Koudebrugonderbreking welfsels

• Tags bouwvergunning carport isolatie warmteverlies
  • Lid geworden
    4 jun 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Een technisch vraagje:

Onze architect heeft in de voorontwerpen een ingewerkte carport, overdekt terras en overhang boven de inrit naar de kelder voorzien. Aangezien het toch wel snel dik 70m2 is, is dat allemaal isoleren en bekleden met trespa een dure grap. Een kennis van mij, die na zijn uren metst, zegt mij dat we de predallen ook gewoon in het zicht kunnen laten, op voorwaarde dat er een koudebrugonderbreking wordt voorzien? CFR isokorf / stabox met wapening en isolatie.

Is dat iets courant? Want we bouwen wel modern dus zichtbare predallen in de oversteken en carport/ overdekt terras het zou zeker niet misstaan… Zijn er nog andere voor- of nadelen?

Ja dat is iets courant. Met je architect die optie niet besproken?

Ja dat is iets courant. Met je architect die optie niet besproken?
    Ik had dat voorgesteld om niet te bekleden, maar ze zei dat ik dan een koudebrug had en het niet ging. Morgen zitten we opnieuw samen, dan ga ik dit toch zeker aanhalen. Isolatie- en bekledingskosten zijn grote bedragen waar ook andere dingen mee gedaan kunnen worden. Bedankt voor de bevestiging!

Vermoed dat dat wel invloed heeft op je EPB als je 't niet isoleert, en dat je ook aan bepaalde eisen moet voldoen?

Dat is weer nen hoogvlieger.:rolleyes: Zoek maar al een goeie aannemer want van den architect zal het hier niet komen.

Vermoed dat dat wel invloed heeft op je EPB als je 't niet isoleert, en dat je ook aan bepaalde eisen moet voldoen?
    Vandaar de Stabox met isolatie natuurlijk, om die onderbreking binnen / buiten te hebben. De epb zal liever anders zien waarschijnlijk, maar die betalen de bouw niet.
    Dat is weer nen hoogvlieger.:rolleyes: Zoek maar al een goeie aannemer want van den architect zal het hier niet komen.
    Ik hou het in het achterhoofd. Ik ga met de voorontwerpen zeker eens naar mijn bevriende metser, zodat die ook wel wat technische feedback kan geven.. Ik heb de indruk dat het geld moet kosten en dat er weinig naar alternatieven wordt gekeken.

Een technisch vraagje:

Onze architect heeft in de voorontwerpen een ingewerkte carport, overdekt terras en overhang boven de inrit naar de kelder voorzien. Aangezien het toch wel snel dik 70m2 is, is dat allemaal isoleren en bekleden met trespa een dure grap. Een kennis van mij, die na zijn uren metst, zegt mij dat we de predallen ook gewoon in het zicht kunnen laten, op voorwaarde dat er een koudebrugonderbreking wordt voorzien? CFR isokorf / stabox met wapening en isolatie.

Is dat iets courant? Want we bouwen wel modern dus zichtbare predallen in de oversteken en carport/ overdekt terras het zou zeker niet misstaan… Zijn er nog andere voor- of nadelen?
    Om een deftig antwoord op uw vraag te geven is het nodig om eerst uw plan te bekijken
    De prédallen moeten immers ook ergens kunnen op dragen.
    Alleen ophangen aan de thermische onderbreking zal niet gaan .

Een technisch vraagje:

Om een deftig antwoord op uw vraag te geven is het nodig om eerst uw plan te bekijken
    Ik heb ze nu niet direct bij de hand, maar zowel overdekt terras, carport als oversteek inrit zijn niet vrijdagend.
    Inrit zijn 2 gevels in 90 graden binnenhoek en tegenover de hoek van de gevel staat een metalen steun op de vrije hoek, carport naast het huis met 2 kolommen op de hoeken en overdekt terras is ook een inham van 2 gevels in 90 graden hoek met op de overliggende hoek een kolom.

Bijlagen

• IMG_0097.jpeg
      IMG_0097.jpeg
      59,5 KB · Weergaven: 24
    Laatst bewerkt:
    Waarom zou dat niet gaan? Dat is daar voor gemaakt. Ze hangen daar vrij hangende toegankelijke terassen in beton aan tot 1.5 meter breed. (Of breder)

Lopen er nog geïsoleerde volumes door op het verdiep
    (boven die uitkragingen?)

Boven de inrit wel, boven terras en carport niet.
    Zorg dat je een goede stabiliteitsingenieur hebt voor alles uit te rekenen.
    Ook vanuit isolatie oogpunt kan het minder straight forward zijn als men denkt, vooral met de geïsoleerde volumes boven uitkragingen.

Boven de inrit wel, boven terras en carport niet.
    Zorg dat je een goede stabiliteitsingenieur hebt voor alles uit te rekenen.
    Ook vanuit isolatie oogpunt kan het minder straight forward zijn als men denkt, vooral met de geïsoleerde volumes boven uitkragingen.
    Inderdaad, een goede stabiliteitsingenieur en een aannemer die ermee bekend is, is een must dan.

Indien er een geïsoleerd volume boven zit, ga je ook rekening moeten houden met een dikker vloerpakket op de verdieping (en dus ook hogere muren, ...), aangezien je voor dat deel alvast de isolatie die je eronder zou hangen, nu in de vloer moet steken. Dit zorgt voor een extra vullaag/chappe/schuimbeton/... in de overige zone. Ook niet gratis natuurlijk. En de predallen ipv. wefsels zullen ook al meerkosten zijn, net als de staboxen zelf. Dus ik betwijfel of je echt veel gaat besparen. Tenzij je dus echt de 'look' van beton wilt.

Kan perfect uitgevoerd worden met thermische onderbreking (icm predal + opstort) type isokorb om koudebruggen te vermijden (leverancier schöck; leviat bijvoorbeeld).

Je stabiliteitsingenieur ontwerpt dit principematig en geeft indien nodig de krachten op zodat de leverancier hiermee zijn rekennota kan opmaken.
    Mogelijks ga je wel ter hoogte inrit ook staalprofielen/betonbalken aan de rand moeten voorzien aangezien hier ook nog verdiep erop komt. Deze moeten dan ook voorzien worden van een thermische onderbreking...

De vraag is natuurlijk of dit allemaal wel goedkoper gaat uitkomen.. bij predallen ga je ook extra bijlegwapening; zwaardere bovennet etc moeten voorzien dan bij welfsels.. natuurlijk hangt dit allemaal af van ontwerp.

bedankt! We gaan het bekijken als we iets verder in de fase van de voorontwerpen zitten. Volgens de architect zal het waarschijnlijk niet goedkoper uitvallen, zeker niet als ge zelf de handen uit de mouwen steekt met isoleren / bekleden.

Wij hebben ook een aangebouwde gemetste carport voorzien in ons ontwerp en de architect zegt ook dat isoleren goedkoper zal zijn dan een thermische onderbreking voorzien.

Wij hebben ook een aangebouwde gemetste carport voorzien in ons ontwerp en de architect zegt ook dat isoleren goedkoper zal zijn dan een thermische onderbreking voorzien.
    Bedankt voor de feedback. Was dat dan ook met bekleding etc mee geraamd?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan