• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Koudebruggen minimaliseren bij buitengevelisolatie

Lid geworden
9 dec 2023
Berichten
16
Waarderingsscore
1
Punten
3
We zijn onze woning intensief energetisch aan het renoveren en hebben hiervoor al een reeks ingrepen recent laten uitvoeren: nieuwe dakisolatie/dakbedekking, ventilatiesysteem D, nieuwe ramen/deuren, ... Binnenkort komt er buitengevelisolatie (14 cm EPS + crépi) maar ik vraag me af in hoeverre ik me zorgen moet maken over een aantal potentiële koudebruggen en hier iets aan moet doen:
  • Randen ramen/deuren: Het was onze bedoeling de raamprofielen (en deurprofielen) zo veel mogelijk te laten uitsteken uit de huidige gevel zodat er wat overlap is tussen de raamprofielen en de buitengevelisolatie. Bij het ondertekenen van de offerte ging dit nog om 30 mm uitsteek, na de technische opmeting werd het max. 15 mm, bij de effectieve uitvoering werd het eerder 0-15 mm met wat variatie vanwege oneffenheden in de muur enzovoort ... Aangezien er dus weinig overlap is tussen de zijkanten van de raamprofielen en de isolatie, is het de vraag of we best de isolatie een beetje over de voorkant van het profiel laten komen (max. een 20-tal millimeter). Dit lijkt ons wel wat lelijker (brede rand van het raamprofiel onderaan vs. dunne randen links/recht/boven), is dit effectief een gevaar voor een koudebrug?

    Merk op dat er rondom de raamprofielen ook nog een spatie is van 1-2 cm langs de zijkanten/bovenkant tot aan de oude dagkanten (dus de oude gevelsteen) en deze is al grotendeels gevuld met PUR-schuim, dus dit creëert nog een extra barrière (deze spatie is helaas niet volledig gevuld met schuim, de ramenman zei dat dat te veel druk zou zetten op de ramen wanneer het schuim uitzet).

  • Ingraven buitengevelisolatie: We hebben helaas geen vloerisolatie en dit zou erg ingrijpend zijn om te leggen (mooie huidige vloer kapotmaken en verhogen) dus nadat ons dak, gevel, ramen/deuren, ... zeer goed geïsoleerd zijn is dit misschien nog een belangrijk verliesoppervlak. Is het de moeite om de buitengevelisolatie verder ondergronds door te trekken, zodat de warmte via de vloer een langer pad moet afleggen ondergronds tot de buitenlucht? Indien ja, hoe diep wordt dit typisch gedaan?

    Dit zou wel betekenen dat ons terras moet afgeslepen worden, onze oprit/een stenen paadje openbreken, ... En dit terwijl er sowieso een paar plekken zijn (bv. onder de deurdorpels) waar we geen isolatie kunnen plaatsen ondergronds. De helft van onze vloer is trouwens al indirect geïsoleerd via kelderplafondisolatie (7 cm PIR), maar dit is natuurlijk met koudebruggen doorheen de muren.

  • Ontluchtingspijp: Deze hebben we nodig om te zorgen dat de sifon van ons toilet niet leeggezogen wordt, maar hierdoor moet er dus een luchtopening zijn doorheen de gevel, enige tips?

  • Andere leidingen: We moeten nog wat wachtbuizen met elektriciteit uit de crépi laten komen voor elektrische rolluiken, lampen, deurbel, ... Best de laatste centimeters van de wachtbuis vullen met PUR-schuim nadat de kabels goed zitten? Anders kan de lucht gewoon circuleren van buiten tot achter de isolatie (de wachtleidingen gaan op onze oude gevel staan).
Enig advies?

Een aantal zaken waar we al wel aan gedacht hebben, zodat hier geen vragen over komen:
  • De spouw is gevuld om te voorkomen dat de warme lucht (geïsoleerd door de buitengevelisolatie) zou circuleren.
  • De nieuwe raamdorpels zullen van aluminium zijn, deze zijn namelijk zo licht dat ze aan het raamprofiel zelf gehangen worden en dus geen rechtstreeks contact zouden moeten maken met de oude buitengevel, inclusief de oude stenen raamdorpels (deze zijn afgeslepen zodat ze niet meer uitsteken t.o.v. de oude gevel), zodat er nog een beetje isolatie kan tussen de oude en nieuw raamdorpels.
  • De nieuwe deurdorpels zijn van blauwe steen (ik ken geen niet-stenen alternatief dat sterk genoeg is om op te staan) maar alle deuren hebben een "low step"/Duitse dorpel. Hierdoor overlapt het deurprofiel onderaan slechts gedeeltelijk met de deurdorpel (waar deze immers op staat) en blijft er nog een paar centimeter ruimte over onder de low step voor isolatie toe te voegen, zodat er geen rechtstreeks contact is tussen de stenen dorpels en tegelvloer binnen. De warmte kan natuurlijk nog wel door de oude gevelsteen "langs" de isolatie onder de low-step (of eronder door de chape) maar dit effect is veel kleiner veronderstel ik)
  • De aansluiting met het dak is vrij goed geregeld: 2 van de 3 dakranden (halfopen woning) hebben al een grote oversteek, waarbij er zowel isolatie op het oude dak als langs onderen tot het oude dak geplaatst wordt, dus hier is alleen een dunne koudebrug van hout + roofing, wat normaal zou moeten meevallen. Langs de derde zijde is er een oversteek toegevoegd die ruim voldoende is voor de isolatie + crépi, de scheiding tussen de dak/gevelisolatie bestaat hier ook slechts uit houten kepers.
 
Koudebruggen minimaliseren is een goede aanpak. Maar persoonlijk zou ik wel bekijken dat kosten/baten voor de perfectie het waard is.
Je hebt spouw gevuld, wat natuurlijk goed is, maar was gevelsteen verwijderen en zo de isolatie en crepi laten aanbrengen geen betere optie ?
 
Koudebruggen minimaliseren is een goede aanpak. Maar persoonlijk zou ik wel bekijken dat kosten/baten voor de perfectie het waard is.
Je hebt spouw gevuld, wat natuurlijk goed is, maar was gevelsteen verwijderen en zo de isolatie en crepi laten aanbrengen geen betere optie ?
Hier heb ik de laatste tijd wat meer over lopen nadenken, maar ik had de indruk dat de prijs dan wel erg hoog wordt ... Maar ik heb nooit een offerte opgevraagd dus eigenlijk weet ik het niet. De ramen/deuren staan nu in het buitenspouwblad, de spouw is gevuld en alles is getekend, dus ik denk niet dat het nog een nuttige denkpiste is. ;-) Ik was eerder benieuwd wat nu nog mogelijk is om te verbeteren voor de buitengevelisolatie en vooral of het de moeite waarde is. Aangezien het moeilijk is het effect van dergelijke koudebruggen te kwantificeren hoopte ik dus dat anderen met meer ervaring een beter idee hebben van de kosten/baten.
 
Koudebruggen minimaliseren is een goede aanpak. Maar persoonlijk zou ik wel bekijken dat kosten/baten voor de perfectie het waard is.
Je hebt spouw gevuld, wat natuurlijk goed is, maar was gevelsteen verwijderen en zo de isolatie en crepi laten aanbrengen geen betere optie ?
Hier heb ik de laatste tijd wat meer over lopen nadenken, maar ik had de indruk dat de prijs dan wel erg hoog wordt ... Maar ik heb nooit een offerte opgevraagd dus eigenlijk weet ik het niet. De ramen/deuren staan nu in het buitenspouwblad, de spouw is gevuld en alles is getekend, dus ik denk niet dat het nog een nuttige denkpiste is. ;-) Ik was eerder benieuwd wat nu nog mogelijk is om te verbeteren voor de buitengevelisolatie en vooral of het de moeite waarde is. Aangezien het moeilijk is het effect van dergelijke koudebruggen te kwantificeren hoopte ik dus dat anderen met meer ervaring een beter idee hebben van de kosten/baten.
Nu heb je idd al die werkne al gedaan.
Mijn inziens is de kost en moeite om die laatste koudebruggen een beetje weg te werken( want ze blijven bestaan, fundering binnenmuren zonder onderbreking bv...) te hoog tov van de voordelen.
Je gaat nu bij wijze van spreken van 30% geïsoleerd naar 90%.

Persoonlijk heb ik enkel de spouw gevuld met 6cm. De meerkost voor bv de gevelisolatie kan ik er op 50j niet uithalen. Tevens ben ik geen fan van crepi, en steenstrips is nog een pak duurder.
Ook alu dorpels vindt ik niet te vergelijken met de mooie dikke echte arduinen die er nu zijn.
Maar dat is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk
 
Koudebruggen minimaliseren is een goede aanpak. Maar persoonlijk zou ik wel bekijken dat kosten/baten voor de perfectie het waard is.
Je hebt spouw gevuld, wat natuurlijk goed is, maar was gevelsteen verwijderen en zo de isolatie en crepi laten aanbrengen geen betere optie ?
Hier heb ik de laatste tijd wat meer over lopen nadenken, maar ik had de indruk dat de prijs dan wel erg hoog wordt ... Maar ik heb nooit een offerte opgevraagd dus eigenlijk weet ik het niet. De ramen/deuren staan nu in het buitenspouwblad, de spouw is gevuld en alles is getekend, dus ik denk niet dat het nog een nuttige denkpiste is. ;-) Ik was eerder benieuwd wat nu nog mogelijk is om te verbeteren voor de buitengevelisolatie en vooral of het de moeite waarde is. Aangezien het moeilijk is het effect van dergelijke koudebruggen te kwantificeren hoopte ik dus dat anderen met meer ervaring een beter idee hebben van de kosten/baten.
Nu heb je idd al die werkne al gedaan.
Mijn inziens is de kost en moeite om die laatste koudebruggen een beetje weg te werken( want ze blijven bestaan, fundering binnenmuren zonder onderbreking bv...) te hoog tov van de voordelen.
Je gaat nu bij wijze van spreken van 30% geïsoleerd naar 90%.

Persoonlijk heb ik enkel de spouw gevuld met 6cm. De meerkost voor bv de gevelisolatie kan ik er op 50j niet uithalen. Tevens ben ik geen fan van crepi, en steenstrips is nog een pak duurder.
Ook alu dorpels vindt ik niet te vergelijken met de mooie dikke echte arduinen die er nu zijn.
Maar dat is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk
Gelukkig vinden mijn partner en ik het uitzicht van crépi en ALU dorpels best oké, al vermoed ik dat het binnenkort misschien een beetje "cliché" wordt. ;-) Zolang de gevels ten minste niet te vuil worden ... In ieder geval, onze spouw was erg vervuild dus onze aannemer zei dat ze dat niet volgens de ATG-normen konden vullen, alleen als we de buitengevel ook isoleren, anders risico op vochtproblemen ... Dus het was ofwel een ongeïsoleerde spouwmuur met een vervuilde spouw van 4-7 cm dik of meteen het hele pakket met buitengevelisolatie. De terugverdientijd is nog steeds niet geweldig maar gezien de premies/Mijn VerbouwLening/andere redenen om gasverbruik te verlagen (klimaat, politiek, ...) leek het ons de moeite.

