongen stuurde in elk geval zijn kat op onze afspraak.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan