Kraken aluminium rolluiken bij wind

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
In onze (nieuwbouw) woning hebben we op de slaapkamers inbouwrolluiken. Dit zijn elektrische rolluiken met aluminium lamellen. Wanneer er een beetje wind staat (het hoeft echt niet te stormen) maken deze echter redelijk veel geluid, vooral dat op onze slaapkamer. Ik zou het geluid als kraken omschrijven, je ziet het rolluik ook bewegen met de wind.  Het rolluik dat het meeste geluid maakt is ongeveer 2.90m breed en 1.10m hoog. De andere rolluiken zijn smaller, anders georiënteerd en maken volgens mij beduidend minder lawaai (al kan het ook zijn dat dit gewoon harder opvalt in onze slaapkamer)

Aangezien zowel ik als mijn partner geen voorgaande ervaring hebben met rolluiken, vroegen we ons af of het normaal is dat rolluiken zoveel lawaai maken. Het geluid is niet echt bevorderlijk voor onze nachtrust.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.351
Punten
113
burearuimte, speelruimte, richting laminaat: maakt allemaal niks uit. Maar een archiefkast: dat kan duizenden kilo's wegen (maar dan heb je het toch al over veel papier). Indien het over een klein modelletje gaat met beperkte hoeveelheid dossiers: dossierkast tegen de muur plaatsen waarin de liggers zitten zodat het gewicht verdeeld wordt over zo veel mogelijk liggers en zo dicht mogelijk tegen het oplegpunt (puntlast met korte lastarm) ipv in het midden van de kamer, en ook niet langs de rand waar mee de liggers parallel lopen. Dan zit alle last op 1 ligger, en dan nog het verst mogelijk van zijn oplegpunten (puntlast met grote lastarm = zeer grote krachten). Ik ben ooit bij een verzekeringsmaatschappij geweest waar ze het archief wilden plaatsen in een nieuw torengebouw. Er zijn daar verstevigingen aangebracht tot in de kelder en extra poutrels onder de vloer gekomen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.351
Punten
113
he? dit antwoord staat plots in een ander topic?

Bovenaan