Maar goed, i.v.m. de koudebruggen lees ik dus het advies dat het niet de moeite is om er al te veel over na te denken. ;-)
 
Aan de ramen en deuren een paar cm bestaande steen wegslijpen, zie ik af en toe
ontluchtingsbuis zit meestal door het dak, niet door de gevel
zorg dat deze aan de binnenkant van de woning 1 of 2 meter geïsoleerd is
ik veronderstel dat jij geen schouw hebt als je over details zoals een elektrische kabel begint?

zorg dat de mannen van de isolatie een versteviging plaatsen aan deurbel, …
want schroeven houden niet in crepi/isolatie
 
Aan de ramen en deuren een paar cm bestaande steen wegslijpen, zie ik af en toe
ontluchtingsbuis zit meestal door het dak, niet door de gevel
zorg dat deze aan de binnenkant van de woning 1 of 2 meter geïsoleerd is
ik veronderstel dat jij geen schouw hebt als je over details zoals een elektrische kabel begint?

zorg dat de mannen van de isolatie een versteviging plaatsen aan deurbel, …
want schroeven houden niet in crepi/isolatie
Wegslijpen stenen: lijkt me nu een beetje laat dat de nieuwe ramen er al in staan ... deze zitten o.a. met metalen pinnen langs beneden/links/rechts (misschien ook boven?) vast dus een beetje riskant om nu in de stenen waarin ze verankerd zitten te slijpen/beitelen. Van dat afslijpen heb ik vooral gehoord bij huizen waarbij de ramen niet naar voren verplaatst worden, maar in dat geval is er anders een veel grotere koudebrug (indien er geen isolatie past in

Ontluchtingspijp: geveldoorboring/dakdoorboring leek me puur een esthetische kwestie, dus we hebben hem maar aan de gevel gehouden omdat hij daar al stond. Voor de isolatie kunnen we zorgen dat hij de laatste 3-4 meter van buitenaf geïsoleerd is door hem gewoon in de buitengevelisolatie te steken (hij moet immers 3-4 meter omhoog gaan parallel met de gevel), bedankt voor de tip! Er zal nog wel altijd wat convectie zijn en koude buitenlucht verder naar binnen komen, maar ik kan niet de hele pijp tot aan het riool in de kelder isoleren vrees ik ...

Schouw: dit is inderdaad een belangrijke waar ik nog niet genoeg aan heb gedacht ... Mijn bedoeling was om de twee ongebruikte schachten te vullen met isolatieparels, maar de derde is nodig voor onze gasketel in de kelder (en loopt dus door beide verdiepingen van het huis :/ ). Kan hier een terugslagklep ofzo op? In ieder geval heb ik gevoeld dat de uitlaat van onze ketel nogal warm is zolang hij stookt (nochtans een moderne condensatieketel) dus ik denk niet dat er bovenop dit verlies van warme lucht nog eens warmte van de gelijkvloers/eerste verdieping wordt doorgegeven aan de schouw.

Versteviging deurbel: ja, we gaan veel isolerende montageblokken laten plaatsen voor rolluiken, afdaken, lampen, ... De deurbel is wel zo licht dat die misschien gelijmd zou kunnen worden, maar goed, de rest niet.
 
Aan de ramen en deuren een paar cm bestaande steen wegslijpen, zie ik af en toe
ontluchtingsbuis zit meestal door het dak, niet door de gevel
zorg dat deze aan de binnenkant van de woning 1 of 2 meter geïsoleerd is
ik veronderstel dat jij geen schouw hebt als je over details zoals een elektrische kabel begint?

zorg dat de mannen van de isolatie een versteviging plaatsen aan deurbel, …
want schroeven houden niet in crepi/isolatie
Wegslijpen stenen: lijkt me nu een beetje laat dat de nieuwe ramen er al in staan ... deze zitten o.a. met metalen pinnen langs beneden/links/rechts (misschien ook boven?) vast dus een beetje riskant om nu in de stenen waarin ze verankerd zitten te slijpen/beitelen. Van dat afslijpen heb ik vooral gehoord bij huizen waarbij de ramen niet naar voren verplaatst worden, maar in dat geval is er anders een veel grotere koudebrug (indien er geen isolatie past in

Ontluchtingspijp: geveldoorboring/dakdoorboring leek me puur een esthetische kwestie, dus we hebben hem maar aan de gevel gehouden omdat hij daar al stond. Voor de isolatie kunnen we zorgen dat hij de laatste 3-4 meter van buitenaf geïsoleerd is door hem gewoon in de buitengevelisolatie te steken (hij moet immers 3-4 meter omhoog gaan parallel met de gevel), bedankt voor de tip! Er zal nog wel altijd wat convectie zijn en koude buitenlucht verder naar binnen komen, maar ik kan niet de hele pijp tot aan het riool in de kelder isoleren vrees ik ...

