We zijn onze woning intensief energetisch aan het renoveren en hebben hiervoor al een reeks ingrepen recent laten uitvoeren: nieuwe dakisolatie/dakbedekking, ventilatiesysteem D, nieuwe ramen/deuren, ... Binnenkort komt er buitengevelisolatie (14 cm EPS + crépi) maar ik vraag me af in hoeverre ik me zorgen moet maken over een aantal potentiële koudebruggen en hier iets aan moet doen:
Een aantal zaken waar we al wel aan gedacht hebben, zodat hier geen vragen over komen:
- Randen ramen/deuren: Het was onze bedoeling de raamprofielen (en deurprofielen) zo veel mogelijk te laten uitsteken uit de huidige gevel zodat er wat overlap is tussen de raamprofielen en de buitengevelisolatie. Bij het ondertekenen van de offerte ging dit nog om 30 mm uitsteek, na de technische opmeting werd het max. 15 mm, bij de effectieve uitvoering werd het eerder 0-15 mm met wat variatie vanwege oneffenheden in de muur enzovoort ... Aangezien er dus weinig overlap is tussen de zijkanten van de raamprofielen en de isolatie, is het de vraag of we best de isolatie een beetje over de voorkant van het profiel laten komen (max. een 20-tal millimeter). Dit lijkt ons wel wat lelijker (brede rand van het raamprofiel onderaan vs. dunne randen links/recht/boven), is dit effectief een gevaar voor een koudebrug?
Merk op dat er rondom de raamprofielen ook nog een spatie is van 1-2 cm langs de zijkanten/bovenkant tot aan de oude dagkanten (dus de oude gevelsteen) en deze is al grotendeels gevuld met PUR-schuim, dus dit creëert nog een extra barrière (deze spatie is helaas niet volledig gevuld met schuim, de ramenman zei dat dat te veel druk zou zetten op de ramen wanneer het schuim uitzet).
- Ingraven buitengevelisolatie: We hebben helaas geen vloerisolatie en dit zou erg ingrijpend zijn om te leggen (mooie huidige vloer kapotmaken en verhogen) dus nadat ons dak, gevel, ramen/deuren, ... zeer goed geïsoleerd zijn is dit misschien nog een belangrijk verliesoppervlak. Is het de moeite om de buitengevelisolatie verder ondergronds door te trekken, zodat de warmte via de vloer een langer pad moet afleggen ondergronds tot de buitenlucht? Indien ja, hoe diep wordt dit typisch gedaan?
Dit zou wel betekenen dat ons terras moet afgeslepen worden, onze oprit/een stenen paadje openbreken, ... En dit terwijl er sowieso een paar plekken zijn (bv. onder de deurdorpels) waar we geen isolatie kunnen plaatsen ondergronds. De helft van onze vloer is trouwens al indirect geïsoleerd via kelderplafondisolatie (7 cm PIR), maar dit is natuurlijk met koudebruggen doorheen de muren.
- Ontluchtingspijp: Deze hebben we nodig om te zorgen dat de sifon van ons toilet niet leeggezogen wordt, maar hierdoor moet er dus een luchtopening zijn doorheen de gevel, enige tips?
- Andere leidingen: We moeten nog wat wachtbuizen met elektriciteit uit de crépi laten komen voor elektrische rolluiken, lampen, deurbel, ... Best de laatste centimeters van de wachtbuis vullen met PUR-schuim nadat de kabels goed zitten? Anders kan de lucht gewoon circuleren van buiten tot achter de isolatie (de wachtleidingen gaan op onze oude gevel staan).
Een aantal zaken waar we al wel aan gedacht hebben, zodat hier geen vragen over komen:
- De spouw is gevuld om te voorkomen dat de warme lucht (geïsoleerd door de buitengevelisolatie) zou circuleren.
- De nieuwe raamdorpels zullen van aluminium zijn, deze zijn namelijk zo licht dat ze aan het raamprofiel zelf gehangen worden en dus geen rechtstreeks contact zouden moeten maken met de oude buitengevel, inclusief de oude stenen raamdorpels (deze zijn afgeslepen zodat ze niet meer uitsteken t.o.v. de oude gevel), zodat er nog een beetje isolatie kan tussen de oude en nieuw raamdorpels.
- De nieuwe deurdorpels zijn van blauwe steen (ik ken geen niet-stenen alternatief dat sterk genoeg is om op te staan) maar alle deuren hebben een "low step"/Duitse dorpel. Hierdoor overlapt het deurprofiel onderaan slechts gedeeltelijk met de deurdorpel (waar deze immers op staat) en blijft er nog een paar centimeter ruimte over onder de low step voor isolatie toe te voegen, zodat er geen rechtstreeks contact is tussen de stenen dorpels en tegelvloer binnen. De warmte kan natuurlijk nog wel door de oude gevelsteen "langs" de isolatie onder de low-step (of eronder door de chape) maar dit effect is veel kleiner veronderstel ik)
- De aansluiting met het dak is vrij goed geregeld: 2 van de 3 dakranden (halfopen woning) hebben al een grote oversteek, waarbij er zowel isolatie op het oude dak als langs onderen tot het oude dak geplaatst wordt, dus hier is alleen een dunne koudebrug van hout + roofing, wat normaal zou moeten meevallen. Langs de derde zijde is er een oversteek toegevoegd die ruim voldoende is voor de isolatie + crépi, de scheiding tussen de dak/gevelisolatie bestaat hier ook slechts uit houten kepers.