Schouw: dit is inderdaad een belangrijke waar ik nog niet genoeg aan heb gedacht ... Mijn bedoeling was om de twee ongebruikte schachten te vullen met isolatieparels, maar de derde is nodig voor onze gasketel in de kelder (en loopt dus door beide verdiepingen van het huis :/ ). Kan hier een terugslagklep ofzo op? In ieder geval heb ik gevoeld dat de uitlaat van onze ketel nogal warm is zolang hij stookt (nochtans een moderne condensatieketel) dus ik denk niet dat er bovenop dit verlies van warme lucht nog eens warmte van de gelijkvloers/eerste verdieping wordt doorgegeven aan de schouw.

Versteviging deurbel: ja, we gaan veel isolerende montageblokken laten plaatsen voor rolluiken, afdaken, lampen, ... De deurbel is wel zo licht dat die misschien gelijmd zou kunnen worden, maar goed, de rest niet.
Ramen zitten verankerd in binnenmuur
slijpen moet in gevelsteen
maar inderdaad een delicaat werk
op kosten van de ramenplaatser, omdat zijn ramen te groot zijn?

kleppen zijn verboden in rookgasafvoer
die 2e schouw gewoon wegbreken bovendaks
 
Aan de ramen en deuren een paar cm bestaande steen wegslijpen, zie ik af en toe
ontluchtingsbuis zit meestal door het dak, niet door de gevel
zorg dat deze aan de binnenkant van de woning 1 of 2 meter geïsoleerd is
ik veronderstel dat jij geen schouw hebt als je over details zoals een elektrische kabel begint?

zorg dat de mannen van de isolatie een versteviging plaatsen aan deurbel, …
want schroeven houden niet in crepi/isolatie
Wegslijpen stenen: lijkt me nu een beetje laat dat de nieuwe ramen er al in staan ... deze zitten o.a. met metalen pinnen langs beneden/links/rechts (misschien ook boven?) vast dus een beetje riskant om nu in de stenen waarin ze verankerd zitten te slijpen/beitelen. Van dat afslijpen heb ik vooral gehoord bij huizen waarbij de ramen niet naar voren verplaatst worden, maar in dat geval is er anders een veel grotere koudebrug (indien er geen isolatie past in

Ontluchtingspijp: geveldoorboring/dakdoorboring leek me puur een esthetische kwestie, dus we hebben hem maar aan de gevel gehouden omdat hij daar al stond. Voor de isolatie kunnen we zorgen dat hij de laatste 3-4 meter van buitenaf geïsoleerd is door hem gewoon in de buitengevelisolatie te steken (hij moet immers 3-4 meter omhoog gaan parallel met de gevel), bedankt voor de tip! Er zal nog wel altijd wat convectie zijn en koude buitenlucht verder naar binnen komen, maar ik kan niet de hele pijp tot aan het riool in de kelder isoleren vrees ik ...

Schouw: dit is inderdaad een belangrijke waar ik nog niet genoeg aan heb gedacht ... Mijn bedoeling was om de twee ongebruikte schachten te vullen met isolatieparels, maar de derde is nodig voor onze gasketel in de kelder (en loopt dus door beide verdiepingen van het huis :/ ). Kan hier een terugslagklep ofzo op? In ieder geval heb ik gevoeld dat de uitlaat van onze ketel nogal warm is zolang hij stookt (nochtans een moderne condensatieketel) dus ik denk niet dat er bovenop dit verlies van warme lucht nog eens warmte van de gelijkvloers/eerste verdieping wordt doorgegeven aan de schouw.

Versteviging deurbel: ja, we gaan veel isolerende montageblokken laten plaatsen voor rolluiken, afdaken, lampen, ... De deurbel is wel zo licht dat die misschien gelijmd zou kunnen worden, maar goed, de rest niet.
Ramen zitten verankerd in binnenmuur
slijpen moet in gevelsteen
maar inderdaad een delicaat werk
op kosten van de ramenplaatser, omdat zijn ramen te groot zijn?

kleppen zijn verboden in rookgasafvoer
die 2e schouw gewoon wegbreken bovendaks
TS zijn ramen zijn nieuw gezet met stuk buiten de muur stekend. (Langs buiten)
 
Aan de ramen en deuren een paar cm bestaande steen wegslijpen, zie ik af en toe
ontluchtingsbuis zit meestal door het dak, niet door de gevel
zorg dat deze aan de binnenkant van de woning 1 of 2 meter geïsoleerd is
ik veronderstel dat jij geen schouw hebt als je over details zoals een elektrische kabel begint?

zorg dat de mannen van de isolatie een versteviging plaatsen aan deurbel, …
want schroeven houden niet in crepi/isolatie
Wegslijpen stenen: lijkt me nu een beetje laat dat de nieuwe ramen er al in staan ... deze zitten o.a. met metalen pinnen langs beneden/links/rechts (misschien ook boven?) vast dus een beetje riskant om nu in de stenen waarin ze verankerd zitten te slijpen/beitelen. Van dat afslijpen heb ik vooral gehoord bij huizen waarbij de ramen niet naar voren verplaatst worden, maar in dat geval is er anders een veel grotere koudebrug (indien er geen isolatie past in

Ontluchtingspijp: geveldoorboring/dakdoorboring leek me puur een esthetische kwestie, dus we hebben hem maar aan de gevel gehouden omdat hij daar al stond. Voor de isolatie kunnen we zorgen dat hij de laatste 3-4 meter van buitenaf geïsoleerd is door hem gewoon in de buitengevelisolatie te steken (hij moet immers 3-4 meter omhoog gaan parallel met de gevel), bedankt voor de tip! Er zal nog wel altijd wat convectie zijn en koude buitenlucht verder naar binnen komen, maar ik kan niet de hele pijp tot aan het riool in de kelder isoleren vrees ik ...

Schouw: dit is inderdaad een belangrijke waar ik nog niet genoeg aan heb gedacht ... Mijn bedoeling was om de twee ongebruikte schachten te vullen met isolatieparels, maar de derde is nodig voor onze gasketel in de kelder (en loopt dus door beide verdiepingen van het huis :/ ). Kan hier een terugslagklep ofzo op? In ieder geval heb ik gevoeld dat de uitlaat van onze ketel nogal warm is zolang hij stookt (nochtans een moderne condensatieketel) dus ik denk niet dat er bovenop dit verlies van warme lucht nog eens warmte van de gelijkvloers/eerste verdieping wordt doorgegeven aan de schouw.

Versteviging deurbel: ja, we gaan veel isolerende montageblokken laten plaatsen voor rolluiken, afdaken, lampen, ... De deurbel is wel zo licht dat die misschien gelijmd zou kunnen worden, maar goed, de rest niet.
Ramen zitten verankerd in binnenmuur
slijpen moet in gevelsteen
maar inderdaad een delicaat werk
op kosten van de ramenplaatser, omdat zijn ramen te groot zijn?

kleppen zijn verboden in rookgasafvoer
die 2e schouw gewoon wegbreken bovendaks
TS zijn ramen zijn nieuw gezet met stuk buiten de muur stekend. (Langs buiten)
Inderdaad, dit was ook effectief de bedoeling (geen fout van de plaatser) dus vandaar dat ik niet verder zou willen prutsen aan het buitenspouwblad i.v.m. de stabiliteit van de ramen en de garantie bij problemen ...
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan